Skip to main content

Er klopt toch iets niet in de redenering van de kpn om “over te schakelen” op xgs-pon. Ik heb een gpon glasvezelaansluiting en wanneer ik gpon rechtstreeks op een router wil aansluiten, hoef ik geen xgs-pon maar houdt gewoon gpon. Als ik het goed begrijp zit de “registratie” in het ont-kastje en de kpn zou dus nu een gpon-module moeten registreren en dat verpoft de kpn nu, omdat de kpn hun zinnen nu op gxs-pon heeft gezet. Gpon wordt nu afgeschilderd als “achterhaald” en niet stabiel en toekomst zeker. Wanneer dit het geval “zou” zijn, waarom heeft de kpn dan nu alle nieuw aan te leggen glasvezelaansluiting veranderd van aon naar gpon als gpon zou instabiel en achterhaald zou zijn?

De nieuwe aansluitingen zijn aangelegd als zijnde Point-To-Multipoint, En hierop werdt GPON signaal geleverd, nu wordt op Point-To-Multipoint XGS-PON Signaal erbij geleverd.

Dit kan omdat deze op geheel andere frequentie liggen.

Met GPON is er een maximale koppeling van 1Gbit over X aantal klanten ( Ligt aan splitsing ) bij XGS-PON is dit 10Gbit, Hierdoor is het toekomst bestendiger dan het GPON waardoor GPON het veld moet ruimen t.b.v XGS-PON 

In het verleden werd er aangelegd als Point-To-Point met een Maximale koppeling van 1Gbit gebasseerd op SFP, Hierbij moet er bij iedere snelheidswisseling ( Abonement snelheid ) Fysiek gewisseld worden, Dus moet iemand een nieuwe koppeling maken naar nieuwe poort t.o.v een administratieve aanpassing.

Dus kortgezegd ja GPON gaat plaatsmaken voor XGS zodat u en de andere op de PON splitter beter uw verwachte snelheid kunnen blijven behalen.

 


LaurensZalm schrijft: Dus kortgezegd ja GPON gaat plaatsmaken voor XGS zodat u en de andere op de PON splitter beter uw verwachte snelheid kunnen blijven behalen.

Ik heb vooralsnog geen enkel belang/ambitie bij een snellere verbinding. De 100/100 Mb/s die ik nu heb bevalt goed en die snelheid kun je prima halen met gpon rechtstreeks op glasvezel. Pas bij 1 Gb/s krijg je met een limiet te maken dat gpon die snelheid niet goed meer kan halen.

Dat is de tactiek van de kpn. Of nu plotsklaps “iedereen” een 10 of 25 Gb/s wil hebben. Als je in het verleden gaat kijken hoe lang het geduurd heeft voordat de 1 Gb/s snelheid beschikbaar was, zal het nog wel een mooi poosje duren voordat glasvezel met een snelheid van 10 of 25 Gb/s beschikbaar komt.

Daar speelt dan ook het kostenaspect en het “nodig” hebben mee. Nu betaal je voor een 1 Gb/s glasvezel verbinding een klein vermogen als je dat vergelijkt met andere providers die ook een 1 Gb/s glasvezel verbinding hebben voor heel veel minder geld dan de kpn. Wanneer een 1 Gb/s glasvezel verbinding dan niet goedkoper gaat worden als je een 10 of 25 Gb/s glasvezel verbinding kunt “nemen” ga je gigantisch betalen voor een snelheid die je echt niet nodig hebt als particulier. Dat is nu al met een 1 Gb/s glasvezel verbinding. Er zullen maar erg weinig mensen zijn die deze snelheid “echt” nodig hebben en in de meeste gevallen nemen mensen zo'n 1 Gb/s glasvezel verbinding omdat hun baas dat toch wel betaald als werknemers voor hun werk thuis moeten werken…...


Hallo @gensnet je zou eens een maand een Gigabit verbinding kunnen nemen, als je dan nu een G-PON-aansluiting hebt maakt een monteur daar een XGS-PON-aansluiting van.

Na een maand ga je weer terug naar je oorspronkelijke abo, maar de XGS-PON-module blijft gewoon zitten, ben je meteen klaar voor de naaste toekomst.

Succes.

 

 

 


JanD schrijft: Hallo @gensnet je zou eens een maand een Gigabit verbinding kunnen nemen, als je dan nu een G-PON-aansluiting hebt maakt een monteur daar een XGS-PON-aansluiting van.

Zoals ik al schreef heb ik totaal geen ambitie om een 1 Gb/s glasvezel verbinding te nemen om “zonodig” xgs-pon te krijgen. Mij bevalt een gpon glasvezel verbinding van 100/100 Mb/s en die snelheid wordt ruimschoots gehaald. Daar hoef ik echt geen xgs-pon glasvezel verbinding voor te hebben.

Met die tactiek probeert de kpn klanten over te halen naar 10 of 25 Gb/s maar dat is wanneer je niet de “maximale” snelheid uit je glasvezel verbinding wilt halen voldoet gpon nog prima. Wanneer de kpn nu als “standaard” bij nieuwe glasvezel verbindingen xgs-pon (ont) gaat plaatsen praten we wel eens weer. Ik heb namelijk een paar kennissen die glasvezel "krijgen” en dan ga ik dat “zien” of de kpn (eigenlijk kpnnetwerk ik weet) een xgs-pon ont plaatst.


Dat is de tactiek van de kpn. Of nu plotsklaps “iedereen” een 10 of 25 Gb/s wil hebben. Als je in het verleden gaat kijken hoe lang het geduurd heeft voordat de 1 Gb/s snelheid beschikbaar was, zal het nog wel een mooi poosje duren voordat glasvezel met een snelheid van 10 of 25 Gb/s beschikbaar komt.

Die snelheid is dus al beschikbaar met XGS.PON maar let op, PON netwerk zijn shared netwerken waarbij de abonnees op hetzelfde netwerksegment die snelheid dus moeten delen. En dat is ook precies de reden van de overgang van G.PON naar XGS.PON, G.PON is gewoon niet snel genoeg als er meerdere abonnees op een netwerksegment zitten die een 200Mbps of 1Gbps abonnement afnemen. 


@JanD en @LaurensZalm , kennen jullie @gensnet nu nog steeds niet, hij probeert steeds een uitspraak uit te lokken aangaande zijn verbinding vanuit KPN zelf.

Je hebt nu G-PON en KPN stapt inderdaad over op XGS-PON, reden onduidelijk of dit nu klaar is voor de toekomst of wat de echte reden ook is het zij zo, daar krijg je van de laagste lijn, de klantenservice toch geen antwoord op.

Als jij je 5530 wilt aansluiten op de PON krijg je gewoon een XGS-PON aansluiting, KPN zal omwille van de veiligheid wel besloten hebben geen vreemde apparaten als hun eigen G-PON op de lijn willen hebben, dus zou je hem zelf willen registreren zul je op XGS over gaan, ik kan maar 1 reden bedenken, is geen waarheid, als er iemand aan het klooien is op G-PON gaat de hele splitter plat, dat zal voorkomen moeten worden, wil je toch die G-PON willen aansluiten zal je het serie nummer om moeten zetten, dit schijnt te kunnen waardoor de 5530 met G-PON toch moet gaat werken, alleen bij KPN niet toekomst bestendig en je kan de boel in je wijk dus platgooien en als KPN daar achter komt kunnen de kosten op je verhaald worden.

Je hebt zelf gekozen om voor te sorteren op het beleid, en er staat in die besluit aangaande eind apparaten niet dat de provider de drager mag veranderen, er staat dat de leverancier de gegevens moet vrijgeven op op jou verbinding een eigen eind apparaat die geschikt is volgens de provider voorwaarden aan te sluiten, en zodra jij aanvraagt om je eigen spulletjes aan te sluiten ga je over op de toekomst, daar help een hoop vragen over het waarom niet aan mee om dat te wijzigen zoals jij het wil.


wjb schrijft: is gewoon niet snel genoeg als er meerdere abonnees op een netwerksegment zitten die een 200Mbps of 1Gbps abonnement afnemen. 

Mij is een 100/100 Mb/s glasvezel verbinding snel genoeg (voor de meeste mensen zelfs de “standaard” 50/50 Mb/s glasvezel snelheid) en bovendien wordt die snelheid ruimschoots gehaald. Waarom ik dan per se naar xgs-pon moet bij een 100/100 Mb/s glasvezel verbinding is dus compleet onzin……..

Dat zal wel allemaal zo zijn maar dat speelt maar bij een paar snelle jongens (klanten) die zonodig de maximale snelheid ambiëren maar het gros van de meeste mensen heeft helemaal geen belang bij zo'n “snelle” glasvezel verbinding. Er even van afgezien dat momenteel een 1 Gb/s verbinding een klein kapitaal kost bij de kpn.


Ik snap heel goed dat kpn besloten heeft om alleen XGS.PON te ondersteunen, net als dat ik snap waaron Ziggo alleen DOCSIS 3.1 ondersteunt en geen EuroDOCSIS 3.0 terwijl een deel van haar netwerk nog altijd EuroDOCSIS 3.0 draait.

Organisaties willen natuurlijk voorkomen dat hun innovatie vertraagd wordt door abonnees die geen inteesse hebben in die innovatie of dat er extra kosten gemaakt moeten worden om achterblijvers te blijven ondersteunen. Natuurlijk wil kpn af van G.PON immers dat shared netwerk is te traag. 2,5Gbps downstream en 1,25Gbps upstream die gedeeld moet worden met 63 anderen.


Doornekamp33 schrijft: Als jij je 5530 wilt aansluiten op de PON krijg je gewoon een XGS-PON aansluiting, KPN zal omwille van de veiligheid wel besloten hebben geen vreemde apparaten als hun eigen G-PON op de lijn willen hebben, dus zou je hem zelf willen registreren zul je op XGS over gaan, ik kan maar 1 reden bedenken, is geen waarheid, als er iemand aan het klooien is op G-PON gaat de hele splitter plat, dat zal voorkomen moeten worden, wil je toch die G-PON willen aansluiten zal je het serie nummer om moeten zetten, dit schijnt te kunnen waardoor de 5530 met G-PON toch moet gaat werken, alleen bij KPN niet toekomst bestendig en je kan de boel in je wijk dus platgooien en als KPN daar achter komt kunnen de kosten op je verhaald worden.

Daar worden potentiële gpon klanten bang mee gemaakt of ontmoedigd met dat storen met gpon. Ik zal echt niet zeggen dat dit niet nooit gebeurd, maar dat is dan de schuld van de klant die geen goede gpon-module gebruikt. Wanneer je echter een gpon-module voor een FRITZ!Box 5530 fiber hebt en die zou je dan aansluiten maakt de FRITZ!Box 5530 fiber alleen verbinding als die "veilig” een verbinding kan maken met het glasvezel netwerk. Je loopt daar weinig kans mee om andere gebruikers te storen……..

Maar het is nu duidelijk dat de kpn nu gaat overschakelen op iets wat nog erg lang gaat duren voordat een 10 of 25 Gb/s beschikbaar èn betaalbaar is…………..


Maar het is nu duidelijk dat de kpn nu gaat overschakelen op iets wat nog erg lang gaat duren voordat een 10 of 25 Gb/s beschikbaar èn betaalbaar is…………..

Het gaat er bij XGS.PON helemaal niet om dat er 10 of 25 Gbps abonnementen komen, het gaat er om dat de 10Gbps van het huidige XGS.PON nodig is om de abonnees voldoende waarborg te kunnen geven dat zij de snelheid van hun huidige abonnement vrijwel altijd kunnen halen ondanks het feit dat zij de bandbreedte van het PON netwerk moeten delen met veel andere abonnees.


wjb schrijft: abonnees voldoende waarborg te kunnen geven dat zij de snelheid van hun huidige abonnement vrijwel altijd kunnen halen.

Mooi reclame leus. Je zou denken dat je bij de kpn werkt 😉 Snelheid waarborgen bij gpon. Dat waarborgen van snelheid geldt echter vanaf 1 Gb/s en echt niet bij lagere snelheden…...


Dat waarborgen van snelheid geldt echter vanaf 1 Gb/s en echt niet bij lagere snelheden…...

Nee, dat is niet zo, dat geldt ook voor lagere snelheden.

Snap nu toch dat je de 2,5Gbps bandbreedte van G.PON moet delen met 64 abonnees. Als iedereen dan tegelijkertijd een groot bestand zou downloaden dan heb je per abonnee dus maar 40Mbps beschikbaar.

Bij 10Gbps XGS.PON is dat al 160Mbps. Nu zal het vrijwel nooit zo zijn dat iedereen tegelijkertijd zo'n groot bestand gaat downloaden maar de kans dat je wat merkt van anderen die bandbreedte verbruiken op jouw netwerksegment is toch wel aanzienlijk groter bij G.PON dan bij XGS.PON.


@wjb Point-to-Multipoint word max 1:32 gesplitst op huidig beleid... 

 

@gensnet 100Mbit ×32 =......  meer dan 2.5Gbit ... ofwel als iedereen tegelijk met 100mbit de volle 100mbit wil trekken gaat dat dan denk je ?


die gedeeld moet worden met 63 anderen.

KPN Wholesale gebruikt een splitterratio van 1:32 voor zowel GPON als XGS-PON (beide technieken komen uit dezelfde SFP).

 

@gensnet wat probeer je precies te bereiken? Je hebt vele topics en steeds weer wordt er geklaagd dat je je Fritzbox niet direct op een GPON-verbinding kan aansluiten. Alle tekst en uitleg die er gegeven wordt door anderen doe je af alsof het onzin is en niet op jou van toepassing. Ben je echt zo eigenwijs dat je het gewoon niet wilt begrijpen?


@gensnet Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results..


NHendriks schrijft: Ben je echt zo eigenwijs dat je het gewoon niet wilt begrijpen?

Alle twee constateringen zijn juist: “eigenwijs” en “niet willen begrijpen” omdat mijn gevoel zegt dat het rekenkundig prima klopt maar de werkelijkheid echt anders is. Er wordt nu met een rekenkundige truc hard gemaakt dat je beter af bent met xgs-pon en dat is dus niet juist. Er wordt nu alles aan gedaan om gpon “zwart” te maken maar waarom levert de kpn dan nog zoveel gpon glasvezel aansluitingen? Vast niet omdat die zoveel “problemen” geven……...


Er wordt nu alles aan gedaan om gpon “zwart” te maken maar waarom levert de kpn dan nog zoveel gpon glasvezel aansluitingen? 

Er is niets mis met G.PON alleen heeft KPN besloten om geen G.PON meer uit te rollen omwille van innovatie en toekomstvastheid. Er is volgens mij ook niemand die G.PON zwart probeert te maken.

 

Wat KPN feitelijk doet is de abonnee beschermen tegen uitgaven die op korte termijn afgeschreven moeten worden. Helaas ben jij daar slachtoffer van maar dat heb je ook volledig aan jezelf te danken. Jij hebt namelijk een 5530 aangeschaft nog voordat KPN de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt gepubliceerd had en nu blijkt dat jouw 5530 niet voldoet aan die specificaties. Probeer dat ding te verkopen aan een AON abonnee of een T-Mobile abonnee en wacht op de 5590 met XGS.PON module.

Beter nog is gewoon te kiezen voor een 4060 en de door KPN geleverde ONT te blijven gebruiken.


NHendriks schrijft: Ben je echt zo eigenwijs dat je het gewoon niet wilt begrijpen?

Alle twee constateringen zijn juist: “eigenwijs” en “niet willen begrijpen” omdat mijn gevoel zegt dat het rekenkundig prima klopt maar de werkelijkheid echt anders is. Er wordt nu met een rekenkundige truc hard gemaakt dat je beter af bent met xgs-pon en dat is dus niet juist. Er wordt nu alles aan gedaan om gpon “zwart” te maken maar waarom levert de kpn dan nog zoveel gpon glasvezel aansluitingen? Vast niet omdat die zoveel “problemen” geven……...

Waarom.. want bananen zijn krom daarom..

Slim rekenen zeg je.

100x32.   Hmmm lastig..  en niet iedereen neemt 100 maar ook hoger soms dus die som klopt al niet geheel, maar we schetsen hem voor jouw uit want jij hebt 100 dus de rest van de 32 klanten op de splitter ook.. toch???

En 100x32=3200..  dat komt uit op 3.2Gbit toch ???

En is dat meer of minder dan 2.5Gbit... Tis wel lastig allemaal al die rekensommen... tjonge jonge…

Moet je wel een "rekenkundige truc" voor uit de kast halen

En wellicht nog een klein opvoedkundig beleid, drammende kinderen moet je nooit hun zin geven..  werkt averechts..   uiteraard totaal ongerelateerd aan de situatie........

 

 


wjb schrijft: 5530 niet voldoet aan die specificaties.

Dàt bedenk je zelf dat een FRITZ!Box 5530 fiber niet aan de specificaties voldoet. Een FRITZ!Box!Box 5530 fiber voldoet wel degelijk aan de specificaties. Dat apparaat is er speciaal voor gemaakt om rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten. Maar het past de kpn niet om routers rechtstreeks op glasvezel met gpon aan te sluiten.

> En wellicht nog een klein opvoedkundig beleid, drammende kinderen moet je nooit hun zin geven..

Ik vraag me nu toch wel af wat dat met dit onderwerp te maken heeft? Mensen komen vaak met zulke “argumenten” als ze wel weten dat ik dingen goed zie maar dat toegeven ho maar…….

Ik stop in ieder geval met deze zéér ingenomen “discussie", omdat dit toch geen enkele zin heeft. Om dan nog maar eens de woorden van NHendriks te gebruiken: eigenwijs en niets willen begrijpen.


wjb schrijft: 5530 niet voldoet aan die specificaties.

Dàt bedenk je zelf dat een FRITZ!Box 5530 fiber niet aan de specificaties voldoet. Een FRITZ!Box!Box 5530 fiber voldoet wel degelijk aan de specificaties.

Nee, dat doet hij pas i.c.m. de FRITZ!SFP XGS.PON en daarvan is het nog maar de vraag of en zo ja wanneer, deze op de Nederlandse markt zal komen.

Onderstaand de tekst uit de technische specificaties (pdf) t.a.v. PON aansluitingen.

Daar staat toch echt dat het een XGS.PON aansluiting betreft.


NHendriks schrijft: Ben je echt zo eigenwijs dat je het gewoon niet wilt begrijpen?

Alle twee constateringen zijn juist: “eigenwijs” en “niet willen begrijpen” omdat mijn gevoel zegt dat het rekenkundig prima klopt maar de werkelijkheid echt anders is. Er wordt nu met een rekenkundige truc hard gemaakt dat je beter af bent met xgs-pon en dat is dus niet juist. Er wordt nu alles aan gedaan om gpon “zwart” te maken maar waarom levert de kpn dan nog zoveel gpon glasvezel aansluitingen? Vast niet omdat die zoveel “problemen” geven……...

Zoals ik al heb gezegd, van KPN krijg je geen enkel antwoord over het waarom, alles is gissen wat hier verteld word en jij blijft op een onbegrijpelijke reden steeds hameren op dat het niet klopt.

KPN heeft op hoger niveau besloten dat er overgegaan word op XGS-PON, dat gaat niet in 1 dag, dus iedereen die zijn abbo aanpast gaat er dan op over omdat het systeem getriggerd word om dat aan te passen, en je kan het er wel of niet mee eens zijn, eigenwijs zijn (kan een goede eigenschap zijn) maar je hebt er mee te dealen, wil je toch wat proberen kun je kijken wat de ACM er van zegt dat jij de 5530 met G-PON niet kunt aansluiten, maar denk dat je toch verliest, KPN mag dit gewoon binnen de regels doen, ze zijn namelijk verplicht een geschikt eind apparaat toe te laten die op hun systemen werk, en die is er (nog) niet voor XGS-PON


Zoals ik al heb gezegd, van KPN krijg je geen enkel antwoord over het waarom.

Werkzaa voor KPN dus dit is een antwoord van.

Het waarom.. technologische vooruitgang.. Dan kan je vragen "waarom is het technologische vooruitgang ?"

Omdat het een hogere snelheid toelaat..

En dan komt de vraag waar dit op schaart..  "Heb ik dit nodig ?"

Nee...  maar je bent niet de enige en ieder zijn wensen wijken af er is besloten niet verder te gaan met GPON  maar met XGSPON wat effectief niks anders is dan verbetering van het GPON principe maar dan met hogere bitrates.

Gezien deze hierdoor meer toekomst bestendig is is dit gewoon waar we naar toe gaan.

Dat kan je leuk vinden of niet dat doet weinig af aan het feit dat XGSPON  effectief GPON on steroïds is  of GPON V2  hoe je het wil noemen…

Waarom V1 nog blijven gebruiken als er een V2 is.. en deze op alle fronten even goed maar sneller werkt ?

 

 


Zoals ik al heb gezegd, van KPN krijg je geen enkel antwoord over het waarom.

Werkzaa voor KPN dus dit is een antwoord van.

De vraag is of je dit moet willen.

Je geeft, terecht, in jouw "handtekening" aan dat je alle berichten plaatst onder persoonlijke titel en ik denk dat het verstandig is om dat vooral te blijven doen.


Gezellige discussie hier.. ik doe even mee.

1) KPN is begonnen met PON omdat het goedkoper is terwijl je tegelijkertijd makkelijker hogere snelheden kan leveren. Als je dat met de oudere AON apparatuur had willen doen had alles meteen 10 Gbit poorten moeten hebben. En dat kost meer.

Toen KPN daar in 2019 mee begon te ontwerpen was XGS-PON nog niet  inzetbaar maar voor GPON was wel alles al op de markt. Dan bedoel ik vooral de ONT voor bij de klant. Dat is de enige en simpele reden dat er eerst korte tijd GPON was en nu XGS-PON. KPN maakt niks zwart, er kon gewoon niet meteen begonnen worden met XGS-PON. Wel konden ze apparatuur voor de centrale inkopen die zowel GPON als XGS-PON kan verzenden. Dus daar hoefde anderhalf jaar later niks vervangen te worden. 

Vanaf maart 2022 kan er helemaal geen GPON meer besteld worden door providers en komt elke nieuwe activatie op XGS-PON (alleen in PON gebieden uiteraard). KPN als provider levert al sinds een paar maanden elke nieuwe klant in een PON gebied op XGS-PON, voor elke snelheid. Ook 100/100.

En wat het wel of niet kunnen gebruiken van een Fritzbox of andere router betreft: KPN heeft netjes bekend gemaakt waar een router/ONT aan moet voldoen om op het KPN netwerk te gebruiken. Het is niet de schuld van KPN dat die er (nog) niet zijn. 


De vraag is of je dit moet willen.

Je geeft, terecht, in jouw "handtekening" aan dat je alle berichten plaatst onder persoonlijke titel en ik denk dat het verstandig is om dat vooral te blijven doen.

Dat is ook zeker waar maar dat het onder persoonlijke titel is doet weinig af aan het feit dat dit het standpunt is van die ik hier onder zoals je zelf aangeeft persoonlijke titel uitdraag..

Er hoeft toch mag ik hopen niet voor iedere beslissing een persconferentie gehouden te worden met een iemand van de PR afdeling om deze visie te uiten ? Zeker niet als het gaat om technische vooruitgang want dan kan er elke dag wel een gehouden worden...