Skip to main content

Sinds het begin van de middag kunnen onze buren geen gebruik maken van internet, tv en telefoon.

Zij vroegen mij om hulp en omdat ik niet de rotste ben heb ik ook verleend. Na 2 vergeefse pogingen (lees verbinding verbroken...) door de robot aan de telefoon was de derde poging gelukkig ‘vruchtbaarder’. De lijn werd doorgemeten via een online tool en daar kwam uit dat het probleem voor rekening van KPN is. 

Een monteur kon worden ingepland. Mijn ervaring van 4 jaar geleden is dat dit enkel doordeweeks kan. Toch had ik hoop dat KPN met haar tijd is meegegaan en voor dit soort problemen een weekendploeg in het leven heeft geroepen.

 

Helaas bleek dit niet het geval. De monteur komt op een werkdag tussen 2 en 4.

Ik heb nog een vierde keer gebeld om te verifiëren dat de tool het probleem correct had geconstateerd en daarnaast heb ik ook een bevestiging gekregen van de werkdagen van de monteurs. Maandag zijn we weer aan de beurt…

Er werd een verhoging van de bundel gegeven van 100 gb en dat was het.

Klinkt leuk maar daar maken ze in de praktijk geen gebruik van omdat het gewoon te instabiel is voor meer dan 3 clients..

Geen mogelijkheid om op zondag een digitenne pakket op te halen…

Geen 4G via het modem.. 

 

Het gaat mij (c.q. de buren) niet om 1 of 2 dagen zonder diensten - wat overigens voor vele wel een groot probleem zou zijn - maar meer om de toegevoegde waarde van een provider waar je bijna 80 euro per maand voor kwijt bent..

 

In de randstad dient er toch gewoon een ploeg te zijn die in het weekend de eigen problemen zo spoedig mogelijk oplost?

Als je dan bewust kies voor een budget provider hoef je deze service niet te verwachten, maar dat is KPN absoluut niet.

 

Dus: hoe gaat KPN zich onderscheiden in een wereld waarin de concurrentie moordend is?

 

Hier komt een provider (DELTA) die voor vele onbekend was/is glasvezel aanleggen.

Zover ik kan zien heeft KPN gewoon veel te lang gedacht haar klanten op een verouderd kopernetwerk te kunnen laten en nu er steeds meer vraag is naar een stabiele en snelle verbinding kan KPN de vraag niet bijbenen en zitten de concurrenten hun op de hielen.

 

 

KPN kan wel willen, maar monteurs willen gewoon niet in het weekend werken. Die willen op zondag gewoon vrij zijn. Zo simpel is dat. En aangezien er momenteel een grote schaarste aan technisch personeel is zit er niks anders op dan dit gewoon te accepteren.

Als een werknemer kan kiezen tussen 2 werkgevers waarbij die bij de ene ook weekenddiensten moet draaien en bij de andere niet, tegen zelfde salaris, dan is de keuze snel gemaakt. 


Tja, KPN is marktleider. Dus concurrentie die moordend is? Ik heb zakelijk en privé ervaring met alle providers. Klantenservice wisselt wel wat maar nergens is het perfect.

En helaas, de kosten voor service zoals u verwacht is voor een consument niet op te brengen. Een zakelijk contract met gegarandeerde response en oplostijden kost een veelvoud van die 80 euro die u noemt. Dat gaat richting duizend euro per maand.

Wat is wel bijzonder vind is dat de optie voor een consument die meer wil betalen voor service in het weekend er niet is, zeg maar een “plus” abonnement.

Juist door de concurrentiestrijd zijn de marges gedaald, terwijl de investeringen voor een internet provider gigantisch zijn (denk aan 5G, glasvezel uitrol, IPTV, VoIP etc), dus dan is de verschrikkelijk dure service de dupe. 

In de tijd van de T65 PTT telefoon betaalden we naar verhouding een vermogen voor een simpele telefoonlijn. Nu hebben we gigabit internet, telefoon en tv voor een paar tientjes. Zeg het maar… willen we nog meer betalen voor nog meer service? Hoeveel meer? 


KPN kan wel willen, maar monteurs willen gewoon niet in het weekend werken. Die willen op zondag gewoon vrij zijn. Zo simpel is dat. En aangezien er momenteel een grote schaarste aan technisch personeel is zit er niks anders op dan dit gewoon te accepteren.

Als een werknemer kan kiezen tussen 2 werkgevers waarbij die bij de ene ook weekenddiensten moet draaien en bij de andere niet, tegen zelfde salaris, dan is de keuze snel gemaakt. 

Mooie aannames… maar er zijn zat monteurs die in het weekend werken hoor. Moet je Liander eens bellen dat je gas ruikt. Binnen een uur staat er iemand in het weekend, ook ‘s-nachts, voor de deur. 


Het is alleen schreeuwend duur door de NL arbeidswetgeving en dergelijke, 150% op zaterdag en 200% op zondag in veel CAO’s. Kan dat uit van die paar tientjes voor een consument internet abonnement? KPN vindt van niet. En andere ISP’s ook niet. Behalve dan voor zakelijke klanten, daar is wat meer service mogelijk. Maar daar betaal je dan wel voor.

 


Tja, KPN is marktleider. Dus concurrentie die moordend is? Ik heb zakelijk en privé ervaring met alle providers. Klantenservice wisselt wel wat maar nergens is het perfect.

En helaas, de kosten voor service zoals u verwacht is voor een consument niet op te brengen. Een zakelijk contract met gegarandeerde response en oplostijden kost een veelvoud van die 80 euro die u noemt. Dat gaat richting duizend euro per maand.

Wat is wel bijzonder vind is dat de optie voor een consument die meer wil betalen voor service in het weekend er niet is, zeg maar een “plus” abonnement.

Juist door de concurrentiestrijd zijn de marges gedaald, terwijl de investeringen voor een internet provider gigantisch zijn (denk aan 5G, glasvezel uitrol, IPTV, VoIP etc), dus dan is de verschrikkelijk dure service de dupe. 

In de tijd van de T65 PTT telefoon betaalden we naar verhouding een vermogen voor een simpele telefoonlijn. Nu hebben we gigabit internet, telefoon en tv voor een paar tientjes. Zeg het maar… willen we nog meer betalen voor nog meer service? Hoeveel meer? 

 

Ik noemde DELTA al maar T-mobile zit ook niet stil. Kijk maar naar Den Haag waar de twee als haantjes vochten om glasvezel aan te leggen op dezelfde adressen. Allebei wel te laat… Uiteraard was telefonie vroeger duur maar tijden veranderen wel. Ik denk dat iedere provider zich mag afvragen hoe ze relevant willen blijven. 

Daarnaast kan je je afvragen waarom zaterdag en zondag als uitzondering in de CAO opgenomen dienen te worden. Er zullen wel degelijk monteurs zijn die bereidt zijn voor 125% in het weekend te werken. Scheelt overigens ook een hoop file-stress. Maar als we dat allemaal gaan doen….

 


Moet je Liander eens bellen dat je gas ruikt. Binnen een uur staat er iemand in het weekend, ook ‘s-nachts, voor de deur. 

Logisch hé. Dat heeft wel even wat meer urgentie. De boel kan ontploffen. Daar is bij een internetverbinding geen sprake van.


Hallo @van Selm, even los van deze discussie over werken in het weekend.

Heb je na de robot ook nog contact gehad met een medewerker?

Is er verder nog wat geprobeerd, heb je het modem bijv. al een keer opnieuw opgestart?

Wat is de status van het modem? Welk type is het? Branden de lichtjes normaal, en met welke kleur?


Moet je Liander eens bellen dat je gas ruikt. Binnen een uur staat er iemand in het weekend, ook ‘s-nachts, voor de deur. 

Logisch hé. Dat heeft wel even wat meer urgentie. De boel kan ontploffen. Daar is bij een internetverbinding geen sprake van.

Juist. Urgentie betekent dat je een monteur gaat betalen. Precies mijn punt. Die urgentie is er bij KPN in het weekend niet. De klant ziet dat anders, maar KPN plaatst die wens niet bovenaan hun service offering. Omdat het niet uit kan. 


dat is bij andere providers net zo soms


Moet je Liander eens bellen dat je gas ruikt. Binnen een uur staat er iemand in het weekend, ook ‘s-nachts, voor de deur. 

Logisch hé. Dat heeft wel even wat meer urgentie. De boel kan ontploffen. Daar is bij een internetverbinding geen sprake van.

Juist. Urgentie betekent dat je een monteur gaat betalen. Precies mijn punt. Die urgentie is er bij KPN in het weekend niet. De klant ziet dat anders, maar KPN plaatst die wens niet bovenaan hun service offering. Omdat het niet uit kan. 

Het is een bewuste keuze. De marges bij particuliere abonnementen zijn denk ik niet toereikend om daar een monteur voor op zondag te sturen.

Maar wat verwacht u nu eigenlijk? U belt nu op zaterdag voor een storing. Heel vervelend, een storing op zaterdag, maar als het nu niet zaterdag was maar maandag. Dan had het aspect van het werken op zondag niet van toepassing geweest.

Denkt u dan dat de monteur in die situatie op dinsdag op de stoep zou staan? Nou ... met heel veel geluk wel. Maar de kans is groot dat het dan ook donderdag of vrijdag word. Of volgende week als de klant pech heeft.

Dus wat maakt eigenlijk die ene zondag nog uit?