Skip to main content

Ik weet dat dit forum van KPN de provider is en niet van KPN Netwerk. Daar is echter geen forum.

Vandaar dat ik hier een topic plaats. Het verbaast me namelijk hoe langzaam KPN Netwerk voortschrijdt in de aanleg van glasvezel.

Als ik hier in mijn regio kijk, zijn er diverse beloftes gedaan, maar is er een minimaal resultaat geboekt.

Haarlem zou volledig van glasvezel voorzien worden. Men is echter blijven steken in Haarlem-Noord, wat in de zuidelijke helft een jaar na aanleg nog steeds niet gereed gemeld is. Kaart geeft nog steeds blauw aan in plaats van groen. Laat staan dat er een ander gebied van Haarlem blauw is geworden als aankondiging dat daar ook KPN glasvezel komt.

De gemeente Bloemendaal had op hun officiële site de aankondiging dat KPN zou gaan verglazen. Bericht is momenteel helaas als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijkbaar komt daar vanuit KPN Netwerk bij nader inzien geen enkele actie.

Ondertussen pakken andere netbeheerders wel door, zoals Delta en ODF. Die kondigen het ene na het andere gebied aan in de regio en leggen dat ook meteen aan. Haarlem Schalkwijk en Oost, Gemeente Bloemendaal en Santpoort-Zuid is al gedaan, Velserbroek volgt net als Beverwijk, Ook wat zuidelijker Hillegom en Lisse.

Uitermate teleurstellend dan ook wat de vorderingen van KPN Netwerk aangaat.

Gunstige uitzondering voor KPN is Glaspoort, Ik heb in Heemstede gezien dat daar het netwerk wel in sneltreinvaart is aangelegd, Binnen een paar maanden van eerste werkzaamheden naar gerealiseerde huisaansluitingen. Dat was echt indrukwekkend zo snel als dat ging, Daar kan KPN Netwerk echt nog wat van leren.

Je zou toch zeggen dat glasvezel de toekomst is voor KPN. Niet alleen uit duurzaamheidprincipe doordat het kopernetwerk verlaten kan worden. maar ook voor de beste internet beleving voor de klanten.

Als Delta en ODF het kunnen om zo snel aan te leggen, moet KPN hier toch niet voor onder doen. Allen hengelen toch uit dezelfde vijver met aannemers.

Hoi @Paulllus , goede vraag! Er zijn ongetwijfeld veel redenen waarom dit gebeurd (of beter: niet gebeurd): technische, logistieke, maar vooral commerciële. Een voorbeeld: onze gemeente is drie jaar geleden compleet overgezet op glas - behalve een wijk dan, die van ons. Een 'nieuwbouwwijk', net tien jaar oud, maar blijkbaar heeft het koper hier nog niet voldoende rendered. Dus voor ons geen glas, helaas. En omdat wij ook nog ver weg van de centrale zitten hebben wij ook nog belabberde snelheden: 16/1. Dat is niet leuk, en hier ben ik uiteraard niet blij mee. En begrijp ik dus op de ene kant ook, dat KPN als commercieel bedrijf keuzes moet maken, zo blijf ik hierover mopperen en mijn ongenoegen hierover ventileren. Of het helpt? Waarschijnlijk niet. Maar het lucht op.😃


Nu zit ik zelf in het een gebied waar Kpn's koperlijntje er ruimschoots uit is, een goeie 70 jaar. Deze lijn word met kunst en vliegwerk op de been gehouden. Op zich knap. Hier moet de 4g buitengebied booster het doen en zolang de koperlijn stabiel is werkt dat best goed. Heel toekomstbestendig is het alleen niet met de huidige afgeknepen snelheden. Liever hebben we hier uiteraard ook een glasvezel aansluiting.

Als Kpn een staatsbedrijf was geweest had er meer glasvezel gelegen, dat is mijn mening. Nu moet je maar afwachten of de rekensom voor jou gebied klopt. Zo niet, dan blijft dat koperlijntje tot de laatste snik liggen. Overigens zal Kpn gewoon hun eigen glasvezel netwerk uitrollen naast die van de concurrent als dat zo uitkomt. Alleen de cijfers onder streep tellen.

Hier vind je meer informatie over de uitrol,

Pdf marktstudie uitrol glasvezel

Pdf Outlook digitale infrastructuur


Je kunt niet met 9 vrouwen een kind baren in 1 maand. KPN doet tienduizenden aansluitingen per week maar is ook aan handen en voeten gebonden aan de capaciteit van de aannemers en onderaannemers. En alle infra bedrijven putten uit dezelfde beperkte groep mensen, veelal uit het buitenland.

Er is een capaciteitsprobleem, er zijn planningsproblemen en soms problemen met gemeentes (de precario rechten zijn soms absurd hoog) en met VVE’s. 
Kortom; het is niet anders. Maar dat “KPN niet doorzet” is onzin. Er is geen andere infra partij die zoveel aansluitingen doet momenteel.

 


Als Kpn een staatsbedrijf was geweest had er meer glasvezel gelegen, dat is mijn mening.

😄😄😄 Op basis waarvan denkt u dat?


Nu zit ik zelf in het een gebied waar Kpn's koperlijntje er ruimschoots uit is, een goeie 70 jaar. Deze lijn word met kunst en vliegwerk op de been gehouden. Op zich knap. Hier moet de 4g buitengebied booster het doen en zolang de koperlijn stabiel is werkt dat best goed. Heel toekomstbestendig is het alleen niet met de huidige afgeknepen snelheden. Liever hebben we hier uiteraard ook een glasvezel aansluiting.

Als Kpn een staatsbedrijf was geweest had er meer glasvezel gelegen, dat is mijn mening. Nu moet je maar afwachten of de rekensom voor jou gebied klopt. Zo niet, dan blijft dat koperlijntje tot de laatste snik liggen. Overigens zal Kpn gewoon hun eigen glasvezel netwerk uitrollen naast die van de concurrent als dat zo uitkomt. Alleen de cijfers onder streep tellen.

Hier vind je meer informatie over de uitrol,

Pdf marktstudie uitrol glasvezel

Pdf Outlook digitale infrastructuur

Als KPN een staatsbedrijf was geweest dan hadden we nu nog ISDN tegen een belachelijk hoge prijs. De overheid en infra en ICT projecten… gaat altijd goed 😌 

Wel eens van concurrentie gehoord? Daarom juist gaat het nu zo snel. En betalen we een relatief laag tarief. 

En “Alleen de cijfers onder streep tellen.”.. wat dacht je dan? Waar denk je dat het geld vandaan moet komen voor de gigantische investeringen? Uit de hoge hoed?

 


Als KPN een staatsbedrijf was geweest dan hadden we nu nog ISDN tegen een belachelijk hoge prijs. De overheid en infra en ICT projecten… gaat altijd goed 😌 

Wel eens van concurrentie gehoord? Daarom juist gaat het nu zo snel. En betalen we een relatief laag tarief. 

Inderdaad. Dat denk ik ook.


Marktwerking is per plaats verschillend, waar ik zit heb je Kpn koperlijntje als vaste aansluiting en verder niets. Toen Kpn Reggefiber overnam werd hier de glasvezel uitrol stilgelegd ten behoeve van de eigen concurrentie positie. Dan werkt concurrentie tegen je.

Kpn als staatsbedrijf houd de hele telecom infrastructuur in handen van de staat, oftewel van ons. Met alle lusten en lasten. Of het duurder was geweest ben ik niet van overtuigt. Misschien wel, misschien niet. Het zou niet geleid worden door winstbejacht, die centen komen ook ergens vandaan. Wat je dan betaald aan abonnement gaat naar de staat (naar ons dus).

Ik heb ondertussen wel gezien dat als er een geprivatiseerde vitale dienst in de problemen komt betalen we nog met zijn allen.

Met concurrentie heb ik geen problemen, om dat met vitale delen van de samenleving te doen hou ik een slag om de slag. Geen van beide is perfect.


Recordgroei aanleg glasvezel in Nederland in 2022 | RTL Nieuws

2022 betrof ruim 1.000.000 aansluitingen, dat is 2 aansluitingen per minuut….. 24 uur per dag 365 dagen per jaar geen vakantis/rustdagen maar continu door gaan. Nee dat is niet alleen KPN maar alle aanbieders (KPN is wel de grootste) en dat is alleen glas. Dat vind ik best indrukwekkende aantallen….

Ziggo en andere Kabelaars zijn ook nog steeds bezig met Kabels in de grond aan het leggen dus dat komt nog bij het aantal internet aansluitingen die in Nederland is aangelegd. waar dus allemaal aannemers en medewerkers voor nodig zijn. neem daarbij een te kort aan medewerkers (in elke sector dus ook in deze). wat de prestatie van alle leveranciers samen nog indrukwekkender maakt

Dus als staatsbedrijf was dat niet anders geweest. Dat blik “Instant FTE”, beetje water erbij en we hebben 10 medewerkers, moet nog uitgevonden worden. 


Het is inderdaad wat overdreven gezegd dat KPN het laat liggen. Daar had ik wat genuanceerder moeten zijn. Landelijk wordt er veel opgeleverd.

Neemt niet weg dat concurrenten wel heel erg aan de weg timmeren hier bij mij in de regio.

Het is niet rendabel om meerdere glasvezelnetten naast elkaar te hebben. 1 project komt al niet meer dan 30% daadwerkelijke gebruikers. Ik zie het hier zelf als glasvezelklant. Als ik een scan doe voor de Wifi dan zie ik voor het merendeel Ziggo als klanten die dus blijkbaar niet onder de indruk zijn van glasvezel.

Dat bedoel ik als ik zeg dat KPN het laat liggen. Overal waar Delta en ODF aanleggen in hoog tempo heeft het eigenlijk geen zin om KPN glasvezel er naast te leggen.

Als 1 netwerk zo'n 30% bezetting krijgt, zal dat bij 2 netwerken maar 12,5% zijn. Dat kan dus niet uit, zelfs voor de langere termijn en is dan ook eigenlijk totale verspilling.


Ik denk dat het niet aan ons is om te bepalen of een glasvezelnetwerk uit kan. Dat kunnen die partijen heel goed zelf bepalen.