Skip to main content

Wanneer ik papieren van de kpn over glasvezel krijg zet ik daar de datum op.

De eerste aankondiging heb ik ontvangen op 30 oktober 2020. Unieke codes ingevuld.
Op 5 januari 2021 kreeg ik in 4 stappen naar glasvezel.
Op 7 januari 2021 hebben ze de oranje mantelbuis door de tuin gelegd.
Op 13 januari 2021 hebben ze de glasvezel tot aan de gevel van het huis gelegd.
Daarna is het stil tot 16 april 2021. Het topje van de glasvezel ziet halsrijkend uit naar plaatsing in huis en heeft tijd zat gehad om een frisse neus te halen. De glasvezel steekt dan ruim drie maanden boven de grond uit.
Er wordt een afspraak voorgesteld op 19 april 2021. Afspraak bevestigd.
Op 19 april 2021 is dan eindelijk na ruim drie maanden wachten de glasvezel in huis geplaatst.

Het zal mij nu benieuwen wanneer ik daadwerkelijk van glasvezel gebruik kan maken. In het kpn profiel is dit niet na te gaan. Je kunt je wel aanmelden als nieuwe kpn klant maar voor voormalige telfort klanten niets te vinden in dat profiel. Bij een kennis heeft dit nog eens vier en halve maand geduurd voordat ze daadwerkelijk internet via glasvezel heeft “gekregen".
Je geduld wordt goed op de proef gesteld als je je bedenkt dat ik de allereerste aankondiging al op 30 oktober 2020 kreeg en we zijn nu wel al bijna een half jaar verder……

Maar goed het aftellen is nu begonnen………

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Dàt ging snel. Zouden ze bij de kpn bovenstaand bericht gelezen hebben? Er is vandaag een experia box <versie onbekend> besteld. Dat modem wordt met de afspraak op 30 april 2021 aangesloten op glasvezel. Maar dat modem wordt een reserve modem, want ik heb al een half jaar tot zeer tevredenheid een FRITZ!Box 7590. Kpn gaat nu niet moeilijk doen met een eigen modem vanwege modemvrijheid en bovendien levert de kpn hetzelfde modem met een maandelijkse “huur" van € 7,49.

De kpn levert (nog) niet echte glasvezelmodems. Die kun je rechtstreeks (zonder omvormer) op de glasvezel aansluiten. De FRITZ!Box 5530 fiber wordt nu al door een paar providers geleverd, maar de verkoop op de vrije markt gaat tergend langzaam, want dat modem is al in december 2020 aangekondigd en is nog steeds niet te koop voor de particulier.

Ik vind het nu wat apart dat er twee uur voor gepland is. Bij de vriendin is de monteur (een alleraardigste man overigens) maar amper een half uur bezig geweest en de meeste tijd werd in beslag genomen om de aansluitingen van kpn en kabel te verzetten zodat de omvormer op het glasvezelkastje paste. Bij een goede kennis zijn ze wel een hele poos (weet niet hoelang) bezig geweest, want er waren problemen met de externe verbinding en met de telefoon…….


@gensnet  Ik zou zeggen, wees blij dat er 2 uur voor uit wordt getrokken. Het is niet overal plug & play.

Bij mij moest er bijv. nog een utp kabel getrokken worden, een datacontactdoos aangesloten worden, de Gpon aan sluiten en een stopcontact in de meterkast aangelegd worden. Totale tijd inclusief testen verbinding, aansluiten Tv en telefoon met testen…….1 uur en 50 minuten. Kopje koffie voor de monteur 10 minuten en hoppa…..naar de volgende klant. :wink:


@gensnet  Ik zou zeggen, wees blij dat er 2 uur voor uit wordt getrokken. Het is niet overal plug & play.

Bij mij moest er bijv. nog een utp kabel getrokken worden, een datacontactdoos aangesloten worden, de Gpon aan sluiten en een stopcontact in de meterkast aangelegd worden. Totale tijd inclusief testen verbinding, aansluiten Tv en telefoon met testen…….1 uur en 50 minuten. Kopje koffie voor de monteur 10 minuten en hoppa…..naar de volgende klant. :wink:

Ik had het modem in de kamer en vorig jaar heb ik dat verplaatst naar de meterkast. Dat heb ik op voorbereiding gedaan voor het gebruik van glasvezel. Er zaten "maar” twee stopcontacten in de meterkast die nu allemaal gebruikt worden en dus voor de omvormer nog twee extra stopcontacten geplaatst. Het enigste wat een monteur bij mij hoeft te doen is de omvormer te plaatsen en aan te sluiten, de verbindig te controleren en eventueel bepaalde instellingen in het modem te veranderen.


De eerste aankondiging om glasvezel te kunnen krijgen is van 30 oktober 2020. Dan is het stil tot en met 7 januari 2021. Stoep open. De oranje mantelbuis wordt door de tuin geboord. Stoep dicht. Op 13 januari 2021 stoep open; geul gegraven door de stoep en glasvezel in geul gelegd tot aan huisgevel. Geul weer dicht, stoep dicht. Dan is het ruim drie maanden stil. Op 19 april 2021 wordt dan de glasvezel in huis geplaatst (meestal in de meterkast). Als laatste is op 30 april 2021 een monteur langs geweest die de glasvezel “geactiveerd” heeft om die daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Een alleraardigste man die toegaf er nog niet zoveel verstand van te hebben als je een eigen modem gebruikt. Maar in mijn geval is dit geen probleem, want ik weet precies wáár je wàt in het modem moet veranderen. Zonder problemen pakt het modem de verbinding weer op en dan is het gaan met die banaan. Nu is dit modem “toevallig” een FRITZ!Box 7590 die de kpn ook voor de fijnproevers aan klanten levert voor extra € 7,49 per maand. Al met al heeft het op de kop af een half jaar geduurd voordat ik dan eindelijk glasvezel internet heb.

Ik moet toegeven dat ik er een zwaar hoofd in had met die aanleg van glasvezel. Maar nu terug gezien is het mij reuze meegevallen en dat zeg ik niet snel. Er zijn namelijk altijd wel dingen waar ik me gigantisch aan erger, maar die positieve dingen blazen de negatieve dingen nu weg…...

Dan nog een andere vraag. Een FRITZ!Box 5530 fiber kun je rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Heeft er al iemand dit modem met glasvezel werkende?

Het modem is “aangekondigd” in december 2020, maar het wordt nu nog maar aan klein aantal klanten geleverd van o.a. xs4all en freedom. De FRITZ!Box 5530 fiber zou ongeveer begin april op de vrije markt te koop zijn. De leverancier AVM uit Berlin wist niet wanneer dat modem dan te koop is, maar gaf wel aan dat de FRITZ!Box 5530 fiber (eventueel gekocht in Duitsland) probleemloos op het Nederlandse glasvezelnetwerk werkt. Begin april 2021 is dan het apparaat van veel internet websites verdwenen alsof die nooit bestaan heeft. Natuurlijk moet je je niet vastpinnen op vermoedelijk leverbaar begin april, maar dan haal je zo'n apparaat niet van je website……

 

Admin: samengevoegd met je bestaande topic over glasvezelaansluiting