Wat is het verschil tussen het ‘gastnetwerk’ en het ‘extra netwerk’ voor gasten?
Voor gasten wil ik graag een apart netwerk afgezonderd van mijn eigen (standaard) wifi. Met de optie gastnetwerk is dit mogelijk, alhoewel de uploadsnelheid gelimiteerd lijkt te zijn op ongeveer 20% van het abonnement en de snelheid van de standaard wifi. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om het gastnetwerk met dezelfde snelheid te laten werken als de standaard wifi? Mocht dit niet mogelijk zijn vroeg ik me af of een extra 5 ghz netwerk hier uitkomst in kan bieden. Dit extra netwerk heb ik aangezet en volgens de speedtests heeft het de volledige download- en uploadsnelheid (200 mbits/s). Alleen vraag ik mij hierbij af of dit extra netwerk volledig losstaat van ons eigen ‘standaard’ netwerk als het gaat om beveiliging. Zouden mensen via dit extra netwerk toegang kunnen krijgen tot dingen op ons standaard netwerk?
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Bij het Extra WiFi netwerk hebben de gasten toegang tot je andere apparaten.
De snelheidsbeperking op het gastennetwerk kan volgens mij bij de nieuwste firmware uitgeschakeld worden.
@Marlon92 Bedankt voor uw reactie.
Bedoeld u dat apparaten die allemaal op de ‘extra wifi’ zitten toegang tot elkaar hebben of ook toegang tot apparaten die verbonden zijn met het normale wifi?
Daarnaast heb ik het gastennetwerk op ‘ongelimiteerd’ staan, maar via de ‘speedtest’ van kpn komt de uploadsnelheid niet boven de 37 mbps. Terwijl dit via de normale wifi en ‘extra wifi’ wel gewoon op meer dan 200 mbps zit. De downloadsnelheid is wel hetzelfde bij het gastennetwerk als bij de andere netwerken (200 mbps)
Mocht dit niet lukken om richting de 200 Mbps te gaan, denk ik erover na om het ‘extra 5 ghz wifi netwerk’ te gebruiken als gastennetwerk. Maar daar geldt wel voor dat dit veilig moet kunnen.
Bedoeld u dat apparaten die allemaal op de ‘extra wifi’ zitten toegang tot elkaar hebben of ook toegang tot apparaten die verbonden zijn met het normale wifi?
Apparaten op het Extra WiFi netwerk hebben ook toegang tot apparaten op het hoofdnetwerk.
Het hoofdnetwerk en Extra WiFi netwerk is gewoon 1 netwerk. Het heeft alleen 2 verschillende namen als Extra WiFi ingeschakeld is.
Daarnaast heb ik het gastennetwerk op ‘ongelimiteerd’ staan, maar via de ‘speedtest’ van kpn komt de uploadsnelheid niet boven de 37 mbps. Terwijl dit via de normale wifi en ‘extra wifi’ wel gewoon op meer dan 200 mbps zit. De downloadsnelheid is wel hetzelfde bij het gastennetwerk als bij de andere netwerken (200 mbps)
Ik weet hier niets van. Maar is het echt een probleem dat de uploadsnelheid op het gastennetwerk ietwat beperkt is?
@Marlon92 helaas is dit in mijn situatie wel een probleem.
We hebben nog wat meer opties rondom gastwifi, @Opties wifi. Je kunt ervoor kiezen om poort 4 volledig als gastnetwerk in te stellen, waarbij je ook kunt kiezen voor ongelimiteerde snelheid. Dan zou je, voor wifi, daar een los wifipunt op kunnen aansluiten.
In dit artikel vind je info over hoe gastwifi werkt en hoe je de verschillende dingen kunt instellen.
@Erik van KPN ik heb de instructies gevolgd maar helaas blijft ook hierbij de uploadsnelheid 37 mbps. Oftewel het maakt geen verschil of ik van poort 4 gastnetwerk maak en hier een super wifi aan koppel.
Probeer op het gastnetwerk via poort 4 dan eens een bekabelde pc aan te sluiten. Is dan de snelheid dan ook nog beperkt?
Beste @Opties wifi er bestaat géén ‘extra netwerk’ voor gasten, alléén het gastnetwerk.
Het extra netwerk is een onderdeel van je eigen netwerk met als doel apparaten te verbinden via de 2.4- of de 5,0-band als die apparaten zelf dat onderscheid niet kunnen maken op het standaard netwerk.
Het gaat dan meestal om apparaten van ‘Ali-Baba’-kwaliteit.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.