Skip to main content

Al een tijdje komen mijn e-mails in de spambox van veel ontvangers terecht, zeker waar het gaat om zakelijke ontvangers. Nu blijkt dat mijn IP staat op de blocklist van Spamhaus. Bij Spamhaus kunnen/willen ze daar niets aan doen, en verwijzen ze naar KPN. Bij KPN zeggen ze er ook niks aan te doen! Ik heb een eigen bedrijf en kan moeilijk zaken doen als mijn klanten mijn mail niet ontvangen. Heeft iemand, behalve een VPN aanvragen, tips? Bedankt!

Geeft Spamhaus ook een reden waarom uw ip op de blocklist  staat?


Nee, alleen een algemene melding dat ik op de Policy Block List (PBL) sta. Dat zou vlg Spamhaus geen probleem moeten/hoeven zijn. En het is ook niet veroorzaakt doordat ik spam heb verstuurd. Maar ja, als mijn mails niet aankomen bij klanten, is het wel een probleem.


Als ik Google op "Policy Block List", dan lees ik dat dit helemaal geen blocklist is. Dus ik denk ook dat u de oorzaak van uw probleem ergens anders moet zoeken.

Hoe verzend u mail? Vanaf uw eigen mailserver? Of via een provider?


Oke, dank. klinkt logisch inderdaad.Via een provider. Die had mijnaar Spamhaus verwezen.


Ok. Even een basis testje:

U heeft vast wel een gmail account toch? Stuur eens een mailtje naar je gmail adres. Open dat mailtje in gmail, webweergave, op de desktop/laptop, niet de mobiele app. Vervolgens heb je daar de mogelijkheid om het origineel weer te laten geven.

Je moet daar vervolgens 3 x PASS zien staan.

Bij SPF, DKIM en DMARC. Hoe is dat bij u?


Dank voor de moeite! Bericht komt in de spam-folder van Gmail. SPF=soft fail, DKIM=pass, DMARC=fail.


Dank voor de moeite! Bericht komt in de spam-folder van Gmail. SPF=soft fail, DKIM=pass, DMARC=fail.

Kijk ... fail is niet goed ... Google maar eens op die termen. Het zijn anti-spam-maatregelen. Kwestie van de juiste instellingen bij DNS/domeinnaam. Ik weet er zelf ook niet helemaal het fijne van. Maar er moet iets aangepast worden.


Zaken zoals DMARC moeten via de serverinstellingen worden ingesteld. Betreft het een KPN mail adres of een eigen domein?


@Nick83 Lijkt me ook niet goed idd. Ik ga er eens op Google-en. Bedankt voor je hulp!

@Sietse Fliegen Het is een eigen domein, geen KPN-adres. Met een ander domein bij dezelfde host heb ik geen problemen trouwens,

 


Verstuur je de mail wel via de smtp server van dat domein?


@wjb Tot een of twee dagen geleden wel. De host heeft geadviseerd het via kpnmail te doen. Maar dat werkt dus ook niet, helaas.


Wat is dan het domein waarmee je mails verstuurt?


@wjbTot een of twee dagen geleden wel. De host heeft geadviseerd het via kpnmail te doen. Maar dat werkt dus ook niet, helaas.

Als het email adres bijvoorbeeld info@testdomein.nl is, dan moet je de mail ophalen vanaf imap.testdomein.nl of pop3.testdomein.nl of zoiets. En verzenden via zoiets als smtp.testdomein.nl.


@Nick83 Ja, oorspronkelijk had ik het zo ook opgezet. Sinds twee dagen ofzo heb ik voor de uitgaande mail smtp.kpnmail.nl ingesteld, op aanraden van de host. Voor inkomende mail gebruik ik nog de eigen domein.


Wil je het domein van jouw email adres met ons delen?

Je moet altijd de bijbehorende mailserver gebruiken en niet die van KPN.

Toch hoeft de smtp server van @testdomein.nl adressen niet ook smtp.testdomein.nl te zijn.


Wil je het domein van jouw email adres met ons delen?

Je moet altijd de bijbehorende mailserver gebruiken en niet die van KPN.

Toch hoeft de smtp server van @testdomein.nl adressen niet ook smtp.testdomein.nl te zijn.

Hoeft niet, maar in ieder geval niet smtp.kpnmail.nl. En elke zichzelf respecterende provider zorgt voor zn klanten dat smtp.testdomein.nl gewoon werkt.


@wjb Ik zal 'm eens terugzetten op de domeinnaam en kijken wat er dan gebeurt. De site is van klant, niet van mijzelf; ik weet niet of ik de domeinnaam hier mag delen...


@wjbIk zal 'm eens terugzetten op de domeinnaam en kijken wat er dan gebeurt. De site is van klant, niet van mijzelf; ik weet niet of ik de domeinnaam hier mag delen...

Gebruik anders https://mxtoolbox.com eens om de mailserver te controleren.


@wjb 

 


@wjb

 

Ik weet niet wat voor een test je daar gedaan hebt, maar klopt de smtp server die je gebruikt?


@wjb Oei, geen idee. Misschien toch goed om de domein te delen dan, dat praat wat makkelijker. Gaat om eetverleden.nl.


@wjbOei, geen idee. Misschien toch goed om de domein te delen dan, dat praat wat makkelijker.

Is de mailserver die je gebruikt dan ???.onlinemailscanner.com?


Ik zie dat er wat werk aan de winkel is @NYCB 

eetverleden.nl | E-mailtest


@wjb Dat is vreemd…
@Sietse Fliegen Dank, ja daar lijkt het wel op.

Ik heb zojuist de provider om hulp gevraagd. Zal laten weten wat daar uitkomt.


Ik heb zojuist de provider om hulp gevraagd.

Wat is de smtp server van die provider want die zal je moeten gebruiken voor het verzenden van mail.

 

Het spf record voor het domein zegt het volgende.

Dat zou betekenen dat mails verstuurd mogen worden van de mailserver met IP adres 109.71.54.18 en via de mailservers genoemd in het spf record voor relay.mailchannels.net.