Skip to main content

In mijn dorp, Wassenaar, wordt eindelijk glasvezel aangelegd. Een groot gedeelte van de bevolking is – net zoals in de rest van het land – boven de 75 en heeft moeite met het inzien van het nut van glasvezel. Het is voor hen in de eerste plaats ‘gedoe’ waar ze niet op zitten te wachten en daarnaast zijn ze bang dat de kosten toch zullen stijgen als ze overgaan op glasvezel. Nu is communicatie natuurlijk van essentieel belang. Helaas worden deze ‘zorgen’ niet weggenomen door te herhalen dat de kosten niet zullen stijgen.

Om deze groep wel mee te kunnen nemen dient het proces daarom duidelijk gemaakt te worden. Ook ik heb nog wat vragen. Ik stel ze hier omdat ze redelijk algemeen zijn. Ik kan ze natuurlijk ook aan KPN Netwerk stellen maar dan krijg ik een standaardantwoord terug.

 

Ik heb gelezen dat de aannemer (VolkerWessels) een BOP zal/kan plaatsen. Op deze manier kunnen huishoudens uiteindelijk sneller worden aangesloten. Zou het een idee zijn om huidige klanten die een koperaansluiting hebben te laten kiezen voor het realiseren van een BOP en pas in een later stadium eventueel de glasvezelverbinding te realiseren? Op die manier blijven de werkzaamheden nog (voorlopig) buiten hun deur en dat zal waarschijnlijk een hoop zorgen over de realisatie wegnemen.

 

Ik begrijp goed dat alleen het plaatsen van een BOP de investering in glasvezel niet zal terugverdienen, maar om dit probleem op te vangen zou er wellicht een tijdsbestek kunnen worden gegeven waarin de werkzaamheden alsnog kosteloos kunnen worden afgemaakt.

 

Als men na deze periode nog steeds niet akkoord heeft gegeven voor het realiseren van de aansluiting zal een andere aannemer worden aangesteld die niet kosteloos alsnog de verbinding kan realiseren.

 

Het is natuurlijk jammer dat niet iedereen de voordelen inziet, maar je kunt mensen natuurlijk niet verplichten. Hopelijk kunnen er in de nabije toekomst alsnog mensen worden overtuigd om voor glasvezel te kiezen.

Het is natuurlijk jammer dat niet iedereen de voordelen inziet, maar je kunt mensen natuurlijk niet verplichten. 

Nee... maar over een paar jaar word wel het kopernetwerk uitgezet... dus... dan zitten ze zonder internet en tv.

Wat een BOP is weet ik niet. Nog nooit van gehoord. 


@Nick83 

BOP is een Buiten Overname Punt

Onlosmakelijk verbonden met BIS los van HAS is de BOP, ofwel het Buiten Overname Punt. Dit door VWT ontwikkelde kastje maakt het mogelijk om glasvezelaansluitingen op te leveren zonder daarvoor achter de voordeur te komen. Onze afhankelijkheid van de bewoner valt daarmee weg. Met als resultaat: meer huizen per jaar te kunnen opleveren met toegang tot glasvezel. Arjan ten Hove, algemeen directeur van VolkerWessels Telecom vertelt: ‘Door de BOP kunnen we de afhankelijkheid van de techniek, mensen en het aansluiten van de woning uit elkaar halen. Hierdoor zijn we veel efficiënter in zowel de aanleg áls in de aansluiting van de woning.’ Een monteur plaatst de BOP tijdens het aansluiten als eindpunt, waardoor de basisinfrastructuur compleet is. Als bewoners aangesloten willen worden op het netwerk, hoeft VWT alleen nog maar via de fundering van de woning naar de BOP te boren. Connectoren in de BOP en een prefab aansluitkabel zorgen voor snelheid in het aansluiten.


Niet in ieder gebied is VolkerWessels Telecom (VWT) de hoofdaannemer, enkel waar VWT de hoofdaannemer is en er volgens het concept ‘BIS los van HAS’ zal er met een BOP gewerkt worden, dat is dus nog niet overal. Hier in Nijmegen wordt bijvoorbeeld volgens BIS/HAS aangelegd maar in Ede waar Allinq hoofdaannemer is weer niet. Het is dus nog maar de vraag of dit ook van toepassing gaat zijn in Wassenaar. Als iemand geen toestemming geeft dan wordt er inderdaad indien mogelijk wel een BOP geplaatst maar de kans is ook aanwezig dat het tot de erfgrens blijft liggen. Daar kan ik helaas geen uitspraak over doen.

Ook hebben ze eerlijk gezegd niet heel veel keuze, met een paar jaar gaat daar waar wij op glasvezel kunnen leveren (ook als deze niet binnen is gelegd) het kopernetwerk uit, dan blijft de glasvezel de enige manier om diensten te blijven ontvangen. 

Bij hoogbouw heb je vaak nog een VVE die er een zegje over doet, die kan het zelfs verplichten om toestemming te geven omdat er vaak in bepaalde reglementen clausules voor iets dergelijks is opgenomen. Als het een huurhuis is dan kan de pandeigenaar ook besluiten dat dit moet en dan dient een huurder naar mijn weten ook mee te werken.

Mijn argument is vaak bij deze doelgroep dat ze er zelf inderdaad geen meerwaarde aan hebben maar een eventuele volgende bewoner wel. Het blijft echter lastig en als sommige mensen halsstarrig nee blijven zeggen dan wordt het moeilijk om het wel voor elkaar te krijgen, maakt niet uit welk argument je ook gebruikt.

 

Misschien heeft @Ward_ hier nog iets aan toe te voegen of corrigeren als ik iets fout heb gezegd.


Weinig aan toe te voegen…

Het is aan de mensen van KPN Netwerk en VWT om de inwoners van Wassenaar te overtuigen. En meteen vanaf het begin netjes te werken zodat je niet met 1-0 achterkomt in het begin.

Dat het kopernetwerk uitgaat is zeker wel een argument. Klanten van KPN zelf krijgen dit ook nog eens van hun provider te horen. Maar voor Ziggo klanten telt dat dus niet echt. 


Weinig aan toe te voegen…

Het is aan de mensen van KPN Netwerk en VWT om de inwoners van Wassenaar te overtuigen. En meteen vanaf het begin netjes te werken zodat je niet met 1-0 achterkomt in het begin.

Dat het kopernetwerk uitgaat is zeker wel een argument. Klanten van KPN zelf krijgen dit ook nog eens van hun provider te horen. Maar voor Ziggo klanten telt dat dus niet echt. 

Zojuist met een zeer ongeïnteresseerde medewerker van VolkerWessels gesproken. Het principe van het BOP zou hier niet van toepassing zijn. Ik ben dan wel benieuwd welke opties er overblijven, maar daar was men heel vaag over. Ik heb gelezen dat het ook in de mantel van de huidige koperlijn kan worden gelegd. Het zou wel fijn zijn als er nog een begeleidende brief van VolkerWessels komt wat betreft de werkzaamheden. Vanavond is er een livestream dus waarschijnlijk zien we dan ook binnen welk gebied wij vallen en hoe het met de planning staat. 

Ondertussen probeer ik met de informatie die ik heb om mensen alsnog te overtuigen maar het is geen gemakkelijke opgave..


Uitsluitend klanten van KPN zijn even duur uit met glasvezel. Alle andere providers rekenen fors meer voor glas. Dus overstappen wordt een stuk onaantrekkelijker. In de fuik heet dat. Dus ik snap wel dat ouderen met een ongeïndexeerd pensioen die bv bij online zitten, geen heil in glas zien.


Weinig aan toe te voegen…

Het is aan de mensen van KPN Netwerk en VWT om de inwoners van Wassenaar te overtuigen. En meteen vanaf het begin netjes te werken zodat je niet met 1-0 achterkomt in het begin.

Dat het kopernetwerk uitgaat is zeker wel een argument. Klanten van KPN zelf krijgen dit ook nog eens van hun provider te horen. Maar voor Ziggo klanten telt dat dus niet echt. 

Zojuist met een zeer ongeïnteresseerde medewerker van VolkerWessels gesproken. Het principe van het BOP zou hier niet van toepassing zijn. Ik ben dan wel benieuwd welke opties er overblijven, maar daar was men heel vaag over. Ik heb gelezen dat het ook in de mantel van de huidige koperlijn kan worden gelegd. Het zou wel fijn zijn als er nog een begeleidende brief van VolkerWessels komt wat betreft de werkzaamheden. Vanavond is er een livestream dus waarschijnlijk zien we dan ook binnen welk gebied wij vallen en hoe het met de planning staat. 

Ondertussen probeer ik met de informatie die ik heb om mensen alsnog te overtuigen maar het is geen gemakkelijke opgave..

 

Jammer dat de ervaring met een Volker Wessels medewerker zo was. Was dat de voorbereider die langs de deur gaat om de aansluiting te bespreken en foto's te maken?

 

Er zijn zeker wel mogelijkheden om de bestaande invoerbuizen van de koperkabel te gebruiken, mits deze nog ruimte biedt. Bij laagbouwwoningen kan dit soms wel. Bij hoogbouw meestal niet omdat ze al te vol zitten.

Volker Wessels stuurt verder geen brieven. Dat doet KPN Netwerk. De eerste brief met een 5-stappenplan als bijlage, later ontvang je een brief met de aankondiging van de graafwerkzaamheden (enkele dagen vooraf) in de straat/stoep en het “tuintjes schieten”.

En uiteindelijk als het achtergelegen netwerk klaar is en de apparatuur geactiveerd is komt het afspraakvoorstel voor de huisaansluiting.


Uitsluitend klanten van KPN zijn even duur uit met glasvezel. Alle andere providers rekenen fors meer voor glas. Dus overstappen wordt een stuk onaantrekkelijker. In de fuik heet dat. Dus ik snap wel dat ouderen met een ongeïndexeerd pensioen die bv bij online zitten, geen heil in glas zien.

Als een adres eenmaal voor koper-uit is aangekondigd betaalt de provider het eerste jaar voor glas net zoveel als voor koper (en berekent dat hopelijk door aan de klant).

Ga dus niet altijd af op de algemene prijzen op hun websites. 

 

En met het nieuwe voorstel dat bij de ACM ligt komen de prijzen vrijwel op hetzelfde niveau.


Hi @van Selm, ik zie dat de community te hulp is geschoten, top!

Mocht je ondanks de uitleg nog andere/verder vragen hebben, stel ze dan gerust 🙂


Hi @van Selm, ik zie dat de community te hulp is geschoten, top!

Mocht je ondanks de uitleg nog andere/verder vragen hebben, stel ze dan gerust 🙂

Er zijn inderdaad een aantal vragen beantwoord, maar ik heb daarnaast ook nog een aantal opmerkingen.

Allereerst: communicatie is key en dat is zeker van belang bij het aanspreken van een groep van 75+

Gisteren was de livestream. Hij was volgens mij zeer goed te volgen. Echter kwam daarin wel naar voren dat er toch met een BOP wordt gewerkt dat voor minder overlast zal zorgen. Dit is prettig om te weten, maar veel ouderen kijken die stream niet. 

Nu ik (bijna) zeker weet dat het principe van het BOP wordt toegepast is de drempel lager voor de meeste mensen. 

Er is echter nog enigszins onduidelijk wat de behandeling wordt voor mensen zonder koperabonnement t.o.v. degene die dat wel hebben.

Hieronder mijn vragen:

De mensen die écht niet van plan zijn om toestemming te geven zullen dan ook geen BOP krijgen waardoor hun huis niet binnen het huidige traject kan worden klaargemaakt? 

Als ik het goed begrijp worden de mensen die nu geen koper hebben ook niet direct door een monteur geholpen om de glasvezel vanuit het BOP naar binnen te brengen, maar pas op het moment dat ze een glasvezelabonnement afsluiten? 

 

Ik denk dat de meeste mensen geen grote bezwaren tegen een BOP hebben. Huidige koper-klanten zullen tegen de tijd dat ze daadwerkelijk aangesloten kunnen worden wel overtuigd zijn dat het verstandig is. En in het ergste geval moeten de werkzaamheden niet kosteloos worden uitgevoerd als men pas akkoord gaat na de periode van de werkzaamheden, maar dat is natuurlijk niet aan mij.


Hi @van Selm, ik zie dat de community te hulp is geschoten, top!

Mocht je ondanks de uitleg nog andere/verder vragen hebben, stel ze dan gerust 🙂

Er zijn inderdaad een aantal vragen beantwoord, maar ik heb daarnaast ook nog een aantal opmerkingen.

Allereerst: communicatie is key en dat is zeker van belang bij het aanspreken van een groep van 75+

Gisteren was de livestream. Hij was volgens mij zeer goed te volgen. Echter kwam daarin wel naar voren dat er toch met een BOP wordt gewerkt dat voor minder overlast zal zorgen. Dit is prettig om te weten, maar veel ouderen kijken die stream niet. 

Nu ik (bijna) zeker weet dat het principe van het BOP wordt toegepast is de drempel lager voor de meeste mensen. 

Er is echter nog enigszins onduidelijk wat de behandeling wordt voor mensen zonder koperabonnement t.o.v. degene die dat wel hebben.

Hieronder mijn vragen:

De mensen die écht niet van plan zijn om toestemming te geven zullen dan ook geen BOP krijgen waardoor hun huis niet binnen het huidige traject kan worden klaargemaakt? 

Als ik het goed begrijp worden de mensen die nu geen koper hebben ook niet direct door een monteur geholpen om de glasvezel vanuit het BOP naar binnen te brengen, maar pas op het moment dat ze een glasvezelabonnement afsluiten? 

 

Ik denk dat de meeste mensen geen grote bezwaren tegen een BOP hebben. Huidige koper-klanten zullen tegen de tijd dat ze daadwerkelijk aangesloten kunnen worden wel overtuigd zijn dat het verstandig is. En in het ergste geval moeten de werkzaamheden niet kosteloos worden uitgevoerd als men pas akkoord gaat na de periode van de werkzaamheden, maar dat is natuurlijk niet aan mij.

 

Het geven van toestemming is zowel voor de tuinboring als voor de huisaansluiting in een later stadium. Als er geen toestemming is gegeven zal normaliter de kabel opgerold in de stoep bij de erfgrens worden neergelegd en dan is er dus automatisch ook geen BOP.

Mensen die wel toestemming geven krijgen dus in eerste aanleg een BOP bij de gevel.

Tijdens de aansluitfase wordt iedereen met een bestaand koper-abonnement sowieso verder naar binnen aangesloten (want dat koperabonnement kan een paar jaar later niet meer gebruikt worden). Mensen die nu op Ziggo zitten en voor de huisaansluitingsafspraak al een nieuw glasvezelabonnement aanvragen bij een provider, worden ook direct naar binnen toe aangesloten.

Uiteindelijk hou je dus de woningen zonder binnen-FTU over voor iedereen die geen toestemming heeft gegeven (kabel bij erfgrens) en iedereen zonder bestaand DSL abonnement die ook geen glasvezelabonnement vooraf hebben afgesloten (kabel in de BOP).

Voor mensen die wel toestemming geven aan KPN Netwerk maar geen koperabonnement of nieuw glasabonnement willen, blijft het dus bij de BOP bij de gevel.

 

@van Selm Kan je nog aangeven wat voor medewerker van Volker Wessels je hebt gesproken? Aan de deur als voorbereider of was telefonisch?

 


Vandaag nogmaals een brief gekregen om toestemming te geven. Dat had ik uiteraard al gedaan. Op de site staat dat ze gaan graven. Heb wel andere ploegen gezien hier in het Dorp. Ik probeer mijn e-mailadres te bevestigen maar Ik ontvang geen mail om dat te kunnen doen. Kan allemaal wel beter.

 

aanvulling: Er was overigens al iemand geweest om een foto van de meterkast te maken. Ik hoop dat die handeling correct is geregistreerd 


Inmiddels zijn we bijna 7 maanden verder. Deze maand zou het de woning in moeten komen maar bij het invullen van mijn adres op de site van KPNNetwerk zie ik dat de huidige planning juni-juli 2023 aangeeft. We wachten rustig af.


Jammer van de vertraging @van Selm 😓


De BOB zit hier inmiddels in de tuin! Vlak voor het weekend aangelegd. Oplevering is dan enkel nog maar een kwestie van een kabel doortrekken. Maandag maar even bellen.


@PietheinStrengholt met een beetje geluk heb je dan in maart glasvezel 😉


De BOB zit hier inmiddels in de tuin! Vlak voor het weekend aangelegd. Oplevering is dan enkel nog maar een kwestie van een kabel doortrekken. Maandag maar even bellen.

Hier ook, maar site geeft aan juni-juli. Geen probleem. Ik heb gelukkig nog VDSL.. Dat is in Voorschoten wel anders. Daar neemt DELTA de leiding..