Skip to main content

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

@NHendriks dit zal ook wel een grap zijn 😱

Wat is nu precies je doel? Als je goed leest naar wat ik schrijf dan zijn posts als dit helemaal niet nodig, het voelt nu meer alsof je op een onvolwassen manier een reactie aan het uitlokken bent en dat vind ik oprecht een beetje jammer.


@NHendriks dit zal ook wel een grap zijn 😱

Wat is nu precies je doel? Als je goed leest naar wat ik schrijf dan zijn posts als dit helemaal niet nodig, het voelt nu meer alsof je op een onvolwassen manier een reactie aan het uitlokken bent en dat vind ik oprecht een beetje jammer.

De glasvezel oppervlakken passen zonder tussenruimte op elkaar 

En dat is niet anders in een sfp module 

Die link van de nieuwere techniek zit er wel ruimte tussen 

 


@NHendriks 

Ik weet het niet zeker en ik wil echt geen onvolwassen reacties uitlokken 

Mijn vraag waar slaat die opmerking op 

Wat ik allemaal lees is er een directe koppeling met het contact vlak 

Laten we het gewoon ff leuk houden hier op het forum graag 😃

Afbeelding Duplex 2 lasers 

 


http://m.nl.fiber-optical-transceivers.com/info/pc-vs-upc-vs-apc-connector-what-is-the-differ-52185990.html

fysiek contact 

daarom verkloot je de connector groen op blauw 

APC op UPC (PC) (of andersom)

maar goed ze zeggen het allemaal voor de grap 🤪 

 

 

 

In een SFP bevindt zich geen Ferrule, Het verhaal klopt dat als je APC op PC zet je de Ferulle verkloot door onnoemelijk veel druk op 1 hoekje gezien de ene onder een hoek staat.

Echter zoals @NHendriks aangeeft bij een SFP zit er een afstand tussen de Ferulle van de patchkabel en de lens van de SFP waardoor deze druk er niet op komt te staan, Dit betekend niet dat het goed is gezien lens niet gemaakt is op deze foutieve NE reflectie. Maar permanente schade doet het gelukkig niet…

Desalniettemin is het uiteraard de bedoeling de juiste te gebruiken om een goed stabiel licht en hiermee signaal te krijgen.

 

Zoeen plaatje is mooi maar die ferulles zitten dus in de plastic huisjes daar... en weet je wat er tussen lens en ferulle dan zit ?? Het niemandsland...


http://m.nl.fiber-optical-transceivers.com/info/pc-vs-upc-vs-apc-connector-what-is-the-differ-52185990.html

fysiek contact 

daarom verkloot je de connector groen op blauw 

APC op UPC (PC) (of andersom)

maar goed ze zeggen het allemaal voor de grap 🤪 

 

 

 

In een SFP bevindt zich geen Ferrule, Het verhaal klopt dat als je APC op PC zet je de Ferulle verkloot door onnoemelijk veel druk op 1 hoekje gezien de ene onder een hoek staat.

Echter zoals @NHendriks aangeeft bij een SFP zit er een afstand tussen de Ferulle van de patchkabel en de lens van de SFP waardoor deze druk er niet op komt te staan, Dit betekend niet dat het goed is gezien lens niet gemaakt is op deze foutieve NE reflectie. Maar permanente schade doet het gelukkig niet…

Desalniettemin is het uiteraard de bedoeling de juiste te gebruiken om een goed stabiel licht en hiermee signaal te krijgen.

Oke dus ik ga in mijn fritzbox 5490 met SC/PC bus een groene SC/APC koppelen maak ik dan  niks stuk ?

Ik lees toch hele verhalen dat je dit nooit moet doen en de connector kapot gaat 

Als er geen aanraking is kan dat niet toch 

Leg uit hoe zit dit dan ?

 


Oke dus ik ga in mijn fritzbox 5490 met AC/PC bus een groene AC/APC koppelen maak ik dan  niks stuk ?

Ik lees toch hele verhalen dat je dit nooit moet doen en de connector kapot gaat 

Als er geen aanraking is kan dat niet toch 

Leg uit hoe zit dit dan ?

 

Nee je maakt fysiek niks stuk, Handig voor je signaal is het niet gezien de eerder genoemde NE reflectie toleranties, Dus de melding het niet te doen klopt geheel en dat een SFP voor specifiek een soort is klopt ook want... Reflectie toleranties..

ik lees ook verhalen dat er mensen op water kunnen lopen op internet... en dat de aarde plat is…

maargoed je hebt zelf inderdaad al de juist conclusie getrokken het kan niet..


Ik lees toch hele verhalen dat je dit nooit moet doen en de connector kapot gaat 

Als ik @NHendriks en @LaurensZalm goed begrijp dan speelt de kans op schade wel in koppelstukjes maar niet in SFP modulen omdat er in de koppelstukjes fysiek contact is terwijl dit bij SFP modulen niet het geval is.


Ik lees toch hele verhalen dat je dit nooit moet doen en de connector kapot gaat 

Als ik @NHendriks en @LaurensZalm goed begrijp dan speelt de kans op schade wel in koppelstukjes maar niet in SFP modulen omdat er in de koppelstukjes fysiek contact is terwijl dit bij SFP modulen niet het geval is.

Niet allemaal tegelijk aanvallen hoor 

Ik zal binnenkort wel een module los trekken en kijken hoe het echt zit 

 


Ik lees toch hele verhalen dat je dit nooit moet doen en de connector kapot gaat 

Als ik @NHendriks en @LaurensZalm goed begrijp dan speelt de kans op schade wel in koppelstukjes maar niet in SFP modulen omdat er in de koppelstukjes fysiek contact is terwijl dit bij SFP modulen niet het geval is.

Dit is inderdaad geheel correct, Bij een kabel op Kabal ga je hem hoogstwaarschijnlijk permanente schade aanbrengen..

omdat er op 1 hoekje het uitstekende puntje van de APC waar deze de PC als eerste raak ontzettend veel druk komt te staan omdat het oppervlakte heel klein is en hierdoor fysiek beschadigd..

 

Conclusie gebruik altijd de juiste kabel  indien je bij SFP verkeerde een keer hebt gebruikt kan zowel de kabel als de SFP gewoon opnieuw gebruikte worden  bij groene op blauwe kabel ( doorkoppeling  ) kan je ze allebij wegflikkeren


Ik lees toch hele verhalen dat je dit nooit moet doen en de connector kapot gaat 

Als ik @NHendriks en @LaurensZalm goed begrijp dan speelt de kans op schade wel in koppelstukjes maar niet in SFP modulen omdat er in de koppelstukjes fysiek contact is terwijl dit bij SFP modulen niet het geval is.

Dat is precies wat @LaurensZalm en ik bedoelen inderdaad 😄

 

Hoe AVM het doet met de twee modules waar wel weer een LC/APC-connector in moet is voor mij een raadsel, misschien dat de lenzen anders zijn afgesteld maar daar kan ik alleen maar over speculeren.


Niet allemaal tegelijk aanvallen hoor 

Er is niemand die jou aanvalt.


Niet allemaal tegelijk aanvallen hoor 

Er is niemand die jou aanvalt.

Grapje 🤪


Niet allemaal tegelijk aanvallen hoor 

Ik zal binnenkort wel een module los trekken en kijken hoe het echt zit 

 

moet ik een paar defecte jouw kant opsturen kan er zo een stuk op 5 defecte uit de weggooi bak pakken..

F.Y.I been there and done that, hoop wel datje een microscoop hebt want vaak zijn de hulsjes waar de ferulle ingaat van metaal.. kan je niet echt lekker doorheen kijken en er in kijken via het gaatje zekker bij LC...succes…

de lens is waar het licht buigt, het brandpunt punt van het licht is waar je vezel begint  #tussenruimte.. anders zou je licht grotendeels in je cladding zitten en niet in je core.…

dit voorbeeld is MM maar dat maakt voor de werking van een lens of dat  nu de lensen in je oog zijn of in een camera of wat ook dat maakt niet uit het heeft een brandpunt en dat zit niet OP je lens maar er voorbij.. 

ik snap dat er nu weinig zon is maar vroeger vast wel papiertjes ofzo vebrand met een vergrootglas, daar hebben we het princiepe van een brandpunt..


Niet allemaal tegelijk aanvallen hoor 

Ik zal binnenkort wel een module los trekken en kijken hoe het echt zit 

 

moet ik een paar defecte jouw kant opsturen kan er zo een stuk op 5 defecte uit de weggooi bak pakken..

F.Y.I been there and done that, hoop wel datje een microscoop hebt want vaak zijn de hulsjes waar de ferulle ingaat van metaal.. kan je niet echt lekker doorheen kijken en er in kijken via het gaatje zekker bij LC...succes…

de lens is waar het licht buigt, het brandpunt punt van het licht is waar je vezel begint  #tussenruimte.. anders zou je licht grotendeels in je cladding zitten en niet in je core.…

dit voorbeeld is MM maar dat maakt voor de werking van een lens of dat  nu de lensen in je oog zijn of in een camera of wat ook dat maakt niet uit het heeft een brandpunt en dat zit niet OP je lens maar er voorbij.. 

ik snap dat er nu weinig zon in maar vroeger vast wel papiertjes ofzo vebrand met een vergrootglas, daar hebben we het princiepe van een brandpunt..

En hoe zit het met Single mode fiber 

Die wij gebruiken bij kpn 


En hoe zit het met Single mode fiber 

Die wij gebruiken bij kpn 

nog steeds een lens nog steeds ene brandpunt zoals ik ook aangeef... zzie je in het plaatje het punt waar de gele straaltjes samen komen.  dit is je brandpunt waar een SM begint..

gaf al aan in vorige post dat dit ene plaatje van MM was maar dat SM met zelfde natuurkundige wetten zit.. maargoed bij deze.... Vreemd genoeg zijn bij een lens de zelfde natuurkundige wetten van toepassing op het licht, ik weet het klinkt raar maar dit schijnt bij elke lens zo te zijn…

 

ik snap dat toegeven niet leuk is als je ergens van overtuigd bent.. maar als je de natuurkundige wetten gaat willen onderuit halen dan pas je heel goed bij de flat eathers, die proberen dit ook ( zonder succes )


@NHendriks en @LaurensZalm 

Ik wil jullie best geloven

Maar zit er niet in de sfp module geen polijst vlak dan ?

of beweren jullie dat er een directe straal uit de laserdiode komt en dan instraalt 

(Gewoon een vraagje hoor)

En dat er geen direct oppervlakte contact is 

Voor ts zou dit wat kunnen werken als zijn module SC/UPC zal zijn persoonlijk zal ik een andere patchkabel nemen link 

https://www.fiberoptics4sale.com/blogs/wave-optics/how-to-connect-a-sc-apc-connector-with-8-degree-angle-to-a-sc-upc-port-on-your-sfp-transceiver


wie is het eigenlijk ?

@NHendriks of @LaurensZalm ?

Werkzaam als KPN storings- en installatiemonteur in de regio Nijmegen/Ede. Alle berichten plaats ik onder persoonlijke titel. Blij met een antwoord? Geef een like! Is een bericht het beste antwoord op je vraag? Markeer het dan als oplossing.


En hoe zit het met Single mode fiber 

Die wij gebruiken bij kpn 

nog steeds een lens nog steeds ene brandpunt zoals ik ook aangeef... zzie je in het plaatje het punt waar de gele straaltjes samen komen.  dit is je brandpunt waar een SM begint..

gaf al aan in vorige post dat dit ene plaatje van MM was maar dat SM met zelfde natuurkundige wetten zit.. maargoed bij deze.... Vreemd genoeg zijn bij een lens de zelfde natuurkundige wetten van toepassing op het licht, ik weet het klinkt raar maar dit schijnt bij elke lens zo te zijn…

 

ik snap dat toegeven niet leuk is als je ergens van overtuigd bent.. maar als je de natuurkundige wetten gaat willen onderuit halen dan pas je heel goed bij de flat eathers, die proberen dit ook ( zonder succes )

en dat voor een kpn monteur ?

ik hou mij altijd netjes aan de normen en gebruik altijd de juiste patch kabel

dat dit topic zo loopt kan ik niks aan doen maar hou toch op jonge

ik vindt dit echt niet leuk meer

 

 


en met al deze shit heeft @wjb echt gelijk gebruik gewoon de ONT van de provider

en zo is het 😀🍺


@NHendriks en @LaurensZalm 

Ik wil jullie best geloven

Maar zit er niet in de sfp module geen polijst vlak dan ?

of beweren jullie dat er een directe straal uit de laserdiode komt en dan instraalt 

(Gewoon een vraagje hoor)

En dat er geen direct oppervlakte contact is 

Voor ts zou dit wat kunnen werken als zijn module SC/UPC zal zijn persoonlijk zal ik een andere patchkabel nemen link 

https://www.fiberoptics4sale.com/blogs/wave-optics/how-to-connect-a-sc-apc-connector-with-8-degree-angle-to-a-sc-upc-port-on-your-sfp-transceiver

Nee er zit inderdaad geen contact oppervlakte.. dat is juist het hele punt inderdaad..

Anders was het wel echt een probleem.

en met al deze shit heeft @wjb echt gelijk gebruik gewoon de ONT van de provider

en zo is het 😀🍺

En inderdaad dan ben je van al het gezeur af. En het heeft geen toegevoegde waarde het via SFP te doen behalve 1 apparaatje minder.

We pakken er nog gewoon een biertje op en dan houden we dit als eindconclusie..no hard feelings


@NHendriks en @LaurensZalm 

Ik wil jullie best geloven

Maar zit er niet in de sfp module geen polijst vlak dan ?

of beweren jullie dat er een directe straal uit de laserdiode komt en dan instraalt 

(Gewoon een vraagje hoor)

En dat er geen direct oppervlakte contact is 

Voor ts zou dit wat kunnen werken als zijn module SC/UPC zal zijn persoonlijk zal ik een andere patchkabel nemen link 

https://www.fiberoptics4sale.com/blogs/wave-optics/how-to-connect-a-sc-apc-connector-with-8-degree-angle-to-a-sc-upc-port-on-your-sfp-transceiver

Nee er zit inderdaad geen contact oppervlakte.. dat is juist het hele punt inderdaad..

Anders was het wel echt een probleem.

en met al deze shit heeft @wjb echt gelijk gebruik gewoon de ONT van de provider

en zo is het 😀🍺

En inderdaad dan ben je van al het gezeur af. En het heeft geen toegevoegde waarde het via SFP te doen behalve 1 apparaatje minder.

We pakken er nog gewoon een biertje op en dan houden we dit als eindconclusie..no hard feelings

Ja ja 

En wat is de echte werkelijkheid is he 

Verhaal ik ben monteur en weet alles beter 

Ik moest zovaak ingrijpen hier nieuwbouw 

Omdat de monteur het beter wist 

Al ging het om een logo (nee geen Siemens)

😃.

En als je als 2 verschillende monteurs (of misschien wel dezelfde) 

2 accounts op het kpn forum is niet toegestaan

Zie dit welterusten :

Werkzaam als KPN storings- en installatiemonteur in de regio Nijmegen/Ede. Alle berichten plaats ik onder persoonlijke titel. Blij met een antwoord? Geef een like! Is een bericht het beste antwoord op je vraag? Markeer het dan als oplossing

 

 

 


Ja ja 

En wat de echte werkelijkheid is he 

Verhaal ik ben monteur en weet alles beter 

😃

En dit is exact de reden van de voorgaande reacties.

En nee we weten echt niet alles beter, ook ik maak fouten en ook ik heb soms iets niet helder. Niemand is feilloos en zeker ik niet.

Echter ja ik ben monteur en werk dag in dag uit met deze spullen hierdoor ben ik uit eigen interesse in de werking ervan en de genoten opleiding hierin wel redelijk van wat zaken op de hoogte.

Graag deel ik deze kennis waar dit kan en waar dit benodigd is en waar dit wat toevoegde voor de persoon die dit behoeft.

Als er dan iemand beweringen maken die niet kloppen dan komt daar uiteraard een terugkoppeling op om misinformatie de deur uit te houden, Zelfs als dit inhoudelijk in deze n.v.t is want uiteindelijk moet je gewoon altijd de goede kabel gebruiken…

Nogmaals ik zeg nergens dat ik de ultieme kennis heb.. alles behalve.. Als ik iets niet weet hoor je me er ook niet over sterker nog dan pak ik het als educatieve waarde maar even zo mee.. uiteraard na een stukje controlle hierop.

Vanuit deze exacte situatie ben ik ook aan de kennis gekomen onder dit onderwerp, met het voordeel dit bij de bron te kunnen nalopen en controleren etc, Ik snap dat niet iedereen deze optie heeft om dit te kunnen of überhaupt te willen. Maar hierdoor weet ik hoe dit werkt en eigelijk is het ook heel logisch gezien je inderdaad met een lens zit die per definitie het licht inbuigt.

Er zullen echt zaken zijn waarvan jij meer kennis bezit daar ben ik heilig van overtuigd en dan leer ik graag van je want ook daarvoor zijn we hier om van elkaar te leren en hiermee onze kennis te verrijken. 

 

-------‐‐--------

Over het tweede toegevoegde stukje in je post ik kan je garanderen dat @NHendriks en ik echt 2 verschillende mensen zijn, Wel zijn we Collega's in hetzelfde monteursteam.

Dat er met één specifieke  of meerdere monteurs een situatie is geweest betreffende het nieuwbouw betekend niet dat ze allemaal zo zijn... over één kam scheren....


Ja ja 

En wat de echte werkelijkheid is he 

Verhaal ik ben monteur en weet alles beter 

😃

En dit is exact de reden van de voorgaande reacties.

En nee we weten echt niet alles beter, ook ik maak fouten en ook ik heb soms iets niet helder. Niemand is feilloos en zeker ik niet.

Echter ja ik ben monteur en werk dag in dag uit met deze spullen hierdoor ben ik uit eigen interesse in de werking ervan en de genoten opleiding hierin wel redelijk van wat zaken op de hoogte.

Graag deel ik deze kennis waar dit kan en waar dit benodigd is en waar dit wat toevoegde voor de persoon die dit behoeft.

Als er dan iemand beweringen maken die niet kloppen dan komt daar uiteraard een terugkoppeling op om misinformatie de deur uit te houden, Zelfs als dit inhoudelijk in deze n.v.t is want uiteindelijk moet je gewoon altijd de goede kabel gebruiken…

Nogmaals ik zeg nergens dat ik de ultieme kennis heb.. alles behalve.. Als ik iets niet weet hoor je me er ook niet over sterker nog dan pak ik het als educatieve waarde maar even zo mee.. uiteraard na een stukje controlle hierop.

Vanuit deze exacte situatie ben ik ook aan de kennis gekomen onder dit onderwerp, met het voordeel dit bij de bron te kunnen nalopen en controleren etc, Ik snap dat niet iedereen deze optie heeft om dit te kunnen of überhaupt te willen. Maar hierdoor weet ik hoe dit werkt en eigelijk is het ook heel logisch gezien je inderdaad met een lens zit die per definitie het licht inbuigt.

Er zullen echt zaken zijn waarvan jij meer kennis bezit daar ben ik heilig van overtuigd en dan leer ik graag van je want ook daarvoor zijn we hier om van elkaar te leren en hiermee onze kennis te verrijken. 

 

Ik stop ermee kom net uit de nachtdienst

Welterusten 👍


Fiber Stub 

https://www.china-tscom.com/products/fiber-stub.html

 


> Sluit nooit blauw op groen aan of andersom.

Dit is een erg goede raad. Maar wanneer er in de SFP+ XGSPON-module wordt aangegeven dat daar een blauwe sc/upc stekker in moet en géén groene sc/apc stekker zit je met een dilemma. Mij is verzekerd dat er in de SFP+ XGSPON-module een groene sc/apc stekker past en dat is dan ook juist.

Ik heb hier “ergens” een sticker op de doos van de ftu coverpatch gezien met andere aansluitingen: groene sc/apc naar blauwe sc/upc. Op mij sticker staat alleen sc/apc en het andere uiteinde is ook een sc/apc stekker. Beide stekkers zijn groen.