Skip to main content

Ik vond in de kruipruimte van mijn woning (bouwjaar 1960) een oude plug / verbindingsstuk. Waar de kabels heengaan is niet bekend.

Wat voor soort plug is dit, waar diende / dient deze voor? Kan het kwaad dit ding weg te knippen?

Vroeger liepen telefoonkabels en andere kabels vaak van het ene huis naar het volgende. Ik ben bang dat dit hier ook het geval is, en dat ik een verbinding van één of meer van mijn buren doorknip als ik dit ding weghaal.

 

En uw eigen verbinding is misschien ook weg als u aan het knippen gaat.

Wat gaat u daar doen in de kruipruimte? 


En uw eigen verbinding is misschien ook weg als u aan het knippen gaat.

Wat gaat u daar doen in de kruipruimte? 

Ik gebruik al jaren geen vast bellen meer. (En ook geen distributieradio, daar zou deze verbinding ook van geweest kunnen zijn).

We zijn aan het verbouwen. De aannemer kwam dit tegen en vroeg ons wat dit is en of het weg mag.


Ik kom erg vaak in kruipruimtes voor me werk maar zoiets ben ik nog niet tegengekomen, ik denk echt iets van jaren 60 maar ben wel beniewd waarvoor, lijkt op een lasdoos maar vreemde vorm.

zou niet zomaar gaan knippen idd wie weet is t nog in gebruik.


Misschien van een lokaal coax netwerk ofzo? Kerkradio?


Ook ik heb geen idee wat dit voor kabels zijn. Kun je zien waar ze naartoe lopen?


Ergens richting de zijkant van het huis. Maar ze verdwenen onder het zand van de kruipruimte, en ik durfde ze daar niet met kracht uit te trekken.


@EerPeet 

 

Ik heb wel eens een soortgelijke vraag gezien op een ander forum met ong. dezelfde verdeler en toen bleek het van verlichting te zijn.

Heb je misschien tuinlampen o.i.d.?


Een van de drie uitgaande kabeltjes met een (geïsoleerde!) tang doorknippen, je merkt vanzelf wie er begint te roepen en waarom. 😁😉

 

Nee, grapje natuurlijk. Ik ken veel kruipruimtes maar weet (bijna)zeker dat dit niet van PTT/KPN - UPC/Ziggo is.   


@EerPeet

 

Ik heb wel eens een soortgelijke vraag gezien op een ander forum met ong. dezelfde verdeler en toen bleek het van verlichting te zijn.

Heb je misschien tuinlampen o.i.d.?

Yep, maar die zijn vrij recent zelf aangelegd.

Zou natuurlijk kunnen dat dit een restant is van iets dat een vorige eigenaar ooit heeft aangelegd.


Kun je die splitter openschroeven? 


Ik heb ook een ouder huis, waar stroomkabels met zo'n kleur naar de stopcontacten in de keuken en naar de achterkamer gaan.


Ik zie een hoop voorbij komen maar het juiste antwoord heb ik nog niet gezien, tijd voor een korte geschiedenisles! 😁

 

Dit is een oude las van een zogenaamd STAP58-netwerk, oftewel het Standaard Aansluitplan 1958. Dit is een netwerk wat bestond uit zowel telefonie maar ook de DRO, oftewel de draadomroep. Goeie kans dat er in een van de twee hoekhuizen van jouw huizenblok dan ook een manipulatiekast zit zoals onderstaand:

 

Tegenwoordig wordt STAP58 niet meer ingezet voor DRO maar enkel nog voor telefonie (PSTN) en (V)VDSL verbindingen en wordt dan ook nog steeds gebruikt. Vanuit de kabelverdeler (meestal een beton-kast) gaat er één 100” (100 aderparen) weg en deze is genoeg om vijf manipulatiekasten (MK) te voeden met in totaal 80 aansluitingen. De overige 20 aansluitingen worden gebruikt als reserve aders, deze reserveaders liggen in een ring van kast naar kast, 5 keer van kast 1 naar 2 naar 3 t/m 5 en eenmaal de andere kant op om mogelijkheden te behouden om omsteken wanneer er in die 100” iets defect gaat. DRO liep volgens mij ook via de kabelverdelers maar aangezien dat netwerk bijna 50 jaar geleden is uitgezet en waarschijnlijk toen ook volledig is ontmanteld durf ik daar niets over te zeggen. Voor de lezers die nog nooit van de draadomroep gehoord hebben, dit was een radionetwerk waarbij de abonnee enkel een luidspreker op het aansluitpunt hoefde aan te sluiten en daarbij keuze had over vier radiozenders: Hilversum 1, Hilversum 2 en twee buitenlandse zenders. Middels een schakelaar op het ISRA-punt kon er gewisseld worden tussen zenders.

Rond 1995 heeft de PTT in veel gebieden dit netwerk volledig ontmanteld, vooral in hoogbouw. Hierbij werden in een aantal gevallen de manipulatiekasten verwijderd en werden de invoerkabels direct op de voeding ingelast, in andere gevallen werd de volledige invoerkabel buiten gebruik gesteld en is er een nieuwe kabel aangelegd. Dit laatste is in mijn regio veel aan de orde, varkenssnuit in de woonkamer zonder doel en daadwerkelijk ISRA in de meterkast.

 

Het is op afstand lastig te zeggen of het nog in gebruik is dus weghalen zou ik niet doen.


Top! Een goed, inhoudelijk en inzichtgevend antwoord!

We zijn ons huis aan het renoveren. Kruipruimte is volgestort met beton. Deze las is tijdelijk gered - maar we willen er wel vanaf.

Hoe komen we erachter of deze kabels nog in gebruik zijn? Of, als dat lastig is: mogen we deze las in de (nog te storten) zandcement dekvloer wegstoppen?

Heeft KPN hier een administratie van?

 

PS. Mag ik eventueel PB-appen, of liever niet?


 

PS. Wij gebruiken dit niet, maar een buur misschien nog wel. We willen buurmans telefoonkabel niet doorknippen...


Dat kunnen moderators voor je uit (laten) zoeken. Ik kan daar helaas niet echt wat over zeggen. De administratie in de reguliere systemen waar ik in kan zijn soms niet altijd toereikend helaas. Hiervoor moet er echt in de basisadministratie van de koper-infrastructuur (KANVAS) gekeken worden.

Belangrijkste vraag in het geheel: ligt er al glasvezel? Zoja, dan is de kans klein maar nog wel aanwezig dat er diensten overheen lopen maar als er schade aan de kabels ontstaat zal dit niet meer hersteld worden en wordt er overgegaan op koper (in de meeste gevallen). Als er nog geen glasvezel ligt dan is de kans erg groot dat dit gewoon in gebruik is en dan is het wenselijk dat monteurs van Volker Wessels Telecom er nog bij kunnen indien er een defect ontstaat.

De precieze procedure omtrent deze netten is mij echter onduidelijk, ik ben sinds vorig jaar januari pas bij KPN en in de gebieden waar ik werkzaam ben komen we ze nog maar zelden tegen, ik heb bijvoorbeeld pas één keer in al die tijd een storing gehad waarbij ik in zo'n manipulatiekast moest zijn. Hier is alles of ontmanteld in de jaren ‘90 of heeft het plaats gemaakt voor glasvezel.


 

Er ligt al jaren glas. Wij gebruiken al jaren geen POTS meer, maar sommige buren misschien nog wel. Ik weet ook niet of iedereen zich op het glas heeft laten aansluiten toen dat werd uitgerold.

 

Als ik KPN bel, gaan ze waarschijnlijk heel glazig kijken... Ik zou graag in contact komen met een kenner, maar... hoe?

 

Of lezen de mods hier mee en komt het dan vanzelf goed?


 

Er ligt al jaren glas. Wij gebruiken al jaren geen POTS meer, maar sommige buren misschien nog wel. Ik weet ook niet of iedereen zich op het glas heeft laten aansluiten toen dat werd uitgerold.

Dan acht ik de kans aanwezig dat het niet meer in gebruik is maar zoals je zegt, de kans bestaat goed dat er buren zijn die dat niet hebben laten aanleggen en dat er dus nog diensten via die las gaan.

 

Of lezen de mods hier mee en kome het dan vanzelf goed?

Moderators lezen mee, vul voor de zekerheid je profiel zo volledig mogelijk in dan kunnen ze het gelijk doorzetten. Reactietijd is vaak wel een á twee dagen.

 

 

  

Aha, interessant, die kast herken ik. Staat bij ons in buurt nog, roestig en wel, tegen een kopgevel van een rijtjeshuis. En draad omroep hadden we thuis in Drenthe. Een knop voor hard/zacht en knop met 4 standen. 1, 2, 3 en 4 op de grijze kast. 1 en 2 waren Hilversum 1 en 2. 3 was bestemd voor de RONO, radio omroep noord en oost. Op 4 was af en toe een Duits programma te horen.

Ik heb het nooit meegemaakt maar stiekem vind ik het jammer dat met het uitschakelen van het kopernetwerk dit soort stukjes geschiedenis verloren gaan. De wijze van aanleggen met die kasten in gevels heb ik nooit begrepen maar het concept vind ik wel heel gaaf!

Technisch is het ook nog steeds mogelijk om die kasten te gebruiken om in je eigen blok, of zelfs in het netwerk van 5 kasten een eigen DRO op te zetten, mits de reserve-aders nog goed zijn natuurlijk voor de verbinding tussen MK's. Ik hoop ooit nog wel een keer zo'n MK in redelijke staat te bemachtigen voor als ik later een tuintje heb, lijkt me mooi op te hangen en dan als ‘outdoor patchkastje’ in te zetten of gewoon voor de mooi.


Ik heb er zelf ook geen zicht op helaas maar ik heb de vraag neergelegd bij mijn collega's die dat als het goed is wel kunnen 😊 ik kom hier op terug!

 

*admin edit: ik heb de draadomroep discussie even een eigen topic gegeven 😄

 


Ik heb inmiddels reactie van mijn collega's @EerPeet, de kans dat ze nog gebruikt worden is niet heel groot maar om daar echt iets concreets over te kunnen zeggen of ze te laten verwijderen is het advies toch even een monteur langs te laten komen. Als je wilt kan ik daar achteraan. 


[...] toch even een monteur langs te laten komen. Als je wilt kan ik daar achteraan.

  

Wat kost zoiets? Heb geen zin om kapitalen uit te geven aan vergeten ouwe zooi... (excusez le mot)


Snap ik!
Het navragen kost in ieder geval niets en als er ergens kosten voor komen zullen we dat natuurlijk altijd eerst met je overleggen.
Heb je ook een 06-nummer waarop mijn collega's je kunnen bereiken?  Kun je die in je profiel zetten?