Skip to main content

De laatste week valt bij ons thuis voortdurend het internet weg. Volgens de website zijn er geen storingen en onze modem is ook al meerdere keren van afstand geherstart en zelf ook opnieuw geïnstalleerd in fabrieksinstelling. Het probleem wordt er echter niet mee verholpen en we worden ook niet wijzer wat het probleem kan zijn. Ik kan ook nergens een telefoonnummer vinden voor hulp. 

Zou u contact kunnen opnemen om te bepalen wat het probleem is met ons internet of modem? Als dit niet verholpen kan worden dan ben ik genoodzaakt om over te stappen naar concurrent, want het is op deze manier onmogelijk om thuis te werken als het internet voortdurend uitvalt tijdens online meetings.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd

Hallo @TjeerdB ,

Wegvallend internet wil niemand. Een storing kan voor, in of achter de Experia box zitten. Als de Experia box niet meer werkt kun je direct de servicelijn bellen op nr. 0800 - 0402. Ook hier kan een moderator de lijn/Experia Box doormeten als je profiel is ingevuld.

Kun je iets meer vertellen over hetgeen wat wegvalt ?

Type lijn DSL of glas. Type Experia , bekabeld of WiFi, wat zit er aan de Experia Box (apparaten, Wifi versterkers etc.

Groet Bart


Hoi Bart,

 

Bedankt voor je reactie. Ik had ondertussen de servicelijn gevonden en gebeld. Ze zeiden dat ze niet zoveel voor me konden doen, maar dat het waarschijnlijk een capaciteitsprobleem is (maximale snelheid op lijn is 28 Mbit). Ook adviseerden ze om nog een keer de wifi optimalisatie te doen, wat ik in tussen heb gedaan (deze gaf aan dat het kanaal is veranderd).

 

Maar ik vraag me toch af of capaciteit het (enige) probleem is, want ik heb dit internet al een jaar en pas de laatste weken problemen met wegvallend internet. Ik vraag me ook af of het probleem voor of na de Experia box zit (raakt het wifi overbelast en verbreekt daarom de verbinding of verliest de Experia box verbinding met het KPN netwerk?)

 

We hebben DSL, Experia 10Aa en twee KPN superwifi punten. We gebruiken Wifi behalve voor de tv (ethernet kabel).

 

Groet,

Tjeerd 

 

 


Hallo @TjeerdB ,

Als de verbinding wegvalt heb ja dan ook problemen met de TV ontvanger en wat is dan de kleur van het DSL lampje midden op de Experia Box v10A ? Wat is de lengte van de DSL kabel naar de Experia box ?

De lijn is dan 28 Mb/s welke internetsnelheid haal je met een bekabelde computer ?

De maximale snelheid kun je bekijken op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl.

Groet Bart

 


Net gechecked en haalde 27.7 Mbps met bekabelde computer en via wifi. 

ik zit niet altijd naast experia box als internet uitvalt, maar zag wel laatst dat het lampje oranje/rood werd toen internet wegviel. Maar ik weet dus niet of dit altijd zo is. Internet problemen zijn vaak van korte duur: ik word uit meeting gegooid (‘connection is unstable’) waarna die automatisch weer verbinding maakt


Hallo @TjeerdB ,

Rood lampje is meestal niet goed.

Kun je eens inloggen op de Experia box (met dat moeilijke admin wachtwoord) ?

Kun je het volgende zien

Overview > Router Information
Firmware version   waarschijnlijk eindigend op  build448

Een schermdump maken van
Overview > DSL Status
DSL Information

 

Als het internet uitvalt gaat dan de experia box weer opstartten ?

kun je zien in
Overview > Log > System Log

de tijd begint weer met 000, later weer de tijd van de time server.

fouten beginnen met  daemon.debug

 

Groet Bart


Hallo @TjeerdB, ben je er met de hulp van Bart_2020 nog uit gekomen? :blush:


Hoi Bart,

Zeker blij met je hulp en antwoorden. Ik heb alleen nog geen tijd gevonden in te loggen op de Experia box. Ik hoop dit vanavond te kunnen doen.

 

Groet,

Tjeerd


Ok, heb ingelogd. 

Firmware: v5.00.48 build453

Heb DSL info bijgevoegd

Heb ook naar de System Log gekeken, maar kon daar niet echt wijs uit worden. Ik kon alleen de laatste 3 uur zien en zag daar niks speciaals bij zijn (voor zover ik dat kan beoordelen) 

 

 


Hallo @TjeerdB ,

De firmware is v5.00.48 build453 bij mij is die v5.00.43 build448 dus heb jij een hogere versie.

De provider is toch geen Oxxio, ex-telfort of KPN SIB ?

Uit de DSL line status valt op dat de profile 8b is en geen 17a zoals bij VDSL2 gebruikelijk.

De SNR waardes zitten onder de 10 dus uitval is mogelijk. Je hebt toch wel een kabel van 1.5m naar het IS/RA punt?

Groet Bart


Wat betekent profiel 8b pf 17a? Is dat iets dat je insteld of een eigenschap van de bekabeling. 
 

We hebben een Hussl abonnement van Kpn

 

Het eerste aansluitpunt is in de kelder. Hier heeft technicus van kpn een lasdop op gezet (zie foto). De kabel loopt vervolgens door (meter of 10) naar kastje in de woonkamer waar de Experia box in zit 

 


Hallo  @TjeerdB  ,

8b profile hoort bij  een ADSL2 en 17a profile bij een VDSL2 modulatie, dus 8b is raar.

Blijkbaar is men bezig met distributie van nieuwe firmware, de aankondiging daarvan ontbreekt. Iemand anders op dit forum had ook al die versie. Dus firmware OK.

Hoe lang is dat geleden dat de technicus van de KPN geweest is ? Was dat nog in het ADSL tijdperk? Bij ADSL maakte dat niet zoveel uit. Een Experia box wil je ook niet in de kelder.

Groet Bart


Technicus van KPN was hier 1 jaar geleden toen we zijn verhuisd. 

Ik neem aan dat VDSL2 sneller is dan ADSL2. Hoe kan ik het aanpassen? Is dat een instelling van de router die aangepast kan worden of wordt dit bepaald door de bekabeling?

De Experia box in de kelder zou niet noodzakelijk een probleem zijn. We hebben twee KPN wifi versterkers waarvan er 1 met ethernet kabel met experia box is verbonden. Het zou dus mogelijk zijn om de experia box in de kelder te zetten en de wifi versterker op de begane grond. 


Hallo @TjeerdB ,

Dan is het ISRA punt op de huidige plek.

Je hebt nu VDSL, want ADSL is nog trager. Wel is de profile vreemd, dat kun je niet zelf aanpassen.

De lage SNR waardes zijn misschien te beïnvloeden door het modem in de kelder te plaatsen, of dit help is de vraag. Een lasdop is niet een plug die even omzet. 

Een moderator ( @Denise_   ) kan het vervolg bepalen, welke stappen er nog te nemen zijn.

Groet Bart


Mijn advies zou vooralsnog zijn om het modem op zijn plek te laten staan, want wat @Bart_2020 zegt, een lasdop is niet een kwestie van plug-en-play. Maar ik neem wel graag even een kijkje achter de schermen. @TjeerdB zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje wanneer je jouw profiel hebt ingevuld?


Hi Denise,

Ik heb mijn gegevens aangevuld in mijn forumprofiel.

Groet,

Tjeerd

 


Ik heb de verbinding doorgemeten, maar zie net als mijn collega's van de telefonische klantenservice geen gekke dingen. De verbinding is actief en stabiel. Toch ervaar jij dit anders. Je gaf ook aan een af en toe een rood lampje te zien op jouw modem. Kan je aangeven welk lampje dit is?

Op de lasdop is een kabel van 10 meter aangesloten. Gaat deze naar een wandcontactdoos of loopt deze direct naar het modem? Indien er nog een wandcontactdoos tussen zit, zou ik je willen adviseren om de kabel die naar het modem loopt te vervangen. Als je wilt kan ik je hiervoor een vervangende kabel toesturen. Laat je mij weten of je dit zou willen?


De laatste tijd zijn we er meer op gaan letten en wat we zien is dat het lampje midden op de Experia Box v10A rood wordt. Het lampje van de KPN superwifi versterker die op de Experia box is aangesloten en de wifi bij ons thuis verzorgd blijft dan groen. Het wifi netwerk blijft dus ook actief alleen hebben we dan voor korte tijd geen internet totdat het lampje op de Experia box weer groen wordt. Het lijkt er volgens ons dus op dat het de verbinding naar buiten is die wegvalt. Zoals eerder gezegd is de verbinding over het algemeen goed en hebben we redelijke bandbreedte. Het probleem is echter dat de verbinding even en toe voor korte tijd geheel wegvalt.

Van de lasdop loopt een kabel van 10 meter naar een wandcontactdoos. Vervolgens loopt er een kabel van de wandcontactdoos naar de Experiabox. Dit is de kabel die we vorig jaar van KPN bij de Experia box hebben gekregen. Als je denk dat het probleem daar zou kunnen liggen, dan zouden we graag een vervangende kabel ontvangen. 


Bedankt voor de heldere omschrijving. Een rood lampje op de Experia Box V10a is doorgaans geen goed teken. Laten we beginnen met het vervangen van de kabel tussen de wandcontactdoos en het modem. Ik heb je hiervoor een nieuwe kabel toegestuurd. Hopelijk zorgt dit voor verbetering. Trek gerust opnieuw aan de bel als mocht blijken dat dit niet de oplossing was.


Beste @Denise_ ,

Bedankt voor het opsturen van de kabels. Ik heb de kabel tussen de wandcontactdoos en de modem vervangen. Echter, na 30 minuten lag het internet er al weer uit (rood lampje op de Experia Box maar groen lampje op Superwifi versterkt; zie foto). Het lijkt er dus op dat dit het probleem niet heeft verholpen.

Als de problemen die we ondervinden kunnen komen door een slechte kabel, dan lijkt het mij logischer dat het probleem zit in de kabel van buiten naar de wandcontactdoos. Deze komt in de kelder binnen en loopt dan ongeveer 10 meter door naar het laspunt (waarvan ik eerder een foto had bijgevoegd) en loopt dan weer 10 meter terug tot vlakbij waar de kabel het huis binnenkomt om dan door de vloer naar de begane grond te gaan waar de wandcontactdoos zit. De aansluiting op de wandcontact doos ziet er ook niet erg solide uit (zie andere foto).

@Bart_2020 gaf al aan dat de SNR waardes aan de lage kant zijn en dat het raar is dat we ADSL2 ipv VDSL2 hebben. Op het moment hebben we dus een kabel van bijna 20 meter van het punt dat het ons huis binnenkomt tot aan de wandcontactdoos met halverwege nog een laspunt. Zou dit niet de oorzaak van de lage SNR waardes kunnen zijn? Zo’n lange kabel is ook helemaal niet nodig, want de wandcontactdoos zit vlak boven het punt waar de kabel het huis binnenkomt. Als deze direct naar de wandcontactdoos zou lopen dan is er slechts 1-2 meter kabel nodig en zit er ook geen lasdop tussen.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd 

 

 


Jammer dat de nieuwe kabel niet geholpen heeft. Dan lijkt er toch iets in de aansluiting niet goed te zitten, 20 meter is ook wel erg lang. Ik denk dat hier inderdaad een monteur voor langs moet komen. Het probleem is alleen dat ons systeem geen verbrekingen constateert, waardoor ik niet op een storingsmonteur uitkom. De enige mogelijkheid die ik heb, is om een betaalde servicemonteur aan te sturen. Je kunt ook zelf een afspraak met een servicemonteur maken via onze website. Een servicemonteur kost normaal gesproken € 60,00 voor de eerste 45 minuten. Het is daarbij aan de monteur om te bepalen of deze kosten (en eventuele meerkosten) in rekening gebracht worden of niet. Ik kan je op voorhand geen toezeggingen doen over het kwijtschelden van de kosten, deze autorisatie heb ik niet. Mocht de monteur de kosten toch in rekening brengen, dan kan ik hooguit een verzoek indienen om de kosten alsnog kwijt te schelden. Een andere afdeling besluit dan of dit verzoek gehonoreerd wordt. Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt, maar ik kan het niet anders maken, sorry.


Bedankt voor de reactie en uitleg. Ik heb voor donderdag een afspraak gemaakt met servicemonteur en heb ook een link meegestuurd naar onze discussie op het KPN forum.


Super! Laat je mij weten hoe de afspraak met de monteur is gegaan donderdag? :blush:


Vandaag is de monteur langs geweest. Hij heeft de lijn doorgemeten en volgens hem was die prima. Conclusie was dat het probleem in Experia box moet zitten (ook omdat log laat zien dat er geen fouten op lijn zijn en verbinding niet was verbroken terwijl het lampje ‘s ochtends op rood ging). We hebben nieuwe modem gekregen en daarna geen problemen gehad. Nog wat kort voor definitieve conclusie dus als we toch nog problemen krijgen laat ik het weten


Bedankt voor de terugkoppeling, @TjeerdB. Hopelijk is het nieuwe modem de oplossing. Mocht dit onverhoopt niet het geval blijken te zijn, laat het dan ook gerust weten.