Skip to main content

Sinds 5 februari overgestapt van Ziggo naar KPN, helaas tot op heden geen goede internetverbinding kunnen opzetten. 
Situatie: TV beneden als boven is bekabeld, direct met kabel op de router. Begonnen met een Router V12 met TP link Deco's als wifiversterker. 

5 februari monteur om alles te installeren

7 februari valt TV kastje weg en in contact met KPN via telefoon als chat

7 februari – 10 maart volgende acties uitgevoerd:

  • TPLink Deco’s vervangen door Wifi 2 punten op de V12 versie 
  • Switch vervangen
  • Monteur laten komen om bedrading te testen
  • KPN kabel aangesloten en na 2 dagen ook geen internet
  • Router vervangen naar V10 en na 2 dagen geen internet op wifi als tv
  • Wifipunten 20 x gereset ondertussen, tv kastjes 20 x gereset
  • Tv op wifi aangesloten, maar ook dat gaat na 2 dagen fout
  • Wifi geeft de hele tijd melding “verbonden zonder internet”
  • Andere connecties:
    • Sonos (bedraad in meterkast op klein wit kastje)
    • Solaredge omvormer (wifi)
    • Synology NAS bedraad
    • Ring deurbel wifi

Nu heb ik sinds vandaag de Sonos van de router afgehaald en binnen 3 uur zegt de Wifi weer “verbonden zonder internet”. Houdt in dat het internet weer is weggevallen.

 

Wie heeft soortgelijk meegemaakt en de gouden tip om internet stabiel te krijgen in ons huis 

Dag @WendyHouten heb je glasvezel of koper?


@Joep1965  Glasvezel, waarbij de TV beneden als boven bekabeld zijn via kabels rechtstreeks uit de router. 

De andere 2 punten op de router zijn bekabeld voor 

  • Wifi2 versterker van KPN
  • Switch
    • Sonos
    • Nas Synergy
    • Extra bekabeling naar boven
    • Extra bekabeling naar beneden

Zijn de wifipunten met een kabel aangesloten op het modem?


@Joep1965 enkel de Superwifi 2 is bekabeld in de meterkast aangesloten op de router.

De 2e superwifi staat een verdieping hoger en is via de WPS knop aangesloten. Brand ook gewoon groen, maar op je telefoon staat”verbonden zonder internet”

 

Echter wifi is 1 van de issues, TV bekabeld boven als beneden geeft om de haverklap “ethernet niet verbonden”. Dan moet je het hele kastje opnieuw aanzetten en uitzetten.

Het lijkt erop dat zowel in Router V12 als nu in router V10 internet zelf wegvalt waardoor Wifi als Ethernet uitvalt en de verbindingen verstoren. Maar waarom valt het steeds weg, dat is de hamvraag

 


Het probleem wordt echt veroorzaakt door iets na het modem.  Waarom staat de eerste superwifi in de meterkast als je naar de woonkamer een kabel hebt? Hetzelfde geldt voor boven.


@Joep1965 omdat er stond dat de eerste superwifi rechtstreeks op een kabel moest in de router. 

 


@Joep1965 maar het is niet alleen wifi, het is ook bedraad op de tv ontvanger die ethernet niet verbonden geeft. We dachten eerst de router die issues zou geven (nadat electrien kabels had doorgemeten en de kpn kabel het ook na 2 dagen er mee ophield). Na de routerwissel moest helaas superwifi op de router aangesloten worden in tegenstelling tot de V12 versie (waardoor we nu niet meer overal dekking hebben). Echter de verbinding tussen router en tv blijft ook haperen. 
Als je de TV instellingen opent, dan zie je een batterij aan Sonosapplicaties tussen de HDMI poorten. Vandaar dat ik dacht dat Sonos wellicht de wifi verstoort


Het ene komt door het andere om het zomaar eens te zeggen. Als er een conflict is in het netwerk na het modem dan heeft dat dit soort gevolgen.  Eerst moet het netwerk in orde zijn. 


@Joep1965 maar ook als ik de superwifipunten ontkoppel en enkel wifi op de router heb, met bedraad naar tv box hebben we dezelfde problemen, dus in mijn optiek gebeurd het niet na de router, maar bij de router

 


De wifi van de v10 MOET uit. Je pakt de superwifi uit de meterkast en die zet je naast de tv ontvanger. Je haalt de kabel uit de tv ontvanger en die stop je in de superwifi.  Dan pak je het korte bijgeleverde kabeltje en die stop je in de ontvanger en de andere in de tweede poort van de superwifi. Dat doe je boven ook. Dan is er al één probleem getackeld 😉


@Joep1965 de wireless functie op de V10 is uit, dat doet de Superwifi automatisch, zo niet, ik check dat ook. 

Goed, ik ga jouw stappen eens proberen om de Tv  en de superwifi bij elkaar te connecten volgens jouw stappenplan. Nou ben ik heel beniewd of je de TV ontvanger dan op ethernet of wifi zet. Ik denk Ethernet toch?


Ethernet inderdaad. 


@Joep1965 alles zit aangesloten zoals jij hebt gezegd. We gaan het nu een paar uur ondervinden wat er gebeurd


@Joep1965 eerste testen:

  • tv doet het vooralsnog
  • Laptop kan geen verbinding maken met wifipunt, ik zit op 5 meter afstand en kleur lampjes brand groen:
  •  
    • Wifi op telefoon afwisselend aan en uit op hetzelfde kanaal. Dus nog niet stabiel

3 minuten later geeft laptop aan dat het verbonden is. 

 


Ik was er al bang voor. Betekent wel dat het een zoektocht wordt. Alles van het netwerk loshalen behalve dan de tv ontvangers en de SuperWiFi's. Netwerk stap voor stap weer opbouwen.  Punten van aandacht is dan de solaredge,  Nas en Sonos. Tussendoor iedere keer weer testen. 


De 2e superwifi staat een verdieping hoger en is via de WPS knop aangesloten.

Een SuperWiFi hoort niet door middel van WPS gekoppeld te worden. Heeft u de handleiding gelezen? Volgens mij staat daar niets in over koppelen via WPS...


Echter wifi is 1 van de issues, TV bekabeld boven als beneden geeft om de haverklap “ethernet niet verbonden”. Dan moet je het hele kastje opnieuw aanzetten en uitzetten.

Als u gewoon eens de utp kabel los trekt en er weer opnieuw in steekt? Wat gebeurt er dan?

Kunt u ook eens kijken naar de ledjes bij de poorten van de Experiabox? 

Bij een tv ontvanger hoort alleen de rechter te branden. Als er iets anders op aangesloten zit meestal beide.

U schrijft dat er een switch vervangen is. Welk merk en type heeft u nu?


De 2e superwifi staat een verdieping hoger en is via de WPS knop aangesloten.

Een SuperWiFi hoort niet door middel van WPS gekoppeld te worden. Heeft u de handleiding gelezen? Volgens mij staat daar niets in over koppelen via WPS...

Lees jij de handleiding of de uitleg over de wifipunten dan nog maar eens goed in de kennisbank @Nick83 . Via WPS aansluiten moet wel degelijk lukken.

 


De 2e superwifi staat een verdieping hoger en is via de WPS knop aangesloten.

Een SuperWiFi hoort niet door middel van WPS gekoppeld te worden. Heeft u de handleiding gelezen? Volgens mij staat daar niets in over koppelen via WPS...

Lees jij de handleiding of de uitleg over de wifipunten dan nog maar eens goed in de kennisbank @Nick83 . Via WPS aansluiten moet wel degelijk lukken.

Ik kreeg deze handleiding erbij:

Daar staat niets over WPS.


Npogmaals @Nick83 , zie onderstaand citaat uit de kennisbank van KPN:

WPS (voorkant)

Hiermee kun je apparaten verbinden met de wifi zonder het wachtwoord te hoeven invullen. Druk  2 seconden op de WPS knop. Je hebt dan twee minuten de tijd om je apparaat via WPS te verbinden.

Druk je de WPS kort in, dan kun je het lampje van de SuperWifi instellen. Er zijn drie standen: aan, dimmen, uit.
Druk de knop steeds kort in tot de gewenste stand bereikt is.

Zijn je SuperWifipunten aangesloten op een Box 12 met de nieuwe KPN Software? Dan kun je ook in de webinterface van de Box 12 de lampjes van al je SuperWifipunten instellen.


Npogmaals @Nick83 , zie onderstaand citaat uit de kennisbank van KPN:

WPS (voorkant)

Hiermee kun je apparaten verbinden met de wifi zonder het wachtwoord te hoeven invullen. Druk  2 seconden op de WPS knop. Je hebt dan twee minuten de tijd om je apparaat via WPS te verbinden.

Druk je de WPS kort in, dan kun je het lampje van de SuperWifi instellen. Er zijn drie standen: aan, dimmen, uit.
Druk de knop steeds kort in tot de gewenste stand bereikt is.

Zijn je SuperWifipunten aangesloten op een Box 12 met de nieuwe KPN Software? Dan kun je ook in de webinterface van de Box 12 de lampjes van al je SuperWifipunten instellen.

Hiermee word de werking van de WPS uitgelegd. Er word ook uitgelegd dat je er apparaten mee kunt verbinden. Maar niet nadrukkelijk dat je de SuperWiFi's ermee met elkaar kunt laten koppelen zodat het 1 goedwerkend mesh systeem word. 



 

 


Npogmaals @Nick83 , zie onderstaand citaat uit de kennisbank van KPN:

WPS (voorkant)

Hiermee kun je apparaten verbinden met de wifi zonder het wachtwoord te hoeven invullen. Druk  2 seconden op de WPS knop. Je hebt dan twee minuten de tijd om je apparaat via WPS te verbinden.

Druk je de WPS kort in, dan kun je het lampje van de SuperWifi instellen. Er zijn drie standen: aan, dimmen, uit.
Druk de knop steeds kort in tot de gewenste stand bereikt is.

Zijn je SuperWifipunten aangesloten op een Box 12 met de nieuwe KPN Software? Dan kun je ook in de webinterface van de Box 12 de lampjes van al je SuperWifipunten instellen.

Hiermee word de werking van de WPS uitgelegd. Er word ook uitgelegd dat je er apparaten mee kunt verbinden. Maar niet nadrukkelijk dat je de SuperWiFi's ermee met elkaar kunt laten koppelen zodat het 1 goedwerkend mesh systeem word. 

Dit kan blijkbaar wel.
'*Alternatief: het tweede KPN SuperWifi punt (en verdere) kan ook via de WPS-knop worden gekoppeld. Op de eerst geïnstalleerde SuperWifi houd je de WPS-knop ingedrukt totdat de deze oranje gaat knipperen. Daarna doe je hetzelfde op de tweede SuperWifi (vanuit een factory default stand (paarse lampje)). Als deze elkaar nu vinden vindt precies dezelfde synchronisatie plaats als de manier via de ethernetkabel.


@Nick83 @SaltyBart @Nomen Nominandum inderdaad, zoals in de handleiding stond kon de 2e wifipunt geconnect worden via WPS als er een rood lampje ging branden. Dat ging ook goed.

 

Echter topic is nu gewijzigd en ik wil weer terug naar “verbonden zonder internet” verhaal. Ik heb nog steeds de variant van aansluiting zoals @Nick83 aangeeft en sinds vanmiddag heb ik nog steeds stabiel internet (lijkt het nu). Ik heb ook op zolder wifi, so far so good. Belangrijk is nu wachten. Want doorgaans gaat binnen 24-48 uur de connectie stuk . Hieronder wat voorbeelden van de afgelopen 2-3 weken . Het is dus zo dat de verbindingen altijd even werken en dan weer niet. Ik wil even de aanpassing van @Nick83 afwachten nu we de tv ontvanger op het wifipunt hebben aangesloten. Ik heb binnen 24-48 uitsluitsel of onderstaande gevallen weer voor gaan komen

oh en de switch is een netgear 4 poorten. De nieuwe van 8 poorten heb ik weer teruggestuurd, omdat KPN aangaf dat een switch tussen TV en router niet kon werken en dus heb ik mijn oude van 4 poorten er weer tussen gezet die al een paar jaar zonder problemen tussen Ziggo en de NAS/Sonos heeft gewerkt 


 

 


Hi @WendyHouten, welkom hier. 

Zo te lezen gaat het tot nu toe goed. Wat je nog zou kunnen doen, als het probleem terugkomt, is ook het glasvezelkastje 10 seconden stroomloos maken. Daarna van belang om te beginnen met alles stap voor stap op de modem aansluiten, mocht het terugkomen. Dus begin dan alleen met internet en televisie zonder andere randapparatuur. 

Voor nu dus eerst afwachten.