Skip to main content

Wie kan ons helpen? We willen onze Wifi verbeteren maar weten niet goed welke stap we het beste kunnen ondernemen. 

We hebben jaren geleden een abonnement van Ziggo gehad en zijn daarna overgestapt op Telfort, nu dus KPN. Internet (en TV) is destijds door een monteur van Telfort aangesloten. We hebben een Experia Box v8. 

Omdat onze wifi bereik zeer slecht is (op de bovenverdieping) of onbetrouwbaar (op de beneden verdieping valt de verbinding op de laptops steeds weg) werken we met ethernetkabels van het modem naar onze laptops (dan halen we ook de internetsnelheid van 100mbit/sec). Mijn man en ik werken namelijk beiden vanuit huis. 

Echter zijn we de kabels die door het hele huis lopen wel een beetje zat en willen we graag een sterk wifi signaal hebben zodat we niet meer van bekabeld internet afhankelijk zijn. 

Zie ook de foto's: We wonen in een oud huis en onze tv en het modem staan op een afstand van de plek waar de groene kabel de meterkast in komt. De aansluiting vind ik in ieder geval heel vreemd. Deze loopt met een tv (?) kabel van het doosje om de groene kabel via de kelder naar de plek waar het modem staat (in de woonkamer achter de tv). De kabel is daarna gesplit via een aansluitdoosje (?) waar dan de ethernetkabel op is aangesloten op het modem. Omdat bekabeld internet de 100mbit snelheid oplevert lijkt ons dat het in principe wel goed zit echter blijf ik het vreemd vinden hoe alles het in elkaar zit. 

Nu kunnen we, dat denk ik tenminste, twee dingen doen om de wifi te verbeteren. KPN super wifi punten aanschaffen en/of het modem verplaatsen naar de gang (vlakbij de meterkast). In de gang zou het modem vrijer kunnen staan met minder dikke muren eromheen. Nu staat het modem achter de tv en naast een muur wat vroeger een dikke buitenmuur is geweest. 

Wat zouden we het beste kunnen doen?

En als ik het modem verplaats: de witte tv (?) kabel dan inkorten of een nieuwe kabel kopen? Of is het verstandig om het witte doosje in de meterkast open te maken? Zodat we daar wellicht het aansluitdoosje op kunnen aansluiten of werkt dat niet zo?

En in welke mate speelt een wellicht verouderd modem (de experia box v8) nog een rol in dit geheel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet, Susanne

 

Hier komt de witte kabel uiteindelijk uit: achter de tv waar de kabel gestript is om hem te laten aansluiten op een aansluitdoosje(?)
De witte kabel die vanuit het kastje uit de meterkast komt wordt op een gegeven moment verlengd.
Plek waar de groene kabel in de meterkast binnenkomt. Dit is volgens mij geen IRSA1 of 2, lasdop, wandcontactdoos hoofdaansluiting. Maar wat dan wel?

 

Wat ik op de foto's zie is in ieder geval niet van KPN.  Dit is een coaxkabel en aansluiting. Waar is het israpunt waar het modem op aangesloten is?


Klopt inderdaad, de coaxkabel is aangesloten op de stereo voor het radiosignaal. 

Na nog eens goed de witte kabel die verbonden is met het modem gevolgd te hebben zie ik dat deze is aangesloten op eerst een zwart kabeltje (met een klein groen tussenstukje) en de zwarte kabel is vervolgens weer aangesloten op iets wat er heel oud uit ziet (het omhulsel in ieder geval). Deze verdwijnt ergens in de muur van de kelder.  

 


Ik vind het sowieso een wonder dat er iets werkt om eerlijk te zijn. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn bij kpn om dit gewoon netjes en degelijk te maken. Dat kan een moderator je vertellen. Ik zou dat antwoord even afwachten en daarna een plan van aanpak maken om de overige bekabeling aan te leggen. Het mooiste is als de experiabox in de meterkast staat en dat vanuit daar bekabeling wordt gelegd naar sowieso iedere kamer. Zodat je op iedere verdieping een wifi punt bekabeld kan plaatsen en eventueel bekabeld kan werken. Dat is toch het meest stabiele.


Hi @SusanneD. Het ziet er allemaal inderdaad niet optimaal uit. Of de V8 een probleem is weet ik nog niet. Zou je in ieder geval de gegevens in je profiel in kunnen vullen? Het zou kunnen zijn dat we uiteindelijk een monteur moeten sturen maar voordat we dat doen zou ik graag zeker willen weten dat dit het probleem voor je oplost. 


Bedankt heren voor de reacties. @Bram_  ik heb mijn profiel zo volledig mogelijk ingevuld.


De meting die ik gedaan heb gaf aan dat de verbinding naar de woning verder wel stabiel is. Er is dus geen signaalverlies naar het modem toe. Zou ik je nog mogen vragen om een foto te maken van de kabel die van de grijze poort van de Experaibox,  “DSL”, naar de muur gaat? Zou je daarbij dan specifiek kunnen laten zien hoe het aansluitpunt in de muur daarvan er uitziet? Wat @Joep1965 eerder zei klopt namelijk. Veel van wat ik in de foto's zie lijkt te gaan om COAX. Mocht het zo zijn dat alles aan kabels van KPN verder goed is maar het er alleen om gaat dat het signaal van de Experiabox niet voldoende is moet het voldoende zijn om de Wifi Manager te doen. Als het puur een kwestie van bereik is dan is de kans groot dat daar (gratis) hardware als oplossing uit gaat komen. 


Ik zal zo de foto's 1 voor 1 toevoegen van de kabel waar alles binnenkomt tot aan het kabeltje van de grijze poort. 

De Wifi Manager heb ik al twee week gebruikt, vorige week en een maand of zo geleden. Allebei dus zonder bevredigend resultaat want de Wifi blijft wegvallen op onze laptops (in de woonkamer, onafhankelijk of we dicht of iets verder van de ExperiaBox zitten) of erg zwak op onze telefoons op het moment dat we op de bovenverdieping zijn. Wifi op de bovenverdieping op de laptops is sowieso niet mogelijk. 

 

Ik hoop dat ik met de foto's het een en ander verduidelijkt heb. Zo niet dan hoor ik het uiteraard graag. De hulp wordt in ieder geval al zeer gewaardeerd!

 

Foto 1. Hier verdwijnt de aansluiting de muur/grond in.
Foto 2. De lelijke buis is via een aantal verbindingen verbonden met een witte kabel. 
Foto 3. De witte kabel (de meest linkse van het setje van 3) verdwijnt in de muur om richting Experiabox/tv meubel te gaan.

Foto 4. De witte kabel is ontdaan van zijn mantel en mondt uit in dun blauw en dun wit draadje dat verbonden is met een aansluitdoosje. De kabel die vervolgens verbonden is met het aansluitdoosje is een witte kabel die uitkomt in de grijze DSL poort van de Experia Box. Het aansluitdoosje is dus niet bevestigd op de muur maar bevindt zich achter ons televisie meubel. 


Het lijkt me verstandig om in dit geval in 1 keer alle dingen goed op te lossen wel een monteur te sturen. Om deze te kunnen sturen moet ik vanuit het systeem nog een reset uitvoeren. Zijn er specifieke momenten waarop dit slecht uit zou komen de komende dagen? Dan probeer ik daar rekening mee te houden.


Ok, helder en duidelijk. We werken elke werkdag vanuit huis. Ik weet niet of zoiets ook op zaterdag of zondag kan? Want het weekend is geen probleem. 

Anders afhankelijk van hoe lang het duurt zou het ook morgen na 1900u kunnen of vrijdag in de namiddag kunnen (vanaf 1500u). Maar vrijdag avond heb ik weer een online afspraak om 1930u. 

Ik hoop dat het past met plannen!


Wauw, die dikke zwarte kabel met al die kleine metalen dingen is inderdaad je koperkabel, ik heb er ook zo eentje liggen. Alleen ziet die van jullie er wel een stapje erger uit,... Mooiste situatie is om vanaf daar een fatsoenlijke verbinding te krijgen, en dan bv op de plek waar het modem een isra punt te krijgen. Dit verdient geen schoonheidsprijs. Maar kan de monteur vast beoordelen. Daarna indd verder zoeken naar een goeie oplossing voor de trage WiFi. 


@SusanneD ik heb het doorgezet naar de technische dienst. Daarbij is een omschrijving gemaakt van de kwaliteit, of het gebrek daaraan, van de bestaande bekabeling en de leeftijd van het modem. Ik heb daarbij de aanvraag gedaan om een monteur te laten sturen naar het adres. We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen om de oplossing te leveren. :relaxed: