Skip to main content
Vraag

Wegvallende wifi op Experiabox V10a met SuperWifi

  • 4 September 2024
  • 9 reacties
  • 61 keer bekeken

(Mijn probleem werd eerder beschreven als reactie op → Wegvallende wifi op Experiabox V10a met SuperWifi; zie mijn reactie → Wegvallende wifi op Experiabox V10a met SuperWifi)

 

Helaas, dit probleem is niet verholpen door, zoals Alexandra voorstelde, “schoon en opnieuw” te beginnen. We hebben haar stappenplan gevolgd. 

De betrouwbaarheid blijft slecht. Met name in de middag en avond; 's ochtends lijkt alles oké te werken. We hebben sterk het gevoel dat (de verbinding met) onze Philips OLED tv er iets mee te maken heeft. Als de tv namelijk ingeschakeld wordt, is het al een keer voorgekomen dat de verbinding van de iPad direct wegvalt. (Op de mobiele telefoon merken we dat minder goed, want die schakelt naar 4G; de iPad heeft alleen wifi).

De tv krijgt het internetsignaal via een utp-kabel, die via de Superwifi vanaf de Experiabox komt. Daarnaast hebben we volgens mij ook een wifi-verbinding geconfigureerd. Als we namelijk via de tv rechtstreeks Netflix kijken (dus niet via KPN kanaal 200), dan kunnen we films kijken. Dat werkt trouwens bijzonder veel sneller: via de KPN weg kost het inloggen minuten...)

We proberen nu wat dingetjes uit, bijvoorbeeld: utp-kabel die vanuit Superwifi in TV-box gaat ontkoppelen, en zien of dat iets brengt… wordt vervolgd.

 

Fijn dat je even een eigen topic hebt aangemaakt, @Fam. Willemen-Clout! Dat maakt het een stuk makkelijk om jou ook goed te kunnen helpen.

Ik begrijp uit jouw bericht dat je vermoed dat jouw TV roet in het eten gooit. Heel goed dat je nu wilt proberen uit te sluiten. Dat is naar mijn mening ook de beste eerste stap om nu te nemen. Ik benieuwd naar de uitkomst!


Tv is volledig opnieuw geïnstalleerd. Wifi verbinding is niet ingesteld, dus tv maakt op geen enkele manier verbinding met draadloos netwerk. De eerste keren zag de download en upload snelheid er prima uit op speedtest. We testen verder...


Probleem met onbetrouwbare verbinding blijft terugkeren als de tv ingeschakeld is : soms is er op de telefoon een goede verbinding, dan weer kan speedtest geen verbinding maken (server vinden). Geldt voor tenminste twee verschillende mobiele telefoons en de iPad...

 

Dat tv zit nog steeds niet op de wifi, enkel via de kabel. De enige manier waarop de tv effect kan hebben op het wifi signaal is via de superwifi: de tv krijgt het signaal via een utp kabel en het zwarte kastje... 


En als je dan eens de TV juist wel verbindt via wifi? En dus de internetkabel eruit haalt. Hoe is de verbinding dan?


Even een update. We hebben inmiddels zowel de tv opnieuw geinstalleerd (zonder de wifi verbinding te leggen) en daarna alle kpn hardware (experia modem, superwifi's, versterker) opnieuw geinstalleerd vanaf de fabrieksinstellingen. En de tv via het ‘zwarte hdmi kastje’ en de superwifi via kabels verbonden met het internet. En, hoera, de wifi-verbinding beneden werkt al een aantal dagen zonder problemen, zelfs als de tv beneden aan staat. Dus, @Denise van KPN , misschien binnenkort een keer de tv proberen te verbinden met wifi!?


Ah, wat fijn om te lezen! Duimen dat dit zo blijft!


Helaas, @Denise van KPN , we hebben al weer een aantal dagen achter elkaar last van onbetrouwbare wifi-verbinding; wel telkens als de tv aanstaat. We hebben dus inmiddels uitgesloten dat de tv-verbinding via wifi de verstorende factor zou kunnen zijn. En ook alle hardware naar fabrieksinstellingen teruggezet. Jammergenoeg gaf dat geen permanente oplossing.

Ik zie eigenlijk maar één mogelijke oorzaak. De tv krijgt het signaal per kabel vanuit de modem via de Superwifi. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de slechte performance wordt veroorzaakt in de Superwifi zelf, op het moment dat die ook nog een tv-signaal moet doorgeven? 


Ik ben een beetje in de war, om eerlijk te zijn. Want je hebt het over de wifi verbinding van de TV, maar vervolgens heb je het over de kabel vanaf de SuperWifi naar de TV. Hoe is de TV nu verbonden met het internet?


Ik begrijp je verwarring, @Denise van KPN . We hebben een tv die via een zwart (kpn) hdmi kastje het signaal krijgt. Dit kastje is via utp kabel aan de superwifi 1 (beneden) gekoppeld. Deze superwifi is via een kabel aan de experiabox gekoppeld. Wifi staat uit op de tv. De tv krijgt dus volgens mij via de kabel het signaal.

 

Echter, de telefoons en tablets beneden krijgen internet via de wifi. De dichtstbijzijnde zender is superwifi 1. (Waar beide internetpoorten bezet zijn, zie hierboven.) Deze superwifi heeft een continu brandend groen lichtje. Elke mobiele device  toont een wifi icoontje dat suggereert dat er maximale wifi ontvangst is. Zelfs als de tv aan staat.

 

Echter : als de tv aan staat, dan wordt de internetverbinding (via WiFi) op de mobiele apparaten onbetrouwbaar. Heel vaak valt de verbinding weg of zakt de snelheid naar bijna niks.

Ik heb net de superwifi 1 van beneden fysiek van plek gewisseld met die van boven. Dat maakt geen enkel verschil...

 


Reageer