Skip to main content

Ook mijn probleem is met onregelmatige frequentie kort (secondenwerk meestal) wegvallende wifi. De afstand laptop Experiabox is max 6 meter. De KPN wifi-check doorlopen maar dan verbetert er niets. Er is zelfs een KPN-monteur geweest die de instellingen van de Expbox heeft geoptimaliseerd (oa kanaalkeuze). Ook dat helpt niet. Mcafee netwerkoptimalisatie ook niet.

Het probleem is relatief nieuw. Ik had jarenlang geen wegvallende wifi maar sinds inmiddels wel een jaar wel. Het is zo hinderlijk dat ik voor kritische toepassingen (bijv online coronameeting) de laptop aan de kabel hang. Mij bekruipt het gevoel dat KPN wifiversterkers wil verkopen. En dus wat gesleuteld heeft aan de software van de Expbox. Want het ligt niet aan mijn laptop, vermoed ik. Laptops (Windows) van anderen die ervaren in mijn huis hetzelfde probleem. Mijn Apple-apparaten hebben nergens last van. Een mistig probleem.
Ook een aantal optimalisaties van mijn laptop doorgevoerd (‘oplossingen voor wegvallende wifi’ die op internet te vinden zijn.) Niks helpt. Het probleem -kort wegvallende wifi- blijft bestaan. Na enkele seconden of mogelijk een kleine minuut komt de wifiverbinding 'vanzelf’ weer tot stand. Met weer het maximale aantal ‘boogjes'. Soms moet ik actief ‘ verbinding maken’ (met het netwerk) selecteren. 

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Je gevoel dat kpn Wi-Fi versterkers wil verkopen is onjuist. Sterker nog, je krijgt ze als je Wi-Fi slecht is. Kan je iets meer vertellen over je netwerk? Welk modem heb je en wat is er zoal aangesloten qua randapparatuur? Valt de bekabelde verbinding ook uit? 


Origineel stamt mijn netwerk uit de pre wifi-tijd. Mijn eerste ‘netwerk’ was een parallelle-poort kabel tussen twee windows systemen. Daarna het hele huis van kabels voorzien. Toen kwam wifi. En later glasvezel. De provider die glasvezel aanlegde is door KPN overgenomen en ‘dus’ zit ik bij KPN (Ziggo is geen optie; die gebruiken hun eigen kabelnetwerk -aangelegd door de beruchte provider UPC- en die UPC-kabel komt op een slecht gekozen punt het huis binnen). 
De glasvezel komt binnen op glasvezelkastje op 20 cm van een V10 Exp box. Daaraan hangt een 24-poort switch (voor al die kabels in huis waaraan o.a een NAS hangt, een netwerkspeler, een tv, een desktop en een aantal ‘vrije’ kabels die ik gebruik als ik een kritische netwerkverbinding nodig heb op mijn vrij nieuwe laptop, Dell Inspiron 5593). Aan de V01 hangt rechtstreeks 2 x tv, de switch en een oude router (uit de pre V10-tijd). Aan het 'slave’-netwerk hangt een tv. Die router (TP-Link B20C) zorgt ook voor wifi buiten. Wifi-apparaten: twee laptops, iPad, iPhone, printer). Vanwege 2 routers heb ik twéé IP-series: 192.128.1.xxx en 192.168.2.xxx. Er draaien -vrijwel- nooit data-vretende apps op deze netwerken.
Punt is dat ik al vele jaren een vast en later een vast/wifinetwerk heb. Dat kon ik altijd prima managen. Nooit kortdurend wegvallende wifi. Nu dus wel. Het zijn geen reproduceerbare problemen. Ze treden spontaan en op onvoorspelbare momenten op. Soms drie keer per uur, kort achtereen, soms een hele tijd niet. En meestal herstelt de verbinding zich ‘vanzelf’ na een paar seconden. Als 't me niet snel genoeg gaat help ik een handje door ‘verbinding maken’ te kiezen. Een hinderlijk probleem, geen showstopper. Maar wel vervelend als je in een online coronameeting zit. Dus als dat aan de orde is hang ik de laptop aan een van de 100 of 1000 mb kabels die ik ‘ooit’ heb getrokken. Ook de TP-link heeft last van wegvallende wifi, sterkte: puntje en twee boogjes. Tijdens het tikken van dit verhaal buiten op het terras 3 keer wegvallende wifi, even op ‘verbinding maken’ klikken en ik kan weer verder. Het probleem kán dus ook liggen aan mijn Dell. Of aan Dell-laptops in het algemeen. Ik help oudere mensen met hun laptop en laatst was hier iemand met een Dell die op mijn netwerk zat; ook bij die laptop viel de wifi-verbinding -kort- weg. Zoals eerder gezegd, mijn Apple-spullen hebben nergens last van. Zou 't probleem toch in mijn Dell-laptop zitten? Ja, ik heb contact gehad met Dell-klantenservice binnen de garantieperiode. De medewerker die ik sprak wist minder van laptops dan mijn kleinzoon van 8. Dat was dus geen succes. Maar ook de KPN-servicemonteur die -pre-corona- hier was om eea door te meten kwam er niet uit en loste niks op. Het blijft dus een beetje aanklooien zoals ze dat hier zeggen. 
Wat betreft die strategisch opgestelde versterkers. De afstand laptop V10 is meestal een meter of 5 mogelijk 6. De V10 staat op de 2e verdieping (naast het ‘glasvezelkastje'), maar plafond en vloer zijn van gips en hout. Geen beton. (oude huizen hebben vaak geen betonnen vloeren/plafonds). Bovendien, het probleem is recent. Ik schat dat ik de eerste wifi-apparaten medio jaren 90 heb aangeschaft; dit probleem is van recente datum. Dus jarenlang had ik wifi zónder strategische versterkers. Dus extra versterkers zouden -volgens mij- niet nodig moeten zijn; voor de V10 had ik een V9 en daar deden de problemen zich niet bij voor. 
Netwerkadapter: Qualcomm QCA9377. Stuurprogamma bijgewerkt. Net als alle andere drivers en alle software en het BIOS op deze Dell. 


Anno 2021 ga je het zonder Wi-Fi versterkers niet meer redden. Gewoon omdat er teveel Wi-Fi in de lucht.  Het lijkt toch een probleem te zijn in het klantdomein.  Om daar achter te komen is testen, testen en nog eens testen. Alles verwijderen van het modem. Kijk dan of er ook nog uitval is. Daarna alles met tussenpozen aansluiten.