Skip to main content

Hoi Community leden,

 

Ik heb een Experia Box 12 en vanuit daar heb ik een kabel getrokken naar het tuinhuis om daar ook Internet te hebben. Ik heb het vandaag getest met mijn laptop en bedraad werkt het Internet perfect. Het idee is om dan een projector/beamer aan te sluiten bedraad, zodat ik via Internet TV kan (KPN, Netflix etc.) kijken met een Google Chromecast 2020. 

 

Ik wil nu echter ook een Wifi verbinding hebben in het tuinhuis, als ik bijvoorbeeld met mijn Ipad wil internetten daar. Is het mogelijk om een soort van splitter op de netwerkkabel te zetten en bedraad Internet te hebben op mijn Beamer/Projector en op de andere een Wifi access point aan te sluiten? Of zijn er betere/andere mogelijkheden?

 

Ik ben totaal geen expert, dus vraag af hoe ik dit moet doen? Alvast bedankt voor jullie suggesties. 

Je zou 2 experia wifi's kunnen kopen. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1364547/starterskit-experia-wifi-2-stuks/?pos=204 de wifi van de box 12 moet dan uit dus zet je er 1 in de buurt van het modem en de ander zet je in het tuinhuis. De versterkers hebben 2 poorten dus daar kan je je laptop of iets dergelijks op aansluiten. Daar wordt jij heel blij van dan weet ik zeker.


Het is niet zo moeilijk als het lijkt. 

Goedkoopste is een bedraad wifi accesspoint met een extra ethernet aansluiting. Dit apparaatje sluit je dan aan op die gelegde kabel. En door de extra ethernetuitgang kan je daar je beamer op aansluiten.

Je kan zelf het beste even googlen of zoeken met bovenstaande termen.

 

De KPN Experia Wifi zou op zich een mooie oplossing zijn maar die kan je bij KPN alleen per twee kopen voor bijna 100 euro. Marktplaats zou wellicht een betere optie zijn.

 

Edit: ik zie nu de reactie boven mij maar was even vergeten dat de wifi van de Box12 dan ook weer uit moet (om de een of andere vreemde reden)

Als het je niet uitmaakt dat je een ander wifinetwerk in je tuinhuis hebt zou ik toch echt gaan voor een goedkopere oplossing. Een simpele router met wifi is al voldoende. Als je (via de handleiding) na het aansluiten daar op inlogt en de “DHCP” functie uitzet fungeert deze alleen nog als Wifipunt en als switch. En dat zijn precies de functies die jij zoekt.

Zie hier een paar mogelijkheden.


Hoi Joep,

 

Dank voor je snelle reactie. Ik maak reeds gebruik van Google Wifi. Zie link: https://store.google.com/nl/product/nest_wifi

Wat is dan het verschil met de 2 experia Wifi van KPN - dat je er een netwerk kabel op kan aansluiten? En waarom moet die box 12 dan uit? Dat snap ik niet helemaal.


Gr. Gijs


De wifi versterkers hebben mesh technologie aan boord. Dat houdt in dat je probleemloos door het hele huis kan lopen en dat je mobiel altijd het beste wifi punt pakt zonder opnieuw in te moeten loggen. De 12 ondersteunt dat nog niet. Dat komt waarschijnlijk met de volgende update. Dan heb je dus 3 wifi punten. kan je er 1 ergens op de slaapkamers zetten bijvoorbeeld.


Hoi Joep,

 

Dank voor je snelle reactie. Ik maak reeds gebruik van Google Wifi. Zie link: https://store.google.com/nl/product/nest_wifi

Wat is dan het verschil met de 2 experia Wifi van KPN - dat je er een netwerk kabel op kan aansluiten? En waarom moet die box 12 dan uit? Dat snap ik niet helemaal.


Gr. Gijs

 

Ja, op zich is dat wel het meest opvallende verschil. Jij hebt dan ook niet veel aan een Nest Wifi in je tuinhuis aangezien deze geen ethernetingang en uitgang heeft. De Experia Wifi wel.

Wifi op de Box12 gaat uit omdat de Experia Wifi's een mesh netwerk maken en dat werkt (nog) niet samen met de Box 12.


Beste Ward,

 

Dank voor je antwoord, zou zoiets dan bijvoorbeeld voldoen?

 

https://www.bol.com/nl/p/amiko-wr-522-n300-wireless-300mbps-wifi-versterker-router-repeater-access-point-eu-plug/9300000011440624/?bltgh=vncVt3ziplkn25Dr5rVEbg.tW1-QVtUe0-sh9HsyyVNoQ_0_35.36.ProductTitle

 

https://www.bol.com/nl/p/tp-link-cpe210-outdoor-access-point/9200000035786011/?bltgh=o8D7PL0wc25gYh75NKtESA.1_36.38.ProductTitle#product_specifications

 

Alvast bedankt voor je antwoord. 

 

Gr. Gijs


Doe het nou in 1 keer goed:wink: . Je hebt al een kabel liggen. kijk op marktplaats naar experia wifi's. Er staan er tientallen voor een leuke prijs. Dan weet je zeker dat je een super systeem hebt.


Beste Ward,

Als het je niet uitmaakt dat je een ander wifinetwerk in je tuinhuis hebt zou ik toch echt gaan voor een goedkopere oplossing. Een simpele router met wifi is al voldoende. Als je (via de handleiding) na het aansluiten daar op inlogt en de “DHCP” functie uitzet fungeert deze alleen nog als Wifipunt en als switch. En dat zijn precies de functies die jij zoekt.

 

Het maakt mij op zich niet uit dat ik een ander netwerk in het tuinhuis heb. Sterker nog ik heb op die Experia 12 Box net alle mijn smart devices in huis aangesloten. Ik heb eigenlijk ook weer geen zin om die weer allemaal opnieuw te moeten aansluiten. 

Met een extra router, creëer ik dus gewoon een extra netwerk dan? Die Experia wifi’s lijken me ook interessant, maar dan moet ik die Box 12 weer uitzetten toch?
 

Gr. Gijs 

 

 


Ze nemen bij installeren de wifi gegevens over van de box 12. Je hoeft niets opnieuw in te stellen. Daarna moet voor een goede werking de wifi van de box 12 uit anders heb je 2 netwerken in huis. Dat is maar tijdelijk. De update wordt begin volgend jaar verwacht. Als je nieuw koopt kan je het natuurlijk proberen en als het niet bevalt stuur je ze terug. Ik ben er zeer tevreden over. Heb er 3. Eén in mn B&B, één in huis en één in het tuinhuis. Je kunt ook een gastaccount aanmaken speciaal voor gasten waarvan je niet wil dat ze op je netwerk rond gaan snuffelen.


Je kunt het beste gewoon een switch aan het einde van die kabel neer zetten, deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

En voor WiFi een extra Google WiFi punt aanschaffen die je dan ook aan die switch koppelt. Met die Google WiFi apparatuur ben je mee bekend, je weet wat je er aan hebt. En als je er 1 bij plaatst, koppelt die waarschijnlijk automatisch aan de al bestaande punten en neemt die gelijk het juiste WiFi netwerk over. Hoef je waarschijnlijk niets op in te stellen.

Op die 5 poort switch hou je dan nog 3 poorten over om andere apparaten aan te sluiten. 


Voor € 8,41 meer dan die switch heb je een WiFi Accesspoint + een switch met 4 LAN-poortjes.
https://www.update.nl/tp-link-archer-c6-draadloze-router-dual-band-2-4-ghz-5-ghz.html


Het is de meest eenvoudige router die ik ben tegengekomen om in te stellen en werkt prima.
-- Je stelt hem eerst met de “wizard” in als router.
    Heb je dat gedaan en het werkt. (In dat geval met zijn eigen sub-net als router).

-- Één instelling wijzigen naar “Access Point” mode, en het werkt als Access Point.
    Doordat je die eerst als “router” had ingesteld, staan nu alle gerelateerde instellingen goed.
    Je hoeft er niet eens de kabeltjes voor om te wisselen. Dus de eerste kabel die is aangesloten
    van een LAN-poort van de Experia Box, laat je gewoon verbonden met WAN van de TP-Link.

-- Om geen haperingen voor TV-ontvangst te hebben, nog wel even IGMP Snooping aanvinken.

Heb je 4 LAN-poortjes over voor bekabelde aansluitingen + ook nog eens een keer dual band WiFi.