Skip to main content

Hallo, als ik iets download van 1GB terwijl de laptop verbonden is via een ethernetkabel duurt het 5 minuten.

Als ik hetzelfde download via wifi duurt het? Ik weet het niet want na 2 uur heb ik het afgebroken en hij was amper halverwege.

De telefoons en de rest werken verder prima via wifi.

Op mijn modem zie ik dat alleen mijn laptop(en een paar smartlampen) op 2.4 GHZ zitten.

Als ik via een wifi analyzer de kanalen bekijk wordt mij aangeraden een ander kanaal te kiezen.

Dat is mij niet gelukt want als je in het modem een ander kanaal wilt kiezen gaat dat gewoon niet.

Nadat ik het modem had herstart werd wel een ander kanaal gekozen.

Helaas niet het kanaal dat ik wilde hebben.

Is het trouwens mogelijk om een apparaat van 2.4 GHZ naar 5 GHZ te verhuizen?

En het duurt natuurlijk ook erg lang om gewoon een site te openen.

Vervelend!

Ik vermeld er meteen bij dat ik probleem niet bij mijn  vorige provider had.

De afstand tussen het modem en mijn laptop is maximaal 4 meter dus dat kan het ook niet zijn.

Ik hoop dat jullie hiervoor een oplossing hebben.

Ik hoor het graag.

 

 

 

 

Welke snelheid haal je als je meet met een bekabelde laptop of pc op www.speedtest.net


download tussen 5.9 en 6.7 upload 4.6


Met wifi haal je nooit die 1000mb. En al helemaal niet op de 2,4ghz. Dan mag je blij als ie boven de 100 komt. Maar je apparaat (laptop) zou zelf naar 5ghz moeten schakelen als je dichtbij genoeg bent. Dit kun je niet instellen. De Box12 is 2,4 en 5ghz in 1, en ertussen schakelen behoort automatisch te gaan.

 

Kanalen wijzigen is weer iets anders. Staat standaard op automatisch, wat betekent dat bij iedere herstart van het modem, er een snelle check gedaan word welke kanalen voor 2,4 en 5ghz het beste zijn.

Je zou ze zelf ook moeten kunnen wijzigen/vastzetten als je inlogt.

 

Je laptop kan 5ghz aan?

Wellicht netwerkinstellingen eens resetten 


De Box12 is 2,4 en 5ghz in 1, en ertussen schakelen behoort automatisch te gaan.

En dat werkt voor geen meter zoals je kunt lezen in

 


Dank voor jullie reacties.

Mijn laptop zou 5ghz aan moeten kunnen maar als ik in mijn taakbalk het wifi symbool aanklik zie ik alleen 2.4ghz netwerk.

Zou het probleem opgelost zijn als ik het op 5ghz krijg of is dat een waste of time?

 


Je geeft aan dat je bekabeld ook maar een download tussen 5,6 en 6,7Mbps haalt.

Als dat zo is dan zal je via wifi natuurlijk niet meer gaan halen.

Toch vraag ik me af of die waarden wel juist zijn.

Kan je eens screenshots plaatsen van een KPN Speedtest (klik), zowel vanaf een bekabeld aangesloten PC als vanaf een via wifi aangesloten apparaat.


@OOOOO "...iets download van 1GB terwijl de laptop verbonden is via een ethernetkabel duurt het 5 minuten." lees ik in eerste bericht. 
Is dus iets van 27 Mbps downloadsnelheid gemiddeld. Dat moet je met WiFi ook wel kunnen halen, maar die Box12 zal je laptop wel naar 2.4GHz geduwd hebben en hem daar ook op houden. In je omgeving zal het waarschijnlijk  druk zijn in de 2.4GHz frequentieband, zelfs zo druk dat je bij vlagen een bestand van 1GB niet gedownload krijgt.

Je laptop op 5GHz is the way to go, maar die Box12 werkt niet mee, KPN heeft de firmware erin niet op orde. Ander eigen extra 5GHz WiFi AccessPoint kopen zou kunnen, maar kan ik niet voor jouw beoordelen. Gelukkig heb je wel een bekabelde mogelijkheid.


Dank voor je reactie.

Ik ga proberen in mijn laptop op te geven dat ie contact moet maken met het 5GHz netwerk. Ik weet nog niet precies hoe maar daar probeer ik achter te komen.

En idd ik heb de bekabelde mogelijkheid nog.


Je geeft aan dat je bekabeld ook maar een download tussen 5,6 en 6,7Mbps haalt.

Als dat zo is dan zal je via wifi natuurlijk niet meer gaan halen.

Toch vraag ik me af of die waarden wel juist zijn.

Kan je eens screenshots plaatsen van een KPN Speedtest (klik), zowel vanaf een bekabeld aangesloten PC als vanaf een via wifi aangesloten apparaat.

Internetsnelheid Wifi: ping 9, jitter 1, Down. 6.0, Up. 4.5

Internetsnelheid bekabeld: ping 8, jitter 1, Down. 66.3, Up. 31.2

 

 


Installeer een de WiFi Analyzer app (klik) op een android tablet of telefoon en meet de veldsterkte op zowel 2.4GHz als 5GHz op.de.plekken waar jij wifi wilt gebruiken.

Hoeveel dBm meet je?


Installeer een de WiFi Analyzer app (klik) op een android tablet of telefoon en meet de veldsterkte op zowel 2.4GHz als 5GHz op.de.plekken waar jij wifi wilt gebruiken.

Hoeveel dBm meet je?

Analyzer Telefoon: 2.4GHz  -68

                             5 GHz   -43

Analyzer Laptop: bij overschakelen van 2.4 naar 5, kan hij netwerken vinden.

Ik heb net de Wifi adapter nog een keer gecheckt.

Kreeg nu een andere uitkomst,

Zou niet geschikt zijn voor 5GHz!

Dus ik denk dat ik een Wifi USB adapter ga aanschaffen.

Maar het verklaart nog steeds niet waarom ik er geen last van had bij mijn vorige Provider terwijl alles daar op 2.4GHz draaide.

Dit zou ik toch wel willen weten!

Â