Skip to main content

Situatie: huis met Experia v10 in woonkamer, bedraad naar Exp Wifi versterker 1, die heeft tp-link via electra, in tuinkamer via tp-link 2 Versterker 2, vandaaruit utp kabel naar bijgebouw,mbv een hubje daar utp vertakt. (Wifi klappert daar, pakt signaal uit tuinkamerversterker op maar is niet sterk genoeg.)

Mijn vraag: nu wil ik graag in het bijgebouw goede kwaliteit wifi tbv oa streaming via airplay. Kan ik dan het beste een derde versterker plaatsen achter de hub?

Een Wifiversterker zoals de Experia Wifi of Superwifi moet je niet achter een powerline-adapter willen zetten. Als er een nieuwe software-update komt wordt het bekabelde apparaat dat zich als eerste weer aanmeldt de master, ik heb veel gevallen voorbij zien komen waar een wifipunt achter zo'n powerline-adapter de master werd. Het resultaat was dat de wifi-ervaring erg slecht werd, het viel weg, het werd traag en soms werkte het helemaal niet. De master moet immers altijd kunnen communiceren met de andere wifi-punten voor een optimaal netwerk, als de master eerst over het stroomnet moet dan kun je het vergelijken met een gesprek voeren naast een waterval die staat te kletteren, vrijwel onmogelijk. Daardoor verloopt de communicatie niet goed en krijg je dus slechtere wifi.

 

Het beste is om toch te gaan kijken naar een manier om vanuit huis naar het tuinhuis een kabel te leggen, let wel dat dit buitenkabels moeten zijn, die kunnen beter omgaan met de omstandigheden zoals vocht en UV-straling van de zon die ook nog deels ondergronds doordringt. Misschien dan ook wel goed om gelijk een Cat6 of Cat6A te gaan leggen (bijvoorbeeld deze van Netwerkkabel.eu, mijn vaste webshop voor dergelijke bekabeling). Als je daar nu al in investeerd weet je zeker dat het toekomstvast is. Voor nu is een dergelijke kabel helemaal niet nodig maar we weten nog niet hoe ons datagebruik er over 10 jaar uit ziet en het laatste wat je wilt is dan weer die kabel moeten vervangen. 

 

Als een bekabelde optie niet werkt dan zou je nog kunnen kijken naar een point-to-point straalverbinding, bijvoorbeeld met twee Ubiquiti LTU Lite's. Dit is echter wel een veel kostbaardere optie dan een buitenkabel kopen en die ingraven, daarbij moet je er dan een aan de gevel hangen en nog een aan het tuinhuisje en die op elkaar richten. De precieze installatie kan ik je niet vertellen maar ik heb hier eens met een project voor een beveiligingsbedrijf hele goede resultaten mee gehaald. Het zou dan helemaal ideaal zijn als je het combineert met access points van Ubiquiti (bijvoorbeeld de UAP AC Lite), dan kun je alles namelijk in één omgeving beheren en hoef je niet steeds van omgeving te wisselen als je iets wilt instellen. Je zou achter die LTU Lite nog steeds een switch kunnen aansluiten om van daaruit weer richting het bijgebouw te kunnen gaan. Afhankelijk van het dataverbruik moet dat prima gaan.


Hi folks, I would much appreciate some advice on what I need to solve the scenario described below. I've done some research and come up with a solution that I'm reasonably sure would work, but it's perhaps not ideal.

Friend's house (UK) has broadband internet supplied via phone line, with Wi-Fi provided by the supplier's modem-router. Wi-Fi is needed in a small outbuilding 60m away for general leisure/light internet usage by 1-2 people. There is line of sight between them. Rural location, unsheltered/exposed to the weather.

It's not feasible to dig a trench for an ethernet cable. I don't believe powerline networking would work; although electricity to the outbuilding is supplied from the house, it has its own circuit from the fuse box, it has its own fuse box at the other end, there is another fuse box in between, and also probably 80+m of cable.

 

Kabosu


Hi folks, I would much appreciate some advice on what I need to solve the scenario described below. I've done some research and come up with a solution that I'm reasonably sure would work, but it's perhaps not ideal.

Friend's house (UK) has broadband internet supplied via phone line, with Wi-Fi provided by the supplier's modem-router. Wi-Fi is needed in a small outbuilding 60m away for general leisure/light internet usage by 1-2 people. There is line of sight between them. Rural location, unsheltered/exposed to the weather.

It's not feasible to dig a trench for an ethernet cable. I don't believe powerline networking would work; although electricity to the outbuilding is supplied from the house, it has its own circuit from the fuse box, it has its own fuse box at the other end, there is another fuse box in between, and also probably 80+m of cable.

 

Kabosu

For that I'd go with a P2P beam connection with something like the LTU Lite that I mentioned in my earlier reply. That should work perfectly fine over that distance as far as I know, might have some higher ping but if your friend isn't planning on doing gaming much that won't be a problem. You could hang a wifi access point in the outbuilding. 

 

Not sure how UK's regulations are on P2P-beams though so you might need another brand but the idea is generally the same. Works fine without digging in a cable, I have seen entire networks being built using P2P or P2MP beamforming devices on festivals. If done correctly with the proper materials you can beam up to 25 kilometers and still get a signal. Getting everything set-up is a pain in the butt though. The video below shows how it's setup using Ubiquiti equipment.

 


Nog even een correctie op bovenstaande reacties, blijkbaar is de LTU niet het type wat het beste is voor deze twee casussen aangezien er voor deze een een antenne met de LTU Rocket als basestation wat het toch een vrij kostbare onderneming maakt. Een goede vriend van mij met meer ervaring op dit gebied gaf aan dat de NanoStation van Ubiquiti perfect is voor beide casussen en ook nog eens een stukje vriendelijker voor de bankrekening 😄


The video below shows how it's setup using Ubiquiti equipment.

Experienced some years ago to have a connection for about 65-75 meter (about 215 - 245 feet).
By using two “Nano Beams” - See results:
https://www.synology-forum.nl/the-lounge/keus-aan-'power'-router(s)/msg246348/#msg246348