Welkom op de community @C. Klein, laten we eerst eens kijken wat er precies aan de hand is. Je zegt dat je verbindingsproblemen hebt, wat voor problemen precies? Valt het weg, krijg je foutmeldingen, is het langzaam? Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij vertelt. Om mee te kunnen denken hebben we meer concrete informatie nodig.
Als je het makkelijker vindt om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, je kunt een terugbelafspraak maken via onze website.
Goedemiddag Jasper,
Dank voor je reactie. ik heb er even wat tijd over heen laten gaan, want ik wilde niet primair reageren. Het hele gebeuren zit me namelijk erg dwars. Ik zal eerst de setup beschrijven zoals die hier al jaren naar tevredenheid draaide, vanaf toen het nog Telfort heette…
De setup draait in een rijtjeshuis met betonnen vloeren en wanden met best wat buren die ook allemaal hun wifisignaal door mijn ramen heen blazen. Experiamodem in meterkast, wifi uit. Op de begane grond, 1e etage en zolder (werkruimte) een 3 tal TP-link EAPs (2x een EAP245V1 en 1x een EAP225V1, waarbij deze werden ingeregeld door Omada software controller, alles geupdated). Op die manier had ik op elke etage een goede stabiele verbinding.
Na de modemupdate die een hogere snelheid beloofd, maar in de praktijk minder stabiliteit biedt, ben ik samen met een beter onderlegde kennis op zoek gegaan hebben we kunnen vaststellen dat ik last heb van het volgende storingsbeeld, waarbij dit gedrag is vastgesteld op 3 verschillende telefoons, 3 verschillende tablets en 3 verschillende laptops):
- Apps op (android) telefoons en tablets verliezen tijdens gebruikt of bij krijgen bij opstarten geen verbinding met de desbetreffende internetserver. (maakt niet uit of het Email-clients, internetbrowsers, nieuwsapps, klantenapps van winkels of spelletjes zijn.
- Laptops verliezen de draadloze netwerkverbinding, om het even wat we ermee aan het doen zijn.
- ook op het LAN gaan er dingen niet goed. draadloze verbindingen met printer/scanners vallen weg.
- Het enige wat wel is blijven werken is streamen naar een chromecast, indien tenminste vanaf een tabet eerst met de chromecast verbonden kon worden.
- Via bedraad werkt het netwerk naar behoren.
Ondernomen pogingen om dit op te lossen
- reboot glasvezelmodem
- reboot experiabox
- Factory reset experiabox
- EAPs opnieuw opstarten
- EAPs reset en opnieuw instellen
- EAPS van Static IP naar DHCP
- Opnieuw installeren en instellen Omada controller
- EAPs stand-alone (unmanaged) laten draaien.
- Een EAP rechtstreeks op het modem aansluiten, zonder switches en andere kabels.
- DNS server instellingen aangepast.
- Langdurig pingen naar adressen op LAN en WAN waarbij soms een lange reactietijd geconstateerd werd (100+ mSec). Overigens bleek dat pingen naar een client dat op hetzelfde accesspoint zit aangesloten een heel warrig en inconsequent beeld geeft (van 2 Msec tot 200+ mSec) maar omdat ik dit beeld op elke locatie zo heb vastgesteld heb ik geconcludeerd dat dit weliswaar in mijn ogen onlogisch desalniettemin normaal is.
- Een andere router gebruiken om als wifi accesspoint dienst te doen...
Allemaal zonder resultaat
Tijdelijke, bijzonder vervelende workaround, is de wifi uit te zetten en op 4/5G te gaan modderen, of de wifi opnieuw te laten verbinden door deze uit en en weer aan te zetten.
De ingebouwde Wifi in de Experiabox lijkt dit gedrag niet vertonen, maar de reikweidte hiervan is te beperkt en zal nooit van z’n leven de zolder bereiken.
Als je nog ideeën hebt…want ik ben er klaar mee.
Groet
C. Klein
Zet IPv6 eens uit op jouw V10 en sluit jouw (mobiele) apparaten daarna opnieuw aan.
Is het probleem daarmee verholpen?
Zet IPv6 eens uit op jouw V10 en sluit jouw (mobiele) apparaten daarna opnieuw aan.
Is het probleem daarmee verholpen?
Dank je wel voor het meedenken. Ik zal het bij gelegenheid eens proberen.
Maar aangezien ik graag denk in analogieën, geef ik je hetvolgende ter overweging:
als je je auto wegbrengt voor een APK, en je krijgt bij ophalen te horen dat men de software heeft vervangen, dat ie nu zuiniger rijdt, maar alleen als je het ingebouwde multimediasysteem niet gebruikt omdat hij er anders zomaar mee kan stoppen, wat denk je dan…
Dat denk ik momenteel ook van de Experiabox...
Ik kan me de frustratie levendig voorstellen.
Overigens ben ik, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum en ik heb mijn keuze voor een goede router jaren terug al gemaakt.
Het is niet alleen de Wifi verbinding dus, je noemt de bekabelde verbindingen nu ook. De TP-link is ook met een kabel aangesloten ga ik vanuit, aangezien je zei dat Wifi op de V10 uitstaat.
Je hebt inderdaad al aardig wat dingen gedaan samen met jouw kennis, maar nog zonder succes begrijp ik. De tip van wjb kan ook helpen, heb je dat al geprobeerd?