Skip to main content

Hallo!

 

Sinds een aantal weken zijn wij klant bij KPN, het WiFi signaal valt echter met enige regelmaat weg. Dit gebeurt op zowel een Chromecast, PS4 en verschillende telefoons. Het lijkt hiermee aan het modem te liggen, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Welkom op het forum! :)

 

Heb je meer informatie? Welk modem heb je? Gebruik je super WiFi? Werkt LAN dan nog wel? Vallen er lampjes uit op je modem? Heb je glasvezel of DSL? Valt de WiFi op verschillende tijden uit? 


Hallo @Jakhals ,

Kun je eens proberen het 5 GHz kanaal vast te zetten op 36? Mogelijk staat ie op Automatisch en moet het modem wisselen van kanaal i.v.m. gedetecteerde radars. Niet 100% zeker of dit de oplossing is maar is eenvoudig te proberen.


Welkom op het forum! :)

 

Heb je meer informatie? Welk modem heb je? Gebruik je super WiFi? Werkt LAN dan nog wel? Vallen er lampjes uit op je modem? Heb je glasvezel of DSL? Valt de WiFi op verschillende tijden uit? 

We gebruiken alleen het modem, dus geen super WiFi (denk ik). We hebben alleen maar apparaten op WiFi, we gebruiken geen kan en het valt inderdaad op willekeurige tijden uit lijkt het. We zitten op de glasvezel met modem KPN Box 12. 
 

 


Hallo @Jakhals ,

Kun je eens proberen het 5 GHz kanaal vast te zetten op 36? Mogelijk staat ie op Automatisch en moet het modem wisselen van kanaal i.v.m. gedetecteerde radars. Niet 100% zeker of dit de oplossing is maar is eenvoudig te proberen.

Ga ik proberen!

is er een mogelijkheid om dit te doen zonder dat ik mijn originele SSID en wachtwoord moet veranderen? Ik heb geen zin om weer alles opnieuw in te stellen. 


Dag @Jakhals het modem behoort gewoon goed te werken zoals je het aangeleverd krijgt. Het is plug and play en je zou in de eerste instantie niet hoeven te sleutelen.  Ik denk dat er iets anders speelt.  Kan je iets meer vertellen over wat er zoal aangesloten is aan het modem?


Dag @Jakhals het modem behoort gewoon goed te werken zoals je het aangeleverd krijgt. Het is plug and play en je zou in de eerste instantie niet hoeven te sleutelen.  Ik denk dat er iets anders speelt.  Kan je iets meer vertellen over wat er zoal aangesloten is aan het modem?

Het enige dat er bekabeld is aangesloten, is een tweede router die als AP functioneert. Verder zit alles op de WiFi. Dit zijn met name: een Chromecast, twee telefoons, een laptop, een PS4, een printer en een Sonos systeem. 


Gebruik je de wifi van het modem of van het wifipunt? 


Gebruik je de wifi van het modem of van het wifipunt? 

Van het modem. Hetzelfde WiFi punt heb ik bij onze vorige provider ook in gebruik gehad zonder problemen. Het WiFi punt hangt ook relatief ver weg, op de plek waar de problemen opspelen heeft alleen het modem bereik. 
 

Het wegvallen duurt overigens slechts een paar seconden, maar het is lang genoeg om een verbinding te verbreken met een streamingservice of tijdens het gamen. 


Heb je tv ontvangers van kpn en zoja hoe zijn die aangesloten?


Heb je tv ontvangers van kpn en zoja hoe zijn die aangesloten?

Nee, we hebben alleen een internetaansluiting. 


Dit is een lastige. Ik denk dat het modem niet het probleem is maar iets wat er op aangesloten is. En dan denk ik als eerste aan het wifipunt en ten tweede aan Sonos. Ik weet niets van Sonos maar heb er wel problemen mee gezien icm modems van kpn. Heb je de Sonos op de standaard wifi van het modem of gebruik je daarvoor het extra wifi netwerk van het modem? Is het probleem er ook als het wifipunt niet is aangesloten? Gaan er rode lampjes branden op het modem bij uitval? 


Als je inlogt in je modem. Welke software versie heb je?


Dit is een lastige. Ik denk dat het modem niet het probleem is maar iets wat er op aangesloten is. En dan denk ik als eerste aan het wifipunt en ten tweede aan Sonos. Ik weet niets van Sonos maar heb er wel problemen mee gezien icm modems van kpn. Heb je de Sonos op de standaard wifi van het modem of gebruik je daarvoor het extra wifi netwerk van het modem? Is het probleem er ook als het wifipunt niet is aangesloten? Gaan er rode lampjes branden op het modem bij uitval? 

Ik heb weinig kaas gegeten van WiFi, maar hoe zou het ene apparaat er voor kunnen zorgen dat de WiFi op een ander apparaat uitvalt?Ik heb nog niet geprobeerd het AP af te koppelen, dit is wel eenvoudig te testen natuurlijk. Er gaan geen rode lampjes branden, er verandert ook niets aan de groene lampjes op het moment dat de verbinding even weg is.

Als je inlogt in je modem. Welke software versie heb je?

SGEJ10000528


@Jakhals,

Duidelijk! Je hebt dan de nieuwste software. Wil je de WiFi kanalen eens wijzigen? Zet 2.4 GHz bijvoorbeeld vast op 1,6 of 11. Zet het 5 GHz WiFi kanaal eens op 36. Hoe je dat moet doen zie je in dit filmpje (channel optie): 


Wat betreft die tweede AP. Heb je daarop DHCP uitgezet? Zodat de V12 de IP Adressen uitdeelt.


@Jakhals,

Duidelijk! Je hebt dan de nieuwste software. Wil je de WiFi kanalen eens wijzigen? Zet 2.4 GHz bijvoorbeeld vast op 1,6 of 11. Zet het 5 GHz WiFi kanaal eens op 36. Hoe je dat moet doen zie je in dit filmpje (channel optie): 


Wat betreft die tweede AP. Heb je daarop DHCP uitgezet? Zodat de V12 de IP Adressen uitdeelt.

Op de tweede AP is DHCP inderdaad uitgeschakeld. 
 

Het is niet mogelijk om de channels te wijzigen zonder het SSID en wachtwoord aan te passen? 


Ik zie niet wat het vastzetten van kanalen helpt om uitval van wifi te verhelpen om eerlijk te zijn. Mijn advies is ga terug naar basic. Reset het modem en bouw je netwerk rustig op en kijk iedere keer wat er gebeurt. Het is best een klus maar hiermee sluit je uit dat het probleem wordt veroorzaakt in jouw domein.  Want stel er komt een monteur en het blijkt geen kpn probleem te zijn dan zijn de kosten voor jou.


@Jakhals,

Kun je de kanalen ook vastzetten op je eigen AP? Stel die bijvoorbeeld in op kanaal 1 en 36. Stel de modem dan in op 11 en bijvoorbeeld 44.

 

Wat betreft je modem. Probeer de service tool is? https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/wifi-instellen/kanaal-wijzigen-modem.htm

 

@Joep1965,

Als het 5 GHz netwerk op een kanaal staat waar die van moet wijken kan je kort je verbinding verliezen. 


@Jakhals,

Kun je de kanalen ook vastzetten op je eigen AP? Stel die bijvoorbeeld in op kanaal 1 en 36. Stel de modem dan in op 11 en bijvoorbeeld 44.

 

Wat betreft je modem. Probeer de service tool is? https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/wifi-instellen/kanaal-wijzigen-modem.htm

 

@Joep1965,

Als het 5 GHz netwerk op een kanaal staat waar die van moet wijken kan je kort je verbinding verliezen. 

Ja dit is inderdaad mogelijk, ik heb nu echter de LAN kabel van het AP uit het modem gehaald en de problemen blijven aanhouden.

De service tool geeft aan “Je wifi-kanaal staat al ingesteld op automatisch. Beter kan niet!”.

Het lijkt er ook op dat de kanalen niet wijzigen op het moment dat er een onderbreking in het signaal is, heeft het dan nog steeds zin om de kanalen vast te zetten?


@Jakhals,

 

Dat zou ik wel proberen! Vooral omdat je aangeeft dat het ook wegvalt als je eigen AP eruit is.


Hoi @Jakhals, wat voor acces point gebruik je? 

We hebben hier ook nog een handig topic over:


Sonos wil soms ook nog wel eens wat problemen geven. Kun je het eens testen met dit apparaat uitgeschakeld?
Meer informatie daarover kun je vinden in dit topic:

 


Hoi @Jakhals, wat voor acces point gebruik je? 

We hebben hier ook nog een handig topic over:


Sonos wil soms ook nog wel eens wat problemen geven. Kun je het eens testen met dit apparaat uitgeschakeld?
Meer informatie daarover kun je vinden in dit topic:

 

Het access point is een oude TP link router, maar zoals aangegeven is het probleem helaas niet weg wanneer ik deze loskoppel.

Het topic over de problemen i.c.m. Sonos is een interessante, ik had geen enkele speaker via ethernet aangesloten dus ik heb dit wel even gedaan en de betreffende optie uit gezet.

@Jakhals,

 

Dat zou ik wel proberen! Vooral omdat je aangeeft dat het ook wegvalt als je eigen AP eruit is.

Mocht de instelling van het Sonosnetwerk niet de oplossing zijn ga ik hierop over, dank voor je hulp  tot zo ver!


Geen enkele Sonos speaker via ethernet aansluiten was al de beste optie, bleek later. 
Het vastzetten van kanalen lijkt op de PS4 wel effect te hebben (hier heb ik geen problemen meer) maar de Chromecast valt nog wel regelmatig even weg. Ook zijn niet altijd alle Sonos speakers in het overzicht te zien wat me doet vermoeden dat deze soms ook wegvallen. 
 

Van de week ga ik testen met alle speakers uit, mocht dat nog een effect hebben zal ik het hier plaatsen mochten er meer mensen last van hebben en dit topic tegenkomen. 


Bedankt voor je update @Jakhals! Ik ben benieuwd!


Gisteravond heb ik alle Sonos speakers uitgeschakeld en we hebben de hele dag geen problemen gehad, nog geen minuut na het inschakelen viel de verbinding voor de eerste keer weer weg. Het lijkt dus helaas wel in de speakers te zitten. Helaas, aangezien het geen goedkoop systeem is. Ik heb ondertussen contact met de Sonos support. 
 

Is dit een probleem dat met meerdere (multi-room) WiFi speakers voorkomt? Ik twijfel er sterk over om over te stappen naar een andere fabrikant daar Sonos toch al niet altijd vlekkeloos werkt. Dat heeft alleen geen zin als het probleem voort blijft bestaan.. :-)


Volgens mij moet dit met Sonos ook wel op te lossen zijn hoor! Inhoudelijk heb ik er niet heel veel verstand van, in het topic dat ik eerder linkte staan wel een paar tips. Volgens mij werkt het het best als je alles via Wifi laat werken in plaats van Sonosnet.