Skip to main content

Ik heb sinds lange tijd twee Arcadyan wifi versterkers staan. Een jaar geleden gaven deze problemen dat de ene na de andere apparaat wat met de wifi verbonden was uitviel en ook niet meer opnieuw wilde verbinden. Ik heb ze toen een tijdje in de kast gezet omdat ik geen tijd had om naar het probleem te kijken.

 

Laatst heb ik ze weer tevoorschijn getoverd om de boel weer opnieuw in te richten. Gewoon met een schone lei begonnen. Alles terug gezet naar de fabrieksinstellingen en ingericht zoals gewenst. Eerste versterker zit aangesloten met korte kabel nabij de Expedia box V10. De tweede volledig bekabeld op de zolder. Signaal in huis is nu overal goed. Deze opstelling heeft nu denk een maand of twee gewerkt. Sinds afgelopen weekend beginnen er wederom problemen. Apparatuur raakt het wifi signaal kwijt en hersteld deze niet meer automatisch, met dat verschil dat het op telefoons en tablets wel goed lijkt te gaan en op andere apparaten niet (google home, wifi lampen, buiten camera). Nadeel is dat je hier het signaal niet van kan zien dus dat een apparaat ineens niet meer blijkt te functioneren bij een stemcommando.

 

De Expedia en de wifi versterkers ook allemaal herstart. Probleem blijft terugkomen. Net via de wifi tool nieuwe meting uitgevoerd en settings laten optimaliseren. Hierdoor is de snelheid van de wifi alleen maar achteruit gegaan.

 

In het forum heb ik ook een ander draadje gevonden waar mensen soortgelijke klachten ervaren. Alleen hierbij heeft de opener alleen aangegeven dat het is opgelost zonder hoe en wat. Andere mensen wordt verzocht om een nieuw draadje te openen. Dus bij deze. Iemand enig idee wat het kan zijn. Er is geen wijziging in het netwerk geweest in de tussentijd.

 

Ik hoor graag andere ervaringen en of oplossing.

 

 

@richard veen Welkom op het forum. 

De versterkers die je hebt, zenden die zowel 5 Ghz als 2.4 Ghz uit? Het stukje dat telefoons en tablets wel werken triggert mij namelijk. 

Het zou kunnen dat de andere apparaten niet goed kunnen samenwerken met 5 Ghz en dat de mesh functie na een tijdje niet goed meer werkt. Heb je op deze versterkers de mogelijk 5 Ghz uit te schakelen? 


Beste Rutger,

Bedankt voor uw reactie. Helaas is de 5 GHz band niet uit te schakelen Via de versterkers. Het enige wat ik kan wijzigen zijn de kanalen (die nu beide op automatisch staan). Afhankelijk van de ondersteuning van het apparaat zie ik zowel connecties op de 2,4 en 5 band.

Wat me ook opvalt is dat sommige apparaten die wel succesvol verbonden zijn in de thuis app of op de website van de versterker verbonden zijn zonder dat het IP adres bekend is. Dat ben ik niet gewend vanuit de KPN Expedia omgeving, maar dat zou iets vanuit de software kunnen zijn die dit niet goed toont.


@richard veen Helder, hoe is het netwerk precies opgebouwd? Zitten hier nog andere apparaten in dan de Experiabox en de wifi versterkers? 

Wat nog een optie zou zijn is om eerst te testen zonder versterkers, in de Experiabox V10 5 Ghz uit te zetten om dan te kijken of de apparatuur die met versterkers niet meer werkte, nu wel weer werkt. 

Kun je mij laten weten of dit is gelukt? 


Het netwerk is zonder extra apparaten.

Experiabox direct aangesloten, kastje staat in de woonkamer. Met korte kabel eerste versterker. Tweede versterker staat op zolder. Is bekabeld aangesloten via 'domme' switch.

Netwerk heeft hier maanden gedraaid op alleen experiabox zonder problemen. Maar omdat bereik niet overal in huis goed was de versterkers weer aangesloten. Daarna zijn pas de problemen begonnen. Echter heeft het eerst ook een paar weken probleemloos gewerkte voordat dit ontstaat.

Dit was na de eerste installatie ook het geval, echter kwam toen geen apparatuur meer terug op het netwerk.

Wifi op de tablets telefoon gaat af en toe ook uit en aan maar die herstellen zichzelf wel. De apparatuur zonder gebruikers interface doet dat niet. Slimme speaker, verlichting, camera's


@richard veen Wat het bijzonder maakt is dat het eerst een aantal weken goed gewerkt heeft en nu niet meer. 

Is er een mogelijkheid de wifi versterkers helemaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen en dan weer opnieuw in het netwerk aan te sluiten? 

Wel bestaat dan natuurlijk weer de kans dat het opnieuw gebeurt, mijn vermoeden blijft dat het te maken heeft met het onderscheid tussen 2.4 en 5 Ghz.

Omdat de apparatuur dus wel goed werkt op het moment dat alleen de Experiabox aangesloten is.Â