Skip to main content

Sinds Windows 10 (al geruime tijd geleden, dus al maaaaanden/jaren last van frustratie) is geïnstalleerd heb ik last van wegvallende WiFi. Ook moet ik steeds bij het opstarten van mijn laptop de WiFi verbinding verbreken en weer verbinden om überhaupt WiFi te krijgen. Ik krijg ook steeds het bericht dat er geen veilige WiFi is en mijn router is verouderd (volgens mij een v8) . Bij videobellen loop ik ook regelmatig vast, terwi de anderen in het gesprek daar geen last van hebben.

Van mijn werk doe ik nu mee aan een pilot om Windows 10 te testen. Thuiswerken is nu rampzalig. WiFi valt continue weg waardoor ik ook geen contact krijg met de server van mijn werk. Ik moet soms vier keer opnieuw opstarten om weer contact te maken. Inmiddels heb ik vanwege de frustratie en irritatie mijn werk laptop met Windows 8 maar weer gepakt.

Ik heb hierover al meermaals gebeld met KPN.  Deze gesprekken blijken lang niet allemaal geregistreerd. In een eerste gesprek zou een andere afdeling me gaan teruhbellen en zou ik wss een andere router krijgen. Helaas werd ik nooit teruggebeld. Bij nog een keer contact was de nieuwe router volledig van de baan en zou het aan mijn laptop instellingen liggen. De test geeft aan dat ik een WiFi versterker zou kunnen aanschaffen. Een familiid had dezelfde klachten en kreeg na 1 keer bellen (zelfde abonnement) een nieuwe router en alles is verholpen.

Ik zie dit probleem erg graag opgelost, want de irritatie over het probleem en de dienstverlening van KPN is behoorlijk opgelopen.

Uw andere laptop doet het goed?


Met de andere laptop met Windows 8 valt de WiFi verbinding minder frequent weg. 


Dan denk ik dat het aan uw eigen laptop ligt. En niet een de Experiabox van KPN.


Het gaat om 3 verschillende laptops waarbij de 2 laptops met/sinds Windows 10 de grote problemen geven. Ik krijg daarbij de melding 'Wi-Fi-netwerk niet veilig in Windows 10' met daarbij 3 probleemoplossing 1. ander WiFi netwetwerk kiezen, 2. Type beveiliging wijzigen en 3. Als het een oudere route is, dan een nieuwere ophalen. 

Een familielid had vanaf het installeren van Windows 10 exact delfde problemen, maar daarbij is al het ongemak opgelost door de nieuwe experiabobx.

 

Bij de laptop met Windows 8 zet ik bij het opstarten de WiFi even uit en aan en dan werkt het eigenlijk de hele dag. Als ik dat aan het begin niet doe, dan wil hij nog wel eens na een paar uur wegvallen.

 


Ik maak via m'n werklaptop (W10 Enterprise) thuis ook soms gebruik van Wi-Fi (EB V10, met Experia WiFi) maar m'n normale opstelling is daarvoor toch de kabel. Ik heb gewoon minder vertrouwen in Wi-Fi. Ik ondervind echter nooit verbindingsproblemen met Wi-Fi. M'n vrouw heeft een Surface laptop, dia altijd via probleemloos via Wi-Fi verbindt.

Wat ik mar wil zeggen: het probleem is vaak niet direct Windows 10 zelf. Ik vermoed dat een update van de firmware/drivers (incl. die voor Wi-Fi) voor je laptop (waarschijnlijk via je werkgever) een mogelijke oplossing zou kunnen bieden. Ik zeg dat om dat ICT-afdelingen (waar ik overigens zelf ook deel van uitmaak, ik spreek uit ervaring) soms niet heel erg assertief zijn wat betreft updaten van firmware/drivers voor Windows 10.


Ik heb het probleem al aangekaart bij de ICT-afdeling van mijn werk, zeker omdat het gaat om een pilot met Windows 10. Zij hebben nu echter alle aandacht nodig bij de overige thuiswerk problemen buiten deze pilot om. Blijft wel dat ik op mijn eigen laptop alle drivers en firmware up tot date heb, maar dezelfde problemen ervaar en dit alles na de update naar Windows 10. Hoe kan dit probleem dan worden opgelost? 


Doet de “probleem laptop” het op een ander wifi punt wel goed ?


Als ik bij het familielid ben die dezelfde problemen ondervond, maar een nieuwe experiabox heeft gekregen, dan doet mijn  ' probleem laptop/wifi' het daar wel goed, terwijl daar voorheen dezelfde problemen waren. Ook bij vrienden waar ik onlangs was en gebruik heb gemaakt van de WiFi waren er geen problemen.


Aha, dat is een goede aanwijzing, fout zoeken is een kwestie van uitsluiten.


:relaxed:


Wat betreft de melding "Wi-Fi-netwerk niet veilig", dat is een bekend punt van de v8. Maar eenvoudig aan te passen / beter in te stellen. Kijk eens in dit topic:

https://forum.kpn.com/kpn-voel-je-veilig-93/veiligheid-wi-fi-netwerk-in-windows-10-479119


Wat betreft de melding "Wi-Fi-netwerk niet veilig", dat is een bekend punt van de v8. Maar eenvoudig aan te passen / beter in te stellen. Kijk eens in dit topic:

https://forum.kpn.com/kpn-voel-je-veilig-93/veiligheid-wi-fi-netwerk-in-windows-10-479119

Aan de hand van dat topic heb ik dat eerder al gedaan, maar dat maakt geen verschil. De instellingen stonden namelijk al goed. 


Dan misschien een keer het modem resetten. Heeft u dat al eens gedaan?


Dan misschien een keer het modem resetten. Heeft u dat al eens gedaan?

Ja, dat is al een paar keer gebeurd. Ook op afstand door een medewerker van KPN. 


Hallo @GerBr  en @Nick83 , wat ook vaak helpt is de netwerkinstellingen opnieuw instellen.

Dat doe je door met de rechtermuisknop op het verbindingspictogram te klikken op de taakbalk.

klik dan op netwerkinstellingen openen.

Klik dan onderaan de pagina op ‘netwerk opnieuw instellen’.

Succes.

 

 


@GerBr Welkom op het forum. In deze tijden is het natuurlijk wel zo prettig dat je op een goede manier kunt thuiswerken, erg lastig dan ook dat je deze problemen ervaart. Ik begrijp dus dat ook op de laptop die "goed" werkt de wifi verbinding soms wegvalt? Ik zou graag even met je meekijken in deze situatie. Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen, en zou je het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik namelijk de gegevens er bij pakken en uitzoeken wat mijn mogelijkheden zijn. 


@GerBr Bedankt voor het aanvullen van je forumprofiel. Ik heb even een aantal metingen uitgevoerd en ik meet niet direct bijzonderheden uit de lijn. Daarom zou ik graag nog een aantal dingen uitsluiten. Op het moment dat de wifi verbinding wegvalt, valt dan het signaal van de televisie ook weg? En is er toevallig een apparaat dat bekabeld aangesloten is? Heb je ook de mogelijkheid om de Wifi Manager te doorlopen? Zodra je deze volledig doorloopt dan kan ik de resultaten hier terugzien en wordt het voor mij weer iets duidelijker! 


@Rutger_  bedankt weer voor je bericht. Als de WiFi wegvalt, dan valt de televisie niet weg. Deze is overigens bekabeld aangesloten.

Ik heb de WiFi_manager de afgelopen anderhalf jaar al meerdere malen doorlopen en ook zojuist weer gedaan. Ik kreeg de meldingen dat de instellingen van de Experiabox aangepast moesten worden. Uiteindelijk kreeg ik het bericht dat er o.a. Een kanaalwissel is uitgevoerd. Die melding heb ik al eerder gehad en daarmee is het probleem  niet verholpen. Ook heb ik zelf een app om te kijken welk kanaal ik het beste kan kiezen. Daar zit het probleem denk ik niet. De volgende oplossing van de Wfi-manager was om WiFi-versterkers te kopen. Ik woon echter in een appartement van 84m2 met de experiabox in het midden. Ik zit er max 5m vandaan, daar is toch geen versterker voor nodig? Als WiFi het doet dan heb ik op zich ook goed bereik, zelf op mijn balkon. Het gaat er alleen om dat af en toe gedurende de dag de WiFi wegvalt. Ik moet dan handmatig opnieuw verbinding maken. Dat wegvallen meet ik denk ik niet met de WiFi-manager als dat niet toevallig op dat moment gebeurt aangezien de meting een momentopname is?  Ik hoop van harte dat jij iets kunt met de resultaten van de meting! 


@GerBr Bedankt voor je reactie, ik heb de gegevens inderdaad opnieuw kunnen uitlezen. Ik stuur je zo een privé bericht, zou je hier op kunnen reageren zodra je mogelijkheid hebt? 🙂