Skip to main content

Jarenlang bij Xs4all een goede verbinding gehad. Sinds de migratie naar KPN regelmatig uitval van de verbinding. WIFI doet het gewoon maar met speedtest 0,1-0,5 Mb/s of zelfs geen verbinding. Dit duurt 15 minuten en lost zichzelf op. Gebeurt ook als ik met de LAN kabel verbonden ben. Soms werkt LAN wel en via WIFI niet. Trad eerst op de jarenlange stabiele DSL verbinding en moest overstappen op glasvezel dan zou het opgelost zijn. Overgestapt op XS4all glasvezel en modem fabrieksinstellingen gezet. Probleem wel minder maar niet opgelost. Overgegaan in migratie naar KPN internet via glasvezel. Eerste paar dagen geen probleem. Probleem weer volop terug. In elk geval altijd tussen 17:30 en 18:30 uur minimaal 15 minuten geen verbinding of doorvoersnelheid. Maar ook elders op de dag. Ondertussen elke paar dagen automatisch een nieuwe verbinding door het modem opgezet, iets dat vroeger ook nooit gebeurde. Maar het probleem ligt zeker niet aan KPN zegt de helpdesk. Of ze kunnen het niet zien. Eigenlijk mag ik alleen bellen als het probleem optreedt. Heb uitgelegd dat probleem 15 minuten duurt en de wachttijd bij KPN altijd langer dan 15 minuten is. Dat wordt dus lastig. Dat herkent de helpdesk. De migratie van XS4all naar KPN levert een hausse van telefoontjes op blijkbaar.

Helpdesk van KPN heeft een script: fabrieksinstellingen herstellen (is gebeurd), nu een nieuw modem (Fritzbox 7390), maar aan troubleshooting wordt niet (meer) gedaan.

In het forum lees ik overbelasting van het netwerk door de TV's, IGMP-snooping (inclusief volledig onbegrijpelijke encyclopedie uitleg) maar niet echt oplossingen. Wie weet een oplossing?

Op de resterende momenten van de dag is de download super stabiel op 120 en upload 150. Als ik speedtest start weet ik de uitkomst al. Gaat die naar een KPN server dan is de snelheid stabiel. Gaat de speedtest naar Wegberg of Dusseldorf is er blijkbaar een probleem en heb ik de genoemde internetproblemen.

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hoe zijn de tv ontvangers aangesloten op de fritzbox? Rechstreeks? Bekabeld? Zonder dat er een kastje of iets dergelijks tussen zit? Gebruikt u een switch in het netwerk? Heeft u een draadloze verbindingset? 


Wat heeft u zoal aangesloten op het modem qua randapparatuur? 


Hoe zijn de tv ontvangers aangesloten op de fritzbox? Rechstreeks? Bekabeld? Zonder dat er een kastje of iets dergelijks tussen zit? Gebruikt u een switch in het netwerk? Heeft u een draadloze verbindingset? 

Tv ontvangers bekabeld aangesloten. Rechtstreeks van het modem voor degene die altijd aan staat. De tweede staat bijna altijd uit en als je hem aanzette dan kon je alleen Netflix kijken. Was via tweede fritzbox bedraad. Moest van KPN een switch zetten voor de fritzbox en zo de fritzbox omzeilen. Voor de tweede TV ontvanger werkt dat. Voor dit topic minder relevant. Deed het vroeger altijd via de fritzbox of via de asusrouter als ik de fritzbox uitwissel. Van de ene dag op de andere werkte het niet meer.  Werkt nu weer. 
de switch is nieuw aangeschaft op advies van KPN. Heeft geen enkel effect op onderwerp van topic gehad. 


Wat heeft u zoal aangesloten op het modem qua randapparatuur? 

Homey, Philips Hue, twee camera’s van Foscam, printer, homewizard, Powerview, Cambridge internet radio, MacBook, HP Windows laptop, verschillende iPhones en iPads.  Heeft met deze apparatuur uitstekend gewerkt. Met de twee fritzbox in de Mesh perfecte WiFi ontvangst door het hele huis. Kan ook nog fritzbox versterker inzetten maar WiFi bereik is echt perfect. Als de storing niet optreedt is de connectie super stabiel. Maar elke dag zitten we weer 15 minuten op de hotspot. In meetings is dat zeer vervelend! 


Zou je eens een schets/tekening kunnen maken van je netwerk? Met alle types switches, fritzboxen etc er bij geschreven? Dat maakt het geheel voor ons wat duidelijker om je te helpen om tot een oplossing te komen.


De 7390 is uit 2010, nieuwe firmware wordt slechts nog per uitzondering door AVM geleverd.

In plaats van een speedtest in Duitsland heeft KPN ook een speedtest: https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm


Overbelasting van het netwerk door de TV's, IGMP-snooping

IP-TV is één van de zaken die vaak genoemd worden in verband met IGMP snooping, maar het is niet uitsluitend daarvoor.

IGMP snooping zorgt er voor dat multicast pakketten worden geanalyseerd en dat routes worden “Vastgelegd”. Het optimaliseert het broadcast verkeer en verlaagd de belasting van het netwerk.
Bij IP TV zie je dat alle broadcast pakketten zonder IGMP Snooping continu naar alle apparatuur op je netwerk worden gestuurd, zelfs diegene die via WiFi verbonden zijn (tenzij die optie is uitgeschakeld).

Omdat IP TV heel veel pakketten verstuurd wordt dat dan al snel door gebruikers ervaren als het niet werken van het netwerk, het netwerk en de clients worden echter alleen zwaar overbelast. Simpelweg omdat ze al die broadcasts binnenkrijgen en moeten analyseren en dan weggooien.

Met IGMP Snooping aan heeft het netwerk al snel door naar welke apparaten het multicast verkeer toe moet (de TV ontvanger) en stuurt de pakketten alleen daar naartoe en de rest van de apparatuur ontvangt de pakketten niet meer.


Zou je eens een schets/tekening kunnen maken van je netwerk? Met alle types switches, fritzboxen etc er bij geschreven? Dat maakt het geheel voor ons wat duidelijker om je te helpen om tot een oplossing te komen.

Inderdaad 👍


De tweede staat bijna altijd uit en als je hem aanzette dan kon je alleen Netflix kijken. Was via tweede fritzbox bedraad. Moest van KPN een switch zetten voor de fritzbox en zo de fritzbox omzeilen. Voor de tweede TV ontvanger werkt dat. Voor dit topic minder relevant.

Ik denk dat da wel relevant is. Een tv ontvanger hoort het gewoon te doen. Als een tv ontvanger het niet doet, dan duid dat op een fout in het thuisnetwerk. Zo'n fout moet opgelost worden. Want zo'n fout kan ook nog allerlei andere storingen veroorzaken.


Overbelasting van het netwerk door de TV's, IGMP-snooping

IP-TV is één van de zaken die vaak genoemd worden in verband met IGMP snooping, maar het is niet uitsluitend daarvoor.

IGMP snooping zorgt er voor dat multicast pakketten worden geanalyseerd en dat routes worden “Vastgelegd”. Het optimaliseert het broadcast verkeer en verlaagd de belasting van het netwerk.
Bij IP TV zie je dat alle broadcast pakketten zonder IGMP Snooping continu naar alle apparatuur op je netwerk worden gestuurd, zelfs diegene die via WiFi verbonden zijn (tenzij die optie is uitgeschakeld).

Omdat IP TV heel veel pakketten verstuurd wordt dat dan al snel door gebruikers ervaren als het niet werken van het netwerk, het netwerk en de clients worden echter alleen zwaar overbelast. Simpelweg omdat ze al die broadcasts binnenkrijgen en moeten analyseren en dan weggooien.

Met IGMP Snooping aan heeft het netwerk al snel door naar welke apparaten het multicast verkeer toe moet (de TV ontvanger) en stuurt de pakketten alleen daar naartoe en de rest van de apparatuur ontvangt de pakketten niet meer.

Ik wil je verhaal niet onderuit halen (want het klopt) maar laten we eerst eens wat dingen uitsluiten in deze casus. Een heel verhaal over IGMP-snooping terwijl het misschien helemaal niet de oorzaak is, leidt op dit moment alleen af. 


De tweede staat bijna altijd uit en als je hem aanzette dan kon je alleen Netflix kijken. Was via tweede fritzbox bedraad. Moest van KPN een switch zetten voor de fritzbox en zo de fritzbox omzeilen. Voor de tweede TV ontvanger werkt dat. Voor dit topic minder relevant.

Ik denk dat da wel relevant is. Een tv ontvanger hoort het gewoon te doen. Als een tv ontvanger het niet doet, dan duid dat op een fout in het thuisnetwerk. Zo'n fout moet opgelost worden. Want zo'n fout kan ook nog allerlei andere storingen veroorzaken.

Dat is simpel. De tv ontvanger doet het gewoon. Tv is nergens een probleem in huis. Ook niet als de andere apparaten geen verbinding hebben speelt de tv vrolijk af. Netflix en andere streaming diensten draaien als een zonnetje. Sinds kort op een Apple TV daarvoor via airplay. Apple TV is mooi stabiel. 


Zou je eens een schets/tekening kunnen maken van je netwerk? Met alle types switches, fritzboxen etc er bij geschreven? Dat maakt het geheel voor ons wat duidelijker om je te helpen om tot een oplossing te komen.

Inderdaad 👍

Ik moet eerst een nieuwe (oud type) fritzbox installeren en alle poorten en instellingen weer recht zien te breien. Want dat gaat nu alles oplossen volgens KPN. De reden voor de post is dat ik hoop dat iemand de problemen herkent     Standaard script dat nu al 6 maanden wordt gevolgd door KPN heeft op geen enkele manier tot een oplossing geleid. (Wat een verschil met vroeger bij XS4all. De helpdesk stopte pas als alles werkte en alle problemen konden ook worden opgelost, zucht. Daar was geen standaard script maar aandacht voor de klant) 


De 7390 is uit 2010, nieuwe firmware wordt slechts nog per uitzondering door AVM geleverd.

In plaats van een speedtest in Duitsland heeft KPN ook een speedtest: https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Die ken ik. Geeft dezelfde resultaten. Normaal bij goede verbinding maakt Speedtest contact met servers af KPN zin Rotterdam of Amsterdam en zijn de snelheden goed. Tijdens de 15 minuten  met extreem lage verbindingssnelheid bereikt de meting niet de servers in amsterdam of Rotterdam maar gaat over op vage servers hij vage IT partijen als in Wegberg net over de grens. Als er geen KPN server in de eerste seconden wordt gevonden kan ik de uitkomst al voorspellen. 4000 latency of zelfs geen connectie. 


 Standaard script dat nu al 6 maanden wordt gevolgd door KPN heeft op geen enkele manier tot een oplossing geleid. (Wat een verschil met vroeger bij XS4all. De helpdesk stopte pas als alles werkte en alle problemen konden ook worden opgelost, zucht. Daar was geen standaard script maar aandacht voor de klant) 

Heb je de klantenservice van XS4ALL gebeld (tel 020 398 76 66)? Na overgang naar KPN heb ik zaterdag avond dit nummer gebeld ivm TV probleem en werd prima geholpen.


 Standaard script dat nu al 6 maanden wordt gevolgd door KPN heeft op geen enkele manier tot een oplossing geleid. (Wat een verschil met vroeger bij XS4all. De helpdesk stopte pas als alles werkte en alle problemen konden ook worden opgelost, zucht. Daar was geen standaard script maar aandacht voor de klant) 

Heb je de klantenservice van XS4ALL gebeld (tel 020 398 76 66)? Na overgang naar KPN heb ik zaterdag avond dit nummer gebeld ivm TV probleem en werd prima geholpen.

ik bel altijd het xs4all klantenservice nummer. 


De tweede staat bijna altijd uit en als je hem aanzette dan kon je alleen Netflix kijken. Was via tweede fritzbox bedraad. Moest van KPN een switch zetten voor de fritzbox en zo de fritzbox omzeilen. Voor de tweede TV ontvanger werkt dat. Voor dit topic minder relevant.

Ik denk dat da wel relevant is. Een tv ontvanger hoort het gewoon te doen. Als een tv ontvanger het niet doet, dan duid dat op een fout in het thuisnetwerk. Zo'n fout moet opgelost worden. Want zo'n fout kan ook nog allerlei andere storingen veroorzaken.

Dat is simpel. De tv ontvanger doet het gewoon. 

Als u alleen Netflix kunt kijken, dan doet die het niet "gewoon".


@FMokveld je zegt dat het probleem al bestond toen je nog bij XS4ALL zat (in meer of minder mate). Dat lees ik in ieder geval in je startpost. Als XS4ALL en/of KPN over een langere tijd geen problemen op je lijn zien dan denk ik toch dat het aan je netwerk ligt. Dat kunnen apparaten zijn en/of brakke kabels/connectoren. Doe ons een lol en maak die schets nou eens.


De oorzaak is bekend, de oplossing nog niet. Het starten van het spelletje Disney Emoji Blitz op een iPad  veroorzaakt het wegvallen van doorvoer/ verbinding op alle andere devices. Verschillende keren reproduceerbaar het probleem kunnen simuleren. Ik heb de standaard 1000 mb/s instelling van de verbinding na fabrieksinstellingen op het modem naar de echte 100 mb/s teruggezet in de hoop dat niet alle resources zouden worden geclaimd. Lost niet alles op. Dat we een oorzaak weten geeft wel wat rust, nu hopelijk nog een oplossing. 


De oorzaak is bekend, de oplossing nog niet. Het starten van het spelletje Disney Emoji Blitz op een iPad  veroorzaakt het wegvallen van doorvoer/ verbinding op alle andere devices. Verschillende keren reproduceerbaar het probleem kunnen simuleren. Ik heb de standaard 1000 mb/s instelling van de verbinding na fabrieksinstellingen op het modem naar de echte 100 mb/s teruggezet in de hoop dat niet alle resources zouden worden geclaimd. Lost niet alles op. Dat we een oorzaak weten geeft wel wat rust, nu hopelijk nog een oplossing. 

😲 Dat is wel een heel merkwaardig fenomeen.