Skip to main content

Aanstaande zaterdag ga ik verhuizen en daarom zou vrijdag een monteur bij me langskomen in het nieuwe huis om internet aan te sluiten. Ik woon in Noord-Brabant en daarom is de monteur afspraak afgezegd vanwege Corona. Uiteraard helemaal begrijpelijk. 

Ik ben handig en wil daarom zelf alles gaan installeren. In eerste instantie was nergens een aansluitpunt te vinden. Na contact met de vorige eigenaar kwam ik erachter dat deze aansluting in een wandcontactdoos verstopt zat onder het stuc. Ik heb nu op de plek van omschrijving de contactdoos gevonden met daarin een kabel. Deze is echter niet zoals omschreven werd door en medewerker in de chat.  Zie foto, is dit de juiste kabel?

Het wandcontactpunt. 


Daarnaast vroeg ik me af, heb ik buiten het installatiepakket dat opgestuurd wordt (en tangetjes/schroevendraaier etc) nog iets anders nodig voor de installatie? Moet ik niet eerst een wandcontactpunt maken? Het is een huis uit de jaren 50, ik vermoed dus dat dit de plek is waar oorspronkelijk zo'n telefoon stopcontact met 4 gaten in zat. Moet hier dan niet opnieuw zo'n ‘stopcontact’ komen? 

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik maak me over de rest van de installatie geen zorgen, puur dit begin, maar in deze tijd met veel thuis zijn en thuis werken, probeer ik alles in t werk te zetten om te voorkomen dat ik zonder internet kom te zitten.  

Dat ziet er niet (direct) uit als een KPN kabel. Wat het dan wel is, geen idee.

Zit er niet ‘ergens’ nog een zgn varkenssnuit in huis? Komt de kabel feitelijk binnen in de meterkast misschien?

Ik heb ook niet echt een wandcontactdoos. De KPN kabel komt binnen en die ligt het laatste stuk los hier. Daaraan zit een varkenssnuitje van de Hubo. (a en b; rood en blauw).

Zie ook deze foto.
Foto2.


Nee nergens in huis een varkenssnuit of welke andere vorm van aansluiting dan ook. Volgens de vorige bewoner was dit de oorspronkelijke ‘ptt’ aansluiting. Hij heeft veel verbouwd in huis en de bewoners ervoor woonden er al héél lang en hadden weinig gedaan. Ik vermoed dus de vorige bewoner daar nog de ptt aansluiting heeft gehad voor hij ging verbouwen en dat deze bij het aanpassen en verbouwen weggewerkt is achter het stuc.

 

Ik dacht dan ook dat ik opnieuw een ptt wandcontactdoos hiervan moet maken. Een vriendin die onlangs ook een huis uit dezelfde tijd gekocht heeft had op precies dezelfde plek (rechts voorkant huis) ook zo'n zelfde soort kabel als deze uit de muur komen. Zij vertelde net dat het zo'n zelfde kabel was en ze daar zo'n ptt aansluiting op aangesloten (wandcontact met de 4 gaten) en hier vervolgens kpn op aangesloten heeft. 


@MariaP86 Kun je ook een duidelijker foto van het uiteinde van de kabel maken? En evt. met een beschrijving verduidelijken; dus hoeveel aders bevat de kabel en welke kleuren hebben de afzonderlijke aders.
Wellicht is er dan iemand die meer kan vertellen over de door jou gevonden kabel.


Dit kan een oude STAP58 kabel zijn idd. Maar welke aders je dan moet hebben…
Misschien kan die vriendin erbij helpen? :thinking:


Je zult de kabel nog wat verder kaal moeten maken, en vervolgens zult u 2 adertjes moeten hebben, daar kun je in principe voor nood gewoon een kroonsteentje op zetten. En een telefoonkabeltje op aan kunnen sluiten met zo'n vierkant stekkertje. Maar als je de kabel wat verder kaal gaat maken, dan ben ik bang dat je een hele bos aan adertjes tegen komt. En welke moet je dan hebben?


Bij deze nog 2 foto's van dichterbij. 
Die vriendin was toevallig in de buurt en herkende de kabel. Ze zei dat het papier eraf gewikkeld moet worden en dan in zo'n telefoon aansluiting met 4 gaten. Daar kan vervolgens een stekker in. om het aan te sluiten volgens haar. 

Ik heb inmiddels een inbouw element en afwerking plaatje besteld voor zo'n aansluiting en zal inderdaad uit moeten vinden welke kabel waar moet. Daar vind ik weinig van online. Als het goed is heb ik dan weer een telefoon stopcontact waar alles op aangesloten kan worden. 

 


... zal inderdaad uit moeten vinden welke kabel waar moet. Daar vind ik weinig van online

Het wordt een beetje moeilijk want zo'n STAP58 kabel wordt sinds halverwege jaren 70 al niet meer aangelegd. Internet was er toen nog niet. Waar het nog zit… nou ja dat is duidelijk.

Als er (eenmaal) signaal op staat wordt het ietsie pietsie makkelijker. Steeds combi's van 2 kabeltjes gebruiken. Zodra het modem leven geeft heb je de goede 2.

De basiskleuren zijn als het goed is rood en blauw...

KPN monteurs zijn hiervoor opgeleid. In uitzonderingen wordt er in noord-Brabant wel een monteur gestuurd. Dit zou m.i. zo'n uitzondering moeten zijn.


Bedankt PeterG, ik zou ook hopen dat dat een uitzondering zou kunnen zijn. Ik hoef er ook helemaal niet bij te zijn. Ik vind het prima als zo'n monteur alleen in mijn huis is om het te installeren. Ik ga morgen nogmaals bellen met KPN. Ik heb echter het gevoel dat het ze niet echt meeveren. Ik heb ook al gevraagd of ik wellicht via videobellen of iets contact zou kunnen hebben met een monteur vrijdag. Of uberhaupt telefonisch contact. Maar dat was niet mogelijk… Het systeem is niet ingericht op uitzonderlijke situaties zoals deze. 


Helaas lees ik net dat er sinds vandaag in het hele land geen monteurs voor aansluiten meer aangestuurd worden. Dit gaat dus zeker 3 weken duren.


Als het in de centrale wel (al) is aangesloten, en het stuk kabel heeft 4 koperen aders, dan zou je alle mogelijkheden even af kunnen gaan. 1 ervan zal de modem dan op gaan verbinden. Met 4 draadjes en 1 paar nodig zijn er 6 combinaties mogelijk. Dat is te doen lijkt me, 1 minuuut per poging en steeds de DSL statuspagina in de modem in de gaten houden.

 


Bedankt voor de reacties!

Ik heb vandaag KPN weer aan d elijn gehad, deze keer werd ik doorverbonden naar een andere afdeling. Deze man kon me vertellen dat er in die kabel 4 kabels zouden moetne zitten en ik de blauwe en rode aan moet sluiten op de bovenste 2 contactpunten. (dus van die bovenste 2 gaten van het ‘stopcontact’). Hoe om maakt niet uit. Dat zou moeten werken. Dus dat ga ik morgen als alles binnenkomt dus proberen! Ik heb er inmiddels vertrouwen in dat het goedkomt. 


Als je de buitenmantel van die oude kabel nog iets verder ‘afpelt’, dan zijn de kleuren meestal nog wel voldoende zichtbaar is mijn ervaring.

Aan het uiteinde is het soms nogal flets/vervaagd/verweerd, ook als ik zo naar de foto kijk. Als je rood en blauw met grote zekerheid weet te onderscheiden, is het zoals de KPN man ook al aangeeft een kwestie van aansluiten en dan zal het gewoon bij de eerste poging werken.


als je een beetje snijd  in de lood dan kan je die makkelijk afbreken door heen en weer te buigen. je het 2 cm nodig misschien minder want die kabel is best kort. dan schuif je het lood eraf. 

dan zul je rood en blauw draadje zien of eigenlijk het papier wat op die koperen draadjes zit. 

 

in het pakket zie je dan een vierkantje telefoon doosje die kan je dan openkrikken met een schroevendraaier. 

 

en in dat doosje zie je rood en blauw draadje al vast gemaakt. en daarboven schroeven. 

met a en b. 

 

nu moet je de draadjes vast maken maar er je moet de rode laag van de draadjes even strippen met een mesje. 

 

daarna zet je rood schroefje a en blauw op b.  t hoeft niet mooi te zijn. voorlopig.

 

nu ga je het testen  in het pakket zitten telefoon kabels met kleine stekkertjes dat pas in de doos. 

deze sluit je aan op de dsl poort van de experiabox. 

 

maak maar een foto van hoever je met deze instructie komt. 

 

dit moet eigenlijk worden afgewerkt door de monteur. want als je het verkeerd doet en je maakt de kabel korter dan wordt het heel lastig voor de monteur om dit te herstellen./ 

 

 


 

 


@MariaP86 Welkom op het forum. Ik zie dat je al heel goed op weg geholpen bent door de mede forumgebruikers. Zou je kunnen laten weten of het op deze manier gelukt is? Anders hoor ik het graag en ga ik kijken of er wellicht andere manieren zijn om het alsnog voor elkaar te krijgen.  


@Darkie117 Bedankt voor het filmpje en de instructies! Ik heb het vooralsnog iets anders opgelost. Ik heb een wandcontact gemaakt voor de ouderwetse ‘telefoonaansluiting’. Hier kan ik de stekker met 4 pootjes insteken en alles aan koppelen. Zo ziet het er netter uit op de muur. Ik heb alles aangesloten maar kan vrijdag pas kijken of het werkt omdat dan het internet pas actief wordt op het adres. Werkt het niet, dan kan ik over op de  instelling zoals je filmpje. Ik heb van KPN de benodigdheden voor de verschillende opties toegestuurd gekregen. 

@Rutger_  Bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad goed op weg geholpen door de mensen hier en ook door de klantenservice. Ik heb inmiddels dus het inbouw contact gerealiseerd. Vrijdag zal moeten blijken of het werkt. Ik heb er alle vertrouwen in!


@MariaP86 Goed om te horen. Altijd weer mooi om te zien hoe goed we geholpen worden door mede-forumgebruikers.😃 Ook dit is bijzonder mooi voorbeeld. Zou je mij vrijdag kunnen laten weten of het aansluiten gelukt is en je verbinding werkt? 


@Rutger_ Het wordt toch nog een hele soap… daar waar ik al de hele week bezig ben met voorkmoen dat het mis zal gaan met internet aansluiten, blijkt dat nu toch aan de orde. 

Ik sloot alles aan zoals de bedoeling was maar het internet lampje op mijn experiabox ging niet branden. Even later het oranje service lampje wel. 

Ik heb ongeveer 30 minuten aan de lijn gehangen met een zeer stille klantenservicemedewerker die tot de conclusie kwam: er is iets met uw binnenkomende lijn. Ik moet een ticket aanmaken en na de conclusie was dat het zo'n 3 werkdagen zou duren tot dat ticket vervolgens opgepakt zou worden. Daar ga ik uiteraard niet mee akkoord. De medewerker kon echter niets anders doen. Ik ben hier op maandag mee begonnen omdat ik juist wilde voorkomen dat dit zou gebeuren!!! Meneer kon echt niets anders voor me doen. 

Ik heb na 45 minuten afgerond met: maak het ticket maar aan maar ik ga nu nog Ziggo bellen. Ik ben en trouwe KPN klant, maar ik was extreem teleurgesteld in de service, en ook het telefoongesprek. Helaas was het ondertussen half 6 en kon Ziggo vandaag geen pakket meer sturen waardoor ik op z'n vroegst dinsdag internet van ze zou krijgen. Dat heb ik toch nog maar even laten liggen.

Ik heb teruggebeld naar KPN en kreeg nu een heel vriendelijke dame aan de lijn die wél meedacht in oplossingen. Zij wist me te vertellen over een noodpakket met digitenne en een mobiele router die ze konden sturen zodat ik tv en internet zou hebben tot de monteur kon komen. Dat noodpakket zou heel misschien mogen maar waarschijnlijk maandag bezorgd worden.  Zij wist me ook te vertellen dat het aangemaakt ticket niet anders was dan een aanvraag om een monteursafspraak in te plannen (dat dus 3 werkdagen zou duren tót het ticket überhaupt opgepakt zou worden en ik dus gebeld zou worden voor een monteursafspraak, waarna ik dan opnieuw zou moeten wachten. Zij heeft nu zelf een monteurs afspraak ingepland, wel onder voorbehoud dat ze niet 100% zeker weet of die nou wel of niet zal komen door de hele Corona toestand. Daarnaast heeft ze me toegezegd mijn postcode in de gaten te houden om te checken wat er met die monteursafspraak gebeurt en me evt dit weekend nog belt om te kijken hoe het ervoor staat. Dikke pluim voor deze medewerkers. Zij heeft de kans dat ik gewoon bij KPN blijf in ieder geval vergroot!

 

 


In z'n algemeenheid, de hele route naar de centrale cq straatkast is een ketting met veel schakels die alleen werkt als alle schakels er zijn.
De lijnen komen ergens in een kast binnen en dan is het maar de vraag of die eenduidig gemarkeerd is.
Zeker bij gecompliceerde oudere gebouwen is dat lastig zoeken.
Is de lijn waar je nu op aan wil sluiten recentelijk nog gebruikt voor zo ver je weet ?
Is er in huis nog een verbindings kastje, ik vermoed van wel, kun je de kabel vd foto volgen ?

 


@KeesYagi Er is nergens anders in huis een kastje, dit is de lijn zoals hij van buiten binnenkomt. De lijn is niet recent gebruikt. Hij zat de afgelopen 5 jaar zelfs in een afgesloten wandcontactdoosje achter het stucwerk verstopt. 


Als dat DE lijn is en je hebt het juist aangesloten dan kun je het zelf niet oplossen, helaas.
Maar, voor mijn beeld, wat voor soort woning gaat het om, bouwjaar (niet zo nieuw iig) net betrokken ?
Staan er soortgelijke woningen omheen ? Dan daar eens vragen.
Staat er zo een kast in de buurt :
https://forum.kpn.com/internet-9/stap-58-kast-staat-in-de-weg-475527


@KeesYagi Het is een tussenwoning uit de jaren 50. 
Zo'n kast heb ik vooralsnog nergens gezien. 

Ik ga er inderdaad niet vanuit dat ik het zelf op kan lossen. Maar ik had dit alles voor willen zijn, ik heb niet voor niets al 5 dagen met KPN aan de lijn gehangen. Niet om op vrijdag alsnog erachter te komen dat het níet kan of werkt.