Skip to main content
In mijn zoektocht naar een geschikte overstapkandidaat ben ik uiteraard bij KPN terecht gekomen. Ook Telfort en XS4ALL zijn qua techniek en features interessant.



Met de huidige prijzen van KPN is het voor mij niet rendabel om naar hen over te stappen aangezien dit slechts 3 euro per maand 'goedkoper' is ten opzichte van mijn huidige provider en de snelheid zo'n 70 mbit's lager ligt.

Nu is voor mij een lagere internetsnelheid niet zo'n probleem maar de niet in verhouding staande abonnementskosten wel.

Dus ook even bij Telfort gekeken. Dat was schrikken, de internetsnelheid is daar nogmaals de helft van wat KPN kan bieden. Één en ander komt door de pairbonding.

een korte blik op de site van XS4ALL leert dat zij wél pair bonding hebben en dezelfde snelheid kunnen leveren als moederbedrijf KPN.

Waarom kan in hemelsnaam Telfort geen pair bonding aanbieden? Zeker in gebieden waar het koperdraadje een eind van de wijkkast staat?

Zeker in deze tijd waarin je toch een minimale bandbreedte nodig hebt om alles te kunnen doen.

Het zou KPN sieren als ze in deze gevallen maatwerk aanbieden.

Kun je maar een klein deel van de bandbreedte behalen dan zou het toch logisch zijn dat de kosten voor de abonnee lager zijn. Nu is het zo dat iemand die naast de wijkkast woont een, naar verhouding, gigantisch hoge snelheid kan bereiken en iemand die aan het eind van het draadje zit een schamele 33 mbit.
Pairbonding is iets dat vanuit KPN Wholesale aan alle providers beschikbaar is gesteld (mits het adres uiteraard twee aderparen heeft). Dat is ook een vereiste vanuit de ACM. Geen enkele provider mag voorgetrokken worden. Dus ook T-Mobile en andere niet-KPN providers kunnen dit voor elk beschikbaar adres bestellen. Maar pairbonding is grofweg ook twee keer zo duur om in te kopen (je huurt twee poorten op de actieve apparatuur). KPN en XS4all hebben ervoor gekozen om dit toch te doen en niet apart door te berekenen aan de klant.

Telfort kan dit als "low budget"provider niet doen omdat ze die marge gewoon niet meer hebben. Dan zouden ze verlies lijden op die abonnementen. Er is ook niet voor gekozen om een aparte optie aan te maken om dit toch te kunnen bestellen, waarschijnlijk omdat binnen de KPN groep er al twee andere providers zijn die het wel gebruiken (als het nodig is voor de snelheid van het abonnement).

En voor de andere providers geldt eigenlijk hetzelfde. Al die DSL providers die bij KPN inkopen zijn gericht op de prijs. En dit kan niet uit in de vaste prijs. En ik vermoed dat het administratief te lastig voor ze is om dat apart te berekenen aan die klanten die het wel zouden willen.
Hi jupu, welkom op het forum.



Pairbonding is iets dat vanuit KPN Wholesale aan alle providers beschikbaar is gesteld (mits het adres uiteraard twee aderparen heeft). Dat is ook een vereiste vanuit de ACM. Geen enkele provider mag voorgetrokken worden. Dus ook T-Mobile en andere niet-KPN providers kunnen dit voor elk beschikbaar adres bestellen. Maar pairbonding is grofweg ook twee keer zo duur om in te kopen (je huurt twee poorten op de actieve apparatuur). KPN en XS4all hebben ervoor gekozen om dit toch te doen en niet apart door te berekenen aan de klant.

Telfort kan dit als "low budget"provider niet doen omdat ze die marge gewoon niet meer hebben. Dan zouden ze verlies lijden op die abonnementen. Er is ook niet voor gekozen om een aparte optie aan te maken om dit toch te kunnen bestellen, waarschijnlijk omdat binnen de KPN groep er al twee andere providers zijn die het wel gebruiken (als het nodig is voor de snelheid van het abonnement).

En voor de andere providers geldt eigenlijk hetzelfde. Al die DSL providers die bij KPN inkopen zijn gericht op de prijs. En dit kan niet uit in de vaste prijs. En ik vermoed dat het administratief te lastig voor ze is om dat apart te berekenen aan die klanten die het wel zouden willen.




Thanks @Ward_ .
Dank je wel Ward, dat had in inmiddels ook begrepen en mooi dat je op persoonlijke titel mensen probeert voor te lichten.

Blijft mijn vraag staan waarom KPN geen maatwerk kan leveren vwb abonnementen.

In het verleden was dit wel degelijk mogelijk.

Ik zit aan het eind van het draadje en kan een maximale snelheid krijgen van 33 mbit. Veel lager dan mensen die dichterbij de wijkcentrale wonen. Ik betaal echter wel hetzelfde.



Wat heb ik minimaal aan bandbreedte nodig om HD tv te kijken en 5 telefoons, 3 laptops en een PS4 en Nintendo Switch te gebruiken? 33 mbit lijkt me dan aan de lage kant.
Dank je wel Ward, dat had in inmiddels ook begrepen en mooi dat je op persoonlijke titel mensen probeert voor te lichten.

Blijft mijn vraag staan waarom KPN geen maatwerk kan leveren vwb abonnementen.

In het verleden was dit wel degelijk mogelijk.

Ik zit aan het eind van het draadje en kan een maximale snelheid krijgen van 33 mbit. Veel lager dan mensen die dichterbij de wijkcentrale wonen. Ik betaal echter wel hetzelfde.



Wat heb ik minimaal aan bandbreedte nodig om HD tv te kijken en 5 telefoons, 3 laptops en een PS4 en Nintendo Switch te gebruiken? 33 mbit lijkt me dan aan de lage kant.


HD tv kijken kost ongeveer 8Mbit per tv. 33 - 8 = 25Mbit over als de tv aanstaat.



Ik neem aan dat die 5 telefoons, 3 laptops, PS4 en Nintendo Switch niet tegelijk worden gebruikt? Ik heb namelijk ook redelijk wat apparaten aan het netwerk hangen maar die worden nooit allemaal gebruikt. En als ze gebruikt worden, dan ligt het er natuurlijk wel aan wat je ermee doet. Als je op alle apparaten tegelijk HD video gaat afspelen, dan kun je inderdaad problemen krijgen. Als er op 2 laptops HD video en op de tv HDTV wordt gekeken(à 10Mbit/laptop en 8Mbit/tv, dus 28Mbit totaal), dan heb je nog genoeg over om met de telefoons rond te browsen op het internet, te mailen of te chatten. Zeker ook omdat video meestal wordt gebufferd, er wordt meestal maar enkele seconden data binnengehaald, waarna de videospeler er weer een tijdje mee door kan. De PS en Nintendo spelconsoles gebruiken niet zoveel bandbreedte als je online speelt, daarmee draait het meer om de reactietijd(ping) dan om internetsnelheid.



Ik ken gezinnen die met 6 personen met elk een eigen telefoon en laptop met een verbinding van 20Mbit zitten en zich prima redden. 's Avonds als de tv aanstaat en de man des huizes met collega's videoconferencet, kunnen vrouw en kinderen nog prima gebruik maken van youtube, instagram, spotify, netflix en online games, soms met HD 720p video in plaats van Full HD 1080p.