Skip to main content

ik heb Videoland maar hoe kan het dat de films niet volledig wordt uitgezonden dan bedoel ik volledig op beeld geen 16.9 zeg maar de films Final Score die vanavond op RTL 7 komt en Alex Cross die gisteren op RTL 7 is geweest staan ook op Videoland maar is niet volledig het is zwarte balken boven en onder terwijl het op RTL 7 wel volledig is dus dan kijk ik het niet op Videoland maar dan kijk ik terug moet Videoland de films soms stellen of zo ze doen het alleen niet ik heb het al een keer gevraagd en ze zeggen dan de films wordt zo geleverd onzin maar je betaald er wel voor.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

... dan bedoel ik volledig op beeld geen 16.9 zeg maar ...

Maar jouw beeldscherm is 16:9. Een film met een aspect ratio van 16:9 (1,78:1) zou dus een volledig beeld opleveren.

Alex Cross en vele andere, van oorsprong, bioscoopfilms zijn opgenomen met een aspect ratio van 2,35:1 en als je die zonder scaling afspeelt dan krijg je boven en onder een zwarte balk. (Bron Final Score en Bron Alex Cross,)


De films worden netjes in de verhouding geleverd zoals ze in de bioscoop te zien zijn. Je ziet dus álles zoals de regisseur het bedoeld heeft. Die verhouding wordt 2.35:1 genoemd en is 21:9. Je tv is 16:9.

Voor TV-uitzending snijden ze de zijkanten weg en krijg je dus minder.

Alle on demand diensten bieden de films in hun oorspronkelijke verhouding aan (2.35 met zwarte balkjes op een 16.9 tv). Niet alleen Videoland. Maar ook Disney+, Amazon, Netflix e.a.

2.35:1 = ongeveer 21:9 in de bioscoop en dat levert op je tv dus kleine balkjes op.

Heb je een redelijk recente Samsung dan kun je het beeld 30 % inzoomen in de hoogte en breedte en dan zie je het zonder de balkjes. Maar ook zonder de zijkanten….

Ik zie films graag zoals ze gemaakt en bedoeld zijn. In 21:9 (2.35:1) dus.


dat zal moeilijk gaan als je het inzoomt dan zie je de ondertitels niet meer terwijl Alex Cross op RTL 7 volledig wordt uitgezonden alleen niet op Videoland en als ik de DVD zal nemen dan is het ook Volledig wel raar dus.


De film die je steeds noemt, Alex Cross, is nou net een slecht voorbeeld. Want die is bij Videoland wél beeldvullend 16:9 zonder zwarte balken. (dus waarom je die nou steeds noemt… het lijkt me dat je ‘m helemaal niet eens even gekeken hebt bij Videoland!!)
Na de bedrijfslogo's, na ca. 45 seconden laten lopen, verdwijnen daar de zwarte balken en wordt het beeldvullend.

Een breedbeeld-tv in de 16:9 verhouding is nou juist ‘verzonnen’ om de beeldformaten 4:3, 16:9 én 21:9 (=2.35:1) fatsoenlijk weer te geven.

als ik de DVD zal nemen dan is het ook Volledig wel raar dus.

@Jolanda.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ook op DVD zal de film in 2.35:1 staan.
Toen DVD's op de markt kwamen was ik er blij mee. Want ik had al vroeg een breedbeeld-tv. DVD's werden al vrij snel uitgebracht met 2.35 en 16:9 verhouding.

Wat is er raar aan het volledige beeld zoals dat ook in de bioscoop te zien is, dus 2.35:1 / 21:9 ???

als je het inzoomt dan zie je de ondertitels niet meer

Dan zoom je het wat minder in bv 22 % en/of schuif je het beeld wat omhoog. Met een moderne Samsung kan je ‘alle kanten’ op.

:arrow_right: De maatschappijen schrijven de on demand diensten tegenwoordig vrijwel altijd 2.35 voor. Bedrijven als Videoland, Netflix e.d. hebben daar aan te voldoen. Voor lineaire weergave is het vaak wel 16:9. Wat ik dan weer jammer vindt….


ik zei al de film Alex Cross kwam Vrijdag op RTL 7 volledig zonder zwarte balken en op Videoland is het met Balken dan lig het aan Videoland lijk me en de Film Final Score die gisteren kwam staat op Videoland ook met Balken en op RTL 7 Volledig dan kijk je naar RTL 7 toch en elke keer dat er een film op komt is het altijd toevallig met Balken en trouwens op Videoland draaien ze nooit oudere films zoals met steven seagal of chuck norris de mensen die dat destijds draaien is overleden of met pensioen maar nu heb je nieuwe en jongere menesen die hebben geen verstand of hebben van die Film niks gehoord.


ik zei al de film Alex Cross kwam Vrijdag op RTL 7 volledig zonder zwarte balken en op Videoland is het met Balken dan lig het aan Videoland lijk me ...

Ja, dan is het Videoland de de film uitzendt zoals deze uitgezonden hoort te worden, met een aspect ratio van 2.35:1 en dat betekent op een 16:9 televisie met zwarte balken aan de boven en onderzijde.


Zucht. De film Alex Cross is NIET met zwarte balken via Videoland na de bedrijfslogo’s de eerste 45 seconden. WEL even een minuutje doorkijken hoor!!!

Heb ‘t net nog gecheckt met de SD en de HD versie. Beiden zonder zwarte balken (na de bedrijfslogo’s).

Final Score is via Videoland (gelukkig, vind ik) wel in de originele verhouding. Dus inderdaad 2.35, net als in de bioscoop!

MAARRRR…. als je ze kennelijk via RTL 7 hebt gezien waarom dan nog via Videoland kijken…?

Ik snap nog steeds het probleem niet dat je via on demand een film met precies hetzelfde beeld ziet als in de bios. En dus met balkjes. Ik ben daar juist absoluut voorstander van. Dan is er niks weg van de beeldinformatie.

Ik heb wel afgelopen oktober een grotere tv gekocht (van 32 naar 43 inch) juist om nóg meer van bioscoopformaat-films te genieten. Goed surround geluid staat hier al jaren.


Reageer