Skip to main content

Mijn vrouw kwam er gisteren achter dat haar factuur flink omhoog gegaan is. Na het bekijken van de facturen blijkt dat zij sinds december voor een Xbox Game Pass Ultimate betaalt. Een dienst die ze niet heeft geactiveerd, ook niet per ongeluk. We hebben nergens bevestiging gevonden van deze activering. We hebben geen XBox, nooit gehad, dus waarom zouden we. Na een paar pogingen ben ik door iemand van de helpdesk geholpen: zij heeft bij mijn vrouw de dienst uitgezet, en aangegeven dat over de laatste maand met de volgende factuur gecorrigeerd wordt.

Op mijn vraag of de overige maanden ook gecorrigeerd konden worden (we praten dan over dec en jan) waren de opmerkingen: “zit niet in mijn mogelijkheden”, “uw vrouw had maar moeten opletten”, “al die tijd had je die service kunnen gebruiken”. “Het is wel mogelijk dat je dienst geactiveerd is door een derde (fishing o.i.d) maar dan had je maar op je eerste factuur moeten reageren en in het systeem staat dat deze dienst handmatig geactiveerd is”, “we kunnen in het systeem geen bevestiging terug vinden, maar dan had je maar eerder moeten bellen” 

Het gevolg: waarbij ik me eerst goed geholpen voelde, was dit gevoel daarna wel een beetje weg. Uit deze forum blijkt dat we niet de enigen zijn met een vreemd toegevoegde dienst. Mijn vraag aan KPN: wie kan ons helpen de fout volledig gecorrigeerd te krijgen?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Welkom op het forum @F P! Het is helaas niet de eerste keer dat we dit signaal zien. Maar gelukkig betekent dit dat we er een proces voor hebben. Vul je profiel in en laat hier weten wanneer je dat gedaan hebt.

We hebben in ieder geval je klantnummer nodig. Maar ook een telefoonnummer waarop we je kunnen bereiken. Als laatste heb ik nog de vraag of je op welk moment dan ook het wachtwoord van je KPN ID gedeeld hebt met iemand. Met andere woorden of iemand anders redelijkerwijs toegang tot je KPN ID gehad kan hebben. Stomme vraag, dat snap ik. Maar ik hoop dat je snapt waarom ik die moet vragen. 

Laat het hier weten en dan zet ik het proces in gang om dit op te lossen. 


Dank voor het reageren @Bram_ ! Mijn profiel is inmiddels ingevuld. Aangezien het om mijn vrouw gaat heb ik haar gegevens bij Persoonlijke opmerkingen (gezien dat ook een privéveld is) gezet .

Het wachtwoord is niet gedeeld met wie dan ook. Zij is de enige die toegang heeft tot haar KPN ID. Niemand die weet (behalve ik sinds vandaag 🙂 ) wat haar KPN ID is. Wat wel gebeurt is, is dat ze een of 2 weken na black friday een nieuw toestel in gebruik heeft genomen (Motorola G100) waardoor de KPN app opnieuw geïnstalleerd moest worden. Wellicht hebben jullie hiermee een clue (bv het by default zetten van indicaties na installaties die niet gezet hadden mogen worden)? Phishing is onwaarschijnlijk gezien ze daar zeer alert op is. 

Heb je hiermee voldoende informatie? Ik zal deze threat in de gaten houden. Je kunt me ook bellen als je additionele informatie nodig hebt.

Alvast bedankt voor de moeite! Dat waardeer ik zeer.


Hi @F P! Ik heb aansturing voor je gedaan. Daarmee wordt gekeken of dit geval past bij een frauduleuze aanmelding. Dit onderzoek zal maximaal 6 weken duren. Je kan het beste wel zelf alvast Xbox Game Pass Ultimate uitzetten als je dat nog niet gedaan hebt. 

Wat betreft het nieuwe toestel, ik kan niet zeggen of dit van invloed is. Wel heb ik het vermeld. 

Ik ga het topic sluiten omdat ik verder niks meer kan doen aan de oplossing. Wel kan je hier altijd nog reageren. Als er tussendoor dus vragen zijn, stel die hier gerust! :relaxed:


Hoi @Bram_ , dank je wel! We wachten het onderzoek af. :-)