Skip to main content

Sinds kort kan ik mijn excelbestanden niet meer normaal gebruiken. Telkens als ik er één wil openen krijg ik een pop-up met de melding dat fshoster64.exe het bestand in e beschermde map Excel probeert te wijzigen of te verwijderen en de vraag of ik “de app” ( ?) wil blokkeren of toestaan. Het bestand wordt dan read-only en je kunt er niets mee; niet wijzigen, niet opslaan met een andere naam,

Die fshoster64.exe is volgens de details onderaan de melding onderdeel van KPN Veilig.

Ik heb al van alles geprobeerd door instellingen te wijzigen, maar het blijft zich voordoen. Hoe kan ik dit ongedaan maken?

Welkom op het forum @Jan Geluk! Ik zal met je mee gaan kijken! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Daarnaast zou ik je willen vragen eens te kijken of je dezelfde melding ook krijgt op het moment dat je KPN Veilig tijdelijk even uitzet. Zou je als laatste ook een screenshot kunnen maken van de melding waarbij eventuele persoonlijke gegevens niet te zien zijn?


Bedankt voor je reactie, Bram.

Vóór ik mijn vraag postte had ik natuurlijk al geprobeerd om KPN Veilig even uit te schakelen en dat hielp natuurlijk. Maar ja, waar heb ik dat KPN Veilig dan voor? Dus maar weer aangezet en verder gekeken.

Bij de instellingen kun je ook de acties van de module Ransomware bekijken en instellen. Bij de “beschermde” mappen stonden er daar enkele alvast genoemd, waaronder de map waarin mijn excelbestanden staan. Aha, dacht ik, die eruit gooien en dan is het opgelost. Helaas, het bleef zich voordoen.

Ook kun je items “uitsluiten” zodat ze niet gescand worden. Tja, dacht ik , dat is dan misschien dubbelop, maar laat ik toch ook de map waarin mijn excelbestanden staan, daar maar inzetten. Helaas, ook dat blijkt niet te werken.

Toen bleef er voor mij maar één optie over: de Ransomware beveiliging uitschakelen. En inderdaad, toen was de dader eindelijk gearresteerd en die zit nu achter slot en grendel.

Misschien heeft het bewuste gedrag wel te maken met de excelversie die ik gebruik: dat is nog steeds (tot volle tevredenheid, meer heb ik niet nodig...) EXCEL97 uit de Office97 suite.

Heb ik je goed geantwoord? Een like niet nodig, maar een reactie zou leuk zijn. Heb ik het volledig opgelost? Waarschijnlijk niet, maar voor mij voldoet het.


Zoals ik het lees is het probleem goed opgelost. Of het te maken heeft met de versie van Excel zou je kunnen testen door die te upgraden. Je zou zelfs nog kunnen proberen KPN Veilig met dit programma helemaal te verwijderen en opnieuw in te stellen. Als ergens in de systemen toch een vinkje blijft staan ondanks dat je de juiste beschermde mappen genoemd hebt dan kan het zijn dat Excel toch geflagged wordt. Zolang het nu weer werkt en inderdaad niet KPN Veilig uit hoeft te staan om dat voor elkaar te krijgen is het allemaal goed nieuws.