Skip to main content

Sins enkele dagen krijg ik regelmatig de melding “potentieel ongewenste toepassing virusbeveiliging heeft een potentieel ongewenste toepassing gevonden”, zie screenshot

 

Als ik op “meer informatie” klik krijg ik vervolgens te zien:

 Vervolgens klik ik op “meer informatie weergeven” en dan krijk ik in een scherm van F Secure te zien dat er geen bedreiging is.  Wat kan dit zijn?

Hallo @Alleman ,

Dit is waarschijnlijk een “false positive" , omdat de melding alleen in de timemachine zit.

Mogelijke oplossing is de timemachine uitzonderen van het te scannen gebied. Rapporteren aan F-secure via de KPN veilig applicatie is ook een mogelijkheid.

Groet Bart


Dank Bart, heb lang gezocht maar kan niet vinden hoe ik een uitzondering kan aangeven in het te scannen gebied. Kunt u mij aangeven hoe dat te doen?


Hallo @Alleman ,

Moeilijk als je geen Big Sur hebt, in de Windows KPN Veilig zit de mogelijkheid wel. 

KPN veilig

Ik neem aan dat er op de Apple ook die mogelijkheid zit.

Groet Bart

 


Heb wel Big Sur versie 11.5.1

 


Hallo @Alleman ,

Het macOS is “up to date”, maar is KPN veilig wel “up to date” ?

Groet Bart


Zeker, net nog een Update gedaan. (of bedoel je het anders?) Net een half uur gechat met KPN, daar kunnen ze me ook niet aangeven of een uitzondering mogelijk binnen KPN veilig op de Mac. Helpdesk ook niet “up to date”? 


Hallo @Alleman ,

In de applicatie KPN Veilig ?

Volgens F-secure in het Engels:

Check the update status

View the date and time of the latest update.

Usually, you do not need to check the updates as the product receives the latest updates automatically when you are connected to the Internet.

To make sure that you have the latest updates:

The product menu shows the date of the latest installed database.

  1. Click on the product icon in the menu bar.
  2. Select Check for updates from the menu.

Groet Bart


 


Het probleem is niet opgelost


Heb jij programma's als CleanMyMac in gebruik (gehad)?


Klopt inderdaad. 


Klopt inderdaad. 

Dan zit daar de boosdoener waarschijnlijk in.

Gebruik je dat programma nog steeds?


Ja, gisteren nog. Verwijderen?


Ik lees op Internet berichten dat dat programma de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik zou echter beginnen met het verwijderen van dat bestand op jouw timemachine.


Dank, weet u hoe ik dat kan verwijderen?


Dank, weet u hoe ik dat kan verwijderen?

Ik zou het niet weten, ik heb heen appsratuur van Apple in huis.


Hallo @Alleman ,

Ik dacht dit was opgelost (item beantwoord), blijkbaar niet….

Er zit blijkbaar verschil tussen de Apple en Windows versie van KPN Veilig. De Windows versie heeft meer opties. (Is te zien op de F-secure site)

Workaround is misschien het verplaatsen van het huidige time machine bestand, door het onderbreken van de time machine en verplaatsen van het huidige bestand naar een externe schijf of USB stick, zodat geen back-up verloren gaat. Daarna kan er weer een nieuwe reservekopie in de time machine gemaakt worden.

Meer informatie zit in de link naar de Apple site:

Problemen met Time Machine oplossen op de Mac - Apple Support

 

Groet Bart