Skip to main content

Dit nummer 06 87552041 wordt gebruikt door oplichters proberen geld van je te krijgen via Whatsapp ze doen net of ze een dochter van je zijn.

Ik krijg via de Rabobank ook al een bericht over dat er op WhatsApp wordt gefraudeerd:

Het zijn echt ratten, ik snap niet dat WhatsApp hier iets tegen kan doen. Gelukkig heb ik nog geen fraudeur gehad via WhatsApp. 


@Woepert heb je dan een dochter? Heb je geen dochter dan zijn het echt sukkels van criminelen! 😂


Hey @Woepert, welkom op het KPN forum. Goed dat je onze community waarschuwt.  Dit soort valse hulpvragen via sms, e-mail of whatsapp is een bekend fenomeen, helaas!
De fraudeur doet zich op WhatsApp voor als een familielid – vaak een zoon of dochter –. Alleen al in de maart ontving de fraudehelpdesk meer dan 650 meldingen over deze WhatsApp-fraude.

Werkwijze Whatsappfraude

De oplichter meldt zich met een bericht via een nieuw telefoonnummer en doet een beroep op jou als ouder of familielid om met spoed financiele hulp te bieden. Want er is iets dringends aan de hand. Zelfs de foto van het Whatsapp account kan een authentieke foto zijn van de persoon (zoon / dochter) waarmee je denkt contact te hebben. De fraudeur gaat heel geraffineerd te werk door zich eerst in je sociale contacten te verdiepen via sociale media. Daarin staat vaak wie je familieleden zijn en de foto's op het account. Het gesprek verloopt heel overtuigend, zie hier een voorbeeld: Zoon’ ontfutselt geld via WhatsApp. Al heel wat mensen zijn hier de dupe van geworden.

Controleer bericht op echtheid

Krijg je per mail, sms of WhatsApp het verzoek om geld over te maken? Voor een familielid, vriend of bekende. Betaal nooit op basis van enkel één contactmoment. Zorg voor persoonlijk of telefonisch contact. Zo kun je controleren met wie je werkelijk te maken hebt. Lukt bellen niet, maar appen wel? Laat de ander dan een gesproken berichtje sturen. Oplichters haken dan snel af!


Ik heb net mijn vader gesproken, hij is door ‘mij’ per what's app benaderd met de vraag geld over te maken. Gelukkig heeft hij mij gebeld om dit na te gaan. 

Moet ik of hij hier verder nog iets mee doen om dit te melden? 


Hey @Lein79, heel goed dat je vader zo alert is geweest en jou meteen te bellen. Melding doen bij de fraudehelpdesk is altijd een goed idee.


Reageer