Skip to main content

Afgelopen week de malware filter aan gezet echter sindsdien heeft mijn WiFi van de Growatt omvormer problemen met het opstarten ‘s-morgens waardoor er geen gegevens van mijn zonnepanelen zichtbaar zijn in de app.  Herkend iemand dit probleem?

En als je het maleware filter weer uit zet werkt het weer?


Ja, dan start hij gelijk weer op.


Dan lijkt het er op dat het (sub)domein (???.growatt.com) waarmee de omvormer zich moet verbinden blijkbaar als malafide gekenmerkt is.

Krijg je met de app wel verbinding met de portal maar kan je alleen de informatie over jouw zonnepanelen niet inzien?

Zo ja:

Kan je op de omvormer handmatig een DNS server instellen?

Zo ja, zet die dan eens op 1.1.1.1 (Cloudflare) en zet vervolgens de malware filter weer aan.

Blijft het nu wel werken?


Grote kans dat er een totaal ander domein dan growatt.com gebruikt word. Een CDN ofzo.


Als dit zo is dan zou hij toch helemaal geen verbinding maken maar in de loop van de dag komt hij er wel in. Ook kan ik gewoon inloggen op de website waar de gegevens naar toe worden gestuurd en krijg daar geen melding van onveilige website. Het lijkt erop dat mijn WiFi in huis minder werkt met de malware filter aan.


Je zal door het maleware filter sowieso nooit een melding krijgen over onveilige site. Onveilige sites zijn gewoon niet beschikbaar. 

Merkt u op andere apparaten ook dat het internet minder goed werkt?


... maar in de loop van de dag komt hij er wel in.

Bedoel je dat ook met de malwarefilter actief de gegevens van jouw zonnepanelen in de loop van de dag beschikbaar komen in de app?


Ja dat klopt, in de loop van de dag start de WiFi verbinding wel op en wordende gegevens alsnog overgehaald. Met de malware filter uit start hij gewoon ‘s-morgens op als ook de omvormer opstart.


Mogelijk probeert de omvormer het eerst via een domeinnaam die dus geblokkeerd is. En probeert hij het later via een soort van fallback domeinnaam die wel werkt?

Het lijkt me vrij logisch dat er in de software van de omvormer een constructie gemaakt is om terug te vallen op enkele alternatieve domeinnamen / ip adressen als de ... preferred domeinnaam niet werkt.


Als het echt de malwarefilter zou zijn, stel dan op de omvormer handmatig de DNS server in want dan zou dat het probleem moeten verhelpen.


Ga eens uitzoeken hoe dat moet handmatig de DNS server instellen. Laat vooralsnog de malware filter maar weer even op uit staan. Zodra ik hem weer instel ben ik n.l. de verbinding weer voor een poosje kwijt.