Skip to main content

Al jaren maak ik voor mijn boekhouding gebruik van een zelfgemaakt excel document met macro's. Maar nu opeens denkt KPN veilig dat dit document een virus is, en heeft het verwijderd. De backup werd ook meteen verwijderd toen ik die terug probeerde te plaatsen.

 

Wat is hier aan de hand? Ik wil mijn bestand terug en weer  gewoon kunnen gebruiken KPN!

Dit is de foutmelding die ik nu krijg. Als ik het bestand, dat nu op een laptop zonder KPN veilig staat ter backup, via een USB-stick terug probeer te zetten op de computer met KPN veilig, en daarbij KPN-veilig opdracht geef het bestand te scannen, dan vindt deze niks, het is volkomen veilig. maar zodra ik het wil openen weigert hij; dan is het opeens weer een virus.

 


Ik heb deze vraag ook via messenger gesteld, en het antwoord dat ik kreeg:

 

“Als KPN Veilig dat bestand niet veilig vind dan doet KPN veilig zijn werk. Ik, en niemand binnen KPN, kan dat terugdraaien.”

 

Ofwel; KPN zegt hier doodleuk dat hun software geen fouten maakt, dat mijn bestand dat ik zelf gemaakt heb en al jaren zonder problemen gebruik dus wel degelijk een virus is, en dat ik het zelf maar uit moet zoeken.  Vooral niet  toe willen geven dat hun anti-virus software een vale melding geeft. Lekkere klantvriendelijkheid KPN!  Het wordt maar eens tijd dat ik overstap naar een andere internet-aanbieder.


In deze link staat onderaan mogelijk  een oplossing

 

 


Wat doen die macro's precies? 


Hi R, ik haak ook even in. 

Wat doen die macro's precies? 

Hier zat ik ook aan te denken. 


Het bestand is een financieel overzicht, waarin ik mijn inkomen en uitgaven bijhoud. Die macro's laten een invulscherm zien waarin ik kan invoeren hoeveel geld er af gaat/bij komt en voor welk potje, en dan wordt dat automatisch naar de juiste plek geschreven en het nieuwe totaalbedrag per potje berekend.

 

Ik heb dit bestand al ruim 14 jaar en vanaf de grond af zelf opgezet (dus geen externe template gebruikt). In die 14 jaar heeft noch KPN veilig, noch enige andere virusscanner die ik gebruikt heb het ooit als een virus gezien.

 

Dus dat het nu opeens wel een virus zou zijn is klinkklare onzin. Tuurlijk, het kan gebeuren dat KPN veilig een fout maakt. Dat virusbeschermers soms valse meldingen geven gebeurd. Maar dat KPN me dan afscheept met een antwoord waarin ze weigeren te helpen of zelfs maar te erkennen dat ze fout zitten, dat neem ik ze hoogst kwalijk. 


Zolang er macro's bestaan worden deze per definitie als onveilig beschouwd, hetgeen in 99,9% van de gevallen ook klopte,je kunt het zien als een soort virussen.