Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik word de laatste tijd steeds vaker gebeld door een nummer wat zo goed als op mijn nummer lijkt. Vaak zijn de eerste 6 tot 8 cijfers precies hetzelfde, dus alleen de laatste 2 of 4 wijken dan af. Als de laatste 4 afwijken, komen zelfs cijfer 7 en 9 vaak overeen. 
 

Wie maakt dat nog meer mee?

 

Exact hetzelfde probleem hier. Sinds oktober vorig jaar word ik maandelijks gebeld en soms krijg ik een computer die beweerd dat ze van de politie zijn. Echter nu had ik een oproep gemist en kreeg ik een man aan de telefoon die mij niet gebeld had en hij had bijna hetzelfde nummer als ik zelf. 

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

Ik wilde via bovenstaande link. Alle informatie invullen maar dit kan niet omdat het niet frequent genoeg gebeurd (niet vijf keer per maand, maar elke maand). Daarnaast lukte het niet om de juiste informatie te delen. Het nummer wordt misbruikt en mijn nummer ook. Die man van wie het nummer origineel is kan er niks aan doen. En nu? 


Hallo @D. K. W. ,

Het beste is dan om die nummers te blokkeren. Dat kun je doen in het menu van je mobiele telefoon.

Bij vast bellen kun je nummers blokkeren via de app MijnKPN. 


Uiteraard zullen er duizenden klanten zijn met de eerste 6 cijfers hetzelfde. Juist de laatste cijfers zijn meer bepalend.

Een ex bekende van mij, in een heel andere provincie, had vrijwel hetzelfde telefoonnummer als ik en alleen het laatste cijfer was 1 hoger dan het mijne. Niks bijzonders. 10 cijferige 06 nummers en een paar miljoen mobielen met elk hun eigen nummer. Dan zullen er altijd nummers zijn die op elkaar lijken. Zeker met de eerste 6 en bij mij zelfs de eerste 9 (v.d. 10) cijfers.


Hallo @D. K. W., dit is een geval van zogeheten "spoofing". Dan doen criminelen om zo mogelijk gegevens en/of geld te stelen van andere mensen. Helaas is er niet zoveel aan te doen. 


Uiteraard zullen er duizenden klanten zijn met de eerste 6 cijfers hetzelfde. Juist de laatste cijfers zijn meer bepalend.

Een ex bekende van mij, in een heel andere provincie, had vrijwel hetzelfde telefoonnummer als ik en alleen het laatste cijfer was 1 hoger dan het mijne. Niks bijzonders. 10 cijferige 06 nummers en een paar miljoen mobielen met elk hun eigen nummer. Dan zullen er altijd nummers zijn die op elkaar lijken. Zeker met de eerste 6 en bij mij zelfs de eerste 9 (v.d. 10) cijfers.

 

Ik snap de meerwaarde niet helemaal van het bericht, maar de aanname dat het over de eerste zes nummers ging klopt niet. Het zijn juist de eerste vier en de laatste twee nummers die hetzelfde zijn.. 


Hallo @D. K. W. ,

Het beste is dan om die nummers te blokkeren. Dat kun je doen in het menu van je mobiele telefoon.

Bij vast bellen kun je nummers blokkeren via de app MijnKPN. 

Bedankt voor je reactie. Dat had ik gelezen inderdaad, echter word mijn nummer zelf dus ook gebruikt voor anderen. Daar valt dus ook niks aan te doen begrijp ik. 


Hallo @D. K. W., dit is een geval van zogeheten "spoofing". Dan doen criminelen om zo mogelijk gegevens en/of geld te stelen van andere mensen. Helaas is er niet zoveel aan te doen. 

Bedankt voor je reactie. Ja dat vermoeden had ik, echter vind ik het vooral ook vervelend dat mijn eigen nummer hier ook voor gebruikt / misbruikt word. Dus ook laten gebeuren/ niks in te veranderen? 


Hello this is the police please state your bsn number and bank account details.

Deze hoor ik zo vaak...


Hallo @D. K. W., dit is een geval van zogeheten "spoofing". Dan doen criminelen om zo mogelijk gegevens en/of geld te stelen van andere mensen. Helaas is er niet zoveel aan te doen. 

Bedankt voor je reactie. Ja dat vermoeden had ik, echter vind ik het vooral ook vervelend dat mijn eigen nummer hier ook voor gebruikt / misbruikt word. Dus ook laten gebeuren/ niks in te veranderen? 

Helaas is ook daar geen oplossing voor. Je kunt nog proberen telefonische overlast te melden via het daarvoor bestemde online formulier: https://www.kpn.com/service/bellen/telefonische-overlast/melden-overlast.htm


Ik had een tijdje, zelfs 2 x, dat mijn vaste nummer gespoofd werd. En ik terugbellers had. (Waarom bellen mensen toch voor hun onbekende nummers terug??? Ikzelf bel alleen terug als ik de naam zie en ze dus in mijn contacten voorkomen.)

Heb toen maar ff de vaste doorschakeling naar m'n 06 uitgezet en het ant.app. aangezet met een melding voor de bellers. “Dit nummer is niet meer in gebruik. Bel evt. mijn mobiele nummer.”

Uitgaand bel ik nooit met de vaste. Veel te duur.