Skip to main content
Beantwoord

Plusteken in e-mailadres van KPN: kan dat technisch?

  • 14 September 2024
  • 20 reacties
  • 220 keer bekeken

Vraagje:

Kan ik voor het inloggen op Mijn KPN en als correspondentie mailadres (nieuwsbrieven, facturen etc.) een emailadres gebruiken waar het plusteken (+) in zit?

Dus bv. Ikke+kpn@mijndomein.nl

Net geprobeerd om mijn contact (en daarmee inlog adres) te wijzigen, maar volgens het formulier / mijn KPN app zou het emailadres niet geldig zijn. Er zijn steeds meer mensen die een '+' in hun (inlog)emailadres gebruiken, dus het zou fijn zijn als hier in mee zou kunnen gaan 😀

Alvast bedankt 🙂

 

​​

Hallo @Ekstr ,

Kennelijk lukt het dus niet met een + teken. Dan maar een ander e-mailadres daarvoor gebruiken. 
 


Officieel kan het wel. Maar KPN ondersteund het niet. Is jaren geleden al om gevraagd. 

De bedoeling van het plus teken is: je hebt een emailadres, bijvoorbeeld "ekstrrat]kpnmail.nl". Dan gebruikt je

  • bij Bol "ekstrat+bollat]kpnmail.nl",
  • bij Facebook "ekstr+facebookkat]kpnmail.nl",
  • bij KPN "ekstr+kpnnat]kpnmail.nl"

Enz. Als je vervolgens plots heel veel spam krijgt, dan weet je welke organisatie je emailadres gelekt heeft. Dat is de gedachte erachter. Ik geloof er alleen niet in. Want spammers halen dat plus teken met het woord erachter er tussen uit natuurlijk en gebruiken gewoon het kale emailadres. Die zijn niet achterlijk.


Jammer, ik dacht altijd dat KPN zich profileerde als een bedrijf dat zich optimaal inzet om een voorloper te zijn in het volgen & promoten van het op de juiste manier implementeren & gebruiken van standaarden, het bieden van gebruiksgemak, veiligheid en het luisteren naar haar klanten.

Verkeerd gedacht en verwacht in dit geval blijkbaar. 

Aangezien de reactie van Nick83 als antwoord (niet door mij overigens?)  gemarkeerd is ga ik er vanuit dat ik ook niet van KPN zelf te horen krijg waarom het +  teken in emailadres van de login/username niet gebruikt kan worden?

Topictitel is trouwens verkeerd ge-edit:  “Plusteken in e-mailadres van KPN: kan dat technisch?”. Het gaat om een niet KPN emailadres (op mijn eigen domein) waar ik mee in wil loggen op Mijn KPN...  Had dit zelf al correct ingegeven bij het aanmaken van het topic. Kan dit helaas niet zelf de titel aanpassen, zou een modje dit voor mij willen doen? Alvast bedankt 😊


Hi @Ekstr,
Interessante punten. Ik ben er verder in gedoken. Het klopt inderdaad dat 't niet mogelijk is op dit moment. Ik kan ook niet toezeggen of het in de toekomst wel mogelijk wordt. Wij zien, in elk geval in de community, niet veel signalen dat men het graag wil maar dat 't niet lukt. 

Jammer, ik dacht altijd dat KPN zich profileerde als een bedrijf dat zich optimaal inzet om een voorloper te zijn in het volgen & promoten van het op de juiste manier implementeren & gebruiken van standaarden, het bieden van gebruiksgemak, veiligheid en het luisteren naar haar klanten.

Daar streven we zeker naar, en dat blijven we ook doen! Het zal alleen nooit lukken om íedereen tevreden te stellen. Het is natuurlijk goed dat je dit aankaart, dank voor het signaal.

Ik heb de titel voor je aangepast, zodat het weer klopt met de inhoud van jouw vraag, net als de categorie waarin je topic staat.


Zoals wel vaker hoor je er niets meer over.


KPN is net als de belastingdienst. Ergens diep in het servernetwerk draaien nog systemen van +25 jaar oud. Waarvan de beheerders allang met pensioen zijn. Deze systemen vervangen door hedendaagse apparatuur kost miljoenen. Dus dat word telkens maar weer uitgesteld. Want "het draait nog goed" zegt het management dan. Maar deze antieke meuk houd dergelijke ontwikkelingen tegen.


KPN is net als de belastingdienst. Ergens diep in het servernetwerk draaien nog systemen van +25 jaar oud. Waarvan de beheerders allang met pensioen zijn. Deze systemen vervangen door hedendaagse apparatuur kost miljoenen. Dus dat word telkens maar weer uitgesteld. Want "het draait nog goed" zegt het management dan. Maar deze antieke meuk houd dergelijke ontwikkelingen tegen.

Bij KPN zitten we enorm bovenop vulnerability management, en zoals je zelf ongetwijfeld ook weet krijgen oude machines (omdat ze out of life raken) op een gegeven moment kwetsbaarheden en dan wordt daar op gehandeld. Natuurlijk zal niet alles op de laatste versie draaien, maar de situatie die jij schetst klopt in elk geval niet. Het toevoegen van dergelijke functionaliteiten kost alleen een hoop development tijd, en dat is schaars. Daarom worden toegevoegde functionaliteiten aan systemen aangepakt gebaseerd op prioriteit (hoe groot is de vraag er naar). De vraag naar deze functionaliteit is erg klein, dus zal het niet bovenaan iemands lijstje staan.


Dus bv. Ikke+kpn@mijndomein.nl

Met een eigen domein kun je (toch) alles wat er voor komt zelf kiezen en dan het je ook :

[..]

Enz. Als je vervolgens plots heel veel spam krijgt, dan weet je welke organisatie je emailadres gelekt heeft.

( Zo iets doe ik ook, andere email adressen voor verschillende toepassingen. )

Maar

Het gaat om een niet KPN emailadres (op mijn eigen domein) waar ik mee in wil loggen op Mijn KPN.

Dat is dan iets uit het verleden, toen kpn dat nog deed ?
Maar hoe dan ook kun je toch alles voor de @ gebruiken, met catch-all ( als het goed heb ).


@Raymondt, Het is mij ruim drie jaar geleden toegezegd dat deze functionaliteit zou gaan komen.

Ruim twee jaar terug is aangegeven dat dit nog niet mogelijk was omdat er oude systemen gekoppeld waren. Daarbij is ook aangegeven dat de focus lag op het uitfaseren van die oude systemen en dat de + adressering daarna hopelijk opgepakt zou kunnen worden.

Ik heb de uitwisseling van PB's nog staan maar PB's zijn natuurlijk niet iets om zomaar te delen.

Misschien is het goed om intern toch eens wat navraag te doen omtrent de + adressering.


 Nog even een verbazing, ergernis delen.

Topictitel is trouwens verkeerd ge-edit: 

Dat is mij ook al een paar keer overkomen hier.

Aangezien de reactie van Nick83 als antwoord (niet door mij overigens?)  gemarkeerd is ga ik er vanuit dat ik ook niet van KPN zelf te horen krijg waarom het +  teken in emailadres van de login/username niet gebruikt kan worden?

Ja, idem, bv hier :

( mijn eerste reactie daarin, op de een of ander manier krijg ik het niet meer voor elkaar om een directie verwijzing te maken )


Dus bv. Ikke+kpn@mijndomein.nl

Met een eigen domein kun je (toch) alles wat er voor komt zelf kiezen ...

Niet als je dat eigen domein gekoppeld hebt aan kpnmail immers dan kan je geen + teken gebruiken.

 

Maar in principe zou je die ook helemaal niet hoeven te definiëren immers die mails moeten gewoon afgeleverd worden in de mailbox zonder die + extensie.


Misschien is het goed om intern toch eens wat navraag te doen omtrent de + adressering.

Dat heb ik gedaan, en het antwoord daarop heb ik hierboven gegeven.

Het is mij ruim drie jaar geleden toegezegd dat deze functionaliteit zou gaan komen.

Het enige advies wat ik dan kan geven, is weer eens een update vragen bij de persoon die dat toegezegd heeft. Begrijp alleen wel dat voortschrijdend inzicht soms kan zorgen dat plannen veranderen.


mijndomein

Met een eigen domein kun je (toch) alles wat er voor komt zelf kiezen ...

Niet als je dat eigen domein gekoppeld hebt aan kpnmail immers dan kan je geen + teken gebruiken.

 

Ik bedoelde het zo :

  • bij Bol "ekstratbollat]mijndomein.nl",
  • bij Facebook "ekstrfacebookkat]mijndomein.nl",
  • bij KPN "ekstrkpnnat]mijndomein.nl"

Dus zonder + teken.

 

Maar in principe zou je die ook helemaal niet hoeven te definiëren immers die mails moeten gewoon afgeleverd worden in de mailbox zonder die + extensie.

Dan bedoelen we hetzelfde ?


KPN is net als de belastingdienst. Ergens diep in het servernetwerk draaien nog systemen van +25 jaar oud. Waarvan de beheerders allang met pensioen zijn. Deze systemen vervangen door hedendaagse apparatuur kost miljoenen. Dus dat word telkens maar weer uitgesteld. Want "het draait nog goed" zegt het management dan. Maar deze antieke meuk houd dergelijke ontwikkelingen tegen.

Bij KPN zitten we enorm bovenop vulnerability management, en zoals je zelf ongetwijfeld ook weet krijgen oude machines (omdat ze out of life raken) op een gegeven moment kwetsbaarheden en dan wordt daar op gehandeld. Natuurlijk zal niet alles op de laatste versie draaien, maar de situatie die jij schetst klopt in elk geval niet. Het toevoegen van dergelijke functionaliteiten kost alleen een hoop development tijd, en dat is schaars. Daarom worden toegevoegde functionaliteiten aan systemen aangepakt gebaseerd op prioriteit (hoe groot is de vraag er naar). De vraag naar deze functionaliteit is erg klein, dus zal het niet bovenaan iemands lijstje staan.

Dank je voor je reactie Raymondt, hier kan ik (ook inhoudelijk & qua verwachtingsmanagement idee) zeker wat mee 🙂


Onder het mom van denken in oplossingen, geef ik graag de tip SimpleLogin mee. Zelfde idee, maar dan met meer mogelijkheden, verschillende domeinen en zelfs eigen domeinnamen.

Ik gebruik het nu paar maanden en ben best tevreden, maar kost wel 30 dollar per jaar, dus dat kan een afknapper zijn: ik vind het wel waard. Door overal een uniek e-mailadres met random tekens te hebben (bijvoorbeeld kpn.ih0i3hf@mijndomein.nl) verminder je ook de kans op brute force aanvallen. Maar je kan het zo ingewikkeld/makkelijk maken als jij wilt.


Misschien is het goed om intern toch eens wat navraag te doen omtrent de + adressering.

Dat heb ik gedaan, en het antwoord daarop heb ik hierboven gegeven.

Het is mij ruim drie jaar geleden toegezegd dat deze functionaliteit zou gaan komen.

Het enige advies wat ik dan kan geven, is weer eens een update vragen bij de persoon die dat toegezegd heeft. Begrijp alleen wel dat voortschrijdend inzicht soms kan zorgen dat plannen veranderen.

Hij geeft vandaag aan dat de focus tijdelijk ergens anders ligt. Daarnaast is ook hij van mening dat deze functionaliteit er moet gaan komen.


mijndomein

Met een eigen domein kun je (toch) alles wat er voor komt zelf kiezen ...

Niet als je dat eigen domein gekoppeld hebt aan kpnmail immers dan kan je geen + teken gebruiken.

 

Ik bedoelde het zo :

  • bij Bol "ekstratbollat]mijndomein.nl",
  • bij Facebook "ekstrfacebookkat]mijndomein.nl",
  • bij KPN "ekstrkpnnat]mijndomein.nl"

Maar het aantal aliassen dat je kunt vastleggen is niet onbeperkt.

 

 

Maar in principe zou je die ook helemaal niet hoeven te definiëren immers die mails moeten gewoon afgeleverd worden in de mailbox zonder die + extensie.

Dan bedoelen we hetzelfde ?

Dat vraag ik me af want in mijn geval zou er maar één emailadres zijn (wjb@wjb4all.nl) en kan ik rustig bij Bol.com het adres wjb+bol@wjb4all.nl gebruiken en bij de anwb wjb+anwb@wjb4all.nl.


Ik bedoelde het zo :

  • bij Bol "ekstratbol[at]mijndomein.nl",
  • bij Facebook "ekstrfacebook[at]mijndomein.nl",
  • bij KPN "ekstrkpn[at]mijndomein.nl"

Maar het aantal aliassen dat je kunt vastleggen is niet onbeperkt.

Bovendien is extra aliassen registreren tijdrovend en dat wil je helemaal niet. Nu kunt je ook iets van een wildcard gebruiken denk ik. Dan hoeft je helemaal niks te registreren en kun je alles voor het apenstaartje zetten wat je wilt. Maar goed, bij een adres van KPN kan da natuurlijk niet.

De bedoeling van dat plus teken is dus dat je elk woord wat je maar wil tussen het plus teken en het apenstaartje kunt gebruiken zonder iets te hoeven registreren ofzo. En dat alles gewoon bij KPN in de mailbox aankomt.


Misschien begrijpen we elkaar niet of begrijp ik het niet, ik bedoel niet de aliassen.
Voor zo ver ik het weet kan het zo zijn dat alles wat voor de @ staat aan komt.
Dat ken ik als catch-all.
Een korte zoektocht leert geeft (te) veel informatie.
bv : https://en.wikipedia.org/wiki/Email_filtering#Methods


Maar je hebt geen catch-alll bij KPN.

De + adressering is gewoon een internationale standaard alleen wordt deze helaas (nog) niet ondersteund door KPN.


Reageer