Skip to main content

Wij hebben enkele dagen geprobeerd te genieten van drie stuks 4k ontvangers (begin oktober) maar die dingen zijn nog lang niet ‘rijp’ voor de markt. 

Ondervonden problemen :

  1. ‘stroperig’ / schokkend beeld
  2. onscherp beeld (veel slechter als de HD2260's)
  3. beeld/geluid liepen regelmatig behoorlijk uit sync
  4. traag reageren op kanaalwisselingen
  5. vast lopers tijdens menu keuzes 

Zelfs NEFLIX films verlopen schokkerig (bijna stroboscoop-achtig) terwijl onze smart-tv's zélf NETFLIX materiaal spat zuiver laat zien/horen.

Alle ontvangers zijn bekabeld aangesloten op de router, dus nergens power-adapters of wifi connecties. Aangesloten op glasvezel.

Na enkele dagen kijken was ik het helemaal zat en heb de ‘oude’ 2260 boxen weer aangesloten en na enkele warrige gesprekken met diverse klantservice medewerkers overeengekomen dat ik de nieuwe ontvangers mocht terugsturen. De oude 2260's mag ik blijven gebruiken tot het moment dat die niet meer ondersteund worden.

Graag krijg ik van KPN een seintje als de 4k ontvanger probleem-vrij is.

Tot het probleem 4 heeft ik jouw problemen niet. Heeft je bij video instelling op multicast/automatisch en SDR ingesteld?


  1. Bekend, vooral in de eerste paar secondes. Meestal lost dit wel op.
  2. Ik ken de HB2260 niet, maar ik zie weinig verschil in beeldkwaliteit tyssen de Arris (HD) die we hiervoor hadden en deze DIW’s.
  3. Klopt, uiterst irritant. En als je audio via HDMI-ARC naar een receiver of soundbar stuurt, wordt het nog erger. Ik zou bij audio-sync een negatieve waarde moeten kunnen invullen, want het geluid ligt achter op het beeld, maar die optie is er vreemd genoeg niet. Maar dast moet wél gewoon kunnen want een player zoals Kodi krijgt dit probleemloos voor elkaar op Android.
  4. Klopt, dit gaat veel trager dan op de STB’s.
  5. Vastlopers heb ik nog niet gehad, maar wél dat de KPN app spontaan reboot tijdens scrollen in het home-screen of gids. Of dat het Home-screen spontaan “reset”, de kanaalselectie op Ned1 komt en de “cursor” opeens vanzelf bovenin staat. En zo heb ik er nog een kleine 10…

En je hebt helemaal gelijk: dit product is 100% niet rijp voor de markt. Er zitten veel te veel bugs en designfouten in.


1) bekend! Moet worden opgelost door een firmware update naar Android 12 waarbij de framerate automatisch kan worden aangepast naar het beeldmateriaal.

2) als je het beeld instelt op multicast en vinkje bij beste beeldkwaliteit heb je een betere beeldkwaliteit dan bij de 2260

3) heb je een soundbar, zet de instelling bij geluid zowel op tv als op de tv+ box op passthrough. Bij ieder merk tv heet dit weer anders. Op een Samsung heet dit bv doorloop. Ondersteunt je tv (e)arc zorg dan dat dit aanstaat in de instellingen op je tv.

 Heb je geen soundbar dan is de instelling stereo wellicht de beste optie om te kiezen.

 Punt 4 en 5 herken ik zo niet op een incidentele uitzondering na.