Skip to main content

Ik begin echt pissig te worden op KPN.

Al jaren klaag ik over het feit dat de EPG niet goed werkt. Zo kan je nooit zien wie de (hoofd)acteurs in een film zijn, wie de film heeft geregisseerd, wat het genre is of uit welk jaar de film stamt. Informatie die m.i. gewoon voorhanden moet zijn.

Op serie gebied gaat het ook mis. Als je iets wil opnemen dan zie je het seizoen en de aflevering b.v. Seizoen 5, Aflevering 2. Dat is gewoon cruciaal om te weten. Zeker omdat er soms twee verschillende seizoenen lopen op 1 zender maar ook omdat 1 serie op meerdere zenders kan worden uitgezonden. En dan kan het ook nog eens zijn dat een seizoen is afgelopen, dat ze dan niet naar het volgende seizoen gaan maar deze herhalen. Maar neem ik iets op en bekijk het b.v. een maand later, dan was die informatie niet meer te zien. Zette ik die uitzending stop, dan was die informatie ineens wel weer te zien. Vreemd. Echter, dat was vóór de huidige update. Nu het er uitziet alsof je naar Netflix zit te kijken zie de deze informatie alleen nog maar in de gids staan maar niet meer in de opname. Ook zie je bij sommige programma's maar een deel van het verhaal. Waar je voorheen nog op "Lees info" kon klikken om alles te kunnen lezen zie je nu een afgebroken zin en de rest mo… (et je maar raden ofzo) Je kan niet verder scrollen. Nee, je moet dan maar in de app. kijken. Waarom heb ik dan de mogelijkheid op de tv?

Owww, sinds de update staan alle afleveringen van een serie niet meer mooi bij elkaar maar zijn ze van elkaar losgerukt. Ik vermoed dat dit door de update komt want een nieuwe serie die ook seriematig wordt opgenomen, zet het wel weer allemaal in 1 regel neer zoals vroeger ook het geval was.

Het rare is trouwens dat in de app. veel informatie wel te zien is (heb ik vandaag pas geleerd) dus de informatie wordt er wel degelijk bij geleverd. Maar ook daar staat er geen seizoen en aflevering meer bij je opnames. Dus ik moet nu eigenlijk een boekwerk gaan bijhouden met welk seizoen en welke aflevering ik opgenomen heb. Te gek voor woorden.
Voorbeeld: Homeland van afgelopen zondag. In de gids zie je die info (seizoen en aflevering) wel maar bij mijn opname is die info ineens verdwenen. Informatie die ik nooit meer kan achterhalen.


Ik heb meerdere malen hierover een klacht ingediend en heb ontelbare keren te horen gekregen dat dit niet aan KPN lag maar aan de zenders c.q. de makers van de EPG. KPN was afhankelijk van wat de zenders aanleverden. Dat is natuurlijk een complete leugen. Alle films en alle series komen met een complete lijst met alle informatie die er maar beschikbaar is, Dat staat gewoon allemaal op het medium waarin jullie het aangeleverd krijgen. Aan jullie de taak om die zichtbaar te maken. Ik vind het dus ook niet netjes dat de zenders hiervan de schuld krijgen. Dat vinden de zenders zelf trouwens ook niet.

Vandaag ca. 3 uur aan de lijn gehangen. De eerste medewerker snapte exact wat ik bedoelde alleen hij kon totaal niet vinden bij welke afdeling hij moest zijn. Na ca. 45 minuten heeft hij wel ergens in de krochten van het systeem een inventarisatielijst gevonden waarin hij dit probleem kon aankaarten. Echter stond daar duidelijk bij dat KPN geen terugkoppeling gaf én dat KPN hier niets mee deed. M.a.w. als klant heb je dus het nakijken.

Via een andere medewerker kwam ik er achter dat zij zelfs niet weten waar die afdeling zich bevind. Of die afdeling zelfs wel onderdeel is van KPN of dat het een extern bedrijf is. Nogal erg geheimzinnig natuurlijk. KPN draait op software maar hun medewerkers kunnen alleen maar met die softwareontwikkelaars communiceren door een inventarisatielijst in te vullen waarvan al gezegd wordt dat er niets mee wordt gedaan. En dat blijkt ook wel want anders hadden ze het met deze update wel meegenomen. Het zou al heel erg veel schelen als er wel een terugkoppeling in het systeem werd gezet zodat helpdeskmedewerkers die informatie aan de klant kunnen geve n i.p.v. met hun handen in het haar zitten en het zelf ook totaal niet begrijpen. Laat weten wat je doet zodat klanten geïnformeerd kunnen worden. Je weet wel; service geven!!

Oplossing van KPN: ik moest maar achter de PC gaan zitten en daar zoeken op de titel van de film om er zo achter te komen waar hij over gaat en wie er in mee spelen. Ik plan mijn opnames 5 dagen vooruit (tegenwoordig kan dat zelfs 7 dagen vooruit wat dan wel weer een pluspunt is) en heb echt geen zin om elke keer naar een andere kamer te lopen om daar op de PC te kijken waar iets over gaat. Nu weet ik sinds vandaag dat ik die informatie ook in de app. kan vinden maar ik zit niet voor niets voor mijn TV. Waarom moet ik via een ander medium de informatie opzoeken? Vroeger stond deze informatie zelfs op TeleTekst. Wat dat betreft zijn we niet erg veel verder gekomen met de digitalisatie. En mijn buurvrouw? Zij heeft ook digitale TV van KPN glasvezel maar geen computer. Wel een hele oude mobiele telefoon waar je alleen mee kan bellen en SMS-en. Ik wil wel eens weten hoe zij die informatie moet opzoeken.

En hoe doe je dat bij series? Law And Order b.v. of Hawaii Five-O: die hebben minimaal 19 of 20 seizoenen met ca. 24 afleveringen per seizoen. Hoe ga je die allemaal uit elkaar houden als KPN de cruciale informatie (seizoen en aflevering) verwijderd nadat je het hebt opgenomen?

Moet je je voorstellen, je loopt in de supermarkt en koopt een product (seizoen/aflevering). Op dat moment zie je een houdbaarheidsdatum staan. Je neemt het mee naar huis en zet het in je kast. Paar maanden later heb je meerdere van die producten (seizoen/aflevering) staan dus je wil kijken welke je kan gebruiken maar de houdbaarheidsdatum is verdwenen. Je kan doen en laten wat je wil maar die informatie kan je nooit nergens meer terug vinden. En wat heeft het voor zin om die informatie ineens weg te halen? Maar helaas, daar heeft KPN geen antwoord op. Sterker nog, dan loop je bij KPN tegen een hele grote dikke muur aan. Je betaald voor dingen die je niet (via je tv) krijgt en dan gaan ze ook nog de prijzen omhoog gooien. Ik vind het ronduit schandalig.


En de enige personen bij wie je terecht kan zijn de helpdeskmedewerkers die zelf het antwoord ook niet hebben, die verkeerde informatie geven omdat zij het ook niet anders weten en die ook met hun rug tegen de muur staan omdat ze geen idee hebben bij welke afdeling ze moeten zijn of er geen contact mee kunnen leggen. Een leidinggevende of iemand die weet waar hij/zij het over heeft, die krijg je gewoon niet te spreken.

Dat moest ik even kwijt.

Oke, schijnbaar ben ik de enige die hier problemen mee heeft.


Hoi Ruud, welkom terug. Ik proef enige frustratie. :wink: Lucht vast wel een beetje op om het zo van je af te schrijven, toch?  Laat ik beginnen met zeggen dat je sowieso niet de enige bent die hier problemen mee heeft. Ik ben het voor een deel met je eens. De mate van irritatie die het opwekt is echter wel verschillend… 

Ik denk dat het belangrijk is dat we 2 dingen wel van elkaar onderscheiden; innovatie/verbeterideeën en storingen/bugs.

De dingen die jij graag in de EPG wil zien is een stukje innovatie vanuit ons. Het liefst zou ik daar een IMDB-pagina beschikbaar hebben met alle info over de betreffende film/serie… Dit is een wens die zeker wel bekend is bij de ontwikkelaars, maar niet bovenaan de lijst staat. Op dit moment zijn ze heel druk met de uitrol van de update met het nieuwe menu. Hopelijk gaat dit dus wel komen, maar geen idee nog wanneer dit is. Daar kun je het mee oneens zijn, maar dat is de realiteit. Er zijn op dit moment belangrijkere dingen waaraan gewerkt wordt. Tot die tijd kun je bijvoorbeeld de IMDB app gebruiken. Dat is wat ik doe in ieder geval, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Of dit bij ons, bij de EPG leveranciers, of bij de zenders hoort is eigenlijk niet relevant (de waarheid ligt, zoals zo vaak, waarschijnlijk ergens in het midden). Jij bent klant bij ons, dus kom je bij ons aankloppen.. Niet meer dan logisch.

En dan heb je de storingen. Hetgeen wat je aangeeft over de opnames waarbij de seizoen/aflevering info verdwijnt na het opnemen is zeer irritant en storend. Helemaal mee eens. Dit is overigens reeds bekend bij de ontwikkelaars, maar zal het daar nog eens aankaarten. De enige manier om dan te zien bij welke aflevering je was is de omschrijving, of de datum van uitzenden, verre van ideaal. Ik hoop dat dit snel is opgelost.

iemand die weet waar hij/zij het over heeft, die krijg je gewoon niet te spreken.

:point_up_tone3:


Hoi Paul,

 

Dank voor je reactie. Je hebt het redelijk geproefd maar het is wel meer dan ‘enige' frustratie.

Ik snap alleen niet helemaal waarom je dit innovatie noemt. Op het oude TeleTekst stond deze informatie al en dat medium is al heel oud. En in alle papieren gidsen staat deze informatie ook. De informatie wordt er ook gewoon bijgeleverd dus KPN besluit om die er niet bij te zetten. Heeft m.i. niets met innovatie te maken. Bij Comedy central (dacht ik) zie je weleens dat in het verhaaltje, de hoofdrollen erbij staan (tussen haakjes), Een hele IMDB pagina hoeft voor mij persoonlijk niet maar genre, hoofdrollen, jaartal en evt. regisseur wel.

 

Ik hoop met je mee want nu is het echt ondoenlijk om bij te houden wat je al gezien hebt.

 

Fijn te lezen dat het wel bekend is en dat er aan gewerkt wordt. Hopelijk doen ze dat nu even heel erg snel.


Het is innovatie omdat er wat gebouwd/ontwikkeld moet worden om deze info te laten zien. Het is niet zo dat wij de bewuste keuze maken om het jaartal etc. niet te laten zien. Dat zou compleet onlogisch en belachelijk zijn… Het feit dat deze info op teletekst stond heeft eigenlijk vrij weinig met wel of geen innovatie te maken aangezien dat een compleet andere dienst is/was. Ik snap je punt wel, maar je kunt het niet zo vergelijken. 

Voor de rest zijn we het volgens mij helemaal eens. Hoewel ik niet denk dat dit binnen nu en een aantal maanden er is, hoop ook ik dat dit niet te lang op zich laat wachten. Genoeg potentie voor verbetering in ieder geval.


Hoi Paul,

Eindelijk heeft KPN (deels) het licht gezien. Ik zie nu al even bij series het seizoen én de aflevering staan. Maakt het een stuk makkelijker. Nu de gegevens nog bij de films en ik ben helemaal tevreden.