Skip to main content

Sinds vorige week ervaar ik een grote achteruitgang van de beeld kwaliteit in de itv app op mijn Samsung televisie. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Het beeld is zwaar gecomprimeerd. Het lijkt wel SD kwaliteit ipv HD. De kleuren zijn ook anders. Er zit veel (te veel) rood in het beeld. 
 

De tv (Samsung Frame) is nog geen half jaar oud en ik heb niets aan de instellingen veranderd. 
Andere streaming diensten zien er prima uit, qua compressie en kleur. 
 

Het is dus echt een probleem dat ik ervaar met alleen de KPN itv app. 

Hoi Rogier,

Ik heb hetzelfde probleem. Al ruim 8 maanden kijk ik via de iTV app op mijn tv. Nooit problemen gehad met de kwaliteit, maar sinds afgelopen week is de kwaliteit erg achteruit gegaan.

Ik baal er flink van, want het kijkt niet prettig en vind de iTV app wel erg handig en overzichtelijk.


Hoi @Rogier Hendriks

Je geeft aan dat de kwaliteit veranderd is via de ITV app. Om verwarring te voorkomen, over welke app hebben wij het? 

Echt de ITV app en dat je cast naar de tv? Of de smart tv app? Daar zit natuurlijk wel een verschil in. Kan ik vanuit daar verder kijken. 


Beeld met de KPN tv decoder is altijd het mooiste.

 

KPN tv decoder:

                                DIW7022 (1-10)        Andere decoders (661-670)

1-10 (661-670)         14,2 Mb/s                 14,2 Mb/s

Overige HD kanalen   8,2 Mb/s                  7,5 Mb/s 

(als ik het goed heb).

 

KPN ITV app (op de smart tv)

HD kanalen             5 Mb/s 

 

SD kwaliteit en HD kwaliteit zeggen alleen iets over het aantal pixels, niet hoe mooi het beeld is.

In theorie kan een SD beeld er zelfs mooier uit zien dan een HD beeld (vooral bij een te lage stream).

 

14,2 Mb/s is de originele stream en dat ziet er ook super mooi uit. 

 


Bij mij gaat het om de SmartTV App rechtstreeks op mijn TV.

@joop2011 Ik begrijp dat de beeldkwaliteit via de decoder het beste is, maar de SmartTV App deed daar niet voor onder, de kwaliteit van het beeld was voorheen prima. Sinds vorige week is de kwaliteit zichtbaar achteruit gegaan en de beelden veel minder scherp.

Het geweldige van de SmartTV app is dat je geen extra decoder-kastje met afstandbediening naast je TV. Werkt prima met WiFi, dus geen netwerkkabel nodig, waardoor je de vrijheid hebt om je TV overal in de woonkamer te kunnen plaatsen. Zonder de decoder bespaar je ook nog eens energie.

Het is even wennen om via de app te kijken, maar het heeft veel plus punten.

Als KPN de kwaliteit van het beeld weer kan verbeteren, dan ben ik weer helemaal tevreden.


Ik heb hetzelfde probleem, smart tv app staat op een the frame 32 inch 2021. Sinds vorige week is de kwaliteit duidelijk achteruitgegaan. Het meest storende is nog dat het beeld niet meer vloeiend is. 


Ik kan het zo niet verklaren. Maar ik heb even intern navraag gedaan of er iets veranderd is of niet. Zodra ik reactie heb zal ik dat delen. 


Ik kan dit beamen. Op de Samsung tv via tizen is het beeld de laatste 3 à 4 weken echt wel minder. Via de Android TV app lijkt het wel nog prima kwaliteit. Voor de Smart TV app dan.

Overigens gaat op mijn woonkamer tv (Samsung 43") de voorkeur naar de het door kpn geleverde kastje. Heel mooi beeld met de originele streams. 

De 32" Sony uit 2017 in de slaapkamer heeft een los Android-TV boxje (Nokia 8000) en een CI+ module voor live via Digitenne. 


Hoi @Martijn234354563243 

Bij jou ook een Samsung (Tizen) of LG (WebOS)?

Via de Samsung hier is het maar net aan de laatste weken. Zelfde signaal komt van LG bezitters die de app gebruiken. 

Via televisies met besturingssysteem Android-TV (o.a. Philips Sony TCL Nokia) vind ik het nog goed. 


@PeterG : Ik heb een Samsung SmartTV.


@Bart_Z : Fijn dat je het op pakt. Voorheen werd de stream na het aanklikken van een kanaal ook direct in een goede kwaliteit weergegeven. Sinds vorige week wordt er bij het kiezen van een kanaal eerst een blokkerig low-res beeld getoond. Na een paar seconden wordt het beeld beter, maar blijft van slechtere kwaliteit dan voorheen.

Ik had ergens gelezen dat KPN bij een recente update, was overgegaan van een constante bitrate naar een variabele bitrate. Dat is ook wel te zien, doordat bij bewegende beelden de beweging vaak niet vloeiend loopt en het onrustige beeld van de pixels die steeds scherper proberen te worden, maar uiteindelijk nog steeds wazig blijven.


Ja zodra ik reactie heb zal ik het delen. 


Ik zal het ook in de gaten houden, afgelopen zondag was mij niks bijzonders opgevallen. 

 

Mijn ervaring is ook dat het beeld via de Tizen ITV app weinig tot niks onderdoet ten opzichte van de Arris 5022.

( 49 inch Samsung uit 2018)

Dat kan uiteraard per persoon verschillen.


Mijn ervaring is ook dat het beeld via de Tizen ITV app weinig tot niks onderdoet ten opzichte van de Arris 5022.

Dan kijk jij op die 5202 vast niet naar de kanalen 661 t/m 670 want dan zou het kwaliteitsverschil mijns inziens toch echt niet te missen kunnen zijn. Een bitrate van 14,2Mbps geeft toch echt flink meer kleurdiepte dan een bitrate van 6,2Mbps en dat moet je toch eigenlijk wel kunnen zien.


Mijn ervaring is ook dat het beeld via de Tizen ITV app weinig tot niks onderdoet ten opzichte van de Arris 5022.

Dan kijk jij op die 5202 vast niet naar de kanalen 661 t/m 670 want dan zou het kwaliteitsverschil mijns inziens toch echt niet te missen kunnen zijn. Een bitrate van 14,2Mbps geeft toch echt flink meer kleurdiepte dan een bitrate van 6,2Mbps en dat moet je toch eigenlijk wel kunnen zien.

Dan moet ik je teleurstellen, die kanalen kijk ik inderdaad niet. Voor die paar uitzendingen die wij bij de NPO kijken voldoen kanaal 1, 2 en 3 ik zal binnenkort kort eens kijken of het verschil nu groter is.

 

Zolang Discovery, History Chanel en Crime& Investigation niet in die hogere bitrate worden doorgegeven heeft glasvezel voor ons nauwelijks dezelfde waarde die dit via Concepts/Telfort/ Glashart media had. Daar werden alle kanalen in de hogere bitrate doorgegeven dan is SD 576i zelfs beter, hoewel ik bijna zeker ben dat C&i toen al HD was.

 

Het gaat nu over de app en zoals geschreven vorige week zondag keek ik via de app iets terug en is mij niks opgevallen anders had ik dat zeker bevestigd.


Zojuist naar NPO 1,2, 3 en RTL4 gekeken via de ITV app op de eerder genoemde Samsung en inderdaad komt het overeen met wat @Martijn234354563243 beschrijft.

Het duurt even voor het beeld 'mooi' is en het verschil met kanaal 1 via de ontvanger lijkt nu groter, dan eerder.

 

Ik heb nu niet naar Discovery gekeken, dat had ik misschien wel moeten doen omdat mij daar zondag (23-4) niks opviel 


Beste KPN,

 

ik zie dat er al langer problemen zijn met de beeldkwaliteit bij de I tv app op een Samsung smart tv. Bij mijn Samsung tv zijn de bewegende beelden als een veeg te zien, zoals een foto van bewegende objecten met een te lange sluitertijd. Het zou heel fijn zijn dat het probleem opgelost wordt I.p.v. weer een kastje aan te smeren. De reden voor het gebruik van de app is natuurlijk dat er niet weer een extra kastje betaald moet worden en tevens dat dat kastje weer voorzien moet worden van elektra en internetaansluiting. 
 

Hopelijk  komt KPN met een oplossing.


Ik kijk op dit moment via de Samsung smart tv app. Ik vind de kwaliteit juist een stuk beter dan voorheen. Met voetbal op ESPN zit ik geen vegen. Ik heb een Samsung qled miniled tv.


Ps ik lees hier berichten dat het even duurt voordat het beeld mooi wordt.

 Dat heb ik op mijn budget Samsung tv boven ook. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de mindere cpu en WiFi chip van deze tv . Op mijn hi end Samsung tv in de woonkamer heb ik gelijk mooi beeld.

 


Hi @JoostSpierings! Ik wil je vragen hiervoor een eigen topic aan te maken. Door te reageren in een topic van iemand anders wordt het al snel onoverzichtelijk. 

Met een nieuw topic is het makkelijker je te helpen. 🙂Hoe meer informatie je daarin geeft, hoe beter we je kunnen helpen.