Skip to main content

Sinds gisteren trotse eigenaar van philips oled met bowers & wilkens soundbar. Nu krijgen wij deze soundbar niet gekoppeld aan onze afstandsbediening. Van alles geprobeerd. Nu kunnen we wel via kpn-app tv kijken, maar daar blijft regelmatig het beeld hangen, terwijl wij goede wifi hebben. We willen gewoon graag 1 afstandsbediening gebruiken en niet wanneer je t geluid harder of zachter wilt zetten, de originele afstandsbediening moet gebruiken. Wie heeft er toevallig ook een philis oled 936 serie met bowers & wilkens soundbar en heeft t wel voor elkaar gekregen? 

Nu heb ik geen Philips TV en Soundbar maar een recente QLED Samsung TV met een BlueSound Stereo versterker met aangesloten boxen en ook daarmee had ik hetzelfde probleem.

Ik had de KPN TV box (VIP5202) met een HDMI kabel op de normale HDMI poort van de TV aangesloten.

Voor het geluid had ik tussen de TV en de BlueSound een HDMI kabel op de HDMI-ARC aangesloten en dat had normaliter moeten functioneren maar helaas.

Ik heb het problemen opgelost door op de KPN TV box aanvullend een Toslink (optische) kabel op de BlueSound versterker aan te sluiten, daarna was het geluid via de afstandsbediening van de KPN TV box hoorbaar.

Uiteraard dient hiervoor de Soundbar over een optische ingang te beschikken.

Het is het proberen waard.

 


Ik heb het problemen opgelost door op de KPN TV box aanvullend een Toslink (optische) kabel op de BlueSound versterker aan te sluiten, daarna was het geluid via de afstandsbediening van de KPN TV box hoorbaar

@srna513006, heb je de KPN afstandsbediening dan ingesteld om het volume van de soundbar te regelelen? Of heeft de VIP5202 een optie waarbij de decoder ook het geluidsniveau van de optische uitgang regelt en heb je dat ingeschakeld? (Dat kan bij de TV+ Box wel/ook, die standaard een vast geluidsvolume voor die optische uitgang heeft.)

 

We willen gewoon graag 1 afstandsbediening gebruiken en niet wanneer je t geluid harder of zachter wilt zetten, de originele afstandsbediening moet gebruiken.

Dus als je je televisie zachter zet, dan blijft de sounbar via HDMI ARC het geluid even hard afspelen?

En gebruiken jullie de televisie ook voor andere dingen? Zo niet, als er geen andere oplossingen komen, dan kun je de KPN afstandsbediening misschien instellen om het geluid van je decoder te regelen (en dan je televisie en/of soundbar op een vast volume te zetten), in plaats van het geluid van je televisie of soundbar.

Maar voor een betere oplossing: om welke decoder gaat het trouwens? En hoe is alles aangesloten?


Voor zo ver ik weet heb ik in de Instellingen van de VIP5202 niets gewijzigd wat zou kunnen bijdragen om het geluid via de BlueSound stereo versterker te doen laten lopen.

Naar mijn mening zou dat ook niet kunnen omdat de BlueSound versterker niet in de compatibiliteitslijst van KPN voorkomt, dus ook niet wordt ondersteund.

Naar mijn mening wordt de optische uitgang alleen gebruikt om de BlueSound te activeren en daarna gaat het geluid via HDMI-ARC.

Als ik het geluid via de KPN afstandsbediening regel zie ik op de TV dat dit via de BlueSound Powernode loopt.

Verder is het mij ook een raadsel hoe het werkt, maar ja, voor mij is het de hoofdzaak dat het werkt.

 


Nog even een correctie / toevoeging op mijn bovenstaande antwoord.

Nu blijkt dat het geluid toch via de optische poort van de VIP5202 gaat, dit ondanks dat op de TV bij geluidsuitvoer HDMI (Powernode) staat.

Ik constateer dit omdat als ik de TV via de KPN afstandsbediening uitschakel maar nog niet de KPN ontvanger het geluid blijft doorlopen en dat kan natuurlijk alleen over de optische uitgang.

Maar ja, wellicht dit aan mijnhuidige configuratie met de BlueSound Powernode N330 en werkt het met een ander apparaat zoals een Soundbar weer helemaal anders.

 


@smith73 Ik kwam je topic tegen, heb je nog een oplossing gevonden? Het hangt dan inderdaad af van de beschikbaar opties qua aansluiten op jouw apparatuur en hoe je die keten vormt. 


Nee, ik heb geen oplossing gevonden.

Zowel contact opgenomen met de Support van Samsung als BlueSound maar beiden wijzen (uiteraard) naar de andere partij.

Voor zo ver ik het nu begrijp heeft dit met de HDMI protocollen te maken want daar zitten schijnbaar verschillen tussen met leverancier omdat die niet zijn gestandaardiseerd maar dit is mijn aanname en wordt ook enigszins door beide partijen herkend.

Maar ik heb een voorlopige oplossing d.m.v. de extra toegevoegde Toslink kabel tussen VIP5202 en de BlueSound.

Zolang ik een KPN TV abonnement heb is er geen probleem maar wil ik eventueel naar fiberglas van andere providers overstappen dan is het afwachten of dat net zo werkt.

Helaas geen fiberglas van KPN omdat wij in het Caiway gebied wonen.

 


Bedankt voor de reacties… Nee nog steeds niet gelukt hier,werk nog met 2 afstandsbedieningen. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de tijd er voor heb gehad om er echt voor te gaan zitten.


Nee, ik heb geen oplossing gevonden.

Zowel contact opgenomen met de Support van Samsung als BlueSound maar beiden wijzen (uiteraard) naar de andere partij.

Voor zo ver ik het nu begrijp heeft dit met de HDMI protocollen te maken want daar zitten schijnbaar verschillen tussen met leverancier omdat die niet zijn gestandaardiseerd maar dit is mijn aanname en wordt ook enigszins door beide partijen herkend.

Maar ik heb een voorlopige oplossing d.m.v. de extra toegevoegde Toslink kabel tussen VIP5202 en de BlueSound.

Zolang ik een KPN TV abonnement heb is er geen probleem maar wil ik eventueel naar fiberglas van andere providers overstappen dan is het afwachten of dat net zo werkt.

Helaas geen fiberglas van KPN omdat wij in het Caiway gebied wonen.

 

Bedankt voor jouw bevindingen. Fijn dat je dan tijdelijk een oplossing hebt gebonden en begrijpelijk dat je dan deze afweging maalt.

 

Bedankt voor de reacties… Nee nog steeds niet gelukt hier,werk nog met 2 afstandsbedieningen. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de tijd er voor heb gehad om er echt voor te gaan zitten.

 

Dan hoop ik dat je snel een oplossing kunt vinden! Ik hoor graag wat je toekomstige bevindingen zijn!Â