Skip to main content

Ik zie verschillende andere mensen met hetzelfde probleem en heb in een ander topic ook mijn probleem benoemd maar geen reactie. Dus vandaar een nieuw topic geopend:

Ik ervaar de volgende problemen:

  • Wegvallende wifi, waardoor thuiswerken niet optimaal is;
  • Tijdens live terugkijken loopt het programma vast en keert terug naar de live situatie
  • wachtwoord van expedia box (10A) wordt weer niet herkent
  • complete tv verbinding valt opeens weg en komt na enige minuten weer terug
  • apratuur die opeens geen verbinding kan maken met wifi na rest van wifi wel

er is van uit kpn al eens mee gekeken naar de verbinding die was prima is mij toen verteld maar naar enige tijd toch weer de terug kerende problemen

ben nu bij in staat om over te stappen naar een andere provider met me boeltje als het nu niet eens goed wordt opgelost

Die SMA kan je beter niet aansluiten op internet, daar krijg je alleen maar ellende van.Mocht je het toch persé willen, vraag dan KPN om een ZTE V10.

Kan ik ergens meer informatie vinden over de technische achtergrond van dit probleem?

Dat is niet echt bekend, maar misschien weet @wjb inmiddels meer.Maar volgens mij is het zo dat de V10 van ZTE alleen IGMP naar de ontvanger stuurt en de V10A ook naar andere apparaten.


bedoel je deze 

 

Nee, IGMP weet ik alles (in elk geval genoeg) van. Ik ben geïnteresseerd is het waarom en SMA (zonnepaneel omvormer) storing op het netwerk zou veroorzaken.


de tv verbinding is in elk geval niet opgelost kreeg net weer de volgende code stb nmc 400


Hoi @Daan Kerremans, welkom terug!
Ik zie dat je al goed geholpen wordt 😊! Deze foutcode (STB-NMC-400 Verbinding met zender verbroken) is toch een indicatie dat er ergens tussen de TV ontvanger en experiabox iets niet helemaal goed door komt. Het gebrek aan IGMP snooping of iets met eigen apparatuur is daar vaak de oorzaak van.


Het probleem is dat de monitoring van mijn zonnepanelen niet er af kan ivm garantie kwestie 

Begreep dat het probleem met de snooping misschien is opgelost met een experiabox 10 ipv een 10a klopt dit

 


Raar dat dat zo werkt bij jouw installateur, maar inderdaad lost een V10 dat op.

 


We kunnen onze modems alleen omruilen als deze aantoonbaar defect zijn en ook niet voor een specifiek type. Je krijgt in principe altijd een zelfde of nieuwer modem bij zo'n omruil. Hier hebben we het al wel eens over gehad @martijn197108, je weet dat dit geen oplossing is.

Je zou dan beter kunnen kiezen voor een eigen modem of een Fritzbox

 


Het probleem is dat de monitoring van mijn zonnepanelen niet er af kan ivm garantie kwestie 

Vaag verhaal... kan me nauwelijks voorstellen dat da klopt. Bedenk je dat zonnepanelen ook wel eens ergens geplaatst worden waar helemaal geen internet is. Dan kan het niet zo zijn dat dan de garantie vervalt. 

Maar goed ... misschien zijn die zonnepanelen niet van u, maar heeft u uw dak verhuurt? Dan wil de eigenaar van die zonnepanelen wellicht dat de omvormer verbonden is met internet. Zodat die een oogje in het zeil kan houden. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Wat u kunt proberen: zelf een Experiabox v10 aanschaffen op marktplaats. Mag ik misschien niet zeggen, maar ja ... het staat er nu. En of het echt de oplossing is weet ik niet zeker.

Of u kunt proberen of er een router tussen te zetten. Een goedkoop simpel dingetje, bij voorkeur zonder WiFi. 


In dit onderwerp werd dat SMA probleem ook besproken:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/solaredge-en-sma-sunnyboy-problemen-overstappen-is-de-oplossing-549547

 

En zie dan de laatste post van wjb: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/solaredge-en-sma-sunnyboy-problemen-overstappen-is-de-oplossing-549547/index3.html?postid=1477327#post1477327

 

De omvormers van SMA maken gebruik van IGMP en daar wringt de schoen.

 

 

​Zie ook hier bij SMA voor meer info: https://service-sma.force.com/customer/s/article/Configuring-the-IGMP-Protocol-in-SMA-Inverters?language=nl_NL

SMA Inverter which are implemented with the IGMP Protocol have "activated IGMP v3" protocol as default setting from firmware version 3.10.xx. This setting can usually be retained.

In certain cases it may be necessary to change the version of the IGMP protocol.
If, for example, you have other devices with different versions of the IGMP protocol in your network in addition to the SMA device, the automatic alignment between these devices often does not work properly and leads to errors in the data communication between the network devices.

 

Welke IGMP versie wordt er voor de TV-ontvangers gebruikt, is dat IGMP v2?

@Daan Kerremans , je zal dan contact moeten opnemen met de leverancier om die IGMP versie aan te laten passen in de SMA.


Zoals jullie terug kunnen  lezen is er een eigen router er tussen geplaatst en dit is niet de oplossing en tot betrekking van dr zonnepanelen gaat het om dat ik 25jaar fabrieks garantie heb als er monitoring is anders  minder 

Maar dat daar aantoe is het gewoon klote dat het niet na behoren werkt en de panelen en kpn zijn beide al meerdere jaren aanwezig maar ben nu het geklaag van vrouw en kids beu


We kunnen onze modems alleen omruilen als deze aantoonbaar defect zijn en ook niet voor een specifiek type. Je krijgt in principe altijd een zelfde of nieuwer modem bij zo'n omruil. Hier hebben we het al wel eens over gehad @martijn197108, je weet dat dit geen oplossing is.

 

Excuus, @Thomas .

Zoals jullie terug kunnen  lezen is er een eigen router er tussen geplaatst en dit is niet de oplossing en tot betrekking van dr zonnepanelen gaat het om dat ik 25jaar fabrieks garantie heb als er monitoring is anders  minder 

Maar dat daar aantoe is het gewoon klote dat het niet na behoren werkt en de panelen en kpn zijn beide al meerdere jaren aanwezig maar ben nu het geklaag van vrouw en kids beu

Dat vind ik echt bijzonder,Ik zou het nog een keer navragen.Wat als je de zonnepanelen via wifi verbind met een gastnetwerk van de V10A?Een gastnetwerk kan je in de webinterface aanzetten.


We kunnen onze modems alleen omruilen als deze aantoonbaar defect zijn en ook niet voor een specifiek type. Je krijgt in principe altijd een zelfde of nieuwer modem bij zo'n omruil. Hier hebben we het al wel eens over gehad @martijn197108, je weet dat dit geen oplossing is.

 

Excuus, @Thomas .

Zoals jullie terug kunnen  lezen is er een eigen router er tussen geplaatst en dit is niet de oplossing en tot betrekking van dr zonnepanelen gaat het om dat ik 25jaar fabrieks garantie heb als er monitoring is anders  minder 

Maar dat daar aantoe is het gewoon klote dat het niet na behoren werkt en de panelen en kpn zijn beide al meerdere jaren aanwezig maar ben nu het geklaag van vrouw en kids beu

Dat vind ik echt bijzonder,Ik zou het nog een keer navragen.Wat als je de zonnepanelen via wifi verbind met een gastnetwerk van de V10A?Een gastnetwerk kan je in de webinterface aanzetten.

Dat gaat voor mij helaas niet op heb namelijk  geen wifi op het model dat ik heb hangen 


pff, lastig zeg.

Misschien een RE200 wifiversterker kopen en die op het gastnetwerk verbinden?Dan kan je de omvormer op de ethernetpoort van dat ding aansluiting.Maar ik durf echt niet te zeggen dat dit helpt...


de tv verbinding is in elk geval niet opgelost kreeg net weer de volgende code stb nmc 400

Hoe heeft u de router aangesloten? De kabel van de Experiabox in de WAN poort? Heeft u de router gereset? Staat die niet in bridge modus? 

Kunt u in de avonduren, als u tv kijkt, niet even tijdelijk de omvormer afkoppelen? Dit om even zeker te weten of het echt door de omvormer komt.


Is het een raar idee om de omvormer zijn eigen netwerk te geven? Hang een (goedkoop) routertje tussen de omvormer en de rest van het netwerk en je bent het igmp verkeer kwijt.


@Daan Kerremans heb je nog n oplossing kunnen vinden?


Ben nu bezig om te proberen de protocollen van de sma omvormer te laten aanpassen