Skip to main content

Bij mij precies hetzelfde probleem. Alles geprobeerd maar er blijven haperingen aanwezig om de 30 seconden. Dus als ik het goed begrijp zit de vip5202 vol met bugs? Fijn zit ik dus nog minstens maanden lang met haperend beeld terwijl ik 60 euro per maand betaal!

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Hoi Maic, welkom hier! Jammer dat je kijkervaring niet zo goed is. Het is zeker niet zo dat het apparaat vol zit met bugs, hij werkt over het algemeen prima. Maar het kan voorkomen dat er verstoring optreedt. Dan gaan we samen kijken wat daar de oorzaak van kan zijn. Hoe is de Arris aangesloten op de Experia Box?  En hoe heb je de beeldscherminstellingen staan? 


Je hebt niet meer gereageerd, Maic. Dan ga ik er vanuit dat het gelukt is om dit probleem op te lossen. Mocht dat niet zo zijn, of je hebt aanvullende vragen, reageer alsnog.


Beste Erik,

 

Ik ben zelf even bezig geweest met uitzoeken waar de haperingen vandaan komen. Ten eerste mijn switch Netgear gs308 ondersteunt geen IGMP snooping. Mijn vorige tv-ontvanger de Arcadyan HMB2260 v2 had hier geen problemen mee maar de Arris VIP5202 schijnbaar wel. Dat is dus fijn kan ik een nieuwe switch gaan kopen! De beeldscherminstellingen kunnen bij de Arris niet op automatisch worden gezet want dan krijg ik ook haperingen. Deze moet vastgezet worden op 1080p. Nu zijn de haperingen grotendeels weg. Alleen bij terugkijken zie ik in het begin vaak haperingen en blokjes in beeld. Als het straks mogelijk is om zenders in 4K te kijken (of 4K films on demand) gaat dit wel problemen opleveren want dan wil ik niet de Arris op 1080p vast blijven zetten. De problemen liggen verder niet aan mijn internetverbinding want ik kan gewoon Youtube en Netflix kijken in 4K. Volgens mij zit er gewoon iets niet goed in de software van de Arris.


De ontvangers hebben onlangs wat aanpassingen gehad in wat ze wel en niet (goed) accepteren qua verbinding. IGMP snooping is daarbij wel essentieel. We bieden zelf hiervoor de Netgear GS105e aan. Is wat minder poorten dan de 308, maar als je daar dan alleen tv op aansluit kun je de 308 wellicht blijven gebruiken voor andere apparaten.


Ik heb de tv ontvanger nu direct met een kabel op de modem aangesloten en nog steeds haperingen/ framedrops. Ook met de tv ontvanger op 1080p. 2 switches vind ik niet nodig. Ik vind het raar dat ik bij jullie last heb van haperingen om de 30 seconden en bij NLEX waar ik hiervoor zat werkte alles perfect. Jammer dat je niet met een oplossing  komt voor de haperingen maar wel een switch aan mij probeert te verkopen.


Ik heb je eerdere bericht niet helemaal goed begrepen zie ik. Ik las het als dat de haperingen grotendeels weg waren nadat je de ontvanger van de switch had gehaald. Vandaar mijn suggestie voor de GS105e. Maar ik zie, nu ik teruglees n.a.v. je meest recente reactie, dat het ging om grotendeels weg na het vastzetten van de beeldscherminstellingen. Wil je jouw forumprofiel eens invullen? Dan ga ik aan deze kant kijken of ik rare dingen in je verbinding zie.


Ik heb het ingevuld.


Dank je, Maic. Ik zie niet iets specifieks eruit springen, maar we detecteren wel de haperingen. Daarom heb ik een technische melding kunnen aanmaken. Daar krijg je bevestiging van per sms en e-mail. De achterliggende afdeling neemt telefonisch contact met je op in de komende dagen om dit verder met je te bespreken.


Bedankt Erik. Ik wacht het telefoontje af.


We zijn er achter gekomen wat de oorzaak is van de haperingen. Auto motion plus op een Samsung tv kan niet omgaan met de VIP5202. Dus deze uitgezet en de haperingen zijn weg. Het beeld loopt nu alleen iets minder mooi.


Ah, goed om dat te weten. Dank voor je bericht! Jammer dat het beeld nu wel iets minder mooi loopt. De ontvangers krijgen regelmatig updates (dat laten we hier op het forum ook weten als het weer zo ver is), dus wellicht dat na een van de volgende updates de auto motion plus weer aankan.


Het beeld loopt nu alleen iets minder mooi.

Wat bedoel je hiermee?


Voorbeeld is bij RTLZ daar lopen de nieuwsbalken minder vloeiend zonder auto motion plus.


Voorbeeld is bij RTLZ daar lopen de nieuwsbalken minder vloeiend zonder auto motion plus.

Is dat dan schokkerig of zo?

Als dat namelijk zo is, dan zou ik verwachten dat KPN daar toch nog wel werk van zou maken. Dat hoort immers absoluut niet, ook niet zonder "auto motion plus".


Licht schokkerig. Ik vind het wel irritant maar daar is verder niets aan te doen. Youtube en Netflix zien er beter uit.


... maar daar is verder niets aan te doen.

En dat is dus het laatste wat ik zou zeggen, het kan toch niet zo zijn dat je je daar dan maar bij neerlegt!


Mmmh. Na rondzoeken ook bij kanaal 62 euronews, een 'trilling' net als rtl z. Dus is het niet zender gebonden.

 

De 5202 hoort nog eenzelfde update te krijgen gelijk aan de andere tv ontvangers. Misschien is het daarmee opgelost. :rolling_eyes:

Maar die laat nog altijd op zich wachten helaas,... 


wjb Ik kan KPN toch niet dwingen om te zorgen voor een vloeiend beeld? Het enige wat ik kan doen is aan het eind van het jaar overstappen.


wjb Ik kan KPN toch niet dwingen om te zorgen voor een vloeiend beeld? 

Klopt, je kunt KPN daartoe niet dwingen, maar dat is wat anders dan je erbij neer te leggen.

Met de hoeveelheid geld die je betaalt voor je abonnement mag je toch wel "eisen" dat er kwalitatief een goed product geleverd wordt. Daar horen schokkerige/trillende beelden mijns inziens niet bij.


Daar heb je een punt wjb ik zal ze nog een keer bellen als ik tijd heb. Ik krijg alleen het idee dat het een hardware probleem is. Volgens mij lukt het de VIP5202 niet om het signaal naar de tv te sturen met 50hz. Dat zou namelijk ook logisch verklaren waarom auto motion plus zorgt voor haperingen. Auto motion plus zet namelijk frames ertussen voor een meer vloeiend beeld. 


Waar staan de beeldscherminstellingen op in het menu van de TV ontvanger?


Nu staat het op auto. Net nog even geprobeerd op 1080p 50hz maar dit maakt geen verschil. Andere resoluties ga ik niet eens proberen omdat het gewoon moet kunnen worden uitgezonden op 1080p.


Alle Europese televisie modellen hebben een refreshrate die een veelvoud van 50Hz is.

Het is daarom verstandig om geen auto of UHD@60Hz te gebruiken.

Heb je overigens ook 1080i geprobeerd zodat alle "upscaling" door de televisie gedaan wordt en niet door de TV ontvanger?


1080i ook geprobeerd maar geen verschil met 1080p 50hz. De nieuwsbalk bij RTLZ of Al Jazeera loopt gewoon niet vloeiend.


Heb de werkloze samsung eens even van zolder gehaald,... 

 

TV ontvanger 5202 op 1080i en tv met auto motion plus op standaard vloeiend of uit. Geen schokkerig beeld of trillingen. Zelfs met bril bij mij niet te ontdekken.

Zet ik auto motion plus uit. Of standaard of vloeiend  echt enorm veel schokkerig beeld bij 1080p 50hz check maarbij trt Turk. 

 

Dus ik ga voor de optie; auto motion plus op standaard en tv ontvanger enkel op 1080i. Dan ervaren wij nergens geen trillingen of schokkerig beeld.