Skip to main content

Sinds gisteren ook een VIP 5202 geïnstalleerd (op advies van KPN) omdat vorige Arcadyar HMB 2260 blijkbaar te weinig intern geheugen heeft om Netflix en You Tube goed door te geven (liepen beide regelmatig vast)

Nu sinds gisteren geïnstalleerd maar gemerkt dat zowel beeld als geluid (ook radiozenders) regelmatig kort weg valt. Verdomd irritant.

HMB 2260 van andere kamer gehaald en daarmee geen probleem. (behalve oude probleem opnieuw vastlopen van Netflix en You Tube)

Iemand mij advies gegeven TV ook rechtstreeks op ethernet aan te te sluiten maar dan heb ik daarvoor denk ik splitter (TV ontvanger en TV) of switch nodig.
Dus resumerend:
1) Hoe wordt probleem uitvallen beeld en geluid VIP 5202 opgelost?
2) Kan iemand mij adviseren of (ook) directe TV aansluiting op Ethernet aansluiting goed idee is en op welke manier ik dit moet doen om met ethernet naar zowel VIP 5202 als TV te gaan?

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je bericht aangemaakt
 

 

Sinds gisteren ook een VIP 5202 geïnstalleerd (op advies van KPN) omdat vorige Arcadyar HMB 2260 blijkbaar te weinig intern geheugen heeft om Netflix en You Tube goed door te geven (liepen beide regelmatig vast)
...

Dus resumerend:
1) Hoe wordt probleem uitvallen beeld en geluid VIP 5202 opgelost?
2) Kan iemand mij adviseren of (ook) directe TV aansluiting op Ethernet aansluiting goed idee is en op welke manier ik dit moet doen om met ethernet naar zowel VIP 5202 als TV te gaan?

Mijn redelijk recente (Android) televisie (merk: Samsung) is met zowel een ethernet-aansluiten als WiFi uitgerust. De ethernet-aansluiting wordt op dit moment niet gebruikt en de telvisie is verbonden met het internet modem van de KPN.

De KPN TV-ontvanger die via HDMI is verbonden met de televisie gebruik ik alleen voor het (terug)kijken van televisie-programma’s. Om YouTube of streaming diensten te bekijken gebruik ik de verschillende apps die ik op de televisie heb geïnstalleerd. Via WiFi naar YouTube of streaming diensten in FullHD kijken werkt prima, zonder haperingen.

Ik heb helaas geen suggestie of oplossing voor je probleem.


Beste vtpeters,

allereerst dank voor je reactie.

Mijn TV via KPN ontvanger VIP 5202 (welke op ethernet aansluiting minder dan 3 mtr kabellengte van V10 KPN modem) aangesloten.

Ook als ik de WiFi gebruik dan nog geen probleemvrije uitzending van Netflix en You Tube.

Dit is dan ook de reden dat men mij adviseerde TV ook rechtstreeks met kabel op ethernet aan te sluiten. Hiervoor dan splitter nodig of zo omdat KPN ontvanger dus ook met ethernet verbonden is en ik maar een enkele aansluiting in de kamer heb. 

Dus mocht iemand andere oplossing/advies hebben dan hou ik me aanbevolen.

 

 

 


Beste vtpeters,

allereerst dank voor je reactie.

Mijn TV via KPN ontvanger VIP 5202 (welke op ethernet aansluiting minder dan 3 mtr kabellengte van V10 KPN modem) aangesloten.

Ook als ik de WiFi gebruik dan nog geen probleemvrije uitzending van Netflix en You Tube.

Dit is dan ook de reden dat men mij adviseerde TV ook rechtstreeks met kabel op ethernet aan te sluiten. Hiervoor dan splitter nodig of zo omdat KPN ontvanger dus ook met ethernet verbonden is en ik maar een enkele aansluiting in de kamer heb. 

Dus mocht iemand andere oplossing/advies hebben dan hou ik me aanbevolen.

Als je tv een ethernet-aansluiting heeft en je tv android-compatible is (zodat je de YouTube en Netflix app kunt installeren) dan zou je kunnen proberen of je de ethernet-kabel rechtstreeks op de tv kunt aansluiten en je YouTube en Netflix wel storingsvrij kunt bekijken.

Sluit je laptop of computer aan op de ethernet-kabel en gebruik speedtest om te kijken hoe snel je aansluiting is. Mogelijk heb je gewoon een te trage internet-aansluiting om video op hoge resolutie te bekijken. Dan ligt mogelijk de fout/storing bij KPN en moeten zij ervoor zorgen dat je voldoende snelheid hebt.


Zal eens gaan proberen met losse kabel aansluiting TV - Modem.

Via Wifi zijn snelheden (net om 11.45 u gemeten)
Upload: 92,8 Mbps

Download 85,4 Mbps


In een eerder bericht van komt volgens mij niet zo goed over hoe ik een en ander met elkaar heb verbonden.

De tv is via hdmi verbonden met de tv-ontvanger van de KPN. De is met een ethernet-kabel verbonden met het internet-modem.

Daarnaast is de tv via WiFi met het internet-modem verbonden. Over WiFi streamen de YouTube, HBOmax, Disney+, etc. apps hun signaal. Hoewel de tv volgens mij 4K technisch aan kan stream ik op max. FullHD (1080p).


Heb mijn snelheden met vaste kabel gemeten en heb bijna (ietsje pietje beter maar was ook op ander moment dus...) Lijkt mij dus geen verschil op te leveren.


Dan is dus je bedraadde verbinding met internet goed (genoeg) om YouTube en Netflix te streamen, lijkt me.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alle streaming diensten zoals NPO Plus, HBOmax, Viaplay, YouTube, etc. rechtstreeks op mijn televisie bekijk (via de apps die ik op de tv heb geïnstalleerd). Ik heb geen ervaring met het bekijken van dit soort diensten via de KPN televisie-ontvanger. Dat is ontstaan toen ik afgelopen zomer een Viaplay abonnement wilde afsluiten en dit via KPN het enkele dagen duurde voordat ik kon kijken. Bij Viaplay rechtstreeks was het meteen geregeld en kon ik, nadat ik ook hun app op de tv had geïnstalleerd, meteen kijken.

Ik vrees dat ik je niet verder kan helpen.
Wel wil ik je hierbij ‘t advies geven om, als dat mogelijk is, de streaming dienst(en) niet via je KPN abonnement te laten lopen, maar deze rechtstreeks bij de aanbieder. Zo haal je de KPN er tussenuit en gebruik je ze alleen nog maar voor internet (en evt. televisie). Je televisie moet dan wel de mogelijkheid bieden om (via apps) rechtstreeks bij de streaming dienst in te loggen en zo je series en films te kijken.


Hoi @coogie

Problemen met geluid op nieuwe ontvanger dus. Dat is niet zo mooi.

Ik ben nu wel benieuwd hoe de 5202 is aangesloten op het modem? Dat is mij niet duidelijk omdat je aangeeft dat je een switch of splitter nodig hebt. 

En heeft de ontvanger al een reset gehad? Maakt dat nog verschil? Heb je verder nog een soundbar of iets erop aangesloten?


De VIP 5202 in de huiskamer is met ethernet kabel direct op aansluiting in de muur (ca 1,5 mtr van ontvanger) rechtstreeks op poort van modem aangesloten.  Modem ca 4 mtr van TV verwijderd. Van TV ontvanger naar TV is met HDMI kabel. Lijken me dus zeer goed omstandigheden. 

Dacht dat probleem niet meer speelde maar volgens mijn echtgenote speelt nog steeds en ook eergisteren en gisteravond ik zelf ook weer geconstateerd dat beeld en geluid soms heel kort weg vallen. Kortom van ene probleem (vastlopen NetFlix en You Tube wat op dit moment beneden met VIP 5202 niet meer speelt) in ander probleem terecht gekomen. Nu probleem NetFlix en YouTube beneden niet meer speelt zou je bijna zeggen die 2 oude ontvangers boven ook te vervangen oor VIP 5202 maar het wegvallen van beeld en geluid natuurlijk waardeloos.

Kortom, van ene probleem in andere terecht gekomen. Zou van KPN el eens willen weten wat ik hieraan doen moet/kan.

P.S.

Aaansluitintgen op modem in meterkTussen de TV ontvanger op 1e etage en die op zolder zit wel een switch die overigens tot nu toe nog nooit tot problemen geleid heeft.  (1 aansluiting naar modem, 

 


Sorry, drukte te vroeg op verzenden. Wil ook nog even de aansluitingen  op modem (in de meterkast beneden) uitleggen:

1x uitg aansluiting modem >TV beneden 

1x uitg aansluiting modem > PC 1e etage (nooit problemen)

1x uitg aansluiting modem > switch bij modem

3x uitg aansluiting switch > 1x naar TV boven 1x naar aansluiting op slpkmr 1e etage, 1x  naar aansluiting op zolder

 

 

3x aansluiting switch 


Je geeft aan een switch in het netwerk. Welk merk en type is dat? Ondersteund die IGMP Snooping? Dat is wel een vereiste voor goede tv. 


Nee, de switch is alleen geplaatst voor de kabels naar de TV en PC boven. De TV ontvanger beneden is direct op de modem aangesloten.


Maar hij zit wel in het netwerk. Dus hij moet wel voldoen aan IGMP Snooping. Ook al zitten er geen ontvangers op aangesloten, het kan nog voor storing zorgen. 


Het is een NetGear Pro Safe GS 105E, destijds door KPN zelf meegeleverd met een nieuw Modem V10 (omdat wij 3 ontvangers hebben)

Mag toch aannemen dat deze dan aan alle voorwaarden voldoet die KPN aan een dergelijk netwerk stelt.


Ja de GS105E ondersteunt IGMP Snooping, tenzij... je dat zelf uitgezet hebt🤔


Ik zou niet weten hoe dat moet maar zou zo maar kunnen. Hoe controleer ik dat en hoe zet ik weer aan? 


Gisteravond viel van TV weer diverse keren geluid en beeld kort weg en poosje snel achter elkaar. Duurde zeker zo'n 2 uur. Daarna minder maar geluid komt wel later. Vandaag nog niet uitgeprobeerd.

 


Dat is een goede switch inderdaad. Als je daar verder niets mee hebt gedaan staat het aan. 

Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan ga ik eens verder in jouw verbinding duiken. 

Want het is enkel de tv waar je last van hebt? Of ervaar je ook problemen met het internet?


Heb mijn profiel aangepast.

Heb gisteravond mijn modem gereset maar geen resultaat. Consequentie was wel dat ik overal mijn wifi code weer in moest voeren om internetverbinding te krijgen.

Overigens is de internetverbinding gewoon erg goed, totaal geen problemen, ook niet wat snelheid betreft.

 


Alleen de 5202 geeft dus nog problemen. Deze is aangesloten met bijgeleverde kabel op het modem? Ook is mij nog niet duidelijk of de ontvanger wel gereset is. Ik hoor graag als je dat gedaan hebt. 


Probleem niet opgelost. Switch ertussenuit gehaald maar ook dan valt beeld en geluid regelmatig uit, verdomd irritant. Nu dus ook geen directe ethernetkabelverbinding met as consequentie dat Netflix en You Tube weer regelmatig vastlopen. Ja ik heb de 5202 meerder keren opnieuw gereset. (o.a nieuwe start) Nu het volgende gedaan:
1) de VIP 5202 losgekoppeld en vervangen door “oude” ontvanger 2260 (van boven) 
Deze nu via GSE switch aangesloten d.w.z. switch direct met ethernet kabel op aansluiting modem, 1x van switch naar 2260 met ethernet aansluiting en vandaar met ethernetkabel naar TV en  tussen 2260 en TV HDMI kabel.

Gevolg:
Geen beeld/geluid haperingen meer en reactietijd bij overschakelen zenders veel sneller dan met 5202 maar NetFlix en YouTube lopen ook nog steeds vast via draadloze verbinding d.w.z. dat ik dan terug ben bij startprobleem. 

Voordeel met switch is dat ik dan ook directe kabelverbinding heb tussen TV en ethernet aansluiting
Bij kabelverbinding geen problemen met Netflix en YouTube. Is echter alles nogal omvangrijk. 

 

 


Hallo @coogie als je de 5202 nu eens ‘boven' aansluit, heb je de problemen dan ook, zo ja, dan ligt het dus duidelijk aan de 5202.

 


Sorry JanD,  helemaal vergeten te vermelden maar heb 5202 boven geïnstalleerd en tot nu toe geen  noemenswaardige problemen d.w.z. geen uitval beeld/geluid en geen vastlopen NetFlix en YouTube.

Wat ik wel merk is dat de 5202 met beeld en geluid trager is bij overschakelen van zenders.
Dit is ook boven nog het geval. (en voorheen ook beneden met de 5202)


Hallo @coogie dan ligt het waarschijnlijk ook niet aan de 5202 en mioet de oorzaak elders gezocht worden.

Succes.

 


@coogie Als je de 5202 boven hebt aangesloten, is dat dan met een andere hdmi-kabel? Zo ja, zou je de 5202 dan eens (boven) willen aansluiten met de hdmi-kabel van beneden?