Skip to main content

Nou, waar de laatste update de vertraging van het kastje weer had gerepareerd is er vanavond weer een geheel nieuw probleem. Het beeld en geluid staan heel vaak stil en haperen, waardoor het geluid stottert. Soms komt dan ook een melding met foutcode stb-nmc-400 in beeld. Opnieuw kastje opstarten helpt niet helaas. Wel kan ik via de iTV app van de televisie kijken, maar dat beeld is zoals bekend qua kwaliteit een stuk minder. Langzaam begin ik toch spijt te krijgen van de verlenging van ons contract in oktober. Wat kan er nu weer aan de hand zijn?

 

Admin: nieuw topic voor je vraag aangemaakt

Beste Admin,

 

Waarom is hiervoor een nieuw topic aangemaakt? 
 

Inmiddels wel een update. Ik heb toch maar gebeld met de klantenservice. Eerste persoon die ik aan de telefoon kreeg dacht me goed te helpen, maar daarvoor moest ik mijn modem resetten. Aangezien ik daarin veel persoonlijke instellingen had gemaakt, zoals Port forwards, heb ik hem specifiek gevraagd of deze instellingen bewaard zouden blijven. Het heeft mij namelijk heel veel tijd gekost om al die instellingen goed erin te zetten. Dat garandeerde hij, want die zouden in de cloud staan en het modem zou deze zelf weer ophalen. Na reset stond WiFi lampje ineens weer aan, terwijl ik gezien mijn eigen WiFi netwerk die juist had uitgezet. Volgens de medewerker zouden mijn instellingen snel weer terug worden komen, dus verder gegaan met de televisie kastjes. Omdat de eerste bij de software update op 20% bleef hangen, wilde hij bij ons tweede kastje kijken of die wel goed ging. Toen die echter ook op 20% bleef hangen werd ineens de verbinding verbroken omdat het bereik van de medewerker van de klantenservice was weggevallen? Heel bijzonder. Ik hoopte nog dat hij mij zelf terug zou bellen, maar toen dat niet gebeurde kon ik opnieuw meer dan een kwartier in de wachtrij staan. Nieuwe medewerker kon me helaas niet doorverbinden met die andere collega, dus alles opnieuw verteld. Gelukkig wel een klacht opgenomen, maar verder kon ze me niet helpen. Wel gaf ze mij aan dat er helemaal geen instellingen in de cloud worden bewaard en deze dus niet terugkomen. Zit nu dus met 2 vastgelopen televisiekastjes en een modem die al zijn instellingen kwijt is! Behoorlijk gefrustreerd dus en hoop morgen teruggebeld te worden over in ieder geval de televisie. Voor wat betreft die instellingen: welke manier is er om die terug te krijgen? Aangezien ik de klantenservice bewust heb gevraagd of het wel echt nodig was om die reset te doen en ik de belofte kreeg dat alle port forwardings automatisch vanuit de cloud terug zouden worden gezet verwacht ik wel dat KPN dit voor mij regelt.

 

Ik moet toch wel even kwijt dat de kwaliteit van KPN behoorlijk dalende is de laatste maanden en ik serieus spijt heb dat ik mijn contract in november heb verlengd.


Hi @ReinierVdP, op deze manier kunnen we je beter helpen dan in een algemeen verzameltopic, daarom is je bericht afgesplitst naar een eigen topic. Rot dat de tv-ontvangers sinds kort niet lekker werken, ondanks dat 't beter werkte sinds de laatste update. Het contact met de klantenservice heeft het niet beter gemaakt lees ik. Jammer dat het zo gelopen is.

Wat de instellingen betreft: deze worden deels in de cloud bewaart. Dit geldt specifiek voor de WiFi instellingen, zoals de netwerknaam en het wachtwoord, zodat je die niet opnieuw hoeft in te stellen na een reset. Ik zou je heel graag vertellen dat ik je zelf gemaakte instellingen voor je kan terughalen of herstellen, maar dat kan helaas niet. Ik kan je alleen aanraden om de benodigde instellingen opnieuw in de Experia Box te zetten zoals je ze wilt hebben. 

Hoe staat het er intussen voor met de tv-ontvangers, werken ze weer? Foutcode STB-NMC-400 geeft aan dat de verbinding met de zender verbroken is. Dit heeft in de meeste gevallen te maken met de verbinding tussen de Experia Box en de tv-ontvangers. Hoe zijn de tv-ontvangers verbonden met de Experia Box, en zit er andere apparatuur tussen? 


Beste @Alexandra,

 

Hartelijk bedankt voor het antwoorden. Het contact met de klantenservice heeft het inderdaad niet beter gemaakt helaas. Wat zegt over de persoonlijke instellingen, daar was ik juist vooraf al bang voor. Een vorige keer is me dat namelijk ook al overkomen na telefonisch contact met de klantenservice. Toen ben ik ongeveer 2-3 uur bezig geweest om alle port forwardings voor de NAS weer goed te zetten, zodat hij veilig van buitenaf benaderbaar is en kan backuppen naar een NAS elders en terug. Zondagavond heb ik dit ook expliciet aangegeven aan jouw collega en die beloofde echt dat dit proces nu was veranderd en ik zeker te weten deze instellingen terug zou krijgen. Ook betwijfelde ik al of resetten van het modem de oplossing zou zijn, maar volgens de medewerker kon het niets anders zijn dan het modem. Luister anders de opname maar terug. Ik heb nu ook weinig zin om opnieuw 2-3 uur van mijn kostbare tijd te besteden als gevolg van een fout vanuit KPN. Ik verwacht dan ook dat er toch een manier wordt gevonden dat KPN zelf deze instellingen terug zet, desnoods door een monteur.

 

De tv-ontvangers werken helaas nog niet. Er schijnt nu een storing te zijn. Daarover kreeg ik een sms gisterochtend. Volgens de website zou de storing uiterlijk gisteravond om 21 uur verholpen zijn, maar om 20.48 uur kreeg ik een nieuwe sms dat de reparatie langer duurt dan verwacht en ik geïnformeerd wordt wanneer de reparatie is gelukt. Ik weet overigens niet wat de storing precies betreft en wanneer ik nu kan verwachten dat de storing is verholpen.

 

Kortom: helaas nog steeds behoorlijk ontevreden. Ik wacht de afwikkeling dan ook af, maar afhankelijk van hoe dit loopt kijk ik langzaam toch naar de mogelijkheden om als gevolg van de aanstaande prijsstijging tussentijds mijn contact te beëindigen en over te stappen. Dit is immers al de zoveelste storing met het tv kastje de afgelopen maanden. Eerste de enorme trage en eigenlijk onwerkbare box, later een grote landelijke storing waardoor we gaan televisie konden kijken, onlangs kwam de traagheid opnieuw en nu dit.


@ReinierVdP Ik begrijp het heel goed, en het spijt me dat het zo gelopen is. Het is niet mogelijk om de instellingen voor je te herstellen of te laten herstellen, ik kan je alleen aanraden om de gewenste instellingen weer in het modem te zetten.

 Ik heb je gegevens erbij gepakt, met de gegevens die je in je forumprofiel hebt gezet. De storing speelt inderdaad nog. Je kan de voortgang van de storing hier in de gaten houden, en daar aangeven dat je op de hoogte gehouden wilt worden. De verwachting is dat de storing vanavond om uiterlijk 18.00 opgelost is. Zo gauw de storing opgelost is, zullen de tv-ontvangers weer opstarten. Ik hoop dat de storing nu snel verholpen is, er wordt aan gewerkt,excuus voor het ongemak!