Skip to main content

Sinds enige tijd hebben we met steeds grotere regelmaat even een stilstaand beeld. vaak nog geen seconde maar toch.
Zojuist heb ik via de KPN site een test van mijn lijn, modem, kabels en TV box gedaan en KPN heeft geconstateerd dat daar iets niet goed zit en ik moet de kabels vervangen. Dat heb ik gedaan maar ik kan niet zoals zij zeggen hooguit 2 meter kabel van het modem afzitten. EN dat is natuurlijk ook onzin ik heb daarmee al jaren goed beeld gehad. HElaas is dit nu de tweede keer dat dit gebeurt en de vorige keer heeft KPN de buiten kabels aangepast waarna het beter was.
Nu begint het dus opnieuw en opnieuw zie ik op het modem binnen 10 minuten na restart bijna 6000 errors op 1 van de bonding kabels. 

Wie heeft enig idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt.

Beste @JGJ001 

Wat vervelend dat je problemen ervaart met de verbinding. Zou je eens een screenshot willen plaatsen van de errors? Hebben we het dan over de CRC en/of FEC errors die je bedoeld? 🤔


Jammer dat je zo'n haperende verbinding hebt, JG! Wat je beschrijft klinkt niet ideaal. WIl je jouw profiel invullen en dat hier even laten weten? Dan ga ik vanaf hier de boel doormeten. Kun je ook nog voor me beschrijven hoe het spul bij jouw thuis aangesloten is? Dus wat er aan elkaar zit, en of dat met rechtstreekse kabels is of dat er nog dingen tussenzitten (switches, access points, draadloze verbindingssets). Ervaar je ook problemen met andere diensten dan tv?


Jammer dat je zo'n haperende verbinding hebt, JG! Wat je beschrijft klinkt niet ideaal. WIl je jouw profiel invullen en dat hier even laten weten? Dan ga ik vanaf hier de boel doormeten. Kun je ook nog voor me beschrijven hoe het spul bij jouw thuis aangesloten is? Dus wat er aan elkaar zit, en of dat met rechtstreekse kabels is of dat er nog dingen tussenzitten (switches, access points, draadloze verbindingssets). Ervaar je ook problemen met andere diensten dan tv?

 

Je bent nog niet weer teruggekomen, JG. Zijn de problemen verholpen? Zo niet, dan hoor ik het graag.


Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels contact gehad met @KPNwebcare via twitter. Zij zagen ook gekke zaken op de lijn in de avond. Echter de volgende ochtend was dit weer verdwenen. 
Nu heb ik een 100Mb/ 10Mb verbinding en soms resulteert dit in 107mb down en meestal plm 45Mb up maar ook regelmatig meet ik  een hoger up speed dan down speed. De hogere up speed zie ik vooral smorgens als ik alleen thuis zit. s’Avonds zie ik altijd de lagere snelheden en dat komt waarschijnlijk omdat de TV dan aan is en mijn 2 kids boven zitten te gamen.
Tijdens de gemelde problemen zag ik echter hooguit 11 down/ 45 up en het lijkt er op dat de drukte op de lijn de TV doet haperen.
Dit mag lijkt mij niet voorkomen. de TV zou ten alle tijden voorrang moeten krijgen op het andere data verkeer. Ik zie echter geen mogelijkheid om dit op de V10 router in te stellen.

In overleg met @KPNwebcare heb ik echter tijdelijk de lijn op 200MB gezet. Sindsdien heb ik nog geen problemen gezien. Echter ik wil niet die 200Mb aanhouden omdat dit mij weer €9,- extra kost en  het abonnement van KPN is dan al bijna €100,- en dat is me echt te veel.
 

De vraag is dus wat er gaat gebeuren als ik de snelheid weer omlaag zet. Ik ben bang dat ik dan het zelfde probleem weer ga krijgen.
Wat kan ik doen om de TV wel goed te laten werken en de rest dan maar langzamer?
Kan KPN dit aanpassen in mijn router?

Met vriendelijke groet,
Jacob.


TV krijgt standaard al voorrang, Jacob. Het feit dat je een lagere meting hebt op het moment dat de tv aan staat en ook anderen in huis internet gebruiken is ook niet raar. Maar je zou op dat moment dan inderdaad wel gewoon een normale tv-ervaring moeten hebben. Ik durf niet direct te zeggen wat het gaat doen als je de snelheid weer terugzet. Het zou niet moeten uitmaken. Vul je profiel alsjeblieft, en geef hier aan als je dat gedaan hebt, dan kan ik ook even meekijken,Â