Skip to main content

Beste mensen,

Ik had de volgende vraag: heb sinds een week de LG 65” G1 4K televisie. Nu maak ik gebruik van een normale HD ontvanger, die bij mijn vorige tv prima deed. Alleen heb ik nu het idee dat mijn beeldkwaliteit (scherpte) soms minder is dan op mijn oude tv. Heeft dit te maken met het feit dat het een grotere TV is? Hoor welles des te groter het scherm, des te minder de HD zenders zijn?

Hallo @Wesley221 , set in je tv-toestel alle beeldinstellingen eens gewoon op standaard/default en bij de de KPN-decoder de beeldinstellingen op HD en AUTO.

Heb je nu beter beeld?

 


Als het beeld groot is (en dat is 65inch) dan zou dat best kunnen. Begin eerst maar eens met alle beeldverbeteraars uitzetten. Ga dan eens spelen met de instellingen van de decoder. Bij de een is 1080i het beste, bij de ander weer 1080p etc. Dat is per tv verschillend.


Hallo @Wesley221 , set in je tv-toestel alle beeldinstellingen eens gewoon op standaard/default en bij de de KPN-decoder de beeldinstellingen op HD en AUTO.

Heb je nu beter beeld?

 

Hallo @JanD ,

De beeldinstellingen heb ik op standaard staan, maar zal hem eens op automatisch op HD stond hij ook al zetten op de decorder. Heb wel alle beeld verbeteraars uit staan, u hoort van mij als ik het geprobeerd heb. Bedankt alvast


Als het beeld groot is (en dat is 65inch) dan zou dat best kunnen. Begin eerst maar eens met alle beeldverbeteraars uitzetten. Ga dan eens spelen met de instellingen van de decoder. Bij de een is 1080i het beste, bij de ander weer 1080p etc. Dat is per tv verschillend.

Hallo @SledgehammerNL ,

Ik heb alle beeldverbeteraars al uitstaan, mijn decorder had ik altijd op 1080p staan maar nooit geen problemen. Zal hem eens op 1080i of automatisch zetten dan kijken, maar het zou best aan de grootte van scherm liggen denk ik. U hoort van mij, bedankt alvast


Hallo @Wesley221 , set in je tv-toestel alle beeldinstellingen eens gewoon op standaard/default en bij de de KPN-decoder de beeldinstellingen op HD en AUTO.

Heb je nu beter beeld?

 

Hallo @JanD ,

Heb het geprobeerd alles op standaard te zetten, daar word het beeld juist slechter van. Tussen automatisch en 1080p@50 zit eigenlijk geen verschil. Ligt gewoon aan de grote van het scherm dan. Ik gebruik wel een hele dure hdmi kabel maar dat zal het probleem niet zijn lijkt mij?


Als het beeld groot is (en dat is 65inch) dan zou dat best kunnen. Begin eerst maar eens met alle beeldverbeteraars uitzetten. Ga dan eens spelen met de instellingen van de decoder. Bij de een is 1080i het beste, bij de ander weer 1080p etc. Dat is per tv verschillend.

Hallo @SledgehammerNL ,

Ik heb alle beeldverbeteraars al uitstaan, mijn decorder had ik altijd op 1080p staan maar nooit geen problemen. Zal hem eens op 1080i of automatisch zetten dan kijken, maar het zou best aan de grootte van scherm liggen denk ik. U hoort van mij, bedankt alvast


Hallo @SledgehammerNL ,

Met de ruisonderdrukking op automatisch word het beeld op bepaalde zenders iets beter, maar dat is dan alleen te zien als je met je neus op het scherm zit. Het word niet scherper, wel iets minder ruis maar zo op blote oog bijna niet te zien. Kan het zijn omdat ik misschien een hele dure HDMI kabel gebruik? Of zoals u al zei ligt aan het formaat van de televisie?


Hallo @Wesley221 

Ik gebruik wel een hele dure hdmi kabel maar dat zal het probleem niet zijn lijkt mij?

Zelfs de goedkope HDMI-kabel van de Action is goed genoeg, alleen voor de grotere lengtes, dus langer dan 1,5 meter is een betere kwaliteit aan te bevelen.

Verder zou ik gewoon een beetje experimenten, je kunt er niets kanpot aan maken en als het helemaal uit de hand loopt reset je gewoon alles weer en begin je weer overnieuw.

Succes.

 


Als het beeld groot is (en dat is 65inch) dan zou dat best kunnen. Begin eerst maar eens met alle beeldverbeteraars uitzetten. Ga dan eens spelen met de instellingen van de decoder. Bij de een is 1080i het beste, bij de ander weer 1080p etc. Dat is per tv verschillend.

Hallo @SledgehammerNL ,

Ik heb alle beeldverbeteraars al uitstaan, mijn decorder had ik altijd op 1080p staan maar nooit geen problemen. Zal hem eens op 1080i of automatisch zetten dan kijken, maar het zou best aan de grootte van scherm liggen denk ik. U hoort van mij, bedankt alvast


Hallo @SledgehammerNL ,

Met de ruisonderdrukking op automatisch word het beeld op bepaalde zenders iets beter, maar dat is dan alleen te zien als je met je neus op het scherm zit. Het word niet scherper, wel iets minder ruis maar zo op blote oog bijna niet te zien. Kan het zijn omdat ik misschien een hele dure HDMI kabel gebruik? Of zoals u al zei ligt aan het formaat van de televisie?

Het is inderdaad experimenteren. Je hebt nu een 4K tv terwijl die resolutie niet wordt aangeleverd door de ontvanger. Als je de ontvanger dan op UHD zet zorgt de ontvanger voor het upscalen naar 4K. Dit kun je ook aan te tv overlaten..of zelfs allebei. Proberen is het devies. Maar het is natuurlijk wel zo dat als de uitzending bijvoorbeeld 720p of 1080i is, er resolutie geforceerd toegevoegd wordt het aantal beeldpuntjes (pixels) van jouw tv. Dat kan er voor zorgen dat sommige beelden er op een FHD er beter uit zien dan UHD. Het toevoegen van die pixels kan een minder scherp beeld veroorzaken. Het beste beeld geven de glaszenders (661, 662 en verder). Mits je glasvezel hebt natuurlijk.


Als het beeld groot is (en dat is 65inch) dan zou dat best kunnen. Begin eerst maar eens met alle beeldverbeteraars uitzetten. Ga dan eens spelen met de instellingen van de decoder. Bij de een is 1080i het beste, bij de ander weer 1080p etc. Dat is per tv verschillend.

Hallo @SledgehammerNL ,

Ik heb alle beeldverbeteraars al uitstaan, mijn decorder had ik altijd op 1080p staan maar nooit geen problemen. Zal hem eens op 1080i of automatisch zetten dan kijken, maar het zou best aan de grootte van scherm liggen denk ik. U hoort van mij, bedankt alvast


Hallo @SledgehammerNL ,

Met de ruisonderdrukking op automatisch word het beeld op bepaalde zenders iets beter, maar dat is dan alleen te zien als je met je neus op het scherm zit. Het word niet scherper, wel iets minder ruis maar zo op blote oog bijna niet te zien. Kan het zijn omdat ik misschien een hele dure HDMI kabel gebruik? Of zoals u al zei ligt aan het formaat van de televisie?

Het is inderdaad experimenteren. Je hebt nu een 4K tv terwijl die resolutie niet wordt aangeleverd door de ontvanger. Als je de ontvanger dan op UHD zet zorgt de ontvanger voor het upscalen naar 4K. Dit kun je ook aan te tv overlaten..of zelfs allebei. Proberen is het devies. Maar het is natuurlijk wel zo dat als de uitzending bijvoorbeeld 720p of 1080i is, er resolutie geforceerd toegevoegd wordt het aantal beeldpuntjes (pixels) van jouw tv. Dat kan er voor zorgen dat sommige beelden er op een FHD er beter uit zien dan UHD. Het toevoegen van die pixels kan een minder scherp beeld veroorzaken. Het beste beeld geven de glaszenders (661, 662 en verder). Mits je glasvezel hebt natuurlijk.

@SledgehammerNL 

Ik heb geen 4K ontvanger, had ik aangevraagd maar die is niet leverbaar op moment volgens de klantenservice. Ik heb hem dus op 1080p@50 staan, uhd heeft deze ontvanger niet. Maar u zegt kan het upscalen ook door de tv kan, wat is dan de beste instelling? 

 

 


@Wesley221 de G1 heeft zoiets als superresolutie.

Ik ken LG niet dus je moet even in het menu zoeken.


@SledgehammerNL 

Dat heeft hij inderdaad, meerdere opties laag, middel of hoog. Dus daar zou ik ook al iets mee kunnen bereiken?


@SledgehammerNL

Dat heeft hij inderdaad, meerdere opties laag, middel of hoog. Dus daar zou ik ook al iets mee kunnen bereiken?

Gewoon proberen.


Mensen kiezen voor hun kamer tegenwoordig al gauw een (“iets”) te grote tv. Je zit toch niet te dichtbij het scherm hè. Aanbevolen voor HD 2 x de beelddiagonaal of meer om geen (of nauwelijks) de beeldpunten te zien. Bij 65 inch dien je dus bij voorkeur niet dichter bij te zitten dan 3 meter 30 cm.

1 inch = 2,54 cm. 65 inch dus 165,1 cm. x 2 geeft die 3,30 meter. Scherm/oog afstand.

Voor 4k beelden kan je er dichter op, maar dat hebben we de komende jaren nog niet echt voor ‘gewone’ televisie.

Verder mag ik hopen dat je wel een HD ontvanger van Arris of Arcadyan hebt. (?)


-


Mensen kiezen voor hun kamer tegenwoordig al gauw een (“iets”) te grote tv. Je zit toch niet te dichtbij het scherm hè. Aanbevolen voor HD 2 x de beelddiagonaal of meer om geen (of nauwelijks) de beeldpunten te zien. Bij 65 inch dien je dus bij voorkeur niet dichter bij te zitten dan 3 meter 30 cm.

1 inch = 2,54 cm. 65 inch dus 165,1 cm. x 2 geeft die 3,30 meter. Scherm/oog afstand.

Voor 4k beelden kan je er dichter op, maar dat hebben we de komende jaren nog niet echt voor ‘gewone’ televisie.

Verder mag ik hopen dat je wel een HD ontvanger van Arris of Arcadyan hebt. (?)


@PeterG 

Ik zit er meer dan 3,30 meter vanaf, anders had ik nooit dit formaat genomen. En wat ik weet staat er op mijn ontvanger 2952, of daar meerdere types van zijn geen idee?

 


Okee. En je hebt de Arris vip2952, dat is ook prima. Heb ik ook.

Zet de beeldinstelling op de ontvanger op 1080i, 1080p 50 of auto. En álle 'beeldverbeteraars’ op de tv uit (op de betr. hdmi ingang).

Heb je glasvezel kijk dan de eerste 10 zenders via 661 t/m 670. Dat scheelt ook een stuk. Het beeld van KPN via koperkanalen, met 'maar’ 7,2 Mb/s, vind ik niet helemaal denderend op grote formaten (50 in'’ of meer). Best verschil met hetzelfde formaat via kabel of de 12 Mb/s kanalen 661 - 670.

Nu maak ik gebruik van een normale HD ontvanger, die bij mijn vorige tv prima deed.

Tja, 'vorige’ tv…. daar geef je geen info over. Als bv beeldformaat.


Okee. En je hebt de Arris vip2952, dat is ook prima. Heb ik ook.

Zet de beeldinstelling op de ontvanger op 1080i, 1080p 50 of auto. En álle 'beeldverbeteraars’ op de tv uit (op de betr. hdmi ingang).

Heb je glasvezel kijk dan de eerste 10 zenders via 661 t/m 670. Dat scheelt ook een stuk. Het beeld van KPN via koperkanalen, met 'maar’ 7,2 Mb/s, vind ik niet helemaal denderend op grote formaten (50 in'’ of meer). Best verschil met hetzelfde formaat via kabel of de 12 Mb/s kanalen 661 - 670.

Nu maak ik gebruik van een normale HD ontvanger, die bij mijn vorige tv prima deed.

Tja, 'vorige’ tv…. daar geef je geen info over. Als bv beeldformaat.

 @PeterG

Ik heb alles zo staan zoals u zegt, alle beeldverbeteraars uit en resolutie op 1080p. Ik gebruik alleen de zenders 661 t/m 670 voor de Nederlandse zenders, mijn vorige tv was aan LCD LG 42” dus wat u zegt formaat is in dit geval het probleem😋


Als sinds er tv bestaat: een groter beeld oogt minder scherp. De 1920 x 1080 beeldpunten zijn ook over een groter oppervlak verspreid natuurlijk. (ook op een 4k/UHD tv blijft HD...HD)
Ik kán me niet voorstellen dat het nu écht minder is, dat kan je zien als je je oude tv er weer even aan hangt.
Als je aan het formaat gewend bent en het beeld, elke tv is anders, dan zal je best ‘lekker’ kijken.:sunglasses:


Hallo @PeterG in het ‘oude’ Digitenne-tijdperk werd ook geadviseerd om Digitenne alleen te gebruiken bij tv's met een maximale diameter van 40 inch i.v.m. beeldkwaliteitsverlies. Hoe het met de huidige Digitenne met HD is weet ik niet.

 


@JanD . Digitenne geeft een wat mooier beeld dan Interactieve TV bij KPN, de HD"glas” kanalen uitgezonderd.

Maar de nadelen van Digitenne wegen niet op tegen de voordelen van i-tv. Als pauzeren, opnemen, terugkijken, kijken v.a. begin.