Skip to main content

Hallo,

 

Sinds deze week heb ik een nieuwe 4K UHD 55 inch OLED TV, specifiek de LG OLED55C9PLA. De beeldkwaliteit van bijvoorbeeld Netflix is goed, maar de kwaliteit van de interactieve TV is zeer slecht. Het beeld is onscherp, kleuren zijn flets etc. Het lijkt alsof ik in SD/analoog aan het kijken ben. Duidelijk slechter dan op de 40 inch Full HD LCD tv die ik eerst had. Het is helemaal goed te zien wanneer logo's van TV zenders of bijvoorbeeld RTL nieuws in beeldkomen. Dit zou strak en scherp moeten zijn, maar is wazig.

 

Ik kijk iTV via de Arris VIP5202 (software versie 8.0.95_2). Deze is bedraad verbonden met de Experia Box V10A. Om specifiek te zijn is de Arris middels een CAT6 kabel aangesloten op een UTP wandcontactdoos. In de muur zit ook een CAT6 kabel die ik zelf recent geplaatst heb. Aan de andere kant van de woonkamer is de Experia Box middels een CAT6 kabel en UTP wandcontactdoos verbonden met de CAT6 kabel in de muur. Bij het kiezen van de UTP wandcontactdoos heb ik rekening gehouden met de benodigde snelheid etc. De versie van de HDMI kabel tussen de Arris ontvanger en TV weet ik niet, maar aangezien ik het in 1080i naar de TV stuur kan dat niet het probleem zijn? Bij een andere HDMI-kabel heb ik dezelfde slechte kwaliteit. Beide zijn wel ‘high speed’.

 

De beeldscherminstellingen van de Arris/iTV staan op

  • 'beeldschermresolutie: 1080i’,
  • ‘best mogelijke kwaliteit op deze tv-ontvanger: UHD’ (SD is de enige andere optie)
  • ‘HDR Mode: aan’.
  • Softwareversie van de LG tv is up-to-date (04.71.25).

 

Ik heb veel vergelijkbare problemen gelezen op dit forum, maar toch heb ik het probleem nog niet kunnen oplossen.

Wat kan ik doen om het te verbeteren?

 

Met vriendelijke groet,

 

Ronald

Hallo Ronald,

 

Ik herken je problemen heb zelf de 65c9. Ik denk dat het vooral komt doordat de tv het beeld zo accuraat weergeeft dat als bronmateriaal  niet goed is, het beeld ook niet goed wordt weergegeven. 

 

Het is een beetje afhankelijk van je smaak maar met de instellingen van de tv is het wel te verbeteren.

Mijn instellingen: de Arris heb ik zelf op uhd50 staan.

TV op profiel cinema home:

Oledlampje:95

Contrast: 80

Helderheid: 50

scherpte: 20

Kleur: 60

kleurtem: 0

geavanceerde instellingen:

dynamisch contrast: uit

dynamic tonemapping: aan

kleurbereik: automatisch

superesolutie: laag

 

Beeldopties: 

ruisonderdrukking: laag

mpeg ro: laag

zwartniveau: laag

trumotion: vloeiend/uit

 

Vind je het niks dan kun via 'terugzetten' alles weer resetten.

 

 

 

 

 

 


Je kan ook deze instellingen nog proberen: 

 


Zet de HDR mode eens uit.


Bedankt voor jullie reactie beide.

 

@Nijmegen1234  ik zal jouw voorgestelde instellingen testen, maar ik herken dat ik de meeste geavanceerde instellingen en beeldopties al heb toegepast.

@wjb  HDR mode vanuit de KPN tv ontvanger uitzetten geeft helaas duidelijk een slechter beeld (fletsere kleuren/grijzer beeld).

 

Ter toevoeging, ik heb vorige week ook een nieuwe HDMI 2.1 kabel gekocht en aangesloten, dus daar kan het sowieso niet meer aan liggen. Ik heb de indruk dat het al wel iets is verbeterd daardoor. Ik las online dat een ‘high speed’ HDMI kabel niet geschikt is voor HDR.


Hi Ronald, welkom hier. Excuses voor de late reactie. Misschien een domme vraag, maar heb je de meegeleverde HDMI-kabel ook gebruikt? Die zou natuurlijk sowieso voldoende moeten zijn, en die raden we dan ook altijd aan om te gebruiken. Heb je ook HDR op auto getest?

 

Hier nog even wat algemene uitleg/tips over het instellen van de tv. Misschien heb je er wat aan.

HDR-beeldinstellingen

Bij de meeste HDR-televisies kunt u alleen de HDR-beeldaanpassingen veranderen wanneer er ook daadwerkelijk een HDR signaal wordt aangeboden aan de teelvisie. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de KPN tv-ontvanger VIP5202 daadwerkelijk is aangesloten voordat u begint met het instellen van uw televisie.

De meest nauwkeurige modus voor beeldinstellingen wordt meestal de modus "Film" of "Cinema" genoemd. Dus dat is een goede plek om te beginnen, voordat u de overige instellingen gaat instellen. Het is ook een goed idee om de instellingen van de televisie terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, omdat de meeste instellingen dan meestal ongeveer kloppen. Deze reset-optie wordt vaak aangeboden als het laatste item in het menu met beeldinstellingen van uw televisie.

Basis instellingen
Nadat u de beeldinstellingen hebt gereset, controleert u eerst de meest voorkomende beeldaanpassingen. Ze kunnen een iets andere naam hebben op uw merk en model tv.

Achtergrondverlichting / OLED-helderheid
De achtergrondverlichting regelt de helderheid van de LED-achtergrondverlichting, en daarmee de piekluminantie van het scherm. OLED-tv's bieden een vergelijkbare instelling, ook wel "OLED Brightness" genoemd. Zet deze regelaar op maximaal, tenzij u een van de helderste HDR-tv's op de markt hebt en dat in een donkere kamer bekijkt.

Helderheid
De helderheidsregeling van het beeld (soms nauwkeuriger "zwartniveau" genoemd) past een luminantieoffset toe op het weergegeven beeld. Door dit te doen, worden details in de schaduwen van het beeld opgeheven, zodat ze net zichtbaar zijn boven verstrooid licht dat wordt gereflecteerd door het scherm vanuit de kijkomgeving. De standaardinstelling is meestal correct voor de meeste kijkomgevingen; maar als u zich in een zeer heldere kamer bevindt, moet u mogelijk de helderheid instellen om de hogere niveaus van gereflecteerd licht te compenseren. Omgekeerd, als u zich in een zeer donkere kamer bevindt, moet u mogelijk de helderheidsinstelling verlagen om ervoor te zorgen dat de zwarttinten in het beeld er zo diep uitzien als zou moeten.

Contrast
De contrastregeling past aan hoeveel van de piekhelderheid van het scherm (bepaald door de "LCD Backlight" of "OLED Light" -regeling) door het signaal wordt benut. De standaardinstelling zorgt er meestal voor dat het nominale pieksignaalniveau overeenkomt met de piekluminantie van het display. Als u het contrast boven de standaardinstelling verhoogt, kunnen spiegelende hoogtepunten in de HDR-afbeelding worden afgekapt. Het verminderen van de contrastinstelling zal de algehele helderheid van het beeld verminderen.

We raden meestal aan om dit besturingselement in de standaardpositie te laten staan om het meeste uit de HDR-weergave te halen, zonder het beeld te vervormen door knippen.

Kleur
Deze instelling bepaalt de kleurverzadiging van het beeld. De standaardinstelling in de modus "Film" of "Cinema" is waarschijnlijk correct.

Vanwege de manier waarop SDR TV werkt, zien SDR-beelden er echter kleurrijker uit dan de natuur. Deze toename in kleurverzadiging was nuttig wanneer tv-beelden werden weergegeven op donkere CRT's, omdat het oog minder gevoelig is voor kleur bij lage luminantieniveaus. Dus in de loop van de jaren, zelfs als schermen helderder zijn geworden, zijn we gewend geraakt aan verzadigde SDR-beelden.

HLG-beelden daarentegen zijn door het ontwerp een meer getrouwe weergave van het licht dat op de camerasensor valt en hebben een opvallend natuurlijk uiterlijk. De meeste kijkers waarderen de levensechte kleuren van HDR. Maar als uw voorkeur heeft voor kleurrijke SDR-beelden, wilt u misschien de kleurverzadiging verder verhogen boven de standaardinstelling .

Kleurtemperatuur / Kleurtint / Kleurbalans
Veel televisies hebben een iets blauwe tint, omdat dat de indruk kan wekken van subjectief helderdere beelden. In de modi “Cinema” of “Movie” levert de instelling “Warm” of “Warm 2” meestal echter een nauwkeuriger tv-beeld op, waarbij het wit ongeveer D65 (6500 K) is - het gemiddelde middaglicht in Europa .

Geavanceerde instellingen

Dynamisch contrast / contrastversterker

Deze instellingen passen beeldverwerking toe om te proberen het uiterlijk van HDR-beelden in helderdere kijkomgevingen te verbeteren. Als u een voldoende helder scherm hebt voor uw kijkomgeving, zijn deze niet nodig en moeten ze worden ingesteld op "laag" of volledig worden uitgeschakeld. In een helderdere omgeving, of met een zwak HDR-scherm, kunnen ze nuttiger zijn.

LED Lokaal dimmen / SMART LED of vergelijkbaar
Om de hoge luminantieniveaus te leveren die nodig zijn voor HDR-tv, en tegelijkertijd te voldoen aan de wetgeving inzake energie-efficiëntie, passen fabrikanten van lcd-tv de luminantie van de achtergrondverlichting dynamisch aan. Zo kan energie die wordt bespaard in donkere delen van het beeld worden gebruikt om de helderheid van de achtergrondverlichting in helderdere delen van het beeld te vergroten. De lokale dimregeling past zich aan hoe agressief vermogen wordt herverdeeld van donkere naar helderdere delen van het beeld. Een hogere instelling kan de piekluminantie van de helderste delen van het beeld verhogen, maar kan de helderheid van andere belangrijke delen van het beeld verminderen. De standaardinstelling is waarschijnlijk het beste voor de meeste situaties, maar experimenteer als u niet tevreden bent met het algehele uiterlijk van uw HDR-beelden.

Ruisonderdrukking
In de digitale (KPN) IPTV uitzendketen is ruis in het beeld zelden een probleem. Dus alle ruisonderdrukking moet worden uitgeschakeld om de beelden zo scherp mogelijk te houden.


Sinds kort heb ik ook een VIP5202 TV-ontvanger. Ik had al een Samsung UHD televisie (UE40JU7000) en na het “overprikken” van de vorige TV ontvanger naar de VIP 5202 heb ik een dagje lopen zoeken naar de beste beeldresolutie instelling van de VIP5202 voor deze combinatie. Ik heb géén 4K zenderpakket en ook geen HDR. 

Uiteindelijk kom ik uit op de UHD@50 optie. De 1080P50 instelling is wel scherper echter wat onnatuurlijk scherp waarbij sommige symbolen (zenderlogo) er trillend uitzien. Met de 1080P50 instelling had ik ook een hele felle layout van teletekst terwijl die voorheen rustig leesbaar was. 

Daarna blijft het een persoonlijke keuze hoe je de TV verder insteld.


Ik heb zelf een Philips uhd 4k tv , heb van de week het interactieve tv kasje + glasvezel binnen gekregen .. slecht en wazig beeld ... hoe fix ik dit

 


Hallo @Kevinc66 ,

Probeer eens een andere HDMI-kabel. Zet op jouw TV alle beeldverbeteraars uit. Ook HDR uitzetten. Zet de resolutie van jouw TV op 1080i of eventueel AUTO. 
 

 


Goedenmiddag 

Ik heb een nieuwe kpn plus kast en ik zet hem op samsung tv en het probleem doed zich voort de kleur zijn niet best echt waar geloof het ik moet alles bijna op de hoogste staande zet en dat is nog nief wat kan ik doen hem door het raam gooi bij de ptt en zeg dit is bagger meschien hebben jullie raad vertel het me graag

 

Gr Ron


Zet in het TV+ kastje de HDR instelling op SDR. Dan zal het aanbod van kpn zelf (TV+ “app") zeker mooier zijn, @Ron1567 .

HDR instelling zie “beeld en geluid” instellingen.