Skip to main content

Als ik de decoder uitzet (in standby) dan blijft er nog steeds een boodschap op het scherm staan ‘Zet de decoder aan om tv te kijken’. Maw er wordt nog steeds een signaal verstuurd. Hierdoor blijft de overige apparatuur (receiver en tv) ook aan staan.

Kan die boodschap van de decoder ook worden uitgezet, zodat de randapparatuur na time out ook zichzelf uitschakelen?

In mijn setup is de decoder op de receiver aangesloten en die weer op de tv. Als ik de decoder uitzet zou het mooi zijn als er ook echt geen signaal meer gaat naar de receiver. Dan schakelt die ook uit, en de tv daarna ook.

Dus de wens is: decoder in standby, dan ook werkelijk geen signaal meer naar de randapparatuur zodat die ook uitschakelen.

Nog ter aanvulling: ik heb wel de optie gezien dat bij het uitschakelen van de decoder deze ook echt helemaal uit kan (bespaart stroom), maar dan duurt het opstarten weer veel langer. 

Uhm.. de tv ontvanger zet je op standby met het knopje rechtsboven op je afstandsbediening (KPN)

Je tv zelf zet je uit met het knopje linksboven op je afstandsbediening (TV)

 

Als je je tv ontvanger helemaal stroomloos wil hebben, heb je bij de bovenste Arris een knopje achterop.

De kleine Arris heeft dit niet meer, maar een stekker kan er altijd uit.

 

Er is ook nog zoiets als "diepe slaapstand". Dit al geprobeerd? Kan zijn dat hij dan ook wel langer duurt om weer wakker te worden.

 

 

 


Helaas kan ik niet de juiste code vinden voor mijn Medion tv voor de (witte Telfort) afstandsbediening (heb ik al eens een topic over geopend, maar helaas werkt geen enkele Medion code), dus ik moet de tv en receiver echt zelf apart uitzetten.

Diepe slaap functie ken ik, maar dan duurt het opstarten weer enkele minuten. Het gaat me er alleen maar om dat de decoder in standby ook echt geen signaal meer moet versturen (dus ook niet die boodschap ‘zet de decoder aan om tv te kijken’), zodat de receiver (in mijn geval) ook na de time out op standby springt, gevolgd door de tv.

 


Hoi @Raoul_S . Het is helaas een beetje kiezen of delen. Deep sleep heeft als nadeel dat er een hoop processen opnieuw opgestart moeten worden en dat kost tijd. De ‘normale’ standby functie zorgt er voor dat je niet minutenlang hoeft te wachten. Een tussenweg is er niet. Ik moet je dus teleurstellen. 


Je versterker en tv kunnen en zullen niet uitschakelen i.c.m. helemaal uitzetten of deep-sleep van de ontvanger. Heeft niks te maken met dat er wel/niet beeld(/geluid)-signaal is.

Maar met HDMI CEC. En dat besturingselement heeft KPN niet.
Ik betwijfel zelfs of de Medion tv (budgetmerk) beschikt over HDMI CEC.

In alle gevallen zul je de TV en versterker apart aan/uit moeten zetten. Voor de TV kan dat dus met diens eigen ab of met de ab van kpn (mits ingesteld).

Verder: welke afstandsbediening heb je voor kpn? Zowel voor de D3 (3) als de allernieuwste T4H (2) zijn instelcodes voor Medion beschikbaar.
http://kpn.com/afstandsbediening .

 


HDMI CEC inderdaad, zelfs Medion heeft het 😉 Maar als dat er niet is, geef dan helemaal geen signaal, dan schakelt mijn receiver uiteindelijk ook vanzelf uit. Maar vanwege die boodschap 'denkt' de receiver dat de decoder nog steeds aan staat.

Over die codes, daar ben ik zelf al eens een topic over begonnen, maar Medion schijnt niet mee te werken.

 


geef dan helemaal geen signaal, dan schakelt mijn receiver uiteindelijk ook vanzelf uit. Maar vanwege die boodschap 'denkt' de receiver dat de decoder nog steeds aan staat.

Dat is in 2 situaties het geval.

Je kunt de decoder handmatig uitzetten met de schakelaar aan de achterkant (maar dan ben je ook al vlak bij de versterker). Inschakelen duurt dan ongeveer 2 minuten.

Of je kunt de decoder in deep sleep laten gaan na 15 minuten stand-by. Inschakelen duurt dan ongeveer 70 seconden ( 1 minuut en 10 seconden).


Ja die mogelijkheden ken ik en werden hierboven ook genoemd, maar is ook niet ideaal.