Skip to main content

Geachte lezers,

Allereerst bijzonder vreemd dat ik mijn klacht op deze wijze bij u moet neerleggen.

Na enkele weken geleden een sms bericht te hebben ontvangen over een storing en weer een sms bericht over een opgeloste storing hapert de tv-ontvangst zoals mogelijk kon zijn volgens het sms-bericht. Na verschillende contacten heb ik een draad ontvangen om zonder de verbindingsset tijdelijk de tv aan te sluiten. Vervolgens geen storing meer, oorzaak wordt geweten aan de draadloze verbindingsset (KPN drie groene lampjes). Na telefonisch contact te hebben opgenomen krijg ik te horen dat ik drie nieuwe kastjes moet kopen voor € 115,- .

Ik vind dit wel een heel bijzonder verdienmodel van KPN. KPN lost volgens de sms-berichten blijkbaar een storing op waarna de klant zijn apparaten maar moet upgraden voor € 115,-

U begrijpt dat ik als meer dan 25 jaar trouwe klant hier niet gelukkig mee ben! Ik verwacht van u een kosteloze oplossing!

In afwachting van uw reactie,

Vriendelijke groet.

Ik denk niet dat het haperen van uw draadloze verbindingsset iets te maken heeft met de storing. Wat was dat voor storing? Was dat een storing buiten uw huis in het netwerk van KPN?


Storing was buitenshuis. In het SMS-bericht werd vermeld dat haperend tv-beeld kon optreden. Geadviseerd werd in dat geval het modem te resetten. TV-storing deed zich voor deze melding niet voor.


Tijdens de storing een haperend tv-beeld. Na de storing zou dat uiteraard niet meer op moeten treden. 


@John D.J. Welkom op het forum. Wat bijzonder dat je draadloze verbinding set hinder ondervindt van een storing van buiten de woning. Ik zou graag met je willen kijken naar een oplossing. Mag ik vragen welke DVS je hebt? Onder stap 3a op deze pagina kun je controleren welke jij in huis hebt. En ik begrijp dus dat de tv haperde toen hij nog aangesloten zat met de draadloze verbinding set? Zou je voor mij ook je forumprofiel willen aanvullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken wanneer nodig. 


@John D.J. Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!


Helaas is de situatie ongewijzigd. Sinds wij een SMS hebben ontvangen dat er een storing zou zijn en de daaropvolgende SMS dat deze was opgelost met de mededeling dat als de TV-ontvangst zou haperen dit te verhelpen zou zijn door alles te resetten ervaren wij alleen maar een haperende tv-ontvangst. Daaropvolgend is een draad toegestuurd om de draadloze kpn-kastjes te omzeilen waarmee volgens de helpdesk de oorzaak in verouderde draadloze verbindingsset is vastgesteld. Deze zou moeten worden vervangen omdat deze de wijzigingen van het KPN-signaal niet meer kunnen verwerken. De afbeeldingen van de sets op de website komen niet overeen met die van onze kpn-set. Hieronder foto's van een van de kastjes.

Wij kijken nu tv via een draad die over de vloer vanuit de meterkast naar de huiskamer ligt. Een “geweldige” oplossing! Wij ervaren de naar de klant verlegde serviceverlening als weinig positief. Wellicht ben ik te ouderwets om te verwachten dat een leverancier zijn tekortkomingen zelf oplost.


Hallo @John D.J. , je zou bij Devolo de ‘cockpit-software’ kunnen downloaden en daarmee proberen de sets te updaten/resetten/instellen etc.

De sets zijn technisch wèl verouderd dus of het echt gaat lukken durf ik niet te zeggen.

Anders kun je een nieuwe set kopen in de lokale KPN-winkel of online via de KPN-webshop of anderszins.

Het degelijkste is inderdaad de LAN-kabel.

Zelf heb ik dit opgelost om door een installateur de LAN-kabel van de meterkast via de kruipruimte naar de huiskamer te leggen en komt daar binnen waar de tv ongeveer staat.

 


@John D.J. Bedankt voor de update, de reden dat deze draadloze verbinding set niet op de website staat is inderdaad omdat deze verouderd is. In het verleden (lees ongeveer 10 jaar geleden) was er een actie bij KPN waarbij deze draadloze verbinding sets kosteloos werden aangeboden. Dit is echter al heel lang niet meer het geval. Op het moment dat deze niet meer werken zullen er dus of andere adapters aangeschaft moeten worden, of de tv ontvanger(s) zou met een kabel aangesloten moeten worden. Je zou inderdaad de tip van @JanD nog kunnen proberen en de cockpit software downloaden. Wellicht dat het hiermee nog lukt om met deze adapters de tv verbinding goed werkend te krijgen. 


Wij kijken nu tv via een draad die over de vloer vanuit de meterkast naar de huiskamer ligt. Een “geweldige” oplossing! Wij ervaren de naar de klant verlegde serviceverlening als weinig positief. Wellicht ben ik te ouderwets om te verwachten dat een leverancier zijn tekortkomingen zelf oplost.

Net zoals bij elektriciteit en water zult u voor tv ook zelf voor het wegwerken van de kabel moeten zorgen. Bij Ziggo net zo hoor.


Beste JanD en Rutger dank voor jullie antwoorden. Ik zal een poging wagen met de cockpit software.

Beste Nick83, het verschil met de water- en elektriciteitsaanbieders is dat deze niet destijds aan de deur zijn gekomen met de garantie dat voor de overstap op kpn-alles-in-een dit zonder aanlegkosten draadloos kan worden gerealiseerd. De draadloze verbindingsset is dan ook destijds kosteloos verschaft. In mijn beleving maakt belofte schuld. Ook als kpn meent het signaal te wijzigen waardoor de klant bij kpn nieuwe apparatuur dient aan te schaffen. Bij aangaan van de overeenkomst zou dan duidelijk moeten zijn gemeld dat om de zoveel jaar opnieuw apparatuur moet worden gekocht.


Welnee kpn heeft het signaal niet gewijzigd maar er is ruis ontstaan op uw elektriciteitsnetwerk. En dat kan komen door een ledlamp of een dimmer of een oplader van een mobiele telefoon of door zonnepanelen van de buren. Die draadloze verbindingsets kunnen goed werken maar het is een houtje touwtje oplossing. Elektriciteitskabel zijn voor elektriciteit en en niet voor dataverkeer!!! Overigens had je 10 jaar geleden nog amper ledlampen.


Beste JanD en Rutger dank voor jullie antwoorden. Ik zal een poging wagen met de cockpit software.

Beste Nick83, het verschil met de water- en elektriciteitsaanbieders is dat deze niet destijds aan de deur zijn gekomen met de garantie dat voor de overstap op kpn-alles-in-een dit zonder aanlegkosten draadloos kan worden gerealiseerd. De draadloze verbindingsset is dan ook destijds kosteloos verschaft. In mijn beleving maakt belofte schuld. Ook als kpn meent het signaal te wijzigen waardoor de klant bij kpn nieuwe apparatuur dient aan te schaffen. Bij aangaan van de overeenkomst zou dan duidelijk moeten zijn gemeld dat om de zoveel jaar opnieuw apparatuur moet worden gekocht.

Bij water en elektriciteit is het altijd al zo geweest dat u de leidingen en kabels binnen u huis zelf moet bekostigen. KPN geeft de draadloze verbindingsset normaliter niet gratis aan klanten. Er is wel in het verleden eens een actie mee geweest. Soort vergelijkbaar als de afgelopen maanden met de SuperWiFi's. Ook daarvoor geld: buiten de garantie kapot = zelf nieuwe moeten kopen.

En KPN heeft in beginsel niets gewijzigd. Wel is het nu 1maal zo dat de ontwikkelingen doorgaan. De beeldkwaliteit op uw tv word steeds een beetje verbeterd. SD, HD en nu staat 4K aan de deur te rammelen. En er komen steeds meer mogelijkheden. Opnemen, live pauzeren, terug kijken enz. Deze ontwikkelingen brengen een steeds grotere datastroom met zich mee en dit vergt steeds meer en meer van uw netwerk. Waaronder ook dus de draadloze verbindingset. 


Inmiddels is de storing verholpen zonder updaten of vervanging van de zogenaamde "verouderde” draadloze verbindingssets. Vorige week ben ik er achter gekomen dat meerdere buren dezelfde problemen ondervonden en met dezelfde doe-het-zelf service oplossingen zijn geconfronteerd. Ook hier hebben enkele mensen het advies gekregen de verbindingssets te vervangen. Gisteren had een van een het geluk daadwerkelijk een monteur aan huis te krijgen. Al snel verscheen een tweede monteur en beiden konden zowel in huis als bij het kastje op straat geen storing constateren. Uiteindelijk is er door hen een expert ingeschakeld die op afstand blijkbaar toch een externe storing heeft weten op te lossen.

Het bevreemd mij zeer dat KPN de meldingen blijkbaar niet heeft gekoppeld en haar klanten nu al een maand maar laat aanmodderen met uiteindelijk het foutieve advies de portemonnee maar te trekken en nieuwe sets bij KPN aan te schaffen.

Ik kan alleen maar concluderen dat de serviceverlening bij KPN toe is aan een flinke verbetering.


Fijn dat het opgelost is. Het is altijd lastig om op afstand een diagnose te stellen en gezien de problemen leken de draadloze verbindingsets het probleem. 


@John D.J. Wat super om te lezen dat het probleem opgelost is zonder dat de verbinding set vervangen is. Het is inderdaad erg lastig om dit soort zaken van afstand in te schatten, vooral omdat de televisie met de kabel wel gewoon goed werkte en draadloze verbinding sets nog best storingsgevoelig zijn. Ook was ik niet op de hoogte van de problemen bij de buren. Het mag natuurlijk niet gebeuren maar dan wordt er al snel een aanname gedaan dat het aan apparatuur ligt die al enigszins verouderd is. Bedankt voor het delen van de oplossing, zodat ik hier weer van kan leren! Mocht je in de toekomst andere vragen hebben dan weet je ons te vinden. 


@John D.J. Wat super om te lezen dat het probleem opgelost is zonder dat de verbinding set vervangen is. Het is inderdaad erg lastig om dit soort zaken van afstand in te schatten, vooral omdat de televisie met de kabel wel gewoon goed werkte en draadloze verbinding sets nog best storingsgevoelig zijn. Ook was ik niet op de hoogte van de problemen bij de buren. Het mag natuurlijk niet gebeuren maar dan wordt er al snel een aanname gedaan dat het aan apparatuur ligt die al enigszins verouderd is. Bedankt voor het delen van de oplossing, zodat ik hier weer van kan leren! Mocht je in de toekomst andere vragen hebben dan weet je ons te vinden. 

Rutger,

Als ik de tekst van John lees mis ik echt iets in jouw tekst. 

Het simpele woordje “TE” inplaats van “AL”, nu lijkt het net of je deze manier van apparatuur verkopen door KPN heel normaal vindt. Ik hoop dat snel het lampje van jouw wasmachine stuk is als je die hebt en je met hetzelfde wordt geconfronteerd bij je favoriete winkel. 


@CorL, Wat wil je bereiken met jouw opmerking?


@CorL, Wat wil je bereiken met jouw opmerking?

  Wat bedoel je?


@CorL Volgens mij geef ik in mijn reactie al aan dat ik in dit geval te snel conclusies heb getrokken, en dat ik hier voor de toekomst lering uit trek. Volgens mij heb ik nergens geadviseerd nieuwe adapters te kopen, ik heb enkel aangegeven dat er nieuwe gekocht moeten worden als de huidige defect zijn. Dus bedankt voor je opmerking maar volgens mij voegt deze in dit geval niet zoveel toe. 


@CorL Volgens mij geef ik in mijn reactie al aan dat ik in dit geval te snel conclusies heb getrokken, en dat ik hier voor de toekomst lering uit trek. Volgens mij heb ik nergens geadviseerd nieuwe adapters te kopen, ik heb enkel aangegeven dat er nieuwe gekocht moeten worden als de huidige defect zijn. Dus bedankt voor je opmerking maar volgens mij voegt deze in dit geval niet zoveel toe. 

Rutger,

Niet jij, daar gaat mijn post niet over. Ik ga uit van de originele klacht van de OP. Die praat niet over jou. Ik heb ten aanzien van jouw behandeling van het probleem niets onjuist aangetroffen. 

Maar dan kom je met een laatste bericht waarin het lijkt of je probeert het proberen te verkopen door de servicedeks (zonder het probleem echt te hebben onderzocht) van een powerline adapter, zoals de OP schreef, vergoeilijkt. Nu komt het over of het doel van de servicedesk is powerline adapters te verkopen en hierbij technieken toepast net als met profileren gebeurt.