Skip to main content

Sinds 16-12 heb ik 2 KPN TV+ android boxen aangesloten. 1x boven en doet het prima op een hele oude Samsung lcd tv. Waar ik het specifiek over wil hebben is de box in mijn huiskamer installatie. Ik gebruikte voor Netflix, Prime, etc. de native apps van WebOS in de LG tv. Voor afspelen van films en series gebruik ik Kodi op een HTPC, intel NUC. Hier zijn totaal geen problemen mee. Alles wordt overigens bediend via Lan. Twee apparaten werken via een iTach IP2IR, omdat deze geen Lan bediening hebben, alleen IR dus. Dit zijn de KPN VIP5202 en een subwoofer.

Nu, de KPN TV+ box is aangesloten op een Denon 4k receiver, welke weer is aangesloten op een LG oled van 2018. Overigens via HDMI eArc. Audio overal ingesteld als "passtrough". Video wordt in de receiver ook 1:1 doorgegeven. Geen conversie dus. Verder heb ik Netflix, Prime en Kodi geprobeerd. Geen van allen zijn om aan te gluren. Niets anders dan judder, (schokkend beeld). Dit heb ik overigens niet met de native webos apps. Dit schokken van het beeld komt doordat android 11 geen auto framerate matching heeft. Output staat vast op 4k2k50hz en het beeldmateriaal van Netflix, Prime etc. is vaak 24 of 29,97 fps. 50 is niet deelbaar door deze getallen. Zet je de output van de box op 4k2k59,94hz, welke een veelvoud is van 29,97 zul je zien dan Netflix en Prime soepel draaien, zonder judder/schokken. Maar dan is het TV beeld weer slecht. Android 12 zou framerate matching moeten krijgen. Tevens moeten de apps hier ook voor aangepast worden. Dit zie ik voorlopig niet gebeuren. Wat betreft Kodi om te streamen van de Nas iedem dito. Framerate settings zitten wel in Kodi, maar werken niet omdat Android 11 dit niet ondersteund. Dus ook dit is niet om aan te gluren. Terug naar de Native WebOS apps. Die zijn echt zo veel beter….

Wat er ook niet goed is, dat met Kodi het netwerkt te langzaam is om hoog bitrate materiaal, 4k af te spelen. Steeds de melding "source too slow on local network". Netwerk te lanzaam? Bekabeld aangesloten en stream via een NFS verbinding. Nu zag ik dat de netwerkkaart in de KPN TV + box softwarematig is teruggesteld naar 100mbps? Is dit wel goed gedaan? Beetje ouderwets niet en waarom? Lan poorten zijn al jaren 1000mbps!

Ik heb in jaren nog nooit problemen gehad met streamen via mijn netwerk. Mijn HTPC gaat via dezelfde switch GS105E als de KPN TV+ box. Ben nu Kodi aan het tweaken via advancedsettings.xml, maar niets helpt. Drama! Zijn er mensen die wel probleemloos kunnen streamen met Kodi vanaf een NAS ??????????

Vervolgens is de KPN TV Box+ niet te bedienen door mijn iTach IP2IR en domotica. Maar hier heb ik een oplossing voor gevonden. Flirc USB V2 usb IR dongle gekocht. Deze is simpel te configureren met de flirc software in een windows PC. Template gebruikt van de "Nvidea Shield Gen2" en alle knoppen ingeleerd met de afstandsbediening van de VIP5202. Deze heeft namelijk wel IR en de codes werken op de KPN TV Box+. De 1,2,3 etc ingeleerd met de flirc software en de "full keybord" template. Kortom als je de flirc in de KPN Box+ stopt werkt de VIP5202 afstandsbediening op de KPN TV Box+. Dit werkt nu dus naar behoren. Als je de IR receiver weglaat, maak het dan zo dat je de box via lan kunt bedienen.

Conclusie:

Prima box om TV te kijken, maar dat kon de VIP5202 ook al. Geen meerwaarde. Koste me 26 euro om hem te kunnen bedienen met mijn domotica spul.

Streamen van wat dan ook is een drama door de framerate mismatch. Niets dan judder/schokkend beeld. Dit is overigens bij alle Android TV boxen en is al jaren zo. Heb er al meerdere gehad (en teruggebracht), zelfs de hele dure Nvidia shield tv pro en hebben alle hetzelfde probleem. Dat de box ook nog appart wordt aangeboden om alleen te streamen zou ik absoluut afraden. Alle video-apps die worden geinstalleerd hebben hier last van. Als iemand geen 4k smarttv heeft zou het een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je niet te kritisch zijn!

Zolang er geen AFS (auto frame rate switching) is op de Android TV boxen en de apps zijn aangepast hiervoor,  is het voor mij niet geschikt als media streaming device. Wel is het mooi dat de hoofdpagina van de gebruikersinterface de content van Netflix en Prime laat zien. Wel beperkt, maar dat wordt vast beter.

Zolang er geen AFS (auto frame rate switching) is op de Android TV boxen en de apps zijn aangepast hiervoor,  is het voor mij niet geschikt als media streaming device.

Android 12 heeft AFS en Netflix ondersteunt dit ook. De TV+ Box wordt, als het goed is, in 2024 voorzien van Android 12 of 13. Als KPN slim is dan zorgt ze ervoor dat dit in Q1 van 2024 gaat plaatsvinden. Elke maand dat daarmee gewacht wordt is mijns inziens een maand te veel.


Stuttering / judder komt niet voor op een Firestick 4K of Chromecast 4K.
(tenminste niet bij mij ook niet met UHD/HDR/HDR10 content)
Kodi kan je weldegelijk de stuttering voorkomen in de setup - player instellingen

De TV+ box is helaas nog niet optimaal zullen wij maar zeggen.
voorlopig blijf ik ver weg van TV+ en hoop dat het tzt een goed product gaat worden.
Succes! 
.
 



Kodi kan je weldegelijk de stuttering voorkomen in de setup - player instellingen
.
 

Dit werkt op de TV+ box helaas niet. Ivm android 11. Box blijft op 4k50hz staan. Beeldfrequentie veranderd niet, wat je ook wijzigt.


Nou, ben  inmiddels zover, dat ik alle apps van de KPN+ box er maar weer afgooi.

Kodi omgezet naar SMB ipv het snellere NFS, maar geeft geen verbetering. Melding : Netwerk is te langzaam! Vreemd, omdat ik een NUC langs de KPN box heb staan, die op dezelfde switch is aangesloten en speelt alles feiloos. Ook alle beschikbare audio formaten.

Via de KPN box bij veel films vanaf mijn Nas geen geluid of alleen maar mutlichannel audio omdat DTS ed. niet wordt ondersteund. Niet via Kodi en niet via VLC. Instellingen zijn in de apps en Android "doorvoer". Jammer.

  • Netflix (premium 15,95) Prime en HBO max judder/stotterend beeld door framerate mismatch.
  • Alle formaten anders dan Dolby Digital en Dolby Digital plus worden niet ondersteund. Geen DTS, geen DTS HD, etc.
  • Lokaal netwerk naar NAS te langzaam.

Niet bruikbaar dus. Alleen tv kijken is prima, maar daar heb ik het kastje niet voor! Als iemand tips heeft hoor ik dat graag.


Hi, Frankie. Ik heb niet de oplossing voor je qua KODI/VLC en dergelijke, maar wil wel even mijn recente ervaringen delen. Misschien heb je er wat aan, misschien niet…
 

Recent toevallig wat BluRay Remuxes getest via Plex (om te kijken of ik bijv. een Shield o.i.d. zou moeten aanschaffen) en dat ging bijzonder goed. Ik heb Plex Pass en DoVi en Atmos gingen in ieder geval via Direct Play helemaal soepel. Op de native app van m'n LG moest alles transcoded worden wat niet ideaal is natuurlijk. Dus in mijn ervaring tot nu toe geen klagen. Maar ik heb niet specifiek DTS getest.

Ik snap verder dat AFS in Android 12 zit en dat mensen dat z.s.m. willen. Dat is een kwestie van afwachten. Maar ik vind het zo opmerkelijk dat ik dan voor zover ik weet geen judder ervaar. Oprechte vraag: is dat alleen zichtbaar voor de “fijnproevers”? En bij specifieke content?


Maar ik vind het zo opmerkelijk dat ik dan voor zover ik weet geen judder ervaar. Oprechte vraag: is dat alleen zichtbaar voor de “fijnproevers”? En bij specifieke content?

Het issue is met name te zien bij langzaam lopende horizontal panning.


Ik heb alles op passtrough gezet voor audio, wat volgens mij ook moet. Geen wijzigingen en 1:1 doorgeven. Ook in Kodi, passtrough en alle formaten aangevinkt wat betreft "capable receiver". De receiver moet alle formaten automatisch herkennen. Doet hij dus niet. Op alle ander apperatuur wel.

Het beeld van de box zelf staat op 4k50hz. De video in de receiver staat ook op passtrough en wordt 1:1 doorgegeven aan de LG oled tv. Je kunt kodi wel laten omzetten, dan is het beeld veel beter, maar dan is het niet meer mogelijk 1:1 audio door te geven.


Hier geen enkel probleem. Draai Kodi op de TV+ Box, bekabeld (cat6e) aangesloten rechtstreeks op een FritzBox 4060. Speel gewoon 2060p af zonder enige buffering; en dat zijn bestanden van ~20GB+

Films staan op een Synology DS1621+ en connectie verloopt via NFS. Kodi instellingen staan allemaal op defaults.

Heb in Kodi alleen de NFS share ingesteld en plugins voor ondertiteling.

 

Â