Skip to main content

Ik heb twee Arris decoders type VIP2952 V2 met als modem een Experiabox V10.

De eerste decoder is in gebruik in de huiskamer via een utp kabelĀ en werkt prima.

De tweede is geinstalleerd in de slaapkamer en heeft gewerkt, maar is al tijden niet in gebruik.

Nu wilde ik deze weer gaan gebruiken met als resultaat foutcode 561. Als ik deze in de plaats zet van de eerste: hetzelfde resultaat.

Experia box herstarten help niet.Ā  Alle andere netwerk kabels loshalen en opstarten help niet.Ā  Bij een andere vraag/antwoord werd gemeld dat de decoder in standby gezet moest worden zodat de firmware opnieuw geladen wordt?Ā  Ik heb de knop tijdens het inschakelen ingedrukt gehouden maar dat werkt zo niet.

Wat me opvalt is dat de schermen bij het opstarten anders zijn dan die van de eerste decoder.Ā  Kan het zijn dat de decoder een tijd lang geen updates heeft gehad en daardoor niet meer met de servers van KPN wil communiceren of niet meer geaccepteerd wordt?

Omdat ik geen topic op dit forum kon aanmaken (zie topic ā€œYour rate limit exceededā€) heb ik de helplijn gebeld.Ā  Na 10 min in de wacht kreeg ik het advies om een fabrieks-reset op de Experia box uit te voeren.Ā  Ik zag dat advies ook eerder op dit forum voorbij komen zonder dat dat hielp.Ā  Ik had dus mijn twijfels.Ā  Maar ook: een reset gaat zo maar niet!Ā  Ik heb allerlei instellingen, oa vaste ip adressen voor mijn huisautomatisering en mijn printers, dus wilde ik eerst de instellingen van de box eerst doorspitten en noteren.Ā 

Totdat ik me realiseerde dat de decoder keurig een ip adres van de Experia krijgt, dat kon ik zien als ik ingelogd was.Ā  Het probleem is dat de decoder niet kon communiceren met de servers van KPN, waarschijnlijk door verouderde firmware,Ā  zegt mijn boeren verstand.

Toen kwam ik via Google, als die er toch niet zou zijnā€¦ , een artikel van KPN zelf tegen hoe je de firmware moest wissen van de decoder waarna deze automatisch de nieuwste firmware opnieuw gaat laden.

Dit doe je door de decoder uit en aan te zetten en, op het moment dat de decoder weer beeld geeft, minimaal 3 seconden op de standby knop te drukken.Ā 

En warempel:Ā  HIJ DOET HET WEER !!!!Ā Ā  Dus niks naar fabrieks instellingen van de Experia box ā€¦

Ik hoop hiermee andere forumleden blij te kunnen maken in de toekomst.

Groet,Ā  Eric

Hoi @EricTK. Bedankt voor het delen! Dit probleem zat echt in de decoder, dus goed om te zien dat het lukte om 'm te resetten, en dat het de oplossing was. Als er nog eens vragen zijn dan ben je welkom hier.