Skip to main content

Blijkbaar heeft KPN niets veranderd afgelopen 2 maanden aan de software. Mijn Experia box  V12 is afgelopen woensdag 7 december 2023 geupdate (kregen een tekst bericht op die avond van de KPN dat onze box zou worden bijgewerkt!) en nu heb ik precies hetzelfde probleem bij 1 TV.  Die is als volgt geconfigureerd  Experia box V12 > NetGear GS108E Switch > bekabeld TP Link Deco M9+ > bekabeld TV.

Al jaren kunnen wij zo probleemloos tv kijken en terugkijken en nu opeens is dit niet meer mogelijk. Omdat ik geen directe kabel van de Experia box naar de TV kan leggen heb ik deze configuratie nodig.  Best KPN, deze foutmelding is al lang bekend en mijn verzoek is dan ook om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen zonder te zeggen dat dit allemaal niet meer ondersteund is. Kunnen jullie anders deze update terugdraaien want zelf had ik deze update nooit gedaan.   Volledige foutmelding; Afspelen mislukt. Het programma kan niet worden afgespeeld door een probleem in het netwerk. Probeer het later nog eens of ga naar Menu/ Instellingen/ Systeem/ Herstart om uw tv-ontvanger te herstarten. (STB-zap-03 / 3 - HAL layer) Als iemand een andere oplossing heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag. Zelf heb ik al het e.e.a. losgekoppeld en gereset.. echter dit heeft nog geen resultaat opgeleverd. 

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Hoi @Dubbeldammer, wat irritant dat et nu ineens mis gaat met terugkijken. Je hebt al het een en ander geprobeerd, maar helaas zonder suces. 

Heb je ook je eigen apparatuur uit het netwerk gehaald. Dus de switch en deco? 

In ieder geval is het belangrijk dat IGMP Snooping wordt ondersteund op de apparaten en dat het aan staat. Heb je dat nagekeken. IGMP Snooping is een simpelgezegd een protcol dat het terugkijken mogelijk maakt namelijk. Dit moet op alle apparaten in het netwerk aanstaan. Anders kan het wel eens voorkomen dat het mis gaat met terugkijken zoals nu bij jou. 


@Bart_Z  Hi Bart, bedankt voor je reactie. Ik snap dat een rechtstreekse verbinding wel gaat werken, echter helaas kan ik geen rechtstreekse kabel leggen naar mijn TV. Vandaar ook een switch ertussen. Als ik de TP Link Deco M9+ ertussen uit haal en de verbinding alleen over de NetGear GS108E switch loop dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem.  Deze NetGear Switch ondersteund sowieso IGMP Snooping anders had ik al jaren niet kunnen terugkijken.  Het lijkt mij vreemd dat na de update een eigen netwerk niet meer ondersteund wordt. Ik denk dat heel veel KPN leden één of meerdere switches gebruiken. Ik heb dit glasvezel abonnement als sinds 2012 en sinds die tijd (met soms problemen met het updaten van Experia boxen door de tijd heen) geen enkel probleem gehad met deze functionaliteit. Dus ik neem aan dat jullie met een nieuwe update komen om dit probleem op te lossen. 


Als ik zo de specificaties van de switch opzoek zie ik daar geen IGMP Snooping tussen staan. Ik vermoed dat dit de boosdoener is. Ik heb het wel vaker gezien dat het lang goed gaat, maar daarna toch een keer mis. Komt door het ontbreken van IGMP Snooping. Een essentieel onderdeel. 

Kun je de switch er eens tussenuit halen en dan de kabel naar de switch rechtstreeks op de deco en de ontvanger op de deco. Werkt het dan wel?


Dan moet je toch beter Lezen Bart. IGMP snooping staat wel degelijk bij de specs van deze switch

 


Ik zie het nu ja. Het staat wel aan op de switch? Heb je daar op ingelogd? 
En wil je toch eens testen zonder switch? 
Maakt dat toch niet uit, wil je dan ook eens testen zonder Deco set?


Beste Bart, ik heb precies dezelfde configuratie als Dubbeldammer. Als ik de deco er tussenuit haal werkt het wel. Ook via die switch.  Maar ook bij mij heeft het een jaar lang gewerkt via deco en switch maar na een modem update niet meer. Dan kan je toch niet volhouden dat het nu opeens aan het thuis netwerk ligt. De veranderingen komen bij KPN vandaan. Dan is het toch KPN die dit op moet lossen? Ook ik kan niet een rechtstreekse kabel meer leggen naar mijn tv ontvanger.

 


@Bart_Z  Beste Bart,  natuurlijk heb ik destijds speciaal een switch gekocht die IGMP snooping ondersteund en ja natuurlijk heb ik die functie geenabled omdat ik anders jaren geen TV had kunnen kijken. Maar mijn vraag is zoals alle anderen klanten van KPN, wat gaan jullie hier aan doen!!!   


Ik heb hier navraag over gedaan wat de oorzaak kan zijn. Ik laat weer van mij horen als ik een reactie heb. Ik durf zo niet met zekerheid te zeggen waar het in zit. Ik vermoed toch ergens in de samenwerking met eigen apparatuur. 


Bart 

Nog steeds geen reactie?


Niet een met een definitief antwoord. Het is voorgelegd aan zowel de tv als de modemmensen, en beide kanten zien geen algemeen voorkomende problemen rondom dit. We kunnen er vanuit ons geen vinger opleggen waar dit aan zou kunnen liggen. Advies is dan ook vooral om toch wat te experimenteren met je thuisnetwerk situatie. Check ook of je Box 12 de meest recente update al heeft, of dat je deze update zelf kunt uitvoeren.