Skip to main content

De laatste tijd krijg ik vaak op mijn tv de melding “zap naar een andere zender en weer terug.” Daarna herstart ik dan de tv-ontvanger (Arris VIP5202) maar krijg dan de melding “Fout 843 - Geen IP-adres van uw modem.” 

Dan herstart ik de experiabox V8 door het aan/uit knopje even uit en weer aan te zetten en komt de verbinding weer op gang.

Ik maak dus gebruik van de experiabox V8, met de zwarte wifi versterker erbij. De hoofdaansluiting zit in de meterkast en die zit toch wel op +/- 8 meter afstand van waar de experiabox staat. 

Ligt dit dan aan de experiabox of zijn dit andere problemen?

 

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

 

*Admin: Eigen topic voor je aangemaakt en afgesplitst

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Heeft u een draadloze verbindingsset? 


@Nick83 Ja die heb ik inderdaad. En heb ook al een keer alle tips via KPN gevolgd en alle verbindingssets uit stopcontact gehaald en 1 voor 1 weer terug geplaatst. Maar krijg nog steeds die melding op tv.


Probeer een keer te testen met een kabel ipv de draadloze verbindingsets. Dan zien we of die de oorzaak van het probleem is.


Hi @eniotv! Goed dat je een topic bent gestart, we gaan aan de slag met de foutmelding. Wat meteen mijn aandacht trekt in jouw bericht is dat de Experia Box en de hoofdaansluiting 8 meter van elkaar verwijderd zijn. Bedoel je met de hoofdaansluiting het aansluitpunt van jouw huis? In dat geval moeten we daar in ieder geval mee aan de gang. Het aansluitpunt en de Experia Box mogen namelijk niet meer van 1 meter van elkaar verwijderd zijn met een kabel van maximaal 1 meter lang. Ik wil je vragen dat in ieder geval aan te passen en dan te testen hoe het gaat. 

Wanneer dat geen verschil maakt, dan gaan we inderdaad verder met wat hierboven ook genoemd is door Nick83 en Joep1965. Om uit te sluiten of het in de DVS zit is de volgende test het aansluiten op rechtstreekse kabels. Je gebruikt hiervoor normale ethernetkabels, waarbij je het ene eind in een van de gele poorten van de Experia Box doet en het andere eind in de ethernetpoort van de tv-ontvanger.

Laat je me weten wat er per test gebeurt? Ik ben erg benieuwd!


@eniotv Jammer dat je niet meer hebt gereageerd! Is het opgelost ondertussen? Ik sluit jouw topic. Mochten er alsnog vragen of problemen zijn, dan kijken we graag met je mee!


@Robyn_  ja sorry ben er nog met de aangedragen opties bezig. Hij heeft het vandeweek nog 2 keer gedaan. Maar ik zat te bedenken dat alles is begonnen sinds ik een nieuwe tv heb (samsung) en een nieuwe tv ontvanger heb gekregen omdat ik van KPN Compleet naar KPN Hussel ben gegaan. En mijn modem heeft altijd op die afstand gestaan.....


@eniotv Dat geeft niet! Goed dat je het laat weten. Heb je de oude tv nog? Dan ben ik namelijk benieuwd wat er gebeurt als je de oude tv weer aansluit en deze een tijdje test.

Wat betreft het modem: ik begrijp dat je dat altijd zo hebt gehad. Het geval is alleen dat we de werking dan niet kunnen garanderen. Zolang de problemen blijven spelen moet ik je vragen dit aan te passen naar 1 meter, met een kabel van maximaal 1 meter lang.
Ik ben verder erg benieuwd naar de bevindingen van alle testen. Kun je deze met me delen? :smile:


@Robyn_  het heeft even geduurd, maar ik ben nu aanbeland bij het testen van de experiabox bij de hoofdaansluiting met een 1 meter kabel. We gaan het de komende dagen even afwachten wat er gebeurd. 

De oude tv heb ik niet meer dus die test gaat helaas niet meer door. 

De test met een UTP kabel van de experiabox naar de tv ontvanger liep vandeweek dus ook al helaas mis....🤪

Dus dit is waarschijnlijk mijn laatste redding.....

 


@eniotv Ik duim met je mee dat het hiermee dan opgelost is! Ik hoor over een paar dagen graag hoe de test gaat. :grin:


@Robyn_ Al de aangedragen opties nu gedaan maar, het heeft helaas niet zo mogen zijn en dat op goede vrijdag 🤪 Vanmorgen kregen we dus weer de melding op de tv. Wat zou ik nu eventueel nog kunnen proberen? 

Ik heb net nog een optie geprobeerd, waar ik alleen de utp kabel van de tv ontvanger in de experiabox heb zitten, en de kabel van de wifi versteker eruit heb gehaald en van de draadloze verbindingssets . Maar nu heb ik alleen geen wifi op mijn mobiel in huis......

 


Hallo @eniotv , je WiFi zou het gewoon moeten doen via het standaard modem van KPN, of heb je de WiFi daar uitgezet?

 


Wat jammer dat het niet het verschil heeft gemaakt, @eniotv. Dan gaan we gewoon samen verder kijken. Hiervoor zou ik graag jouw netwerk doorlezen. Geen zorgen, ik kan dan niet alles zien. Ik kan een basis zien van wat voor apparaten er zijn aangesloten en hoe ze zijn aangesloten. Hier heb ik alleen wel jouw toestemming voor nodig. Vind je het goed als ik jouw netwerk doorlees?

Daarnaast begrijp ik dat de tv-ontvanger nu rechtstreeks op de kabel aangesloten is op de Experia Box, klopt dat? Heb je dit probleem op één van de ontvangers in huis of beiden? Als het om één gaat kun je mij dan de laatste 3 cijfers van het serienummer van de betreffende ontvanger kunnen sturen? Deze staat onderop de ontvanger zelf op een witte sticker.

Ook ontvang ik graag van jou wat informatie over de Experia Box. Kun je mij per lampje vertellen welke kleur de lampjes branden en of dit constant is of knipperend (in het ritme van een richtingaanwijzer in de auto)?


@Robyn_  hierbij  geef ik toestemming  om ons netwerk door te lezen!!

Ik heb de tv ontvangers nu weer met de draadloze verbindingssets verbonden omdat ik geen wifi kreeg op mijn mobiel, doordat ik de kavel van de wifi versterker uit de experiabox had gehaald.

We krijgen dit op beide tv ontvangers. Als die beneden in storing gaat is het boven ook. Ik zal beide nummers doorgeven.

TV ontvanger beneden: 428

TV ontvanger boven: 423 

Bij de experiabox branden 4 lampjes.

Power: geel/groen.*

Broadband: geel/groen.*

Internet: geel/groen en soms knipperend.

TV: geel/groen. *

*= branden constant. 

Alvast bedankt!👍🏻

 


Bedankt voor de informatie, @eniotv! Begrijp ik dan nu dat je de aansluiting hebt gewisseld van de kabel weer naar de DVS? Het is tijdens het testen wel zo handig om één aansluiting aan te houden, tot er blijkt dat dat misschien het probleem kan zijn. Zo kan ik eerst bepaalde zaken uitsluiten, zonder dat er nieuwe mogelijke oorzaken bij komen. :slight_smile:

Op de DVS zitten als het goed is lampjes. Welk type DVS heb je en hoe brandt het lampje/branden de lampjes? Ik wil je vragen de lampjes na te lopen onder het juiste type DVS bij ‘Wat betekenen de lampjes?’. Als deze stappen aangeven dat het mogelijk niet goed zit, dan wil ik je vragen de stappen te volgen onder ‘Problemen met DVS (typenummer) oplossen’. Voor beiden vindt je de stappen hier. Lijken er problemen te zijn met de DVS die niet opgelost worden met de stappen uit het stappenplan? Dan zullen beiden tv-ontvangers aangesloten moeten worden op een rechtstreekse kabel. Deze aansluiting moet dat ook zo blijven zodat we daarmee, in het verdere testen, kunnen kijken of we het zonder DVS ertussen wel op kunnen lossen.

Je stuurt nu aan codes andere foutcodes dan waar we het topic mee gestart zijn. Zijn de foutcodes uit jouw laatste bericht de foutcodes die je nu ziet? Wat het makkelijkste is, is dat je mij van beide tv's een foto stuurt van wat je ziet op het scherm. Dat maakt het meekijken voor mij makkelijker.

Heeft alles tot nu nog geen oplossing geboden? Dan kaan we kijken of er een zogeheten DHCP-apparaat in de weg zit. Deze apparaten kunnen de uitgifte van interne IP-adressen vertsoren. Om te controleren of de foutmelding ook hier vandaan komt kun je de volgende stappen ondernemen:

  • Schakel de TV-ontvanger uit met de schakelaar achterop of haal de stekker eruit
  • Wacht 10 seconden en schakel de tv-ontvanger weer in
  • Druk zodra er '0P' verschijnt op het display kort op de 'standby' knop van de tv-ontvanger
  • Navigeer naar 'Systeem informatie' door telkens kort op de 'standby' knop van de tv-ontvanger te drukken
  • Selecteer 'Systeem informatie' door 3 seconden de 'standby' knop in te drukken
  • Controleer of het veld 'Standaard gateway' gevuld is met 192.168.2.254

Is dit veld met een ander adres gevuld dan zit er een ander DHCP-apparaat in het netwerk die dit probleem veroorzaakt. Denk hierbij aan een apparaat dat zelf ook IP-adressen uitgeeft zoals: een router, een server, Apple timecapsules/Airport apparaat of een firewall. Verwijder dit apparaat en herstart daarna de tv-ontvanger.


@Robyn_  Ik heb de DVS650. En er  branden constant 3 witte lampjes op alle drie. Dus ik heb nu de tv ontvanger weer even aangesloten op de DVS zodat jullie eventueel kunnen testen.

Heb ook nog een reset van de DVS uitgevoerd door de resetknop 14 sec ingedrukt te houden. 

En daarna alle drie weer aangesloten op elkaar.

De codes uit mijn vorige bericht zijn de laatste drie cijfers van het serienummer van de beide Arris tv ontvangers in ons bezit, waar je om vroeg.

Deze onderstaande foto geeft aan welke foutmelding we krijgen te zien, en dan kunnen we boven dus ook geen tv meer kijken. 

 Ik heb ook al gekeken via systeem informatie wat de ingestelde standaard gateway is op de tv ontvanger dat is inderdaad: 192.168.2.254

Hopelijk heb ik je zo weer wat wijzer gemaakt.😉

 


Hoi @eniotv, ik neem even waar voor @Robyn_!

Misschien heb ik er overheen gelezen maar zou je je experiabox eens volledig kunnen resetten
Zit je TV ontvanger bij de TV direct op de draadloze verbindingssets of heb je hier nog andere apparaten op aan gesloten?


Hoi @Thomas en @Robyn_ , die reset van de experiabox heb ik een paar weken geleden ook al gedaan, en had mijn probleem toen nog niet hier neergelegd, maar ik wil het met alle liefde nog een keer doen hoor!

De verbindingsset zit direct op de tv ontvanger aangesloten. In de verbindingsset zit alleen nog wel een stekker van een verlengblok. En dan loopt er een hdmi kabel van de tv ontvanger naar de kast (zie foto) van mijn Samsung tv. 

 


Ha @eniotv, sorry voor de late reactie! Hoe staat het er inmiddels voor? Ik zou toch nog eens willen proberen om te testen zonder de DVS, daar ik het idee blijf houden dat het daaraan ligt. Heb je die mogelijkheid? Kan je de wifi versterker ook bekabeld aansluiten op de Experia Box? Dan behoud je ook gewoon je wifi 🙂.


Hoi @Marcia_ , het gaat voorlopig nog goed. Gister heb ik ook de experiabox een reset gegeven. Kan ik hem ook vanaf de wifi versterker naar de tv ontvanger laten lopen? Of willen jullie het echt vanaf de experiabox zien? 


Doe vooral wat voor jouw netwerk werkt 😉. Wij adviseren altijd om het rechtstreeks bekabeld op de Experia Box aan te sluiten. Dan is er het minst ruimte voor storingen. Op het moment dat jij de boel aan de praat krijgt met een ander apparaat ertussen, welke dat dan ook is, is dat helemaal prima.

 

Wanneer je dan op een gegeven moment toch onverhoopt weer problemen ervaart, zullen we altijd vragen of het bekabeld rechtstreeks aan de Experia Box wel werkt. Zo weten we of we het probleem in jouw apparatuur of in ons netwerk moeten gaan zoeken 😉.


@Marcia_  ik heb vandaag de kabel vanaf de experiabox naar de tv ontvanger aangesloten. Maar kreeg toch problemen met mijn tv zoals hier op de foto te zien is. 

Ik kon op mijn tv toen dus ook geen Youtube of Netflix meer kijken. Dus hit zit nu weer op de normale manier aangesloten met de DVS en dat werkt dan weer wel.....

 


Dat is gek! Kan het zijn dat de kabel die je gebruikt defect is? Als het in ieder geval met de DVS allemaal weer naar behoren werkt, laat het dan vooral zo 😉.


Ja heel raar. Maar ik heb nu ook de experiabox ook maar weer terug geplaatst waar die eerder ook heeft gestaan. Omdat de andere plaats in de meterkast eigenlijk niets uitgericht heeft. 

Is erbij KPN ook eventueel een mogelijkheid om internet via de coaxkabel te krijgen?  Zoals bij andere aanbieders ook gebeurt? 

Misschien werkt dat beter.


Nee, dat kan helaas niet bij ons! Je kunt wel proberen om zelf eens een nieuwe kabel te plaatsen tussen de Experia Box en de tv-ontvanger. Ik stuur er eentje naar je toe. Dat moet namelijk wel gewoon werken. Als je geen verbinding kunt maken met de tv, dan zal je eens naar de Experia Wifi's moeten kijken in dat geval. Die maken connectie met de televisie.


@Marcia_  dank je wel. We gaan kijken of het gaat werken.